|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
| Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
| Kajian ini meneroka aplikasi teori pendidikan John Dewey untuk mengembangkan kemahiran lisan para pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran bahasa Tamil. Penekanan Dewey terhadap pembelajaran melalui pengalaman, pengajaran berpusatkan pelajar, dan kaedah berasaskan penyelidikan menawarkan rangka kerja yang berharga untuk meningkatkan kebolehan komunikasi lisan. Kajian ini telah dijalankan untuk mencapai dua objektif. Objektif pertama adalah mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pelajar Tingkatan 3 dalam kemahiran lisan. Objektif kedua adalah untuk meningkatkan kemahiran lisan pelajar Tingkatan 3 melalui teori Pembelajaran melalui Pengalaman John Dewey. Penyelidikan ini dijalankan menggunakan pendekatan campuran, dengan data kuantitatif dan kualitatif dikumpulkan daripada 23 pelajar perempuan Tingkatan 3 dan 4 guru dari Sekolah Menengah Convent Butterworth di Butterworth, Pulau Pinang. Instrumen yang digunakan untuk mengumpul data termasuk ujian awal, ujian selepas aktiviti, temu bual, dan pemerhatian. Selepas ujian awal, penyelidik melaksanakan 4 aktiviti iaitu Minimal Pair Practice, Role-Play, WH Questioning, and Learning Trios A-B-C untuk meningkatkan kemahiran lisan para pelajar. Secara khusus, penyelidikan ini menyiasat bagaimana prinsip-prinsip Dewey dapat dilaksanakan dalam konteks program pendidikan bahasa Tamil untuk pelajar sekolah menengah dan meningkatkan kelancaran, keyakinan, dan pemikiran kritis pelajar dalam komunikasi. Secara keseluruhannya, hasil ujian menekankan bahawa terdapat pertumbuhan yang ketara dalam kemahiran bercakap di kalangan pelajar. |
| References |
Alfatihah, A., Ismayanti, D., Syam, A. T., & Santaria, R. (2022). Teaching speaking skills through project-based learning for the eighth graders of SMP Negeri 4 Palopo. IDEAS: Journal on English Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature, 10(1), 152-165. p-ISSN: 2338-4778. e-ISSN: 2548-4192. https://doi.org/10.24256/ideas.v10i1.2555
Allaghery, U. (2018). பமாாீறளூ் பதாைக்நளனலப பளகள்கள் பபச்ச தளறனை அம்பபசுிதள் றளக்லவ தீர்வ. Journal of Tamil Peraivu, 7(2), 40-47. ISSN: 2289-8379. https://doi.org/10.22452/JTP.vol7no2.4
Allaghery, U. (2021). பமாாீறளூறள் தமளழபமாழள ்ிபளசத். Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 5(4), 17-29. e-ISSN: 2590-3691. https://doi.org/10.33306/mjssh/156
Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2017). Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Tamil Tingkatan 3. Kementerian Pendidikan Malaysia. ISBN: 978-967-42030-3-0.
Indrapurnama, G., Fakhruddin, A., & Kustini, T. (2022). The Use of Student-Centered Learning Method For Speaking Skill in EFL Classroom. Papanda Journal of English Education, 1(2), 67-73. e-ISSN: 2830-5477. https://ejournal.papanda.org/index.php/pjee/article/view/160
Jabamoney, S., Devi, M., & Thambi, F. (2022). தமளழாயிளூ் பநறளமனற. In இூ் 3 ஆய் மிபைாட (pp. 25-33). Universiti Pendidikan Sultan Idris. ISBN: 978-967-2851-66-0
Jabamoney, S., Devi, M., & Thambi, F. (2022). இூ் 2 ஆயபி்டி அனமப். In தமளழாயிளூ் பநறளமனற (pp. 15-24). Universiti Pendidikan Sultan Idris. ISBN: 978-967-2851-66-0
Jabamoney, S., Devi, M., & Thambi, F. (2022). தமளழாயிளூ் பநறளமனற. In இூ் 4 ஆய் அண்மனற (pp. 35-41). Universiti Pendidikan Sultan Idris. ISBN: 978-967-2851-66-0
Jabamoney, S., Devi, M., & Thambi, F. (2022). இூ் 5 தர்ச பற்ாளப்வ ப்பபாய்வ. In தமளழாயிளூ் பநறளமனற (pp. 43-59). Universiti Pendidikan Sultan Idris. ISBN: 978-967-2851-66-0
Jalamoney, S., Devi, M., & Thambi, F. (2022). தமளழாயிளூ் பநறளமனற. In இூ் 9 ுனணைிப்டூ் (pp. 99-111). Universiti Pendidikan Sultan Idris. ISBN: 978-967-2851-66-0
John Dewey · Learning by doing · Pedagogy for change. (2022, May 3). Pedagogy4Change. https://www.pedagogy4change.org/john-dewey/
John Dewey's theory. (2023, September 28). Structural Learning | Advancing Metacognitive Classroom Practice. https://www.structural-learning.com/post/john-deweys-theory
Maruthai, P. (2023). தமளழபபளகள ிரலாற. In அக்னரச றீனம- 2000வ ஆணப பநடூ பூணவ (pp. 155-181). Baratha Kshestra Art Centre.
Mekonnen, F. D. (2020). Evaluating the effectiveness of ‘learning by doing’ teaching strategy in a research methodology course, Hargeisa, Somaliland. African Educational Research Journal, 8(1), 13-19. e-ISSN: 2354-2160. https://eric.ed.gov/?id=EJ1242694
Mohd Yunus, N. N., & Baharudin, H. (2024). Strategi Pembelajaran Sebutan Bahasa Arab dalam Kemahiran Bertutur Pelajar Di Sekolah agama Menengah (SAM). Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 9(4), p.e002780. e-ISSN: 2504-8562. https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i4.2780
Nahdiyah, F. (2020). Learning by doing media Belajar jam Dinding dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Educreative : Jurnal Pendidikan Kreativitas Anak, 5(2), 190-196. doi: 10.37530/edu.v5i2.88. file:///C:/Users/Admin/Downloads/19-Article%20Text -150-1-10-20200513%20(4).pdf
Narayanan, S. (2021). தமளழ பமாழளக ்ிற் ்ிபளசதட் பபச்ச தளறைளி பற்ிாக்வ ஆகனமமவ. Muallim Journal of Social Science and Humanities, 5(2), 150-156. e-ISSN: 2590-3691. https://doi.org/10.33306/mjssh/128
Nawas A. A., A. A., & Jamaluddin, K. A. (2022). Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(4), 110-118. e-ISSN: 2682-826X. https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.4.9
Rao Howji, N., Allamneni, S., Kumar Pradhan, A., & Kumar Chavan, V. (2021). Learning By Doing: Enhancing Speaking Skills Of Engineering Students Through The Tbl Approach. International Journal of Aquatic Science, 12(2), 980-986. e-ISSN: 2008-8019. https://www.journal-aquaticscience.com/article_132021_adc50f9 a730c5a6521f71d56327f7e3f.pdf
Rusdin, R., & Purwati, D. (2023). Speaking up: A comprehensive investigation of EFL secondary students' speaking skill problems in Indonesia's Islamic school context. Elsya : Journal of English Language Studies, 5(2), 236-249. e-ISSN: 2337-6880. https://doi.org/10.31849/elsya.v5i2.11911
Sankaravelayuthan, R. (2018, July 17). தமளழச பறாி்கஞறளூ உரிாக்வ (Preparation of Tamil Thesaurus). Researchgate. https://www.researchgate.net/profile/Rajendran-Sankaravelayut han/publication/326450188_tamilc_corkalanciya_uruvakkam_Preparation_of _Tamil_Thesaurus/links/5b4e4d040f7e9b240fe89cc7/tamilc-corkalanciya-uru vakkam-Preparation-of-Tamil-Thesaurus.pdf
Shiwan, T., & Khai, Z. (2023). “Learning by Doing” as a Social Theory: A New Attempt to Deepen Dewey Research. Journal of East China Normal University (Educational Science), 41(6), 14-25. doi: 10.16382/j.cnki.1000-5560.2023.06.002. https://xbjk.ecnu.edu.cn/article/202 3/1000-5560/2023-6-14.shtml
Sudarmaji, I., Amaliyah Anwar, A. A., & Mulyana, A. (2021). Developing students’ speaking skills through flipped classroom model. Journal of English Education and Teaching, 5(2), 188-200. e-ISSN: 2622-5867. https://doi.org/10.33369/jeet.5.2.188-200
Yasim, M. M. (2011). Pembelajaran Berasaskan Pengalaman (Experiential Learning). In M. A. Md Taff (Ed.), Pendidikan Luar-Definisi, Falsafah & Aplikasi (pp. 89-93). Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris. ISBN: 978-983-3759-78-1. https://mindappz.com/Academic/ProductDetail?i=fzfyqt uaz90%3D
Thamburaj, K. P. (2016). தமளழக ்ிற் ்ிபளசதட் எழசுப பளனழ்ள. In M. Devi & S. Jabamoney (Eds.), தமளழக்்ிள ஆயிளதழ (pp. 40-45). Uma Publications. ISBN: 967-434-135-0
பிணப்ாபா். (2011). தமளழ பமாழளக ்னலசதள்ை உரிாக்சதள் ்தளூ பாளமாணங்ள - ிாயப்்கவ றிா்்கவ. In 9ஆவ உல்ச தமளழாறளாளூர மாநாப (pp. 10-19). Muniisvaran Kumar. https://www.researchgate.net/publication/318725974_kettal_peccut_t iran_karpittalil_takaval_tolilnutpap_payanpatu
|
| This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |