UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Full Text : |
Kajian ini bertujuan untuk menyingkap persepsi pensyarah dan majikan terhadap pendekatan pengajaran pensyarah di institusi-institusi tahfiz al-Quran Malaysia. Kajian melibatkan (177) orang pensyarah sebagai sampel dan (6) orang majikan dari beberapa institut tahfiz terpilih. Bagi mencapai objektif kajian satu set soal selidik yang mengandungi (10) item digunakan sebagai instrumen untuk mengukur persepsi pensyarah terhadap pendekatan pengajaran tahfiz al-Quran. Manakala temu bual semi-struktur yang mengandungi (3) soalan digunakan untuk mendapatkan pandangan majikan terhadap peranan yang dimainkan oleh pentadbir bagi menggalakkan pengajaran. Dapatan dari soal selidik dianalisis secara deskriptif menunjukkan secara keseluruhan tahap pengajaran pensyarah adalah sederhana dengan nilai min (3.69). Dapatan temu bual pula menunjukkan terdapat perbezaan pandangan antara pensyarah dan majikan dalam aspek mempelbagaikan kaedah mengajar. Sementara itu dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap tahap pengajaran pensyarah berdasarkan kelayakan akademik di mana pensyarah berkelulusan ijazah dan ke atas memberikan persepsi yang lebih tinggi (min=3.74). Implikasi kajian merumuskan pendekatan pengajaran pensyarah perlu sentiasa disesuaikan dengan kepelbagaian dan kebolehan pelajar supaya pendidikan tahfiz al-Quran di Malaysia beroleh kecemerlangan. |
References |
1. Ab. Halim Tamuri. (2005). Hala tuju dan cabaran pendidikan Islam dalam era globalisasi. Kertas kerja seminar pendidikan dan penghayatan Islam. Tanjung Malim: Jabatan TITAS, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
2. Abdul Raof Dalip , T. Subahan Mohd Meerah. (1991). Isu-isu latihan mengajar. Shah Alam: Fajar Bakti Sdn. Bhd.
3. Abu Al-Fida’, Muhammad izzat. (2006). Kaifanahfazul Quran. Kaherah: Darul Salam
4. Abu Zeinah, Farid; Al-Shyiyab, Abdul Hafiz; Ubabneh, Imad & Al-Naiemi, Muhammad. (2006). El-Ihsofilbahs el-ilmi. Amman: Dar El Maserah Linnasyar.
5. Al-Ahwani, Ahmad Fuad. (1995). At tarbiyyahfilislam aw ta’alim fi ra’yilQabisi. Kaherah: DarulFikr al-Araby.
6. Al-Khatib, Ahmed. (2009). Al-Taalim al-Aliy: al-isykaliyyat wa tahdiyyat. Irbid : Alamul kutub al-hadith.
7. Al-Nu'my, Abdullah Amin. (1994). Kaedah dan teknik pengajaran menurut Ibnu Khaldun dan al-Qabisi (Terj.). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
8. Al-Qabisi, Abi Hasan Ali Muhammad bin Khalaf. (1955). Ar risalah al mufassolah li ahwal al mua’llimin wa ahkam al- mua’llimin wa mutallimin. Kaherah: Dar Ehya’ al Kutub al Arabiyyah.
9. Al-Rabie, Saied bin Hamad. (2008). Taa'lim al-Aliy fi asri al-ma'rifah. Amman: Dar el-Syuruq.
10. Alsagof, Sharifah Alawiyah. (1983). Ilmu penddikan pedagogi. Kuala Lumpur: Heinemann Asia.
11. Al-Sarayirah, Khalid Ahmad. (2009). Al-tamasul al-tanzimiwal ada' al-wazififilidarat al-jamiat. Amman: Dar Kunuz Al-makrifah.
12. Al-Tal, Said Musyrif. (1997). Qawaid al-tadris fi al-jamiah. Amman: Dar al-Fikir li al-tibaah wa al-nasyr.
13. AzmilHashim, Ab. Halim Tamuri, & Misnan Jemali. (2013). Latar belakang guru tahfiz dan amalan kaedah pengajaran tahfiz al-Quran di Malaysia. The Online Journal of Islamic Education, 1 (1), 28-39.
14. AzmilHashim. (2010). Penilaian pelaksanaan kurikulum tahfizal-quran di Darul Quran JAKIM dan Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri. Tesis PHD yang tidak diterbitkan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
15. Brymen, A. & Cramer, D. (1999). Quantitative data analysis with SPSS Release 8 for Windows: A guide for social scientists. London: Routledge.
16. Darul Quran. (2003). Kertas permohonan penggredan dan pensturkturan semula perjawatan Darul Quran JAKIM.
17. Darul Quran. (2013). Maklumat pensyarah Darul Quran dan pensyarah Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri. Jabatan Pengajian Al-Quran.
18. Darul Quran. (2015a). Maklumat korporat: sejarah Darul Quran. Retrieved Feb 12, 2015, from http://www.darulquran.gov.my/.
19. Darul Quran. (2015b). Maklumat korporat: objektif,visi, misi, falsafah. Retrieved Feb 12, 2015, from http://www.darulquran.gov.my/.
20. Ismail MdZain. (1997). Keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem di kalangan pelajar-pelajar sekolah menengah. Tesis PHD yang tidak diterbitkan. Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang.
21. Mohamad Marzuqi Abd Rahim. (2008). Pengajaran mata pelajaran hafazanal-quran: suatu kajian maahad tahfiz al-quran zon tengah. Laporan Projek Sarjana, Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia: Universiti Pendidikan Sultan Idris
22. Reigeluth, C. M. and Stein, F. S. (1983). Instructional design theories and models: an overview of their current states. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum
23. Sahril Marzuki, Zainun Ishak, Lee Pau Wing & Saedah Siraj . (1993). Pendidikan di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
24. Salleh Mohd. (1997). Pendidikan Islam: falsafah, pedagogi dan metodologi. Kuala Lumpur: Fajar Bakti Sdn. Bhd.
25. Shalaby, Ahmad. (1978). At-Tarbiyah al-islamiyyahnuzumuhawafalasifatuha. Mesir: Maktabah an-Nahdah al-Misriyyah.
26. Syed Ahmad Tarmizi Syed Omar, Khairul Anuar Muhammad & Mohd Zohdi Mohd Amin. (2003). Tahfiz al-Quran: sejarah dan perkembangannya. Seminar Kaedah Pengajaran dan Tahfiz Al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej Universiti Islam Malaysia. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |