UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan dan isu pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dalam kalangan Guru Pendidikan Islam (GPI). Kajian ini juga untuk mengenal pasti perbezaan amalan pelaksanaan PBS dalam kalangan GPI berdasarkan demografi. Bagi mengetahui amalan pelaksanaan PBS responden, kajian ini berdasarkan teori Pedagogical Content Knowledge oleh Shulman (1986) telah diaplikasikan. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif menerusi instrumen borang soal selidik yang diedarkan kepada seramai 112 orang guru yang dipilih secara rawak mudah berdasarkan jadual penentuan ukuran saiz sampel oleh Krejcie dan Morgan (1970). Data dianalisis secara analisis deskriptif dan inferensi dengan menggunakan perisian SPSS. Dapatan kajian menunjukkan amalan pelaksanaan PBS dalam kalangan GPI berada pada tahap tinggi (min=4.12, s.p=0.18). Ini menunjukkan GPI memiliki amalan yang baik dalam melaksanakan PBS. Walau bagaimanapun, masih terdapat beberapa amalan yang tidak dipraktikkan oleh GPI dalam pelaksanaan PBS seperti mempelbagaikan bahan pentaksiran disebabkan bebanan kerja. Dapatan kajian bagi isu pelaksanaan PBS dalam kalangan GPI berada pada tahap sederhana tinggi (min=3.24, s.p=0.58). Ini menunjukkan GPI menghadapi masalah semasa menjalankan PBS terutamanya pada aspek kekangan masa, bebanan kerja dan isu murid. Selain itu, terdapat sebahagian kecil GPI mengalami masalah dalam sistem pengurusan PBS serta kemudahan pengajaran dan pembelajaran (PdP) dan peralatan PBS. Hasil analisis inferensi pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan pada amalan pelaksanaan PBS dalam kalangan GPI berdasarkan demografi responden. Oleh itu, semua hipotesis kajian ini adalah diterima. Kesimpulannya, kajian ini menggambarkan GPI mempunyai amalan baik dalam pelaksanaan PBS. Namun, GPI tidak dapat elak dari menghadapi masalah pelaksanaan PBS. Implikasi kajian ini menunjukkan GPI menghadapi beberapa kelemahan iaitu penggunaan bahan pentaksiran, pembinaan tugasan pentaksiran, penerimaan eviden dan pengurusan sistem fail di samping menghadapi kekurangan kemudahan PdP, kekangan masa dan bebanan kerja. Oleh itu, semua pihak yang terlibat harus komited dengan usaha penambahbaikan bersepadu bagi mencapai matlamat yang disasarkan dalam pelaksanaan PBS. |
References |
Abdul Jalil Othman & Bahtiar Omar. (2005). Aplikasi pembelajaran secara konstruktivismedalampengajarankarangan berpandu. Makalah Pendidikan, 4, 6-8. Abdul Rahim Hamdan & Saliza Ahmad. (2008). Tahap Penguasaan Guru dalam PEKA Sains Menengah Rendah. http://eprints.utm.my/7674/1/P30_Saliza.pdf Abdul Said, A dan Shanti, G. (2017). Tahap Integriti dan Kesediaaan Guru dengan Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Rendah. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 1-22. Abdul Said Ambotang, ChristinaAndin &Norhamimah Minduru. (2021). Sumbangan Pengetahuan dan Kemahiran Guru Sekolah Rendah terhadap Amalan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah di Kota Kinabalu, Sabah. Jurnal Kesidang, 6, 107-119. Abdul Zubir, A.G. (2007). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Dikalangan Guru Tingkatan Tiga. Universiti Malaya. AbdullSukor Shaari, Abd RahimRomle&Mohamad YaziKerya. (2006). Beban tugas guru sekolah rendah. Seminar Kebangsaan Kepimpinan dan Pengurusan Sekolah. Seremban. Ahmad Asfahani Bashiron. (2022). Kajian Rintis Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) dalam kalangan Guru Pendidikan Islam (GPI): Pengetahuan, Amalan dan Kekangan. Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan ke-7 (PASAK 7 2022) -DalamTalian 22 & 23 Jun 2022. Ahmad Zaidi Hussin & Mohd Isha Awang. (2018). Pengetahuan dan Sikap Guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) dalam Pelaksanaan Pentaksiran Formatif di Malaysia. Universiti Utara Malaysia. Airasian P.W. (2004). Classroom Assessment: Concepts and Applications. (5th ed.). Mc Graw-Hill Akhiar Pardi, Shamsina Shamsuddin & Muhammad Kushairi Jusoh (2012). Asas Kepimpinan & Perkembangan Profesional Guru. FreemindHorizon Sdn. Bhd. Akhiar Pardi& Shamsina Shamsuddin (2014). Rancangan Pengajaran Harian (dalam pengajaran dan pembelajaran) (Edisi ke-2). Penerbitan Multimedia. Anniliza Mohd Isa, Al-Amin Mydin, Abdul Ghani Kanesan Abdullah & Wan Fadhlurrahman W. Md. Rasidi. (2020). Tranformasi Pendidikan Tahap 1: Peperiksaan ke Pentaksiran Bilik Darjah (PBD), Kesan Terhadap Autonomi Guru. Isu Dan Cabaran Dalam Pendidikan: Strategi Dan Inovasi. 218-231. Ambikapathy, A., Halili, S. H., & Ramasamy, M. D. (2020). Kemahiran TMK dalam kalangan guru-guru Bahasa Tamil sekolah menengah. Muallim Journal of Social Science and Humanities, 4(3), 99-114. Arsaythamby Veloo, Hariharan N. Krishnasamy & Ruzlan Md. Ali. (2015). Teachers' Knowledge and Readiness towards Implementation of School Based Assessment in Secondary Schools. International Education Studies 8(11). 193-203. Artika Rasul Sulaiman & Hasmadi Hassan. (2019). Tahap Kesediaan GuruPendidikan Islam dalam Pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sekolah Rendah. International Journal of Humanities Technology and Civilization, 1, 1-7. Asraf Mubarak Atan. (2013). Beban Tugas Guru dalam Pelaksanaan PBS di Sekolah Kebangsaan Bandar dan Luar Bandar di Daerah Muar. [Tesis Sarjana]. UniversitiTeknologi Malaysia. Azhar Ahmad. (2006). Strategi pembelajaran pengaturan kendiri Pendidikan islam dan penghayatan akhlak pelajar sekolah menengah di Sarawak. [Tesis Kedoktoran]. Universiti Kebangsaan Malaysia. AziziAhmad. (2014). Pentaksiran Pendidikan. Dewan Bahasa danPustaka. AziziAhmad (2016). Pentaksiran Pembelajaran. Dewan Bahasa dan Pustaka. Azmil Hashim. (2010). Penilaian pelaksanaan kurikulum Tahfiz Al-Quran di Darul Quran Jakim dan Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri (MTQN). [Tesis Kedoktoran]. Universiti Kebangsaan Malaysia. Azmil Hashim, Ab Halim Tamuri & Misnan Jemali (2013). Latar Belakang Guru Tahfiz dan Amalan Kaedah Pengajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. The Online Jurnal of Islamic Education, 1(1). Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2018). Panduan pelaksanaan pentaksiran bilik darjah. Kementerian Pendidikan Malaysia. Banu Prasetyo& UmiTrisyanti. (2018).RevolusiIndustri4.0 dan tantangan perubahan sosial. Prosiding SEMATEKSOS 3 "Strategi Pembangunan Nasional Menghadapi Revolusi Industri 4.0". IPTEK Proceeding Series. 5: 22-27. Bennett, R. E. (2017). Formative assessment: A critical review. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18(1), 5-25. Birgin, O. & Baki, A. (2004). Reflections of Using Computer-Based Portfolios as an Alternative Assessment Tools: A Case Study. The Turkish Online Journal of Educational, 3(3), 11 Black, P., & Wiliam, D. (2017). Developing the theory of formative assessment. Evaluation and Accountability, 1(1), 1-40. Brookhart, S. M. (2013). How to Create and Use Rubrics for Formative Assessment and Grading. ASCD. Bruner, J. S. (1996). The Culture of Education. Harvard University Press. Brymen, A. & Cramer, D. (1999). Quantitative data analysis with SPSS Release 8 for Windows: A guide for social scientists. Routledge. Chan Yuen Fook, Gurnam kaur Sidhu & Md Rizal Md Yunus. (2009). School-based Assessment. Enhancing Knowledge and Best Practices. University Publication Centre UiTM. Chappuis, S & Chappuis J. (2008). The best value in formative assessment. Educational Leadership, 65(4), 14-19. Che Aleha Ladin & Md Nasir Ibrahim. (2015). Pentaksiran Berasaskan Sekolah Pendidikan Seni Visual Sekolah Menengah di Malaysia. Imajinasi: Jurnal Seni, 9(1), 63-70. Che Wan Sakilah Che Wan Ahmad. (2017). Pengetahuan, sokongan dan kelengkapan serta amalan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah. [Tesis Sarjana]. Fakulti Sains Kemanusiaan. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Cheung, D. (2015). School-based assessment in public examinations: Identifying the concerns of teachers. Education Journal, 29(2), 105-123. Chia Lai Lai &Abdul Rahim Hamdan. (2013). Faktor Di Luar Kawalan Guru Sekolah Menengah dalamPengajaran Efektif. 2ndInternationalSeminar on Quality and Affordable Education (ISQAE 2013). Fakulti Pendidikan UniversitiTeknologi Malaysia, UTM Skudai, Johor Bahru, Johor, Malaysia. Chong Siaw Chee & Lai Chee Sern. (2019). Tahap Kepuasan Guru Terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS): Perbezaan Persepsi Dalam Kalangan Guru Bagi Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. Online Journal for TVET Practitioners, 4(2). 30-34 Clutterbuck, P., Rowlands, T., Seamons, O. (2015). Investigating student behavior in adopting online formative assessment feedback. International Scholarly and Scientific Research & Innovation, 9(1), 328-335. Cooper, J.M. (2006). The teacher as a reflective decision maker. Houghton Mifflin Company. Craig A. Mertler. (1998). Classroom assessment practices of Ohio teachers. Paper presented at the meeting of the Mid-Western Educational Research Association, Chicago, IL. Dahar, R. W. (1998). Learning Theories. Ministry of Education and Culture. Davison, C. (2016). Views from the chalkface: English Language School-Based Assessment in Hong Kong. Language Assessment Quarterly, 4(1), 37-68. DuFour, R., DuFour, R., Eaker, R., &Many, T. (2010).Learning by Doing: A Handbook for Professional Learning Communities at Work. Solution Tree Press. Earl, L., & Katz, S. (2016). Rethinking classroom assessment with purpose in mind. learning. WNCP. Eftah Mohd Abdullah, Othman Lebar & Abd. Aziz Abd. Shukor. (2012). The effects of Performance-based Assessment to Enhance Teaching and Learning Science (ForPS) Model on science process skills and science concepts understanding of secondary students in Kinta District of Perak. Journal of Research, Policy & Practice of Teachers & Teacher Education, 2(2), 24-34. Fahriye Altinay Aksal, Zehra Altinay Gazi & Aytekin Isman. (2008). A comprehensive look into the learners' transferable skills related to constructivist approach. World Applied Sciences Journal, 4(4), 558-567. Faezah Saliman & Zamri Mahamod. (2022). Amalan Guru Bahasa Melayu di SKM dalam Merancang Pentaksiran Menggunakan Pendekatan Pembelajaran Terbeza. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(4), 204-217. Fakhri Abdul Khalil & Mohd Isha Awang. (2016). Isu kesediaan guru dalam amalan melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Journal of Social Science, 2(1), 1-7. Fara Izzati Marnizam & Siti Rahaimah Ali. (2021). Penilaian Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) dalam Kalangan Guru Matematik Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Sains dan Matematik Malaysia, 11(2). Fisher, D. & Frey, N. (2007). Checking from understanding: formative assessment techniques for your classroom.ASCD Gamal Abdul Nasir Zakaria. (2003). Prinsip-prinsip Pendidikan Islam. PTS Publications & Distributors. Ghafar M.N.A. (2011). Pembinaan & Analisis Ujian Bilik Darjah Pembinaan & Analisis Ujian Bilik Darjah (Edisi Ke-2). UTM Press Ghazali Darusalam & Sufean Hussin. (2016). Metodologi Penyelidikan Dalam Pendidikan: Amalan dan Analisis Kajian: (Edisi ke-2). University of Malay Press Gurumoorthy Poobalan, Aishah Mohd Aris, Norlilawati Ab Rahman, Junaidi Asman, Mazni Mustapha, Roslee Talip, Rosna Padan, Sukuneswari Kaliappan, Syd Alimulhakim Syd Ali. (2023). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Beban Tugas Guru. Habibah@Artini Ramlie. (2017). Pembangunan Model Profesionalisme Guru Pendidikan Islam berasaskan 'Riadhah Ruhiyyah'. [TesisKedoktoran]. Fakulti Pendidikan. Universiti Malaya. Habib Mat Som & Syed Kamaruzaman Syed Ali. (2011). Komitmen Guru dalam Pelaksanaan Kurikulum dan Inovasi Berkesan. Masalah Pendidikan, 34, 99_119. Halimah Jamil & Rozita Radhiah Said. (2019). Pelaksanaan Penskoran Pentaksiran Lisan Bahasa Melayu dalam Pentaksiran Bilik Darjah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 9(2), 25-36 Hamimah Abu Naim & Rohaya Talib. (2014). Cabaran Pentaksiran Berasaskan Sekolah: Dilema Guru. Prosiding Seminar Antarabangsa Kelestarian Insan 2014 (INSAN2014) Batu Pahat, Johor, 9 - 10 April 2014. Hamzah, M. O., & Sinnasamy, P. (2009). Between the ideal and reality: Teacher's perception of the implementation of school-based oralEnglish assessment.The English Teacher, 38, 13 -29. Hamzah, H. (2011). Pentaksiran holistik acuan Malaysia:PASSaK PADI 5 Serangkai. Lembaga Peperiksaan. Hanifah Mahat, NurulAdilaAnuar, Mohmadisa Hashim, Nasir Nayan & Yazid Saleh. (2021). Pelaksanaan Pentaksiran Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PDPC) Berasaskan Teknologi Di Sekolah. e-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi. 8, 1-24. Hariatul Hafidzah Mahmad Khory, Mohd NazriAbdul Rahman & Muhammad Azhar Zailaini (2021). Pengurusan pentaksiran bilik darjah mata pelajaran bahasa arab berasaskan keperluan pembelajaran murid. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 8(2), 41-57. Hasan Subekti, Mohammad Taufiq, HerawatiSusilo &Ibrohim, HadiSuwono. (2018). Mengembangkan literasi informasi melalui belajar berbasis kehidupan terintegrasi STEM untuk menyiapkan calon guru sains dalam menghadapi era Revolusi Industri 4.0: revieu literature. Education and Human Development Journal, 3(1),81-90. Haziyah Hussin, Najah Nadiah Amran, Nur FarhanaAbdul Rahman, 'Adawiyah Ismail, &Zamzuri Zakaria. (2021). Amalan pentaksiran alternatif dalam programPengajian IslamdiUniversitiKebangsaan Malaysiadalammendepani cabaran pandemik COVID-19. Islamiyyat: Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam, 43(1), 3-14. Hazuriana Hajmi & Khairul Jamaludin. (2022). Kesediaan guru dalam pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah di Sekolah Rendah. Jurnal Dunia Pendidikan. 4(4),119-125 Hii, S. T. (2018). Definisi pentaksiran autentik. Diperoleh pada 12 November 2021 daripada https://edoc.site/definisi-pentaksiran-autentik-pdf-free.html Hsiu, Mei Huang. (2002). Toward Constructivism for Adult Learners in Online Learning Environments. British Journal of Education Technology, 33(1), 27 -37 Huba, M.B., & Freed, J.E. (2000). Learner-Centered Assessment on College Campuses: Shifting the Focus from Teaching to Learning.Allyn and Bacon. Ian M. Kinchin. (2000). Using Concept Maps to Reveal Understanding: A Two-Tier Analysis School Science Review. 81 (296), 41-46. Ibrahim, M & Nur, M (2000). Pengajaran Berdasarkan Masalah. UNESAUniversity Press Idris Awang (2009). Penyelidikan ilmiah: amalan dalam pengajian Islam. Kamil & Shakir Sdn Bhd. Idris, N. (2016). Penilaian pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dalam kalangan guru. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Intan Baizura A. Ghani, Noraffandy Yahaya, Nor Hasniza Ibrahim & Mohamed Noor Hasan. (2015).Aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori. 2nd International Education Postgraduate Seminar,20-21 Dec 2015, Johor Bahru. Ismadiah (2012) Omar, Ismadiah (2012) Pelaksanaan Pentaksiran Berasakan Sekolah (PBS) di Sekolah-sekolah Kebangsaan sekitar Gelang Patah, Johor. [Tesis Sarjana], UniversitiTeknologi Malaysia, Faculty of Education. Ismail, M. N. (2020). Cabaran Kepimpinan dalam Pengurusan Pembelajaran Digital. Jurnal Refleksi Kepemimpinan, 3. https://doi.org/10.1128/AAC.03728-14 Julismah Jani, Norkhalid Solihin, Mohd Izwan Shahril & Syed Kamaruzaman Syed Ali. (2014). Model-model pentaksiran dalam Pendidikan Jasmani. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Jenkins, E.W. (2000). Constructivism in school science education: Powerful model or the most dangerous intellectual tendency? Science Education, 9(6), 599-610. Jones, E. (2008). A portfolio for the assessment of the Practice of Special Education Resource Teachers. [Tesis Kedoktoran]. Victoria University ofWellington Jahidih Saili. (2014). Pengetahuan Pedagogikal Kandungan (PPK) Pengajaran Tajwid Al-Quran dalam Kalangan Guru Kelas Khas Kemahiran Membaca dan Menghafaz Al-Quran (KKQ) Di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. [Tesis Sarjana]. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Kalai Selvan Arumugham. (2013). Pemahaman dan Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Kerajaan. Conference: 2nd Colloquim for Graduate Students 2013 "Research Methodology: Sharing of Experiences at Universiti Utara Malaysia, Kedah, Malaysia Kalai Selvan Arumugham. (2020). Kurikulum, Pengajaran dan Pentaksiran dari Perspektif Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah. Asian People Journal, 3(1), 152-161. Kamaruzaid Abdul Karim (2006). Kefahaman Guru terhadap Penilaian Kemajuan berasaskan Sekolah PKBS di 3 buah sekolah menengah daerah Kuantan. [Disertasi Sarjana yang tidak diterbitkan]. Universiti Malaya. Kamus Dewan (2007). "Kamus Dewan" (Edisi Ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka. Kasim, Tengku Sarina Aini Tengku, Fatimah Sahida Abdurajak. (2018). Pengalaman Pengajaran Guru Novis Pendidikan Islam: Implikasi Terhadap Reka Bentuk Kurikulum Latihan Pendidikan Guru. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43(1), 59- 66. doi: 10.17576/jpen-2018-43.01-08. Kathryn Hill & Tim McNamara. (2012). Developing a comprehensive, empirically based research framework for classroom-based assessment. Language Testing, 29(3), 395-420. Kaur, B., & Rathakrishnan, M. (2020). School-Based Assessment: Challenges Faced by Malaysian Teachers in the Teaching of Literature in English. International Journal of English Language and Linguistics Research, 8(6), 1-12. Kausalya Gopala Pilai & Faridah Mydin Kutty. (2022). Sikap Guru Bahasa Melayu dalam Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities. 7(5), 1-18. https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i5.1522 Kementerian Pelajaran Malaysia. (2011). Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), Kuala Lumpur. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2011). Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah dan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi Guru-Guru. Kementerian Pendidikan Malaysia (2015). Panduan Pengurusan Mata Pelajaran Pendidikan Islam Sekolah Rendah Sekolah Menengah. Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2015). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Kementerian Pendidikan Malaysia. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2017). Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) (Guru) Bahasa Melayu Tahun 4. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2018). Pelan pembangunan pendidikan Malaysia 2013-2025. Diperoleh 12 November 2021 daripada https://www.moe.gov.my Kementerian Pelajaran Malaysia. (2019). Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah. (Edisi ke-2). Bahagian Pembangunan Kurikulum. Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement. 30(3). 607-610. Lai Nan Poh. (2018). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor. Seminar Penyelidikan Kebangsaan 2018 "Education 4.0: Knowledge, Industry and Humanity". Lee HoiYeh & Mohd Zahuri Khairani. (2016). Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik. 3rd ISME International Colloquium 2016. 352-366. UITM Melaka 27-28 Disember. Lee Hoi Yeh & Mohd Zahuri Khairani. (2018). Pelaksanaan PBS Guru-Guru PSV Hilir Perak dan Bagan Datuk dalam Pengajaran dan Pelajaran Berasaskan Estetik. Jurnal Seni dan Pendidikan Seni, 6. 1-10. Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2000). Kementerian Pelajaran Malaysia. Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2011). Panduan dan Peraturan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Kementerian Pendidikan Malaysia. LembagaPeperiksaan Malaysia. (2012). Panduan pengurusan pentaksiran berasaskan sekolah. Kementerian Pendidikan Malaysia. Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2014). Penjaminan kualiti pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) (Edisi ke-3). Kementerian Pendidikan Malaysia. Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2014). Panduan Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah. M.A. Ghufron. (2018). Revolusi Industri 4.0: tantangan, peluang dan solusi bagi dunia pendidikan. Seminar Nasional dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian & Pengabdian kepada Masyarakat, Jakarta, 2 Ogos 2018. Magnusson, S., Krajcik, J. & Borko, H. (1999). Nature, sources, and development of pedagogicalcontentknowledgefor scienceteaching. In J. Gess-Newsome&N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogicalcontentknowledge:Theconstruct and its implications for science education (pp. 95-132). Kluwer. MazliniAdnan & NoorfazelawatiAbd. Kadir. (2014). Amalan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dalam Kalangan Guru Matematik Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 4(1). Mc Brien, J.L. & Brandt, R.S. (1997). The language of learning:A Guide to Education Terms. McMorris, R. F., & Boothroyd, R. A. (1993). Tests that teachers build:An analysis of classroom tests in science and mathematics. Applied Measurement in Education, 6. 321-342. Ming Zhou (2023). Significance of Assessment in Learning: The Role of Educational AssessmentTools. SIEF, 18(2), 2881-2882. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x Mohamad Azhar MatAli (2006). Amalan Pentaksiran di Sekolah Menengah. Disertasi Kedoktoran yang tidak diterbitkan. Fakulti Pendidikan. Universiti Malaya Mohamad Maliki Ali, Maimun Aqsha Lubis & Mohd Aderi Che Noh (2015). Pembentukan Akhlak Pelajar Melalui Kemahiran Berfikir Dalam Pendidikan Islam. Penerbit Persatuan Intelektual Muslim Malaysia. Mohd Azeman Sailin. (2013). Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah Daerah Pontian. [Tesis Sarjana]. Universiti Teknologi Malaysia. Mohd Fadhli Ahmad (2010). Amalan Pentaksiran Pengajaran dan Pembelajaran di Kolej Komuniti di Negeri Johor. Prosiding Seminar Transformasi Pendidikan Teknikal anjuran Center for Testing, Measurement & Appraisal (CeTMA), Universiti Utara Malaysia, 3-4 November 2010. Mohd Haidzir Yusof@Jusoh & Norasmah Othman. (2019). Isu dan permasalahan pentaksiran alternatif dalam sistem penilaian di Malaysia. E-prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan. Kolej Universiti IslamAntarabangsa Selangor. 337-349. Mohd Noh Ghani (2013). Laporan Suku Tahun Pertama Jabatan Pelajaran Negeri Johor. Percetakan Nasional. Mohd Safarin Nordin & Nur Hidayah Ismail (2014). Kesediaan guru terhadap perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu. International Seminar on Technical and Vocational Education (TVEIS2014), 25-26 Ogos, 2014, Skudai, Johor. Mohd Salihudin (2013) Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan di daerah Muar dan Ledang Johor. [Tesis Sarjana]. UniversitiTeknologi Malaysia. Mohd Shahrani Muhamad Zaidi & Mohamad Khairi Haji Othman. (2023). Cabaran Guru Pengajaran Pendidikan Islam Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM). International Journal of Education, Psychology and Counseling, 8(50), 508-521. Mohd Yusof Abdullah. (2009). Pengetahuan Pedagogi Guru. Universiti Malaysia Sabah. Moskal, B.M., (2000). Scoring Rubrics:What, When and How? Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(3). Moss, C. &Brookhart, S. (2009). Advancing formative assessment in every classroom: a guide for instructional leaders. (2ndEdition). ASCD. Needham, R & Hill, P. (1987). Teaching strategies for developing understanding in science.The University Leeds. Ness, Barry & Urbel-Piirsalu, Evelin &Anderberg, Stefan & Olsson, Lennart. (2007). Categorising Tools for Sustainable Assessment. Ecological Economics, 60. 498-508. Noor Azreen Abd Aziz & Sulaiman Yamin (2012). Sistem Pentaksiran Antarabangsa: Satu Cadangan di Malaysia. Diperoleh Ogos 10, 2022 daripada http://fptv.uthm.edu.my/Download/Prosiding%20Seminar%20Pendidikan%2 Pasca%20Ijazah%202012.pdf. Noor Su'adah Mohd. Nawawi. (2014) Integriti guru dalam pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) di sekolah rendah luar Bandar Kulaijaya. [Tesis Master]. UniversitiTeknologi Malaysia. Noorzeliana Idris, Norazilawati Abdullah & Saniah Sembak (2014). Isu dan cabaran Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Persidangan Antarabangsa Pendidikan Guru. 47-49. Perdagangan Borneo Sdn. Bhd. Noorzeliana Idris (2016). Penilaian pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dalam kalangan guru. [Tesis Kedoktoran]. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Nor Azizah Atan, Zaharah Mohamad, Norasyikin Yaacob & Norshila shafie (2020). Amalan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) Bagi Pentaksiran Autentik Dalam Kalangan Guru Sekolah Rendah. Proceedings of International Conference on The Future of Education (IConFEd). Penang: Institute of Teacher Education Tuanku Bainun Campus. Norafidah Noralidin (2017). Pembinaan model pengajaran kemahiran menulis karangan berdasarkan teori konstruktivisme. [Tesis Kedoktoran]. Tanjong Malim Fakulti Bahasa dan Komunikasi. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Noraini Mohamad. (2015). Tekanan Kerja dalam Kalangan Guru: Kajian di Sebuah Sekolah Menengah Daerah Kluang Johor Darul Takzim. [Tesis Sarjana]. Universiti Utara Malaysia. Norazilawati Abdullah, Noraini Mohamed Noh, Rosnidar Mansor, Abdul Talib Hashim & Wong, W.T. (2015). Penilaian pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dalam kalangan guru sains. Jurnal Pendidikan Sains Matematik Malaysia, 5(1). 89-102. Norfadhillah Zalina, M. Z. & Najihah A. W. (2017). Cabaran dalam pengajaran (KSSM). Universiti Sultan ZainalAbidin. https://www.unisza.edu.my Norhaslina Adam. (2013). Pemahaman, amalan dan permasalahan guru Pendidikan Islam dalam pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dalam Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM). [Tesis Sarjana]. Universiti Teknologi Malaysia. Norhisam Mohd. Nordin. (2013). Amalan pengurusan pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) di Sekolah Rendah Gugusan Adela, Kota Tinggi, Johor. [Tesis Sarjana]. UniversitiTeknologi Malaysia. Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Sharifah Fakhriah Syed Ahmad. (2015). Murid dan Alam Belajar. (Edisi Ke-2). Oxford Fajar Sdn.Bhd. Nor Mashitah Mohd Radzi (2017). Pembinaan dan pengesahan instrumen pentaksiran prestasi standard awal pembelajaran dan perkembangan awal kanak-kanak. [Tesis Kedoktoran]. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Nor Hafizah Abd Mujib. (2019). Amalan Penilaian Berterusan dalam Kalangan Pensyarah Matematik Kolej Matrikulasi Johor. Prosiding Penyelidikan Pendidikan Bahagian Matrikulasi. Unit Matematik Kolej Matrikulasi Johor. Nor Hasniza Ibrahim, Johari Surif dan Abdul Halim Abdullah (2014). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Prosiding Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014, 11-13August2014, Johor Bahru,Malaysia. Nor Zaitulakmar Muda @ Ghani & Khadijah Abdul Razak. (2023). Kemahiran Guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah Terhadap Amalan Pentaksiran Bilik Darjah. International Journal of Advanced Research in Islamic Studies and Education, 3(1), 92-108. Norul Haida Reduzan. (2015).Penggunaan Model Konstruktivisme dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Proceedings 3rd Regional Conference on Educational Leadership and Management. 344-354. Nurfirdawati, M. H. (2016). Pembangunan dan penentusahan rubrik pentaksiran prestasi bagi mentaksir projek reka bentuk seni bina di politeknik Malaysia. [Tesis Kedoktoran]. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Nursyuhadah Maskan. (2013). Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) bagi Mata Pelajaran Sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor. [Tesis Sarjana]. UniversitiTun Hussein Onn. Nurul Akmar Said. (2020). Pentaksiran Alternatif: Pentaksiran Prestasi, Autentik, Portfolio dan Kaedah Pelaksanaan Pentaksiran Prestasi. Jurnal Sains Humanika, 12(2), 51-55. Nurul Asyikin, Chew Fong Peng & Zuraidah Abdullah. (2020). Tahap Pengetahuan Pedagogi Kandungan Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu,10(2), 43-53. Nurul Azwani & Tan Bee Piang. (2022). Aplikasi Pembelajaran Abad Ke-21 Dalam Talian_: Cabaran Guru Pendidikan Moral. Muallim Journal of Social Science and Humanities, 6(1), 16-55. doi: https://doi.org/10.33306/mjssh/174. Nur Haiza Izhar. (2020). Profesionalisme Guru Sekolah Rendah Agama (JAWI) Berdasarkan Amalan Pengajaran. [Tesis Sarjana]. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Piaget, J. (1976). To understand is to invent: The future of education. Penguin Books. Piaget, J (1957). Construction of Reality in the Child. Routledge Popham, W. J. (1997). What's wrong-and what's right-with Rubrics. Educational Leadership, 72. Pressman, R. S., & Maxim, B. R. (2015). Software Engineering: A Practitioner's Approach. McGraw-Hill Education. Rafeah Kanji. (2014). Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah menengah daerah Segamat. [Tesis Sarjana]. UniversitiTeknologi Malaysia. Rashid, A. R. (2010). Profesionalisme Keguruan: Prospek dan Cabaran. Dewan Bahasa dan Pustaka. Ravikumar Varatharaj. (2015). Amalan Pentaksiran Dalam PdP Kurikulum Standard Sekolah Rendah di Sekolah Kluster. Jurnal Dedikasi, 9, 1-17. Razila Kasmin, Mohd Faiz Baharan, Noraizan Mohsin, Norliza Kila & Mashita Abu Hassan. (2019). Amalan Kualiti Guru Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan. Journal of Management and Operation Research, 1(4), 1-23. Rohayah Ishak. (2007). Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran KHB pada masa depan: Jangkaan pakar. Universiti Malaya. Rosnani Hashim, Muhammad ZahiriAwang Mat, Adnan Abd Rashid, Ainol Madziah Zubairi & Mohd Farid Mohd Shahran. (2022). Pelaksanaan Kurikulum Pendidikan Islam Sekolah Menengah bagi Menghadapi Cabaran Pendidikan Abad Ke-21 dari Perspektif Guru. Jurnal Pendidikan Malaysia, 47(1), 65-79. Salmiah Jaba. (2011). Keperihatinan guru dalam pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah: perubahan dalam penilaian pendidikan. Prosiding Seminar Majlis Dekan-Dekan Pendidikan IPTA2011. 877-890. Serdang, Universiti Putra Malaysia. Sambell, K., McDowell, L., & Montgomery, C. (2013). Assessment for Learning in Higher Education. Routledge. Senin Khamis & Asri Selamat. (2019). The Use of Feedback in the Classroom Assessment: A Case Study. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 8(3), 325-334. Shepard, L. A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Research, 29(7), 4-14. Sh. Siti Hauzimah Wan Omar. (2018). Pengetahuan, Kemahiran, Sikap dan Masalah Guru dalam Melaksanakan Pentaksiran Bilik Darjah Bahasa Melayu di Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 9(1), 56-67. Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22. Shulman, L. S. (1986). "Those who understand: Knowledge growth in teaching." Educational Researcher, 15(2), 4-14. Sigit Priatmoko. (2018). Memperkuat eksistensi pendidikan Islam di era 4.0. TA'LIM Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2),1-19. Siti Anisha Samsudin, Nor Hasniza Ibrahim, Johari Surif & Abdul Halim Abdullah. (2014). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) menerusi pandangan guru. Prosiding Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014, 11-13 Ogos 2014, Johor Bahru, Malaysia. Siti Hayati Haji Mohd Yusoff & Lee, H.Y. (2018). Pengetahuan dan Kesediaan Guru PSV Hilir Perak dan Bagan Datuk dalam Melaksanakan PBS dalam Pdp. Jurnal Dedikasi, 14, 122-142. Siti Nor Aisah Moktar, Zaliza Hanapi, Tee Tze Kiong, Suriani Mohamed & Ridzwan Che Rus. (2018). Kesediaan, Penerimaan Dan Pengoperasian Guru Reka Bentuk dan Teknologi Terhadap Amalan dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Sains Humanika, 10(3-3), 89-94. https://doi.org/10.11113/sh.v10n3 3.1520 Siti Norfatihah Nassir, Hassan Palanivel, Azlin Iryan, Mohd Nor & Norakmal Abdullah. (2023).Amalan Pentaksiran Alternatif Guru Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah. Jurnal Penyelidikan Dedikasi, 21(1). Soika, K., Reiska, P., & Mikser, R. (2010). The importance of animation as A visual method in advertising. International Journal of Informative & Futuristic Research, 3(10), 1-9. Suah, See Ling, Ong Saw Lan & Shuki Osman. (2010). Pentaksiran Pembelajaran Pelajar:Amalan Guru-guru di Malaysia. Malaysian Education Deans' Council Journal, 5, 68-83. Subadrah Nair & Malar Muthiah (2005). Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidik dan Pendidikan, 20, 21-41. Suhaida Mohd Sukis, Norhisham Muhamad & Abd Hadi Borham. (2023). Amalan Pentaksiran Alternatif Digital Guru Pendidikan Islam (GPI) di Sekolah Kebangsaan. Malaysian Online Journal of Education, 7(1), 44-57. Suhaizal Hashim & Jamalludin Harun. (2014). Tinjauan masalah pengurusan proses PBS dan ciri-ciri elemen pentaksiran yang perlu ada dalam satu sistem pengurusan eportfolio PBS. 1st International Education Postgraduate Seminar, 23-24 Nov 2014, Johor Bahru, Malaysia. Surat Pekeliling Lembaga Peperiksaan Malaysia Bil. 1/2014: Penambahbaikan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). 31 Mac 2014. Diakses pada 4 April 2022. https://www.moe.gov.my/images/pekeliling/2014/circularfile_file_0011 4.pdf. Surya Ain Ahmed, Nor Hasniza Ibrahim, Johari Surif, & Abdul Halim Abdullah. (2014). Tahap kesedaran pelajar tahun 4 Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS). Prosiding Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014, 11-13 Ogos 2014, Johor Bahru, Malaysia. Swan, K. (2005). Aconstructivist model for thinking about learning online. Elements of Quality Online Education: Engaging Communities, 6, 13-31. Syed Ismail Syed Mustapa dan Ahmad Subki Miskon. (2010). Guru dan Cabaran Semasa. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd. Tan Ai Mei. (2010). Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Malaysia. kesediaan guru, isu dan panduan pelaksanaan. Gerak Budaya Enterprise, KualaLumpur. [Tesis Kedoktoran]. Universiti Kebangsaan Malaysia. Tan Jia Yuh & Husaina Banu Kenayathulla. (2020). Pentaksiran Bilik Darjah dan Prestasi Murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di Hulu Langat, Selangor. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 7(3), 70-90. Tao Wang Yu. (2009). The Moderation of Liberal Studies School Based Assessment Scores: How to Ensure Fairness and Reliability?. International Education Studies, 2(4), 91-98. Tartwijk, J. & Erik W. Driessen. (2008). Using an Anology in the Introduction of a portfolio. Teaching and teacher education, 24(4), 927-938. T. Subahan, Mohd Meerah, Lilia Halim & Kamisah Osman. (2009). Pengurusan Penglibatan Pelajar dalam Amali Sains. Jurnal Pendidikan Malaysia, 34(1), 205-217. Ugartini Magesvaran. (2021). Tahap Pengetahuan dan Kekangan yang dihadapi oleh Guru Bahasa Melayu ketika Menggunakan Aplikasi Google Meet dalam Pengajaran dan Pembelajaran dalam Talian. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 11(2), 29-53. Vighnarajah, Wong Su Luan & Kamariah Abu Bakar. (2008). The Shift in the Roleof Teachers in the Learning Process. European Journal of Social Sciences, 7(2). Villasamy, Pung Kodi, Wan Mohammad, & Wan Muna Ruzanna. (2023). Tahap Kefahaman, Kemahiran dan Sikap Guru Bahasa Melayu dalam Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) di Sekolah Rendah. Jurnal Dunia Pendidikan, 5(1), 544-559. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society. Harvard University Press. Wiggins, G. P. (1993). Assessing Student Performance. Jossey-Bass Publishers. Yaakob Daud & Yahya Don. (2011). Kompetensi KepemimpinanBudayadan Sekolah BerprestasiTinggi di Malaysia. Yates, A. & Johnston, M. (2018). The impact of school-based assessment for qualifications on teacher's conceptions of assessment. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 25(6), 638-654. Yustina. (2010). Pembinaan dan Keberkesanan Modul Pembelajaran Alam Sekitar melalui Pendekatan Konstruktivisme. [Tesis Kedoktoran]. Universiti Kebangsaan Malaysia. Zamri Mahamod & Nor Razah Lim (2011). Kepelbagaian Kaedah Penyoalan Lisan dalam Pengajaran Guru Bahasa Melayu: Kaedah Pemerhatian. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu. Malay Language Education, 1(1). 51-65. Zawawi Ismail. (2008). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Kemahiran Bertutur Bahasa Arab Komunikasi di Sekolah menengah Kebangsaan Agama. [Tesis Kedoktoran]. Universiti Kebangsaan Malaysia. Zhang, Z., & Burry-Stock, J. A. (1994). Assessment Practices Inventory. The University of Alabama. Zurainu Mat Jasin & Abdull Sukor Shaari. (2012). Keberkesanan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham dalam Pengajaran Komsas Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 2(1), 79-92.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |