UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :Thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Nur Jihan Daud
Title :Pembinaan dan Kesan Penggunaan modul eksplorasi minda berasaskan pembelajaran penemuan
Hits :46
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2013
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :You have no permission to view this item.

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Objektif utama kajian ini dilaksanakan ialah membina Modul Eksplorasi Minda (EM) yang berteraskan   pembelajaran  penemuan dan mengkaji kesan penggunaannya. Sepanjang proses membina dan membaikpulih  modul, borang pengesahan telah diserahkan kepada tiga responden yang terdiri daripada guru dan  pensyarah untuk disahkan format dan isi kandungan modul. Bagi menguji kesan penggunaan Modul EM  ini, dua kumpulan kajian yang terdiri daripada 60 orang pelajar tingkatan empat daripada aliran  sains tulen telah terpilih untuk menjalani dua jenis ujian pencapaian iaitu ujian pencapaian pra  dan pasca dan ujian pencapaian terbuka. Hasil daripada analisis ujian-t, kajian mendapati terdapat  kesan yang signifikan terhadap ujian pencapaian pra dan pasca bagi pelajar yang menggunakan Modul  EM (p < .05). Manakala, tidak terdapat kesan yang signifikan terhadap ujian pencapaian terbuka bagi  kedua-dua kumpulan kajian (p > .05) melalui ujian-t. Kaji selidik telah dilakukan terhadap pelajar  yang menggunakan Modul EM mendapati mereka mempunyai persepsi yang positif bagi kesemua aktiviti  yang telah disediakan di dalam modul tersebut.  Ujian korelasi Pearson telah mendapati hubungan korelasi yang kuat telah dicatatkan  antara ujian pencapaian pasca dengan persepsi pelajar (p < .01, r = .71). Manakala hubungan yang  lemah antara ujian pencapaian pasca dengan ujian pencapaian terbuka telah dikesan (p < .01, r =  .49) dan tiada hubungan yang wajar antara ujian pencapaian terbuka dengan persepsi pelajar (p >  .01, r = .42). Berdasarkan kajian kuasi eksperimen ini, kajian menyimpulkan bahawa perlaksanaan  pembelajaran penemuan dengan menggunakan Modul EM memberikan kesan yang positif kepada pelajar.  Implikasi daripada kajian ini disarankan agar pihak Kementerian Pelajaran Malaysia menggalakkan penggunaan pembelajaran penemuan melalui penghasilan lebih banyak modul yang berteraskan strategi pembelajaran ini.  
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to search page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.