UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan gaya keibubapaan dengan pencapaian akademik pelajar Orang Asli di daerah Batang Padang, Perak. Kajian ini melibatkan 252 orang responden yang terdiri daripada pelajar Orang Asli di empat buah sekolah iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Tapah, Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Tapah, Sekolah Menengah Kebangsaan Slim dan Sekolah Menengah Kebangsaan Khir lohari. Kajian ini telah menggunakan soal selidik berkaitan gaya keibubapaan iaitu Parental Authority Questionnaire (PAQ) untuk melihat didikan yang diterapkan oleh ibu bapa sarna ada gaya asuhan autoritatif, autoritarian, atau permisif. Hasil dapatan kajian ini mendapati bahawa wujud hubungan yang signifikan antara gaya keibubapaan autoritarian dan autoritatif dengan pencapaian akademik pelajar. Manakala gaya keibubapaan permisif tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar Orang Asli. Kajian ini memberi implikasi secara teorikal dan praktikal kepada pihak tertentu seperti ibu bapa, kaunselor sekolah, sekolah yang terlibat dan pihak Kementerian Pelajaran Malaysia. Berdasarkan hasil kajian juga, beberapa implikasi dan cadangan turut dinyatakan. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |