|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
| Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
| Kajian_ ini_ bertujuan_ membina_ Modul_ Bimbingan_ Islam_ Mualaf_ Orang_ Asli_ (MBIMOA). Proses pembinaan modul berdasarkan model ADDIE melalui_ lima fasa_ iaitu_ analisis,_ reka_ bentuk,_ pembangunan,_ pelaksanaan_ dan_ penilaian._ Pendekatan_ kuantitatif_ digunakan_ untuk_ mendapatkan_ data_ kajian_ dan_ dianalisis_ menggunakan_ aplikasi SPSS. Dapatan kajian bagi analisis keperluan pembinaan modul dilakukan oleh_ 40_ orang_ responden_ dengan_ menggunakan_ sampel_ tujuan_ dan_ hasil_ menunjukkan_ kepada dua bahagian iaitu keperluan reka bentuk dengan skor min 4.20 dan kandungan_ modul_ 4.56._ Manakala_ bahan-bahan_ pengajaran_ yang_ digunakan_ responden_ menunjukkan_ penggunaan_ bahan_ pengajaran_ yang_ berbeza-beza_ bergantung_ kepada_ pembimbing_ mualaf._ Seterusnya,_ hasil_ dapatan_ bagi_ pembinaan_ modul_ berasaskan_ model ADDIE menunjukkan_ lima_ fasa_ yang_ saling_ berkait,_ bermula_ dengan_ fasa_ 1_ analisis menunjukkan wujudnya keperluan kepada pembinaan modul pengajaran bagi_ Mualaf orang Asli, fasa 2 mereka bentuk modul telah menghasilkan draf modul secara_ tersusun merangkumi objektif,_ isi kandungan,_ strategi pengajaran, bahan dan media,_ fasa 3 pembangunan modul telah menghasilkan draf modul yang lengkap dan dinilai_ kesahan_ kandungan_ modul._ Hasil_ penilaian_ tersebut_ mendapati_ kesahan_ kandungan_ yang_ tinggi_ dan_ modul_ bersedia_ untuk_ diimplikasikan_ pada_ fasa_ berikutnya._ Fasa_ 4_ pelaksanaan_ modul_ dilakukan_ oleh_ pembimbing_ Mualaf_ orang_ Asli_ yang_ terdiri_ daripada 30 orang responden. Dapatan fasa_ ini menunjukkan purata interpretasi skor_ min yang tinggi iaitu 4.58 dan menunjukkan modul ini sedia untuk diimplikasikan pada_ fasa yang terakhir. Fasa 5 penilaian modul dilakukan oleh lima orang pakar yang terdiri_ daripada dua orang pakar akademik dan tiga orang pakar industri untuk menilai secara_ keseluruhan_ modul_ MBIMOA,_ dapatan_ menunjukkan_ purata_ interpretasi_ skor_ min_ berada_ di_ tahap_ yang_ tinggi_ iaitu_ 3.98_ bagi_ keseluruhan_ penilaian_ modul._ Kesimpulannya, modul_ ini telah berjaya melalui proses yang sistematik dan bersedia_ untuk digunakan di lapangan._ |
| References |
Abd Hadi Borham. (2006). “Pola Pendedahan Internet dan Impaknya Terhadap Kefahaman Islam di kalangan Ahli Akademik di UKM dan USIM.” Tesis sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia. Abd Karim Zaidan. 1993. Usul al-Dackwah. Cetakan ke-3. Beirut: Mu’assasah al-Risalah. Abdul Ghafar Bin Don. 2018. Komuniti Asli di Malaysia: Pemerkasaan Kesejahteraan Hidup Orang Asli di Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Abdul Ghafar Don & Hailan Bin HJ. Salamon. (2009). Dakwah kepada Non-Muslim di Malaysia: Konsep, Pendekatan dan Cabaran. al-Hikmah. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia. Abdul Ghafar Don. 2014. Masyarakat Orang Asli Muslim Malaysia: Senario Dan Realiti Kefahaman Dan Penghayatan Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Abdul Ghafar Don. 2017. Dakwah Non-Muslim Konsep dan Tuntutan. Dakwah kepada NonMuslim di Malaysia Konsep Metode dan Pengalaman. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Abdul Ghani Haji Shamsuddin. (1989). Tajdid Dalam Pendidikan Dan Masyarakat Malaysia. Dewan Pustaka Fajar. Abdullah Muhammad Zain .2017. Metadologi Dakwah kepada Masyarakat Orang Asli Pengalaman Pengislaman di Sungai Berua. Hulu Terangganu. Abdullah, R. 2015. Challenges in the Orang Asli Society. Human Development Conference Leading the Indigenous Community, PERKIM. Port Dickson. Negeri Sembilan. Ahmad Mohd Salleh. (2002). Pendidikan Islam: Asas dinamika guru jilid II (Edisi kedua (semester V).). Shah Alam: Fajar Bakti. Ahmad Mukhtar. (t.th) al-Mu'jam al-Arabiyy al 'Asasiyy Ahmad Munawar Ismail & Mohd Nor Shahizan Ali. 2018. Kaedah Penyelidikan Sosial daripada Perspektif Penyelidikan Pengajian Islam. Bangi: Penerbitan FPI Universiti Kebangsaan Malaysia. Ahmad Sunawari. 2009. Pengenalan Metodologi Penyelidikan Pengajian Islam. Bangi. Jabatan Usuluddin dan Falsafah, Fakulti Pengajian Islam UKM. Ahmad Tamizi Abu, Rashid, A., & Saleh, S. (2020). Pembinaan Modul Pengajaran al-Quran (al-Alaq) dengan Menggunakan Model Instruksional ADDIE. BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences (E-ISSN: 2600-9080), 3(3), 152–167. Aimi Wafa Ahmad dan Nur Najwa Hanani Abd Rahman. (2020). Sokongan Sosial: Satu Keperluan Dalam Pemerkasaan Saudara Baru. Jurnal Pengajian Islam Vol. 13 No. 2. Penerbit Universiti Islam Selangor. Ain Nabila Safirah. 2022. Konsep Amar Makruf Nahi Mungkar Dalam Dakwah. Interaksi Dakwah di Malaysia Merentas Zaman. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Akiya. (2007). Perang Sangkil. PTS Fortuna Al-Ghazzali. (1997). Membentuk peribadi mukmin sejati. Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publishers. Al-Qur`an Darul Iman dan Terjemahan. 2007. Kuala Lumpur: Angkatan Edaran Sdn Bhd. Al-Shawkaniyy, Muhammad Ibn Ali (Tahqiq & Takhrij: Sayyid Ibrahim). (2010). Tafsir Fathul Qadir. c.1, j.4. Jakarta: Pustaka Azzam. Alias Baba. 1999. Statistik Penyelidikan dalam Pendidikan dan Sains Sosial. Selangor: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia. Anuar Puteh, Halimatussakdiah Ali, Nurul Afifah Musameh, Siti Aisyah Hadi Munir @ A. Hadi. (2015). Organisasi Dakwah & Isu Saudara Baru Di Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Anuar Puteh. 2005. Keperluan Bimbingan Kepada Saudara Baru Dlm. Razaleigh Muhamat @ Kawangit, Faudzinaim Badaruddin & Khairil Khuzairi Omar. Masa Depan Saudara Baru, hlm 29-45. Bangi: Pusat Islam UKM. Asmadi, A.R, & Ramlan, M, 2020. Cabaran Pelaksanaan Dakwah terhadap Masyarakat Orang Asli oleh Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang. Islamiyyat 42 (Isu Khas) 2020: 59 -67 Asmawati Suhid (2009). Pendidikan Akhlak dan Adab Islam : Konsep dan Amalan. Kuala Lumpur : Utusan Publications and Distributors. Asmawati Suhid, Fathiyah Mohd Fakhruddin. (2012). Gagasan Pemikiran Falsafah dalam Pendidikan Islam: Hala Tuju dan Cabaran. Journal of Islamic and Arabic Education, 4(2), 57–70. Atikullah Hj. Abdullah. (2013). Konsep Kerja sebagai Ibadat Menurut Perspektif Islam. Jurnal Islam Dan Masyarakat Kontemporari Jilid 6 (Julai), 2013, 37-48 Azizi Yahaya, Jaafar Sidek Latif, Shahrin Hashim & Yusuf Boon. 2006. Psikologi Sosial Alam Remaja. Batu Caves: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd. Azman Ab Rahman, Irwan Mohd Subri, Mutalib, M. A., & Ismail, N. (2018). Analisis Pentafsiran Mualaf Menurut Islam dan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri di Malaysia. ResearchGate; Universiti Sains Islam Malaysia. Bryman, A. Cramer, D. 2005. Quantitative Data Analysis with SPSS 12 and 13. NewYork: Routledge Taylor & Francis Group. Carey, Iskandar. (1961). Tenleq kui Serok: a study of the Temiar language, with an ethnographical summary. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Charles Muling Libau & Ling, 2020. Peranan bahan bantu mengajar dan persekitaran maklum balas dalam meningkatkan kualiti pembelajaran pelajar. Conference: National Research Innovation Conference (NRICon 2020) Kuching, Sarawak. Chua, Yan Piaw & Piaw,. 2020. Mastering Research Methods, 3rd edition. Publisher: McGraw-Hill ISBN: 978-967-0761-43-5 Dewan Bahasa. 2007. Kamus Dewan Edisi Keempat. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka. Dick, W, & Carey, L. (2000). The systematic design of instruction (5th ed.). New York: Addison- Wesley. Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2009). The systematic design of instruction (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education. Engku Ahmad Zaki Engku Alwi et al. (2014). Islamic Faith in Malaysia: Current Issues and Challenges. Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy Vol 5 No 20 Faizal Arif Tajul Ariffin. “Dahulu Mualaf Kini Murtad”. Prosiding Persidangan Antarabangsa Pembangunan Mualaf 2013 (ICMUD), Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor, Bangi, 2013. Fauzi Hussin, Jamal Ali & Mohd Saifoul Zamzuri Noor. 2014. Kaedah Penyelidikan & Analisis Data SPSS. Sintok: Penerbit Universiti Utara Malaysia. Halim Mokhtar, Zulkefli bin Aini. 2014. Dakwah Islamiah Kepada Orang Asli Di Pulau Carey Banting Selangor: Isu, Cabaran Dan Permasalahan. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Halim Mokhtar. 2002. Penerimaan Dakwah Islamiah Di Kalangan Masyarkat Orang Asli: Kajian Kes Di Pulau Carey Banting Selangor. Tesis Sarjana Pengajian Islam. Universiti Kebangsaan Malaysia. Haron Din. 2002. Manusia dan Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, Hood Salleh. 2004. Indigenous Worlds and the Environment, Steps Ahead. Bangi: Publisher of the National University of Malaysia. Ibn Manzur, Muhammad bin Makran Ibn Manzur al-Afriqiyy al-Misriyy. (t.th). Lisan al-Arab, Beirut: Dar al-Bayrut. Ibnu Khaldun. (2017). Muqaddimah (Terjemahan Lengkap Kitab Muqaddimah). Shal Alam: Pustaka al-Kauthar. Irwan Mohd Subri, Azman Ab Rahman, Mutalib, M. A., & Ismail, N. (2018, October 4). Penerimaan Penggunaan Istilah Mualaf dalam Kalangan Mualaf di Malaysia. ResearchGate; Universiti Sains Islam Malaysia. Ismail Naim Bin Abdullah. (2020). Persiapan Penggerak Masyarakat Orang Asli (Pmoa) Dalam Aspek Pengetahuan Dan Kemahiran. Tesis sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. (2018). Data Pengislaman Masyarakat Orang Asli di Malaysia. Bahagian Dakwah (Orang Asli), JAKIM. Jabatan Kemajuan Orang Asli (2018). Data Maklumat Asas. Bahagian Perancangan dan Penyelidik. JAKOA. Jamaludin Ahmad. (2008). Modul dan pengendalian bimbingan kelompok. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia James Laeng @ Jamaluddin Abdullah & Yusman Nawazir. (2014). Mendepani Cabaran Tarbiah NGO dan Kebajikan Mualaf. Dlm. Pembangunan Dakwah Mualaf. Institut Islam Hadhari. Universiti Kebangsaan Malaysia JAKIM. 2012. Kertas Kerja Dakwah Cawangan Khas. Putrajaya: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. Jamilah bt. Mohd Zain, Engku Ahmad Zaki bn. Engku Alwi. 2017. Aktiviti Dakwah JAKIM Terhadap Masyarakat Orang Asli: Pelaksanaan dan Cabarannya. Malaysian Journal for Islamic Studies (1): 45-61. Juli Edo, Mala Rajo & Nawi Abdullah. 2008. ‘Poverty Among Urban Orang Asli’. International Conference on Indigenous People, 29-31 July 2008. University Malaya, Kuala Lumpur. Juli, Edo. (1991). Orang Asli Educational Development in the Context of Vision 2020, Kuala Lumpur: Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia (POASM). Juppri Bacotang & Zainiah Mohamedisa. (2016) Aplikasi Model ADDIE dalam Pembangunan Modul Awal Literasi (Modul A-Lit) untuk Kanak-kanak TASKA. 1st International Teacher Education Conference on Teaching Practice (ITECTP) 2016, 8-10/10/16. Kamarulzaman Kawi & Nur A’thiroh Masyaa’il Tan Abdullah @ Tan Ai Pao (2020). Issues and Problems of Our Brothers and Approaches of Sarawak Islamic Religious Department in Handling Them. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(4), 444–458. Kamaruzzaman, I., & Norazah, M. N. (2012). Development of Web-Based Basic French Courseware (EASIFRENCH) by using Content Management System. Procedia Social and Behavioral Sciences, 64, 113–122. Kerlinger, F.N. 1973. Foundation of Behavioral Research. New York: Holti Rinerhart and Winston Inc. Khadijah Othman, Mohammad Aizat Jamaludin, Mohd, & Mohd Anuar Ramli. (2019). Halal Awareness Among Orang Asli in Sungai Chiong Village, Banding Lake, Perak. Penerbit Universiti Sains Islam Malaysia. Khairul Hisyam Kamarudin& Ibrahim Ngah (2007) Pembangunan Mapan Orang Asli. Universiti Teknologi Malaysia. Johor. Khoirul Abror, H., Syari'ah, F., Raden, I., & Lampung, I. (2019). FIQH IBADAH. Cv. Arjasa Pratama Bandar Lampung. Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. 1970. Determine Sample Size for Research Activities, Educational and Psychological Measurement. Lay, Yoon Fah & Khoo, Chee Hoo. 2012. Pengenalan kepada Pendekatan Kuantitatif dalam Penyelidikan Pendidikan. Kota Kinabalu: Penerbit Universiti Malaysia Sabah. Lialoura Long Roslee, Norwaliza Abdul Wahab, & Nordina Alia Nordin. (2021). Membina Modul Mudah Membaca MOA bagi meningkatkan Kemahiran Membaca Murid Orang Asli. Asian Pendidikan, 1(2), 1–10. Mariam Abd. Majid & Marlon Pontino Guleng. 2016. “Masjid dan Aplikasi Pendekatan Dakwah Terhadap Masyrakat Multi Etnik di Malaysia.” Jurnal Hadhari 8. Merrill, M. D. (1983). Component display theory. In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional design theories and models: An overview of their current status. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. MJ Salleh, AR Ahmad. 2009. Kesedaran Pendidikan Dalam Kalangan Masyarakat Orang Asli. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Mohammad Najib Abdul Ghafar. 1999. Penyelidikan Pendidikan. Skudai: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia. Mohammad Nidzam bin Abdul Kadir. (2011). Fiqah Mualaf Antara Tuntutan & Keutamaan. Telaga Biru. Mohammad Noorazlan Md Ismail, Nor Aini Ali (2023). Konsep Asnaf Mualaf Dan Had Pengukuran Mualaf. Al-Basirah Volume 13, No 1, pp. 25-41, Universiti Malaya. Mohd Azolman Zulkufli. (2021). Malakah Al-Fikr Menurut Pemikiran Ibn Khaldun: Kajian Terhadap Amalan Kbat Guru Pendidikan Islam Dalam Pengajaran Di Sekolah Rendah. Tesis PhD, Universiti Sains Malaysia. Mohd Majid Konting. 2005. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Dewan Bahasa dan Pustaka. Mohd Subri, Irwan & Ab Rahman, Azman & Mutalib, Mahazan & Mohd Dali, Nuradli Ridzwan Shah & WAN RAZALI, WAN MOHD FAZRUL AZDI & Ibrahim, Rose & Anuar Musaddad, Nusaibah & Shamsudin, Siti Nurunnajwa & Ismail, Norlina. (2018). Penerimaan Penggunaan Istilah Mualaf dalam Kalangan Mualaf di Malaysia. Journal of Fatwa Management and Research. 6. 111-134. Mohd Zaid Mohd Zain & Ahamad Asmadi Sakat. 2010. Impak Pengajaran dan Pendidikan Agama di Kalangan Saudara Kita (Mualaf) di PERKIM Negeri Sembilan. International on Dakwah and Islamic Management Practice and Prospect, 23 November 2010. Mohd Zairul Ridzuan Bin Abd.Rahaman, Abdul Ghafar Don. (2018). Pendekatan Dakwah Bi Al-Hal Terhadap Masyarakat Orang Asli Di Malaysia. At-Tahkim, Vol. 8, No. 15 .6. 2018. Muhammad Sabri, S., & NorAziah, A. (2012). A Design and Development Approach to Researching Online Arabic Vocabulary Games Learning in IIUM. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 67(November 2011), 360–369. Ng. Lay Kuan. 2010. Sikap dan Persepsi Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Mata Pelajaran Kimia serta kesepadanannya dengan Kemahiran abad ke-21. Disertasi Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Nicholas, Colin. 2000. The Orang Asli and the Contest for Resources: Indigenous Politics, Development and Identity in Peninsular Malaysia. Subang Jaya: Centre for Orang Asli Concerns. Nooraihan Binti Ali. (2020). Pembinaan Modul Pembelajaran Kendiri Strategi Pemahaman Membaca Teks Bahasa Arab. Tesis PhD, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Nor Arfah Mohd. Mazlan & Abd Hakim Mohad. 2022. Cabaran Mualaf dalam Membina Kehidupan Baharu: Satu Kajian Kes di Mukah, Sarawak, Malaysia. Penerbit USIM Noraini Idris. 2010. Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur. Mc Graw Hill Education Perpustakaan Negara Malaysia. Nordina Alia Nordin, and Norwaliza Abdul Wahab. (2021) “Kertas Konsep Pembangunan Modul Sekolah Rimba Berasaskan Pengetahuan Peribumi Bagi Mengekalkan Kelestarian Masyarakat Orang Asli.” Asian Pendidikan Nur Uswah Ahmad Fauzi & Zulkefli Aini. (2017). Strategi Pemujukan Dalam Komunikasi Dakwah Masyarakat Orang Asli. Fikiran Masyarakat, 5(2), 80–86. Rahisam Ramli. (2013). Rahisam Ramli. (2013). Mekanisme Agihan Zakat Mualaf Berdasarkan Realiti Semasa. Proceedings of World Universities’ Islamic Philanthropy Conference. Ramlee Abdullah. 2015. Cabaran Dakwah Dalam Masyarakat Orang Asli. Persidangan Kebangsaan Pembangunan Insan Pimpinan Masyarakat Orang Asli. Di The Grand Beach Resort, Port Dickson, Negeri Sembilan Pada 7-9 November 2014 Razak, Azizul Azra & Hisyam, Mohd & Jalil, Hafizah. (2022). Da'wah Infrastructure Based on Maqasid Syariah according to al-Quran and al-Hadith. Amanxo Publication UTHO, Johor Razaleigh Muhamat @ Kawangit, Abd. Ghafar Don & Abu Dardaa Muhammad. 2012. Dakwah kepada Golongan Mualaf Orang Asli di Kelantan. Jurnal al-Hikmah 4. Universiti Kebangsaan Malaysia. Hlm 87-105. Razaleigh Muhamat @ Kawangit, and Abdul Ghafar Don, and Anuar Puteh, (2013) Communication of orang asli Mualaf with their Malay counterparts. Al-Hikmah, 5 . pp. 116-133. ISSN 1985—6822 Robert Knox Dentan. (1997). Malaysia and the "original People": A Case Study of the Impact of Development on Indigenous Peoples. Publisher Allyn and Bacon. Rosmawati Mohamad Rasit. 2013. Hubungan Penonton Filem Dakwah dengan Pembentukan Personaliti Prososial Remaja. Tesis Doktor Falsafah. Serdang: Universiti Putra Malaysia. Rossett, A. (1987). Training needs assessment. Englewood Cliffs: Educational Technology Publications. Ruhiah Binti Abd Rahman. 2004. Program Dakwah Pusat Pembangunan Tamadun Masyarakat Orang Asli Pahang (PETAMA) Masalah Dan Penyelesaiannya. Disertasi Sarjana Usuluddin yang diserahkan kepada Fakulti Usuluddin, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. Russell, J.D. 1974. Modul ar Instruction: A Guide To The Design, Selection, Utilization And Evaluation Of Modul ar materials. United States: Publishing Company Sakinah, M.K., Nurul Husna, Z., Nor Hazwani, M.S., Syed Najihuddin, S.H. 2023. Chatgpt Sebagai Alat Bantu Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Al-Qur'an. http://conference.kuis.edu.my/pasak/images/pasak8/eprosiding2023/4/113 Sapie Sabilan, Suhana Mohamed Lip, Mohamad Fuad Ishak, Shazarina Zdainal Abidin. 2018. Konsep Penerapan Dan Penghayatan Nilai-Nilai Murni Berasaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Conference: International Conference On Moslem Society 2018, (May), 1–13. Sharifah Alawiyah Alsagoff. 1981. Pengenalan pengajaran individu dengan tumpuan khas kepada modul pengajaran dan pembelajaran. Jurnal Pendidik dan Pendidikan 3(1):54-62. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia Sidek Mohd Noah & Jamaludin Ahmad. 2005. Pembinaan Modul. Bagaimana membina Modul Latihan dan Modul Akademik. Penerbitan Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor. Sidek Mohd Noah. 2002. Pengukuran dan penilaian dalam kaunseling. Selangor: Universiti Putra Malaysia Sifiah Mohamed & Kamarul Azmi, 2021. Amalan Induksi Set dalam Pengajaran dan Pembelajaran Guru Prasekolah bagi disiplin Ilmu Pendidikan Islam. International Journal of Islamic and Civilizational Studies. vol. 8, no.2. Siti Adibah Abu Bakar & Siti Zubaidah Ismail. 2018. Pengurusan Mualaf di Malaysia: Kerjasama Dinamik Antara Agensi Kerajaan dan Bukan Kerajaan. Journal Al’Abqari, 16, Dis., 133–155. Steven J. McGriff. 2000, Instructional Systems, College of Education, Penn State University. Suhaida Abu Bakar et al., (2021). Asas Kefahaman Islam Dalam Realiti Semasa. Akademi Pengajian Islam Kontemporari (ACIS) Universiti Teknologi MARA (UiTM) Cawangan Kedah. Syed Abdurahman Syed Hussin. 2010. Dakwah Kepada Orang Asli Di Malaysia: Permasalahan Dan Halangan. Jurnal Usuluddin: 155-184. Universiti Malaya. Syed Arabi. 1998. Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains Sosial. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Tabbarah, Afif Abdul Fattah, and Md. Akhir Hj. Yaacob. (1992). Nadi Ajaran Islam: Jilid Satu. Kuala Lumpur: Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri. Tuckman, B.W. 1978. Conducting Educational Research. Edisi ke-2. New York: Harcout Brace Jovanovich Inc. W A A Praditasari,I Kholis , AA Budiman. 2019. Design and implementation of the korean Mualaf center application as a guide to praying and iqro procedures for korean Mualaf. J. Phys.: Conf. Ser. 1193 012009 Wahbah al-Zuhaili, 1997, Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh Jilid IV, Dar Al-Fikr, Damaskus. Wahbah al-Zuhaili. 2004. Kewajipan Memahamkan Bukan Islam tentang Islam. Johor Bahru: Perniagaan Jahabersa. Wan Mohd Fazrul Azdi Wan Razali, Siti Nurunnajwa Shamsudin, 2015). Penerimaan Penggunaan Istilah Mualaf Dalam Kalangan Mualaf Di Malaysia. Universiti Sains Islam Malaysia. Weirsma, W. 2000. Research Methods in Education: An Introduction.7th Edition Boston: Allyn and Bacon. William M.K.T. 2006. Research Method knowledge base. http://http://www.socialresearchmethods.net/kb/ Yasmoon Mohamed, Razaleigh Muhamat@Kawangit. 2019. Tahap Kepuasan Mualaf Terhadap Pengurusan Kelas Bimbingan Agama Oleh Majlis Agama Islam Kelantan (Maik). Vol 11 No 2: Al-Hikmah 11(2) 2019 Yusuf Al-Qaradawi. 1993, Thaqafah al-Da`iyyah. Kaherah: Maktabah Wahbah. Zainal Abidin Abdul Wahid. (1992). Sejarah Malaysia: Pentafsiran dan Penulisan. Penerbit Univeriti Kebangsaan Malaysia. Zamri Tujan. 2006. Tahap Pemahaman Konsep dan Pembelajaran Sejarah dan Hubungannya dengan Pencapaian di Kalangan Pelajar Sekolah Agama Menengah di Sepang dan Kuala Langat. Disertasi Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Zulkefli Aini, Abdul Ghafar Don, Anuar Puteh, Nur Damia Nor Sad. 2019. Amalan Komunikasi Dakwah Semasa Kelas Bimbingan Fardu Ain Orang Asli Muslim di Selangor. International Journal of Law, Government and Communication. Volume: 4 Issues: 17 [December, 2019] pp.34-47]
|
| This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |