UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :T Technology (General)
ISSN :2289-7844
Main Author :Quah, Wei Boon
Title :VIRTEST plus 3D: pengajaran subjek hospitaliti (Kaunter Hadapan) menggunakan bilik tetamu/hotel maya (IR)
Place of Production :Universiti Pendidikan Sultan Idris
Year of Publication :2018
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract :
Artikel ini melaporkan perkembangan "VIRTEST plus 3D," satu pelan bilik tetamu/ hotel maya untukpengajaran dan pembelajaran perhotelan melalui virtual guest room/hotel - bilik tetamu/ hotel maya,dari perspektif pedagogi. Virtual guest room membolehkan pelajar bergerak seumpama dalam situasisebenar dalam bilik tetamu. Apabila pensyarah menggerakkan pandangan dalam Virtual guest room,pelajar dapat melihat kedudukan barangan dan situasi yang sebenar dalam bilik tetamu dan hotelseterusnya memudahkan pelajar memahami prosedur untuk memperkenalkan bilik dan menerangkan fasiliti dalam bilik dan hotel kepada tetamu. VIRTEST plus 3D ini telah digunakan oleh pelajarsewaktu proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) aktiviti amali LnP 02.02 – lakukan tugas Bellman bagi modul Kaunter Hadapan untuk pelajar-pelajar semester 4, Program Sijil Operasi Perhotelan. Hasil dapatan pengguna terhadap VIRTEST plus 3D ini melalui borang soal selidik, didapati ianya dapatmewujudkan satu situasi yang sebenar dalam bilik tetamu dan hotel untuk memudahkan pelajar memahami prosedur dan menerangkan prosedur Bellman dengan lebih mudah dan jelas. Setelah menggunakan VIRTEST plus 3D ini, pelajar memberi komen bahawa VIRTEST plus 3D ini sangat membantu, sangat menarik dan memudahkan pelajar mempelajari, memahami dan melakukan amali Bellman. VIRTEST plus 3D bertujuan untuk mewujudkan satu situasi bilik tetamu/ hotel maya yang sebenar bagi mengatasi masalah kekurangan bilik simulasi atau fasiliti bilik tetamu bagi memudahkan pelajar memahami prosedur untuk memperkenalkan bilik dan menerangkan fasiliti dalam bilik dan hotel kepada tetamu.

References

1. Che Nidzam Che Ahmad, C. N., Shaharim, S. A., & Yahaya, A. (2016). Kesesuaian persekitaran pembelajaran, interaksi guru-pelajar, komitmen belajar dan keselesaan pembelajaran dalam kalangan pelajar biologi. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 6(1), 101-120. 2. Mat Saad, A., Nik Yusoff, N. M. R., & Mohammad Yassin, R. (2011). Penilaian Kemudahan Pembelajaran, Peruntukan Kewangan dan Kursus dalam Perkhidmatan bagi Kursus Pendidikan Islam di Politeknik Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education, 3(1), 123-134. 3. Minhat, N. (2011). Kepuasan pelajar terhadap kemudahan yang disediakan di Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin. Retrieved from https://www.academia.edu/7951978/KEPUASAN_PELAJAR_TERHADAP_KEMUDAHAN_YANG_DISEDIAKAN_DI_POLITEKNIK_TUANKU_SYED_SIRAJUDDIN 4. Sharudin, S. T. (2008). Faktor yang mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel vokasional di dua buah sekolah menengah teknik di Negeri Sembilan (Degree’s thesis). Universiti Teknologi Malaysia. Retrieved from http://eprints.utm.my/5898/1/PSM_JILID-TQAH.pdf


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)