UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan penggunaan kaedah model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham sebagai pendekatan yang digunakan dalam e-pembelajaran bagi subjek Sains Komputer terhadap pencapaian dan sikap pelajar di Kolej Matrikulasi Perak (KMPk). Kajian Kuasi Eksperimen kumpulan tidak setara dengan kumpulan kawalan ujian pra dan pasca ini melibatkan 147 pelajar sebagai sampel kajian. Kumpulan pertama, terdiri daripada 48 pelajar iaitu kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah e-pembelajaran secara konvensional. Kumpulan kedua, terdiri daripada 49 pelajar iaitu kumpulan rawatan yang menggunakan kaedah e-pembelajaran dengan model Salmon. Manakala kumpulan ketiga terdiri daripada 50 pelajar iaitu kumpulan rawatan dengan kaedah e-pembelajaran berintegrasikan model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham. Tiga kumpulan ini telah menjalani ujian pra sebelum eksperimen dan ujian pasca selepas lapan minggu eksperimen. Kutipan data melibatkan skor ujian pra dan pasca serta soal selidik sikap. Analisis ANCOVA dan MANOVA menunjukkan kumpulan rawatan ketiga, yang mengikuti kaedah e-pembelajaran berintegrasikan model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham memberikan min skor pencapaian dan min sikap yang signifikan lebih tinggi berbanding dengan kaedah e-pembelajaran dengan model Salmon dan kaedah konvensional. Ujian kolerasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara semua konstruk sikap dengan ujian pasca. Kesimpulannya, kaedah e-pembelajaran yang berintegrasikan model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham terbukti berkesan penggunaannya di KMPk. Oleh itu, implikasi dari kajian menyokong kaedah ini bagi memperkasakan kaedah e-pembelajaran Program Matrikulasi, Kementerian Pendidikan Malaysia. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |