UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini mengkaji kesan pembelajaran secara atas talian menggunakan Google Apps terhadap pencapaian, minat dan motivasi pelajar dalam mata pelajaran Ekonomi Asas Tingkatan Empat. Reka bentuk eksperimen kuasi dipilih berdasarkan teknik pra ujian dan pasca ujian. Seramai 103 responden telah dipilih dan dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan eksperimen (53 orang) dan kumpulan kawalan (50 orang). Pelajar dalam kumpulan eksperimen didedahkan dengan Kaedah Pembelajaran Google Apps (KPGA) manakala pelajar kumpulan kawalan didedahkan dengan Kaedah Pembelajaran Konvensional (KPK). Instrumen kajian ini terdiri daripada dua set soal selidik dan dua set soalan ujian iaitu pra ujian dan pasca ujian telah diedarkan kepada kedua-dua kumpulan. Kesan KPGA dan KPK ke atas pencapaian, minat dan motivasi pelajar dianalisis menggunakan ANCOVA dan korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah KPGA adalah berkesan dalam meningkatkan pencapaian, minat dan motivasi pelajar berbanding dengan KPK dalam mata pelajaran Ekonomi Asas Tingkatan Empat. Selain itu, terdapat korelasi yang kuat antara minat dan pencapaian pelajar yang didedahkan dengan KPGA untuk belajar. Kesimpulannya kaedah KPGA adalah sangat berkesan digunakan dalam kalangan pelajar Ekonomi Asas Tingkatan Empat kerana mampu meningkatkan pencapaian, minat dan motivasi mereka untuk belajar berbanding dengan KPK. Implikasinya, pembelajaran secara atas talian menggunakan Google Apps mampu meningkatkan prestasi, minat serta motivasi murid terhadap mata pelajaran Ekonomi Asas selain menyediakan kaedah penyampaian yang berbeza dalam pengajaran guru. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |