UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :Thesis
Subject :HB Economic Theory
Main Author :Joharri Shuhaimi
Title :Kesan kaedah permainan terhadap pengalaman pembelajaran dan pencapaian dalam mata pelajaran ekonami asas
Hits :38
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
Year of Publication :2013
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :You have no permission to view this item.

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan kaedah permainan terhadap pencapaian dan  pengalaman pelajar bagi mata pelajaran Ekonomi Asas Tingkatan Empat. Reka bentuk kajian menggunakan  eksperimen yang mana dua kaedah pengajaran yang berbeza dilaksanakan dalam pembelajaran  dan  pengajaran, iaitu kaedah konvensional bagi kumpulan kawalan dan kaedah permainan bagi kumpulan  rawatan. Data pencapaian pelajar dikumpulkan dengan menggunakan ujian pra dan ujian pos yang setara  manakala data perubahan pengalaman pembelajaran  pelajar dikumpulkan dengan menggunakan borang soal  selidik. Seramai 69 pelajar Tingkatan 4 telah dipilih sebagai sampel dan mereka telah dipecahkan  kepada dua kumpulan iaitu 35 orang dalam kumpulan kawalan dan 34 orang dalam kumpulan rawatan.  Perbezaan min pencapaian  dan pengalaman pembelajaran pelajar dianalisis menggunakan ujian-t. Hasil  kajian menunjukkan bahawa kaedah  permainan  memberi  kesan  yang  positif terhadap  pencapaian   pelajar.  Waiau bagaimanapun,  dapatan  bagi  aspek  pengalaman  pelajar  tidak  konsisten  bagi   aspek pengalaman kegunaan dan kesukaran menunjukkan perbezaan min yang tidak signifikan antara  kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan. Bagi aspek keperluan kognitif  dan keseronokan  menunjukkan perbezaan yang signifikan bagi kedua-dua kumpulan. Kaedah permainan  memberi  kesan   positif  kepada  pencapaian  pelajar  dan  sesuai .digunakan sebagai  alternatif  kepada  kaedah   sedia  ada  tetapi  dalam  konteks  pengalaman pembelajaran,  kajian  harus dilakukan  dengan   lebih komprehensif  untuk  memastikan dapatan yang lebih konsisten.  
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to search page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.