UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :Final Year Project
Subject :PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
Main Author :Vinusha Anbalagan
Title :Meningkatkan kemahiran bertutur pelajar Tingkatan 3 melalui Teori John Dewey
Hits :3
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Bahasa dan Komunikasi
Year of Publication :2024
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :You have no permission to view this item.

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian ini meneroka aplikasi teori pendidikan John Dewey untuk mengembangkan kemahiran lisan para pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran bahasa Tamil. Penekanan Dewey terhadap pembelajaran melalui pengalaman, pengajaran berpusatkan pelajar, dan kaedah berasaskan penyelidikan menawarkan rangka kerja yang berharga untuk meningkatkan kebolehan komunikasi lisan. Kajian ini telah dijalankan untuk mencapai dua objektif. Objektif pertama adalah mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pelajar Tingkatan 3 dalam kemahiran lisan. Objektif kedua adalah untuk meningkatkan kemahiran lisan pelajar Tingkatan 3 melalui teori Pembelajaran melalui Pengalaman John Dewey. Penyelidikan ini dijalankan menggunakan pendekatan campuran, dengan data kuantitatif dan kualitatif dikumpulkan daripada 23 pelajar perempuan Tingkatan 3 dan 4 guru dari Sekolah Menengah Convent Butterworth di Butterworth, Pulau Pinang. Instrumen yang digunakan untuk mengumpul data termasuk ujian awal, ujian selepas aktiviti, temu bual, dan pemerhatian. Selepas ujian awal, penyelidik melaksanakan 4 aktiviti iaitu Minimal Pair Practice, Role-Play, WH Questioning, and Learning Trios A-B-C untuk meningkatkan kemahiran lisan para pelajar. Secara khusus, penyelidikan ini menyiasat bagaimana prinsip-prinsip Dewey dapat dilaksanakan dalam konteks program pendidikan bahasa Tamil untuk pelajar sekolah menengah dan meningkatkan kelancaran, keyakinan, dan pemikiran kritis pelajar dalam komunikasi. Secara keseluruhannya, hasil ujian menekankan bahawa terdapat pertumbuhan yang ketara dalam kemahiran bercakap di kalangan pelajar.

References

Alfatihah, A., Ismayanti, D., Syam, A. T., & Santaria, R. (2022). Teaching speaking

skills through project-based learning for the eighth graders of SMP Negeri 4

Palopo. IDEAS: Journal on English Language Teaching and Learning,

Linguistics and Literature, 10(1), 152-165. p-ISSN: 2338-4778. e-ISSN:

2548-4192. https://doi.org/10.24256/ideas.v10i1.2555

 

Allaghery, U. (2018). பமாாீறளூ் பதாைக்நளனலப பளகள்கள் பபச்ச

தளறனை அம்பபசுிதள் றளக்லவ தீர்வ. Journal of Tamil

Peraivu, 7(2), 40-47. ISSN:

2289-8379. https://doi.org/10.22452/JTP.vol7no2.4

 

Allaghery, U. (2021). பமாாீறளூறள் தமளழபமாழள ்ிபளசத். Muallim Journal of

Social Sciences and Humanities, 5(4), 17-29. e-ISSN:

2590-3691. https://doi.org/10.33306/mjssh/156

 

Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2017). Dokumen Standard Kurikulum dan

Pentaksiran Bahasa Tamil Tingkatan 3. Kementerian Pendidikan Malaysia.

ISBN: 978-967-42030-3-0.

 

Indrapurnama, G., Fakhruddin, A., & Kustini, T. (2022). The Use of

Student-Centered Learning Method For Speaking Skill in EFL

Classroom. Papanda Journal of English Education, 1(2), 67-73. e-ISSN:

2830-5477. https://ejournal.papanda.org/index.php/pjee/article/view/160

 

Jabamoney, S., Devi, M., & Thambi, F. (2022). தமளழாயிளூ் பநறளமனற.

In இூ் 3 ஆய் மிபைாட (pp. 25-33). Universiti Pendidikan Sultan

Idris. ISBN: 978-967-2851-66-0

 

Jabamoney, S., Devi, M., & Thambi, F. (2022). இூ் 2 ஆயபி்டி அனமப்.

In தமளழாயிளூ் பநறளமனற (pp. 15-24). Universiti Pendidikan Sultan

Idris. ISBN: 978-967-2851-66-0

 

Jabamoney, S., Devi, M., & Thambi, F. (2022). தமளழாயிளூ் பநறளமனற.

In இூ் 4 ஆய் அண்மனற (pp. 35-41). Universiti Pendidikan Sultan

Idris. ISBN: 978-967-2851-66-0

 

Jabamoney, S., Devi, M., & Thambi, F. (2022). இூ் 5 தர்ச பற்ாளப்வ

ப்பபாய்வ. In தமளழாயிளூ் பநறளமனற (pp. 43-59). Universiti

Pendidikan Sultan Idris. ISBN: 978-967-2851-66-0

 

Jalamoney, S., Devi, M., & Thambi, F. (2022). தமளழாயிளூ் பநறளமனற.

In இூ் 9 ுனணைிப்டூ் (pp. 99-111). Universiti Pendidikan Sultan

Idris. ISBN: 978-967-2851-66-0

 

John Dewey · Learning by doing · Pedagogy for change. (2022, May 3).

Pedagogy4Change. https://www.pedagogy4change.org/john-dewey/

 

John Dewey's theory. (2023, September 28). Structural Learning | Advancing

Metacognitive Classroom

Practice. https://www.structural-learning.com/post/john-deweys-theory

 

Maruthai, P. (2023). தமளழபபளகள ிரலாற. In அக்னரச றீனம- 2000வ ஆணப

பநடூ பூணவ (pp. 155-181). Baratha Kshestra Art Centre.

 

Mekonnen, F. D. (2020). Evaluating the effectiveness of ‘learning by doing’ teaching

strategy in a research methodology course, Hargeisa, Somaliland. African

Educational Research Journal, 8(1), 13-19. e-ISSN:

2354-2160. https://eric.ed.gov/?id=EJ1242694

 

Mohd Yunus, N. N., & Baharudin, H. (2024). Strategi Pembelajaran Sebutan Bahasa

Arab dalam Kemahiran Bertutur Pelajar Di Sekolah agama Menengah

(SAM). Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 9(4),

p.e002780. e-ISSN: 2504-8562. https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i4.2780

 

Nahdiyah, F. (2020). Learning by doing media Belajar jam Dinding dalam

Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Educreative : Jurnal Pendidikan

Kreativitas Anak, 5(2), 190-196. doi:

10.37530/edu.v5i2.88. file:///C:/Users/Admin/Downloads/19-Article%20Text

-150-1-10-20200513%20(4).pdf

 

Narayanan, S. (2021). தமளழ பமாழளக ்ிற் ்ிபளசதட் பபச்ச தளறைளி

பற்ிாக்வ ஆகனமமவ. Muallim Journal of Social Science and

Humanities, 5(2), 150-156. e-ISSN:

2590-3691. https://doi.org/10.33306/mjssh/128

 

Nawas A. A., A. A., & Jamaluddin, K. A. (2022). Kaedah Main Peranan Dalam

Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa. Jurnal Dunia

Pendidikan, 4(4), 110-118. e-ISSN:

2682-826X. https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.4.9

 

Rao Howji, N., Allamneni, S., Kumar Pradhan, A., & Kumar Chavan, V. (2021).

Learning By Doing: Enhancing Speaking Skills Of Engineering Students

Through The Tbl Approach. International Journal of Aquatic Science, 12(2),

980-986. e-ISSN:

2008-8019. https://www.journal-aquaticscience.com/article_132021_adc50f9

a730c5a6521f71d56327f7e3f.pdf

 

Rusdin, R., & Purwati, D. (2023). Speaking up: A comprehensive investigation of

EFL secondary students' speaking skill problems in Indonesia's Islamic school

context. Elsya : Journal of English Language Studies, 5(2), 236-249. e-ISSN:

2337-6880. https://doi.org/10.31849/elsya.v5i2.11911

 

Sankaravelayuthan, R. (2018, July 17). தமளழச பறாி்கஞறளூ உரிாக்வ

(Preparation of Tamil Thesaurus).

Researchgate. https://www.researchgate.net/profile/Rajendran-Sankaravelayut

han/publication/326450188_tamilc_corkalanciya_uruvakkam_Preparation_of

_Tamil_Thesaurus/links/5b4e4d040f7e9b240fe89cc7/tamilc-corkalanciya-uru

vakkam-Preparation-of-Tamil-Thesaurus.pdf

 

Shiwan, T., & Khai, Z. (2023). “Learning by Doing” as a Social Theory: A New

Attempt to Deepen Dewey Research. Journal of East China Normal

University (Educational Science), 41(6), 14-25. doi:

10.16382/j.cnki.1000-5560.2023.06.002. https://xbjk.ecnu.edu.cn/article/202

3/1000-5560/2023-6-14.shtml

 

Sudarmaji, I., Amaliyah Anwar, A. A., & Mulyana, A. (2021). Developing students’

speaking skills through flipped classroom model. Journal of English

Education and Teaching, 5(2), 188-200. e-ISSN:

2622-5867. https://doi.org/10.33369/jeet.5.2.188-200

 

Yasim, M. M. (2011). Pembelajaran Berasaskan Pengalaman (Experiential Learning).

In M. A. Md Taff (Ed.), Pendidikan Luar-Definisi, Falsafah &

Aplikasi (pp. 89-93). Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris. ISBN:

978-983-3759-78-1. https://mindappz.com/Academic/ProductDetail?i=fzfyqt

uaz90%3D

 

Thamburaj, K. P. (2016). தமளழக ்ிற் ்ிபளசதட் எழசுப பளனழ்ள. In M.

Devi & S. Jabamoney (Eds.), தமளழக்்ிள ஆயிளதழ (pp. 40-45). Uma

Publications. ISBN: 967-434-135-0

 

பிணப்ாபா். (2011). தமளழ பமாழளக ்னலசதள்ை உரிாக்சதள் ்தளூ

பாளமாணங்ள - ிாயப்்கவ றிா்்கவ. In 9ஆவ உல்ச

தமளழாறளாளூர மாநாப (pp. 10-19). Muniisvaran

Kumar. https://www.researchgate.net/publication/318725974_kettal_peccut_t

iran_karpittalil_takaval_tolilnutpap_payanpatu

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to search page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.