UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :T Technology (General)
ISSN :2289-7844
Main Author :Abdul Aziz Basri
Additional Authors :Muhammad Modi Lakulu
Title :Kesan penggunaan teknik inkuiri penemuan berbanding tutorial dalam pembinaan koswer terhadap pencapaian pelajar (IR)
Place of Production :Universiti Pendidikan Sultan Idris
Year of Publication :2018

Abstract :
Kajian ini bertujuan untuk melihat kesan penggunaan teknik inkuari penemuan berbanding tutorial dalam pembinaan koswer ke atas pencapaian pelajar Tingkatan 2, dalam mata pelajaran sains. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah pendekatan eksperimen. Pembolehubah bebas dalam kajian ini ialah koswer pendidikan teknik inkuiri penemuan dan koswer teknik tutorial. Manakala pembolehubah bersandar adalah prestasi pencapaian pelajar Tingkatan 2 dalam mata pelajaran Sains. Populasi kajian ialah terdiri daripada pelajar Tingkatan 2 di SMK Sungai Retang, Jerantut. Sampel kajian terdiri daripada 60 orang pelajar yang dipilih secara rawak dari tiga kelas. Sampel dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kawalan secara rawak seramai 30 orang setiap kumpulan. Instrumen kajian yang digunakan ialah ujian pra, ujian pos dan soalselidik. Data-data yang diperolehi telah dianalisis menggunakan kaedah statistik inferens. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian yang signifikan antara pelajar yang menerima rawatan dengan koswer teknik inkuari penemuan berbanding dengan pelajar yang menggunakan koswer teknik tutorial. Dapatan daripada hasil kajian ini dapat dirumuskan bahawa penggunaan strategi inkuiri penemuan lebih sesuai diterapkan berbanding teknik tutorial dalam pembangunan koswer sains.

References

1. Abdul Jasheer Abdullah & Merza Abbas (2004). Kesan pembelajaran koperatif terhadap prestasi dalam mata pelajaran matematik berbantukan koswer multimedia kementerian pendidikan Malaysia di kalangan pelajar-pelajar tingkatan dua. Dalam prosiding Konvensyen Teknologi Pendidikan Ke-17, 32-40. 2. Ahmad Zamzuri Mohamad Ali & Zarina Samsudin (2004). Kajian penggunaan pembelajaran berbantukan komputer (PBK) di kalangan pensyarah teknikal di Politeknik Malaysia. Dalam prosiding Konvensyen Teknologi Pendidikan Ke-17, 135-140. 3. Akhiar Pardi & Shamsina Shamsuddin (2011). Pengantar Penyelidikan Tindakan dalam Penyelidikan Pendidikan. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd. 4. Allen A. & Seaman J. (2010). Learning on Demand Online Education in the United States 2009. US: Babson Survey Research Group. 5. Che Amat, M. B. (2008). Kesan Kaedah Inkuiri Koperatif Berbantukan Multimedia Ke Atas Prestasi Kemahiran Proses Sains Bersepadu, Pemikiran Saintifik Dan Sikap Dalam Sains Dalam Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Kebangsaan. Universiti Sains Malaysia. 6. Deal, W.F. (2004). Using Flash technology for motivation and assessment. The Technology Teacher Reston, 63(8),16-19. 7. Fisher, K. (2010). Technology-Eenabled Active Learning Environments: An appraisal. CELE Exchange 2010/7, OECD Publication. Retrieved June 24 2014 from Publication http://www.oecd.org/dataoecd/33/38/45565315.pdf 8. Lin, C.L. & Dwyer, F. (2004). Effect of varied animated enhancement strategies in facilitating achievement of different educational objectives. International Journal of Instructional Media, 31(2),185-199. 9. Mayer, R.E. & Sims, V.K. (1994). For whom is a picture worth a thousand words? Extension of a dual coding theory of multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 86 (3), 389-401. 10. Md Ahir, K. (2007). Kesan Pembelajaran Berasaskan Inkuiri Melalui Web Terhadap Prestasi Dan Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Fizik Peringkat Universiti. Universiti Sains Malaysia. 11. Mohd Ali Samsudin, Ahmad Nurulazaman Md. Zain & Zurida Ismail (2003). Kesan pengajaran kontekstual terhadap pencapaian pelajar dan motivasi pelajar dalam mata pelajaran Fizik tingkatan 4. Jurnal Pendidikan, 37-49. 12. Mohd Sahandri Gani Hamzah, Hapidah Mohamed & Nik Sukar Shahrany Nik Yusof (2001). Kecenderungan guru dalam pemilihan bahan pembelajaran dan ekspektasi mereka terhadap hasil pembelajaran. Dalam prosiding Konvensyen Teknologi Pendidikan Kebangsaan kali ke 14, 130-143. 13. Mohamad Naim B. Yaakub (2001). The potential of web-based learning in Malaysia Polytechnics. Jurnal Pendidikan, 57-64. 14. Nor Aishah Bujang (2001). Teachers can participate in educational multimedia business by becoming instructional designers : Implication for retraining of teaches in ICT era. Dalam prosiding Konvensyen Teknologi Pendidikan ke 14, 61-65. 15. Nur Huda Mazlan (2007). Pembangunan Laman Web Bagi Matapelajaran Kimia Tingkatan 4 Asid dan Bes. Projek Sarjana Muda. Universiti Teknologi Malaysia. 16. Sabrina Ibrahim (2002). IT education in emerging markets. South-South Business Review, March/April 2002, 30-32 17. Sirhan G. (2007) Learning difficulties in Chemistry: An Overview. Journal of Turkish Science Education, 4(2). 18. Veerapan Pakerisamy , P. A. (2015). Kesan Kaedah Inkuiri Atas Talian Secara Kolaboratif Bersama Perancahan Penghujahan Terhadap Penaakulan Dan Kualiti Hujah Dalam Kalangan Pelajar Sejarah Tingkatan 4. Universiti Sains Malaysia.


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.