UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Che Aleha Ladin
Title :Pentaksiran berasaskan sekolah Pendidikan Seni Visual sekolah menengah (IR)
Publisher :Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
Year of Publication :2015
Notes :doctoral
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk meneroka pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) Pendidikan Seni Visual di sekolah menengah. Secara khususnya, kajian ini meneliti proses pelaksanaan, strategi yang digunakan dalam PBS dan faktor-faktor yang mempengaruhi pelaksanaan PBS Pendidikan Seni Visual. Dalam kajian ini, pendekatan kajian kes kualitatif digunakan. Kajian dijalankan di dua buah sekolah menengah yang terletak di kawasan bandar dan luar bandar. Seramai sembilan orang peserta terlibat. Mereka terdiri daripada dua orang guru, empat orang pelajar, seorang pentaksir kawasan, seorang Ketua Pentaksir Negeri Perak dan seorang bekas Ketua Pentaksir Negeri Perak. Data dikumpul menggunakan kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif dan interpretif. Hasil kajian mendapati PBS Pendidikan Seni Visual dilaksanakan mengikut proses dan prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) dengan adanya proses pemantauan dan penyelarasan. Namun demikian, pelaksanaannya disesuaikan di peringkat sekolah dengan mengambil kira realiti dan persekitaran yang dibawa oleh pelajar. Guru juga telah mengaplikasikan pelbagai strategi pentaksiran autentik iaitu menyesuaikan matlamat pentaksiran, menekankan penguasaan pelajar, menggunakan kaedah pemerhatian, pentaksiran lisan, penerangan dan demonstrasi, penghasilan portfolio, produk dan rubrik penskoran. Strategi pentaksiran yang digunakan dapat menilai penguasaan pelajar secara menyeluruh meliputi domain kognitif, afektif dan psikomotor pelajar. Kajian ini juga mendapati pelaksanaan PBS Pendidikan Seni Visual di sekolah-sekolah menengah terpilih di Malaysia mempunyai ciri-ciri pentaksiran autentik. Walau bagaimanapun, kejayaan PBS Pendidikan Seni Visual dipengaruhi oleh pelbagai faktor. Aspek persediaan dan kecekapan guru, perbezaan latar belakang, minat dan sikap pelajar, kesahan dan kebolehpercayaan dalam pentaksiran, peranan pentadbir, kemudahan peralatan dan tempoh masa menjadi faktor dalam mencapai matlamat PBS Pendidikan Seni Visual.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)