UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :Thesis
Subject :PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
Main Author :Rozaimi Ramli
Title :Penerapan nilai murni melalui teknik bercerita peringkat sekolah di zon Slim River
Hits :3
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Bahasa dan Komunikasi
Year of Publication :2010
Notes :-
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :You have no permission to view this item.

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat penerapan nilai murni dalam pengajaran Bahasa Melayu pada peringkat prasekolah. Kaedah kajian yang dilaksanakan dalam kajian ini merupakan kajian kualitatif, iaitu kaedah pemerhatian, transkripsi interaksi, dan temu bual. Responden kajian ini terdiri daripada dua orang guru Bahasa Melayu yang mengajar prasekolah di Zon Slim River. Pemilihan kedua-dua buah sekolah ini adalah berdasarkan sampel rawak bertujuan.Bagi memperoleh dapatan kajian, pengkaji telah membuat rakaman terhadap pengajaran Bahasa Melayu yang dilaksanakan oleh kedua-dua responden di dalam kelas. Alat rakaman yang digunakan ialah kamera digital berkapasiti 8.2 megapiksel. Hasil rakaman telah dijana menggunakan perisian RealPlayer dan ditranskripsi ke dalam bentuk teks menggunakan Microsoft Office Word 2007. Seterusnya, data ini dianalisis untuk melihat penerapan nilai murni yang dilaksanakan oleh guru dalam pengajaran di dalam kelas.Selain itu, kaedah temu bual juga digunakan dalam kajian ini bagi mengukuhkan dapatan kajian. Sebanyak 15 soalan telah dikemukakan kepada responden, iaitu mencakupi aspek penerapan nilai murni dan teknik bercerita yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P).Daripada kajian yang dijalankan, ternyata guru menerapkan nilai murni dalam P&P. Selain itu, terdapat nilai murni sampingan yang turut diterapkan oleh guru secara langsung mahupun tidak langsung. Bagi pengamalan teknik bercerita dalam pengajaran, kedua-dua responden bersetuju bahawa teknik bercerita sesuai dilaksanakan untuk mengajar murid-murid prasekolah. Perkara ini dapat membuktikan bahawa terdapat kesinambungan penerapan nilai murni dengan teknik bercerita.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to search page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.