UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Full Text : |
Kajian ini bertujuan membina model grafik multimedia interaktif untuk pengajaran penjodoh bilangan. Kaedah pembinaan model grafik multimedia interaktif berasaskan reka bentuk kajian kualitatif digunakan dalam penyelidikan ini. Proses pembinaan model grafik ini dilakukan dengan diasaskan kepada ADDIE oleh Rosset (1987). Terdapat lima fasa yang dilakukan sepanjang pembinaan model ini iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Analisis dibuat terhadap kanak-kanak tahun dua, persekitaran, dan masalah pembelajaran. Model ini telah diuji penggunaannya dengan berdasarkan penilaian pakar yang menyentuh tentang kesahan kandungan dan konstruk. Dari segi implikasi, model ini dapat memanfaatkan guru dalam pengajaran penjodoh bilangan kerana ciri-cirinya adalah terarah kepada penjanaan minda kanak-kanak untuk penjodoh bilangan. Model ini dicadangkan untuk digunakan oleh guru Bahasa Melayu tahun dua. |
References |
1. Ab. Halim Tamuri et al. (2010). Bahan pengajaran Pendidikan Islam secara konvensional dan inovasi. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia Press.
2. Adenan Ayob & Khairuddin Mohammad. (2012). Kaedah pengajaran Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
3. Ahmad Rizal Madar (2009). Model bagi keberkesanan grafik dalam kalangan murid berbeza gaya kognitif dan kebolehan visualisasi spatial. Diakses pada 25 April 2017 daripada http://eprints.utm.my/16967/4/
4. Arihasnida Ariffin et al. (2010). Reka bentuk pembinaan model pengajaran Sains tingkatan empat. Diakses pada 3 Jun 2017 daripada http://eprints.uthm.edu.my/3191/1/93.
5. Asmah Haji Omar. (2014). Nahu Melayu mutakhir edisi kelima. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
6. Kamarudin Hj. Husin et al. (2014). Pedagogi asas pendidikan edisi baharu. Tanjong Malim, Perak: Emeritus Publications.
7. Kamus Dewan Edisi Keempat. (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
8. Mohd Paris Saleh. (2016). Model pengajaran berasaskan teknik inkuiri. Diakses pada 7 Jun 2016 daripada http://studentsrepo.um.edu.my/.
9. Norasiah Abdullah et al. (2011). Teknologi maklumat dan komunikasi. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
10. Richard Culcatta. (2013). Model ADDIE. Diakses pada 1 Jun 2017 daripada http://www.instructionaldesign.org/models/addie.htm
11. Rossett, A. (1987). Training needs assessment. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |