UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :LB Theory and practice of education
ISSN :2289-3032
Main Author :Mohamed Isa Zainiah, Bacotang Juppri, Che Mustafa Mazlina,
Title :Kesahan kandungan modul literasi awal (Modul Lit-A) pada peringkat kanak-kanak berumur 2+, 3+ dan 4+ tahun
Place of Production :Universiti Pendidikan Sultan Idris
Year of Publication :2017

Full Text :
Kajian ini menjelaskan kesahan kandungan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) pada peringkat kanak-kanak berumur 2+, 3+, dan 4+ tahun di Malaysia. Modul Lit-A dibangunkan berdasarkan reka bentuk pengajaran model ADDIE yang memfokuskan kemahiran literasi awal dalam Bahasa Melayu seperti bahasa dan komunikasi, konsep cetakan dan cetakan persekitaran, fonemik dan fonetik, bacaan dan kefahaman naratif, dan tulisan awal. Modul Lit- A terdiri daripada tiga set yang berlainan mengikut umur kanak-kanak iaitu 2+, 3+, dan 4+ tahun. Kajian ini berbentuk kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan untuk mendapatkan pandangan pakar melalui soal selidik berkaitan kandungan Modul Lit-A. Sampel kajian terdiri daripada 12 orang pakar bagi Modul Lit-A (2+ Tahun), 10 orang pakar bagi Modul Lit-A (3+ Tahun), dan 8 orang pakar bagi Modul Lit-A (4+ Tahun). Dapatan kajian menunjukkan Modul Lit-A (2+, 3+, dan 4+ Tahun) mempunyai kesahan kandungan yang tinggi. Justeru, Modul Lit- A boleh dijadikan sumber tambahan kepada ibu bapa atau pendidik untuk memberi pendedahan tentang kemahiran literasi awal terhadap kanak-kanak berumur 2+, 3+, dan 4+ tahun. Ini seterusnya dapat menyokong dan melengkapkan lagi kurikulum pendidikan awal kanak-kanak yang sedia ada di Malaysia

References
1. Aliza Ali, & Zamri Mahamod. (2016). Pembangunan dan kebolehgunaan modul berasaskan bermain bagi pembelajaran kemahiran Bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah, Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 6(1), 16-29. 2. Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological testing. Upper Saddle River: Prentice-Hall. 3. Bahagian PERMATA. (2013). Kurikulum PERMATA Negara: Asuhan dan didikan awal kanak-kanak 0-4 tahun (Cetakan Ketiga). Cyberjaya, Selangor: Jabatan Perdana Menteri. 4. Beaty, J. J. (2013). 50 early chilhood literacy strategies (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education. 5. Clay, M. M. (1966). Emergent reading behavior. Unpublished doctoral dissertation, University of Auckland, New Zealand. 6. Davis, D., L. (2014). Fidelity of implementation, teacher perceptions and child outcomes of a literacy curriculum in a Head Start program: A mixed methods study. Disertasi doktor falsafah yang tidak diterbitkan, University of Nebraska, United State. 7. Dunst, C. J., Trivette, C. M., Masiello, T., Roper, N., & Robyak, A. (2006). Framework for developing evidence-based early literacy learning practices. Center for Early Literacy Learning, 5(1), 1-15. 8. Gober, M. C. (2008). Concepts about print (CAP) and the development of early reading strategies in kindergarten. Unpublished doctoral dissertation, Walden University, Minneapolis, MN. 9. Goldstein, H., & Olszewskia, A. (2015). Developing a phonological awareness curriculum: Reflections on an implementation science framework. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, Vol. 58, 1837-1850. 10. Juppri Bacotang, & Zainiah Mohamed Isa. (2015). Pembangunan kerangka Kurikulum Awal Literasi (KUALITI) untuk kanak-kanak TASKA di Malaysia. Kertas kerja yang dibentangkan dalam Seminar Kebangsaan Pendidikan Negara (SKEPEN), Universiti Kebangsaan Malaysia, Nilai, Negeri Sembilan. 11. Juppri Bacotang. (2012). Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak TASKA. Tesis sarjana pendidikan yang tidak diterbitkan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak. 12. Kementerian Pelajaran Malaysia. (2016). Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan: Dokumen standard kurikulum dan pentaksiran. Kuala Lumpur: Bahagian Pembangunan Kurikulum. 13. Ling, P. K., & Hasnah Toran. (2010). Pelaksanaan aktiviti seni kreatif dalam pendidikan prasekolah Malaysia. Diperoleh semula daripada http://file.upi.edu/Direktori/JURNAL/EDUCATIONIST/Vol._IV_No._1Januari_2010/06_Ling_Pik_Kuong_dan_Hasnah_Toran.pdf 14. Lovelace, F. A. (2010). An examination of early literacy in an early childhood classroom. Unpublished Doctor of Education dissertation, The University of Memphis, United State. 15. Machado, J. M. (2016). Early childhood experiences in language arts: Early literacy (11th ed.). Boston, MA: Cengage Learning. 16. Mahzam Mohd Saad. (2013). Kesan pendekatan kognitif tingkah laku dalam kaunseling kelompok terhadap kebimbangan sosial dan perhatian fokus kendiri remaja. Tesis doktor falsafah yang tidak diterbitkan, Universiti Malaya, Kuala Lumpur. 17. Mahzan Arshad. (2012). Pendidikan literasi awal kanak-kanak: Teori dan amali. Tanjong Malim, Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris. 18. Mazlini Adnan, Aminah Ayob, Ong Eng Tek, Mohd Nasir Ibrahim, Noriah Ishak, & Jameyah Sheriff. (2016). Memperkasa pembangunan modal insan Malaysia di peringkat kanak-kanak: Kajian kebolehlaksanaan dan kebolehintegrasian pendidikan STEM dalam Kurikulum PERMATA Negara. Malaysian Journal of Society and Space, Vol. 12(1), 29-36. 19. Md Noor Saper, Nurul Ain Mohd Daud, & Norazani Ahmad. (2016). Kesahan dan kebolehpercayaan Modul I-Sc (Islamic Spiritual Counseling) ke atas pelajar bermasalah tingkah laku. International Journal of Islamic Thought, Vol. 9, 32-43. 20. Mohammad Aziz Shah Mohamed Arip, Md. Noor Saper, Samsiah Jais, Aslina Ahmad, & Nurul Yakin Supeni. (2014). Pembinaan kesahan dan kebolehpercayaan Modul Transfromasi Ehsan Pusat Perlidungan Wanita Baitul Ehsan, Sabak Bernam, Geran Penyelidikan MAIS. 21. Mohd Najib. (1999). Penyelidikan pendidikan. Johor Darul Takzim: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia. 22. Moravcik, E., Nolte, S., & Feeney, S. (2013). Meaningful curriculum for young children. Upple Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc. 23. National Early Literacy Panel. (2008). Developing early literacy. Washington, DC: National Institute for Literacy. 24. Noraini Idris. (2013). Penyelidikan dalam pendidikan (edisi kedua). Kuala Lumpur: McGraw Hill Education (Malaysia) Sdn. Bhd. 25. Othman Lebar. (2014). Penyelidikan kualitatif: Pengenalan kepada teori dan metode. Tanjong Malim, Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris. 26. Rossett, A. (1987). Training needs assessment. Englewood Cliffs: Educational Technology Publications. 27. Rozman Salleh, & Ahmad Jazimin Jusoh. (2015). Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik egogram analisis transaksional dalam kalangan pelajar sekolah menengah. Jurnal PERKAMA, Vol. 19, 67-82. 28. Rusell, J. D. (1974). Modular instruction: A guide to the design, selection, utilization and evaluation of modular materials. United States: Publishing Company 29. Saedah Siraj, Norlidah Alias, DeWitt, D., & Zaharah Hussin. (2013). Design and developmental research: Emergent trends in educational research. Kuala Lumpur: Pearson Malaysia Sdn. Bhd. 30. Sidek Mohd Noah, & Jamaludin Ahmad. (2005). Pembinaan Modul: Bagaimana Membina Modul Latihan dan Modul Akademik. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia. 31. Snow, C., Burns, S., & Griffin, P. (1998). Preventing reading difficulties in young children. Washington, DC: National Academy Press. 32. Syazwani Hussin, & Faridah Yunus. (2015). Pengadaptasian Modul Pra Literasi bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua, Prosiding Seminar Kebangsaan Pendidikan Negara Kali Ke-5, 657-669. 33. Tuckman, B. W., & Waheed, M. A. (1981). Evaluating an individualized science programmed for community college student. Journal of Research in Science Teaching, 18, 489-495. 34. Whitehurst, J. G., & Lonigan, C. (1998). Child development and emergent literacy. Child Development, 69, 848-872. 35. Zainiah Mohamed Isa, Juppri Bacotang, Mahzan Arsyad, Ainon Omar, & Mazlina Che Mustafa. (2016). Pembinaan sebuah modul untuk pecutan penguasaan asas literasi bagi kanak-kanak berumur 2+, 3+, dan 4+ tahun. Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak.

This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.