UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :BF Psychology
Main Author :Zainal Abidin Hadzir
Title :Personaliti dan cara gaya belajar pelajar tingkatan empat aliran sains dan sastera di sekolah menengah (IR)
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2013
Notes :masters
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini mengkaji personaliti dan cara gaya belajar pelajar tingkatan empat aliran sains dan sastera di sekolah menengah. Kajian ini melibatkan seramai 247 orang pelajar dari aliran sains dan 355 orang pelajar dari aliran sastera dari lima buah sekolah yang berbeza di sekitar daerah Larut Matang dan Selama. Kajian ini berbentuk deskriptif dan inferensi. Bagi mengukur personaliti pelajar, ujian EPQ dengan 21 item skala ekstrovert-introvert digunakan. Instrumen soal selidik dengan skala empat mata bagi mengukur lima kategori gaya pembelajaran Dunn dan Dunn digunakan. Lima kategori gaya pembelajaran Dunn dan Dunn yang digunakan adalah kategori persekitaran, emosional, sosiologikal, fizikal dan psikologikal. Dapatan kajian mendapati, sebahagian besar pelajar daripada aliran sains (76.11%) adalah berpersonaliti extrovert. Bagi aliran sastera, bilangan pelajar yang menunjukkan personaliti extrovert dan introvert tidak menunjukkan perbezaan yang besar, 46.48 peratus berpersonaliti extrovert dan 53.52 peratus berpersonaliti introvert. Bagi gaya pembelajaran pelajar, statistik deskriptif menunjukkan, gaya pembelajaran aspek emosional adalah merupakan gaya pembelajaran yang paling dominan bagi kedua-dua aliran sains dan sastera. Ujian-t menunjukkan terdapatnya perbezaan yang signifikan bagi personaliti ekstrovert-introvert dengan gaya pembelajaran bagi aspek emosional (p=0.030;p=0.020), sosiologikal (p=0.045;p=0.022), fizikal (p=0.000;p=0.001) dan psikologikal (p=0.037;p=0.006) bagi kedua-dua aliran sains dan sastera. Berdasarkan hasil dapatan daripada kajian ini, beberapa cadangan yang relevan telah dimajukan.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)