UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh pengetahuan asas ekonomi dan kemahiran matematik terhadap pencapaian pelajar dalam kursus Pendidikan Makroekonomi (PEG1013) di Fakulti Perniagaan dan Ekonomi, UPSI. Bagi mengkaji pengaruh faktor pengetahuan asas ekonomi, gred yang diperoleh dalam subjek Ekonomi Asas (SPM), Ekonomi (STPM) dan gred bagi kursus Prinsip Ekonomi (PEA 1013) telah dipilih. Manakala bagi mengkaji pengaruh faktor kemahiran matematik pula, gred bagi subjek Matematik Moden dan Matematik Tambahan (SPM) di ambil kira. Kajian kuantitatif ini telah dijalankan ke atas 217 pelajar ekonomi yang terpilih (major dan minor). Pengaruh faktor pengetahuan asas ekonomi dan kemahiran matematik terhadap pencapaian pelajar dalam kursus Pendidikan Makroekonomi telah dianalisis menggunakan Analisis Korelasi Spearman. Ujian Mann-Whitney pula, telah digunakan untuk membuat perbandingan terhadap pencapaian pelajar di antara dua kumpulan iaitu mereka yang mempunyai pengetahuan asas dalam ekonomi dengan yang tidak mempunyai pengetahuan asas ekonomi. Hasil kajian yang diperoleh mencadangkan bahawa terdapat hubungan positif antara faktor pengetahuan asas ekonomi dan kemahiran matematik dengan pencapaian pelajar dalam kursus Pendidikan Makroekonomi. Tambahan pula, dapatan daripada Ujian Mann-Whitney menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi pencapaian pelajar di antara kumpulan yang mempunyai pengetahuan asas ekonomi dengan kumpulan pelajar yang tidak mempunyai pengetahuan asas dalam ekonomi. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |