UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Tujuan utama kajian ini adalah untuk mcngenalpasti pcranan intcraksi sosial kanak-kanak dengan persekitaran mercka Justeru, penman intcraksi kanakkanak dengan rakan sebaya diberikan penekanan. Di samping itu, pihak sckolah turut dikaji sebagai pihak yang terlibat secara formal dalam mernbantu perkembangan emosi kanak-kanak. Kajian ini melihat kepada peranan yang dimainkan oleh guru dan hubungan dengan kanak-kanak. Antara pcmbolch ubahpemboleh ubah bebas yang digunakan ialah jantina, rakan sekclas dan persckitaran tadika. Sampel kajian terdiri daripada 40 orang kanak-kunak duri 2 Tadika diambil. Alat kajian terdiri daripada soal selidik bcrstruktur yang dibuat sccara pemerhatian dan temu bual. Analisis data dibuat dcngan mcnggunakan statistik diskriptif, iaitu peratus. Basil kajian menunjukkan Hasil daripada kajian ini adalah memberitahu gambaran yang khusus mengcnai tingkahlaku cmosi kanakkanak prasekolah antara rakan sebaya dan jantina di dalam kelas . Pola tingkahluku emosi kanak-kanak prasekolah yang berintcraksi dcngan rakan scsama jantina dan tidak menunjukkan perbezaan pembinaan tingkahlaku CIl10si kanak-Kanak. Didapati bahawa tingkahlaku cmosi kanak-kanak lclaki at au pcrcmpuan dipengaruhi oleh dominasi individu yang mcnjadi idola atau turutan merck a. Manakala jumlah rakan juga rnernpengaruhi tingkahlaku crnosi rncrcka. mcrcka yang mempunyai ramai rakan lebih aktif dan scnang bckcrjasama. Ini menunjukkan sosioemosi mereka dipengaruhi oleh pola intcraksi yang sama. Bagi kajian berkaitan peraturan di dalam kelas pula, hasil kajian mendapati hahawa peraturan yang ketat dapat mendisiplinkan kanak-kanak prasekolah-kanak-kanak prasekolah di dalam kelas. Bagi aspek organisasi pula, kajian mendapati bahawa kanak-kanak prasekolah yang terlibat dalam organisasi kelas memiliki sikap tanggungjawab dan semangat kepimpinan yang tinggi |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |