UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Murid-murid disleksia menghadapi masalah atau kepayahan grafik dalam membaca, menulis dan mengeja. Mereka perlu diajar dengan pelbagai strategi pengajaran membaca agar masalah mereka boleh diatasi. Kajian telah menunjukkan 10 - 15% murid sekolah rendah masih menghadapi masalah pembelajaran dan gagal menguasai kemahiran asas 3M. Pelaksanaan kelas disleksia di Malaysia bermula pada tahun 2004. Kajian ini di jalankan untuk melihat pelaksanaan kelas disleksia dan pelbagai masalah yang timbul dalam kelas tersebut. Kajian ini melibatkan 25 orang guru, 24 orang pentadbir sekolah dan 22 orang ibu bapa dari 31 buah sekolah di seluruh Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan sebahagian besar guru kelas disleksia dapat melaksanakan tugas dengan sederhana. 56% daripada pentadbir sekolah setuju program disleksia di sekolah mereka amat memberangsangkan dan 84% daripada responden ibu bapa bersetuju program disleksia perlu diperluaskan kesemua sekolah rendah. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |