UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :HV Social pathology. Social and public welfare
Main Author :Ratna Hanin Salleh Udin
Title :Perkembangan pertuturan murid-murid bermasalah pendengaran menggunakan video latihan pertuturan (IR)
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2018
Notes :masters
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan meneroka perkembangan pertuturan murid-murid bermasalah pendengaran dari segi latihan oro-motor, sebutan bunyi vokal dan sebutan bunyi konsonan menggunakan Video Latihan Pertuturan. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk kajian kes telah digunakan untuk menjawab tiga persoalan kajian. Tiga instrumen kajian digunakan iaitu pemerhatian berstruktur, senarai semak dan analisis dokumen untuk memperolehi maklumat perkembangan pertuturan. Seramai empat orang kanak-kanak bermasalah pendengaran dipilih menjadi responden melalui teknik persampelan bertujuan. Data dianalisis menggunakan kaedah naratif iaitu huraian perkembangan responden menggunakan Video Latihan Pertuturan. Dapatan kajian menunjukkan murid-murid bermasalah pendengaran dapat melakukan dengan cemerlang aktiviti membuka dan menutup mulut dan menyedut minuman di dalam latihan oro-motor manakala lemah dalam aktiviti menggerakkan lidah. Kajian juga mendapati murid-murid bermasalah pendengaran dapat menyebut bunyi vokal [o] dan [u] serta bunyi konsonan [p] dengan cemerlang manakala konsonan [q] dan [s] kurang dikuasai. Dapatan kajian juga menunjukkan murid-murid bermasalah pendengaran alami perkembangan positif di dalam latihan oro-motor, sebutan bunyi vokal dan sebutan bunyi konsonan. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan Video Latihan Pertuturan telah menunjukkan perkembangan positif di dalam pertuturan murid-murid bermasalah pendengaran. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan Video Latihan Pertuturan sebagai bahan bantu belajar dapat meningkatkan pencapaian murid-murid bermasalah pendengaran belajar bertutur.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)