UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Full Text : |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap, minat dan motivasi murid Melanau dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Kajian ini dilaksanakan berdasarkan Model Socio-educational oleh Gardner (1985). Sikap ditinjau daripada aspek sikap terhadap penutur Bahasa Melayu, sikap integratif terhadap Bahasa Melayu dan minat terhadap Bahasa Melayu. Motivasi pula ditinjau daripada aspek motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik dalam mempelajari Bahasa Melayu. Kajian berbentuk tinjauan ini telah dibuat terhadap 242 orang murid tingkatan 4 dan 5 di dua buah sekolah menengah di daerah Matu dan Daro, Sarawak sebagai responden kajian. Data diperoleh melalui instrumen soal selidik. Data dianalisis secara statistik deskriptif. Hasil kajian menunjukkan bahawa sikap, minat dan motivasi murid Melanau dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua adalah tinggi. Muridmurid Melanau ini mempunyai sikap positif terhadap pembelajaran Bahasa Melayu. Mereka juga berminat mempelajari Bahasa Melayu, manakala motivasi mereka ketika belajar Bahasa Melayu juga adalah tinggi. Implikasi kajian ini ialah mata pelajaran Bahasa Melayu diakui penting oleh murid-murid Melanau ini sebagai bahasa ilmu, bahasa kebangsaan dan perpaduan negara Malaysia. |
References |
1. Abdul Rahim Abu & Mohd Sharifudin Yusop. (2014). Sikap kanak-kanak orang asli di bandar raya Kuala Lumpur terhadap penguasaan bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 4(2), 57-66.
2. Abdul Rashid Jamian. (2011). Permasalahan pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(1), 1-12.
3. Abdullah Musa. (2004). Sikap dan motivasi murid Dusun terhadap pembelajaran bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Kertas Projek Sarjana Pendidikan yang tidak diterbitkan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
4. Felicia anak Kiai. (2017). Pengaruh sikap, minat dan motivasi dalam pembelajaran bahasa Melayu murid Iban daerah Kapit. Kertas Projek Sarjana Pendidikan yang tidak diterbitkan. Falkulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
5. Gardner. R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role attitudes and motivation. London: Edward Arnold.
6. Jerie anak Peter Langan & Zamri Mahamod. (2011). Sikap dan motivasi murid Iban dalam mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(1), 13-25.
7. Kamiliah Ayu Ab. Ghani. (2015). Strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid bukan Melayu. Kertas Projek Sarjana Pendidikan yang tidak diterbitkan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
8. Kamsiah Abdullah. (2000). Sikap, penguasaan dan penggunaan Bahasa Melayu di Singapura. Singapura: Asas 50.
9. Khairul Nizam Mohamed Zuki. (2017). Sikap dan motivasi murid Bajau daerah Beluran dalam mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Kertas Projek Sarjana Pendidikan yang tidak diterbitkan. Falkulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
10. Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 608-613.
11. Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2015). Laporan Sijil Peperiksaan Malaysia 2015.Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
12. Mohamad Yazid Mohamad. (2016). Kekerapan penggunaan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah jenis kebangsaan cina. Kertas Projek Sarjana Pendidikan yang tidak diterbitkan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
13. Sakeran. U. (1992). Research method for business: A skill building approach. Second Edition. New York: John Wiley and Son.
14. Siti Salwah Atan & Jamaludin Badusah. (2013). Sikap dan motivasi murid peralihan dalam mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Prosiding Seminar Serantau Pascasiswazah Pendidikan Bahasa Melayu & Kesusasteraan Melayu Kali Kedua, 441-455. Bangi: Penerbit Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.
15. Tschannen-Moran, M. & Garies, C.R. (2004). Principle’s sense of eficacy: assesing a promising construct. Journal of Educational Administration. 42 (5): 573-585.
16. Zamri Mahamod & Mohamed Amin Embi. (2006). Kesalahan bahasa dalam penulisan karangan murid bukan Melayu: satu kajian kes. Dlm. Zamri Mahamod (Pnyt). Psikolinguistik dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu, 214-262. Shah Alam: Karisma Publication Sdn Bhd.
17. Zamri Mahamod, Kamilah Ayu Ab. Ghani & Wan Muna Ruzanna Wan Mohamad. (2016). Penggunaan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid cina berdasarkan sikap dan kemahiran bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 6(1), 38-51.
18. Zamri Mahamod, Ruslin Amir & Mohamed Amin Embi. (2015). Kepelbagaian pelajar dan perbezaan pembelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
19. Zamri Mahamod. (2016). Psikolinguistik dan pengajaran bahasa. Bangi: Penerbit Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |