UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :HQ The family. Marriage. Woman
Main Author :Soeparno, Nofita Anggraini
Title :Pola asuhan dalam pemerolehan bahasa kanak-kanak tadika bandar Palembang Indonesia (IR)
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2015
Notes :doctoral
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan pola asuhan ibu bapa dengan pemerolehan bahasa kanak-kanak berlandaskan teori Halliday (1984). Teori ini menekankan pemerolehan bahasa kanak-kanak berdasarkan tujuh fungsi bahasa. Ketujuh-tujuh fungsi bahasa ini dijadikan konstruk pemboleh ubah bersandar kajian iaitu fungsi Imaginasi, Informasi, Heuristikal, Personal, Interaksi, Peraturan, Instrumental. Manakala pola asuh demokratikal, authoritarian, permisif dijadikan pemboleh ubah tidak bersandar kajian. Kaedah kuantitatif melalui tinjauan digunakan dengan mengemukakan boring soal selidik dan pemerhatian ke atas 20 bapa 25 ibu. Lokasi kajian dijalankan di Tadika Chandra Jaya di Bandar Palembang Indonesia. Data dikumpul melalui boring soal selidik terdiri dari tiga bahagian iaitu demografi ibu bapa, item pola asuh, item pemerolehan bahasa. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS Version 20. Analisis statistik deskriptif frekuensi, peratusan digunakan bagi menjawab persoalan kajian. Manakala analisis inferensi digunakan untuk menjawab hipotesis yang melihat perhubungan antara pemboleh ubah kajian. Kebolehpercayaan data melalui ujian Normality memenuhi kehendak kajian. Dapatan kajian menunjukkan pola asuh demokratikal dengen pemerolehan bahasa kanakkanak dalam fungsi Imaginasi r=0.82**, Informasi r=0.75**, Heuristikal r=0.85**, Personal r=0.88**, Interaksi r=0.83**, Peraturan r=0.89**, Instrumental r=0.93**. Ini menunjukkan terdapat perhubungan yang signifikan antarajenis pola asuh dengan semua konstruk fungsi bahasa. Pola asuh demokratikal sangat membantu pemerolehan bahasa kanak-kanak yang dikaji berbanding dengan jenis poa asuh authoritarian dan permisif. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pola asuh demokratikal ini boleh dijadikan model atau panduan bagi ibu bapa dan para pendidik dalam mendidik kanak-kanak masa kini.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)