UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :monograph
Subject :HB Economic Theory
Main Author :Zaino Zuraidah, Mohd Shokory Suzyanty, Hashim Asmawi,
Title :Faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan perniagaan baru di Malaysia
Place of Production :Universiti Pendidikan Sultan Idris
Publisher :Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
Year of Publication :2007
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Peranan permagaan baru dalarn meningkat kadar pertumbuhan ekonorni sesebuah negara tidak dapat disangkal lagi. Pelaksanaan pelbagai program ke arah mernbudayakan keusahawanan di kalangan masyarakat tidak menjanjikan keupayaan sescbuah negara untuk meningkatkan kuantiti dan kualiti usahawan yang dibentuk. Ini adalah kerana usaha untuk mernulakan pemiagaan itu sendiri merupakan fasa yang paling sukar dalam proses keusahawanan. Justeru, dalam merangka pembangunan usahawan baru yang berkesan dan mencapai objektif, pihak-pihak yang berkenaan perlu mernahami faktor-faktor yang mcnjadi pemangkin dan penghalang kepada pcrtumbuhan pcrniagaan baru itu sendiri. Olch yang dernikian, kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti faktor-Iaktor yang mernpengaruhi pertumbuhan pemiagaan baru di Malaysia. Ilasil anal isis ke atas data sarnpel yang terdiri daripada 300 orang usahawan daripada sernbi Ian scktor utama menunjukkan bahawa pertumbuhan pcrniagaan bani didominasi oleh usahawan lelaki narnun penglibatan usahawan wan ita sernakin mcningkat. Selain itu. dapatan kajian turut mendedahkan bahawa kebanyakan usahawan rncmulakan perniagaan pada usia 30an dan ke atas ekoran kecenderungan untuk me lengkapkan diri dengan kernahiran yang diperlukan terlebih dahulu di alarn pekcrjaan. Di antara kernahiran yang sangat mernbantu usaha usahawan untuk mcnccburi bidang perniagaan ialah kemah iran penyelesaian masalah, rundingan. pcmasaran. hubungan sosial dan teknikal. Motif kewangan pula menjadi dorongan utama scorang usahawan mcnccburi bidang pemiagaan berbanding motif bukan kewangan. Bagi mendapatkan surnber-sumber kewangan, kebanyakan usahawan menurnpukan kepada sumber dalarnan, manakala bagi mendapatkan sumber-sumber bukan kewangan pula, mereka cenderung untuk membentuk jaringan niaga dengan pelanggan yang berada di sekitar lokasi pemiagaan dan rakan-rakan niaga.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.