UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti kekerapan penggunaan hantaran wall, diagonal dan square bagi setiap pasukan yang bertanding di Kejohanan Hoki Dewan MASUM 2013. Kajian ini juga mengenal pasti hubungan kekerapan penggunaan hantaran wall, diagonal dan square dengan pencapaian prestasi pasukan lelaki dan wanita. Kajian ini melibatkan sebanyak 18 pasukan iaitu 11 pasukan bagi kategori lelaki dan 7 pasukan bagi kategori wanita. Keseluruhannya, seramai 216 pemain hoki dewan terlibat dalam kajian yang berlangsung di Universiti Malaysia Kelantan ini. Bagi mengenal pasti kekerapan hantaran wall, diagonal dan square, data dianalisis menggunakan kekerapan dan min penggunaan hantaran dinding. Manakala korelasi Pearson pula digunakan untuk mengkaji hubungan kekerapan penggunaan hantaran wall, diagonal dan square dengan pencapaian prestasi pasukan. Keputusan kajian menunjukkan wujud hubungan yang signifikan di antara kekerapan penggunaan hantaran dengan pencapaian pasukan bagi kedua-dua kategori. Nilai signifikan hantaran wall, diagonal dan square terhadap pencapaian prestasi bagi kategori lelaki dan wanita ialah (p< 0.05). Perhubungan yang positif menunjukkan pasukan yang lebih banyak melakukan kemahiran hantaran wall, diagonal dan square merupakan pasukan yang berjaya dalam kejohanan tersebut berbanding pasukan yang kurang melakukan kemahiran hantaran. Dapatan kajian ini seharusnya digunakan oleh jurulatih dan individu yang terlibat dengan pembangunan sukan hoki dewan agar menumpukan latihan yang lebih sistematik kepada kemahiran hantaran. Kemahiran ini merupakan taktik atau strategi yang terbaik untuk memenangi sesuatu pertandingan hoki dewan. Namun, penggunaan hantaran yang kerap tanpa tujuan dan strategi yang spesifik tidak akan memberi sebarang kelebihan kepada pasukan. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |