UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Ekspektasi adalah apa yang dijangkakan oleh pelajar sementara persepsi pula adalah apa yang dialami
oleh mereka ataupun pengalaman sebenar mereka semasa menerima perkhidmatan daripada pihak pemberi
perkhidmatan iaitu sekolah-sekolah mereka. Perbezaan di antara kedua-dua ekspektasi dan persepsi
ini boleh digunakan sebagai penunjuk kepada kualiti perkhidmatan di sekolah-sekolah. Oleh itu,
objektif dan matlamat kajian atau penyelidikan ini adalah untuk mengumpulkan maklumat tentang
ekspektasi dan persepsi pelajar berkenaan kualiti perkhidmatan di sekolah mereka. Instrumen
SERVQUAL digunakan dalam menjalankan soal selidik bersama-sama dengan pelajar pelajar.
Soal selidik dijalankan di dua belas buah sekolah di daerah Hulu Selangor. Dimensi perkhidmatan
yang diberi fokus dalam soal selidik ini adalah ketaraan, kebolehpercayaan, responsif, jaminan dan
empati. Selepas pengumpulan data dilakukan, data dianalisa untuk mengetahui sejauh mana tahap
kualiti perkhidmatan di sekolah-sekolah menengah di daerah Hulu Selangor. Kesimpulan juga dibuat
untuk mengetahui dimensi kelemahan yang wujud dan cadangan untuk memperbaikinya diutarakan. Kualiti
perkhidmatan ini seterusnya dibandingkan dengan pencapaian akademik pelajar untuk mengetahui
hubungan di antara kedua-dua aspek tersebut.
Instrumen ini mengandungi 60 item soalan kesemuanya, yang terdiri daripada Bahagian A berkenaan
ekspektasi dan persepsi responden terhadap sekolah mereka, Bahagian B, untuk melihat kepentingan
relatif setiap dimensi kualiti perkhidmatan dan Bahagian C untuk meninjau profil responden.
Pernyataan dalam instrumen SERVQUAL telah di sesuaikan dengan bidang pendidikan.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |