UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini bertujuan untuk mengesan kebezaan kefungsian item berkaitan jantina (GDIF) ke atas
instrumen Test for Integrated Science Process Skills II (TIPS II). Prosedur analisis DIF
berdasarkan model Rasch telah digunakan dalam kajian ini. Analisis DIF ialah satu kaedah
statistik untuk mengenalpasti item-item yang menunjukkan ciri statistik (kefungsian) berbeza
kepada dua tau lebih kumpulan pelajar yang sama kebolehan. Data diperoleh menggunakan instrumen
TIPS II yang mengandungi 36 item objektif aneka pilihan. Item-item ini mengukur lima kemahiran
proses sains bersepadu. Sampel kajian terdiri daripada 570 pelajar tingkatan empat dari lima buah
sekolah menengah harian di sebuah daerah dalam negeri Perak. Analisis data secara deskriptif
menggunakan perisian SPSS versi 17.0 manakala analisis DIF menggunakan perisian Winsteps versi
3.49. Kajian menunjukkan GDIF wujud dalam item-item TIPS IL 19 daripada 36 item didapati lebih
mudah kepada pelajar lelaki dan 17 item lagi lebih mudah kepada pelajar perempuan. Terdapat empat
item yang mempunyai saiz GDIF serius, melebihi 4.0 logit, serta signifikan pada tahap p < 0.05.
Kajian juga menunjukkan kemungkinan terdapat sumbangan faktor-faktor demografi dalam fenomena
kewujudan GDIF dalam TIPS II. Implikasi kajian menegaskan lagi kepentingan ciri keadilan item dalam
meningkatkan kualiti sesebuah instrumen. Ciri keadilan ini juga perlu diberi perhatian dalam proses
pembinaan instrumen pengukuran. Kajian ini juga menunjukkan item-item yang dibina
berdasarkan kaedah CTT boleh dianalisis menggunakan kaedah moden berasaskan model Rasch, sekaligus
membenarkan pendapat bahawa kaedah model Rasch ini tidak bertentangan, sebaliknya menyempumakan
kaedah CTT.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |