UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Main Author :Noor Fadilah Ambo
Title :Penilaian pelaksanaan program hafazan dalam kalangan pelajar MRSM negeri Perak
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2015
Notes :masters
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan Program Hafazan dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) berdasarkan model Konteks, Input, Proses dan Produk (KIPP). Kajian adalah berbentuk deskriptif yang melibatkan pelajar di tiga buah MRSM di Negeri Perak. Seramai 240 orang pelajar terlibat sebagai sampel kajian. Kebolehpercayaan instrumen kajian ini adalah tinggi iaitu di antara 0.815-0.833. Data yang diperoleh diproses secara statistik deskriptif, ujian -t dan ujian regresi berganda. Hasil analisis menunjukkan bahawa min objektif, perancangan, strategi dan kaedah serta tugasan dan aktiviti pengayaan adalah pada tahap sederhana. Sisihan piawai adalah tinggi dan menunjukkan perbezaan min yang besar antara kumpulan pelajar-pelajar dalam input dan proses. Manakala ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara pelajar MRSM Program Khas Pendidikan (PKP) dan bukan PKP dalam membuat perancangan sebelum dan selepas, tetapi perbezaan yang tidak signifikan semasa pelajar menghafaz. Hasil ujian regresi berganda menunjukkan bahawa keempat-empat peramal memberi sumbangan sebanyak 13.3 peratus dalam pelaksanaan program ini. Peramal utama yang memberi sumbangan paling besar adalah objektif pelajar dengan sumbangan sebanyak 6.8 peratus, diikuti perancangan 3.5 peratus, tugasan dan aktiviti pengayaan pelajar sebanyak 2.10 peratus dan strategi serta kaedah menghafaz pelajar sebanyak 0.90 peratus. Terdapat tiga cadangan utama yang merujuk kepada peranan pihak pengurusan serta pentadbir, guru dan pelajar yang perlu saling berkerjasama untuk menjayakan program ini. Implikasi kajian ini melibatkan kesediaan pelajar untuk mengetahui objektif mereka menghafaz surah dan bilangan ayat mengikut hari, minggu atau bulan serta perancangan yang dibuat sebelum, semasa dan selepas. Dicadangkan juga pelajar menggunakan alat bantu untuk menghafaz.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.