UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
ISSN :1823-6812
Main Author :Juwairiah Osman
Additional Authors :Jamilah Bebe Mohamad
Anis Nabilla Ahmad
Jamal Rizal Razali
Title :Strategi pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar antarabangsa di Universiti Malaysia Pahang (IR)
Place of Production :Universiti Pendidikan Sultan Idris
Year of Publication :2018
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract :
Pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu kepada pelajar antarabangsa telah dijalankan di semua universiti awam dan swasta. Kursus ini secara umumnya bertujuan untuk memartabatkan bahasa Melayu kepada pelajar antarabangsa manakala secara khususnya bagi membantu mereka berkomunikasi sepanjang berada di Malaysia. Kajian ini akan menyoroti strategi pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh tenaga pengajar dan para pelajar antarabangsa di Universiti Malaysia Pahang (UMP) dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. Bagi membincangkan keberkesanan strategi tersebut, pengkaji menggunakan teori pembelajaran yang diperkenalkan oleh Kolb (1984). Menurut teori ini, proses pembelajaran berdasarkan pengalaman (experiential learning) akan membantu dan mempercepatkan peningkatan kemahiran kognitif individu yang melibatkan pemerolehan konsep-konsep abstrak melalui penglibatan dalam pelbagai situasi. Kolb (1984) menggunakan istilah concrete experience, reflective observation, abstract conceptualization dan active experiment. Data dalam kajian, ini ialah jawapan pelajar dalam latihan Buku Modul Pembelajaran Bahasa Melayu dan pemerhatian dalam pelbagai aktiviti yang digunakan sepanjang mengendalikan kursus ini. Selain itu, satu borang soal selidik juga akan diberikan kepada para pelajar untuk menilai keberkesanan kaedah pengajaran dan pembelajaran seperti yang disarankan oleh Teori Kolb (1984). Hasil analisis menunjukkan bahawa strategi pengajaran dan pembelajaran berdasarkan topik yang berkaitan rapat dengan pengalaman kehidupan pelajar adalah lebih berkesan bagi membantu mereka menguasai dan bertutur dalam bahasa Melayu.

References

1. Ellen Bialystok, E. (1985). The compatibility of teaching and learning strategies. Applied Linguistics 6: 255-262. 2. Christison, M. A. (2003). Learning Styles and Strategies. Dlm D. Nunan (Ed.). Practical English Language Teaching. New York: McGraw Hill. 3. Jamilah Bebe Mohamad. (2018). Modul UHF2161: Malay for Intermediate. 4. Juwairiah Osman dan Jamilah Bebe Mohamad. (2018). Modul UHF1161: Malay for Beginners. 5. Hartman V.F. (1995). Teaching and learning style preferences: Transitions through technology. VCCA Journal. 9, 18-20 6. Honey, P. & Mumford, A. (1992). The manual of learning styles. Maidenhead: Peter Honey. 7. Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development (Vol. 1). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 8. Nur Khadijah Abu Bakar dan Zamri Arifin. (2014). Penggunaan srategi belajar bahasa dalam pembelajaran bahasa Arab sebagai bahasa kedua: Satu sorotan. Prosiding Seminar Pengajaran & Pembelajaran Bahasa Arab (2014) Fakulti Pengajian Islam, UKM & Fakulti Kontemporari Islam, UniSZA . 9. Oxford, R.L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle. 10. Noor Zuhidayah Muhd Zulkifli dan Siti Saniah Abu Bakar. (2016). Hubungan antara strategi pembelajaran bahasa Melayu dengan motivasi dalam kalangan pelajar di Jerman. PENDETA Journal of Malay Language, Education and Literature Jilid 7. 11. Roshidah Hassan. (2017). Gaya dan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis. GEMA Online® Journal of Language Studies Volume 17 (1), February 2017 http://doi.org/10.17576/gema-2017- 1701-08\ 12. Rohaila Yusof Norasmah Othman dan Faridah Karim. (2005). Strategi pembelajaran pengalaman berasaskan model kolb dalam pendidikan perakaunan. Jurnal Pendidikan 30 (2005) 113 – 128. 13. Rubin, J. (1975). What the good language learner can teach us. TESOL Quarterly 9, 41-51. 14. Stern, H. H. (1975). What can we learn from the good language learner? Canadian Modern Language Review, 31, 304-318. 15. Wang, J. (2015). L’impact des stratégies et styles d’apprentissage sur le sentiment de réussite ou d’échec dans l’ apprentissage de langues étrangères, Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité [Online], Vol. XXXIV N° 2 | 2015, diakses pada 30 Mei 2016 dari URL: http://apliut.revues.org/5223 16. Zamri Mahamod Nik Mohd. Rahimi Nik Yusoff, Mohamed Amin Embi, Jamaludin Badusah & Sharala A/P Subramaniam. (2014). Strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar warganegara asing berdasarkan kemahiran bahasa dan gred (Malay language learning strategies among foreign students based on language skills and grade). Jurnal Personalia Pelajar 17 (2014): 75 – 81: Universiti Kebangsaan Malaysia.


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)