UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :Q Science (General)
Main Author :Maha Lachimi Chelliah
Title :Kemahiran proses sains dan berfikir dalam subjek sains di sekolah kebangsaan melalui kaedah hermeneutik
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2017
Notes :doctoral
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan menganalisis kemahiran proses sains dan kemahiran berfikir dalam subjek Sains di Sekolah Kebangsaan. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk Hermeneutik telah digunakan dalam kajian ini. Instrumen kajian ini terdiri daripada soal selidik, temu bual, pemerhatian sesi pengajaran dan lembaran kerja murid. Responden ialah 15 orang guru Sains yang mengajar di Sekolah Kebangsaan di Daerah Hulu Langat. Data dianalisis menggunakan Kaedah Hermeneutik yang berbentuk interpretasi teks. Dapatan kajian menunjukkan guru Sains menghadapi beberapa masalah seperti kesukaran untuk memantau tahap pencapaian murid berdasarkan standard prestasi, kekurangan peralatan sains dan ketiadaan seorang pembantu. Guru juga menghadapi masalah kesuntukan masa pengajaran dan kesukaran menghubungkaitkan kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran kemahiran proses sains. Kajian juga mendapatipelbagai kaedahdigunakan oleh guru untuk mengatasi masalah ini, iaitu dengan mengaplikasikan aktiviti pembelajaran bersama murid, berkongsi peralatan dan penilaian secara berkumpulan serta mengaplikasikan pelbagai aktiviti kemahiran berfikir selaras dengan tahap kefahaman dan pencapaian murid. Kesimpulan kajian ini menunjukkan untuk mengamalkan sistem pengajaran dan pembelajaran yang lebih bersistematik, guru Sains haruslah berkebolehan menguasai kemahiran proses sains dan kemahiran berfikir. Manakala peranan murid haruslah berkebolehan mengintergrasikan kemahiran berfikir dalam pembelajaran kemahiran proses sains. Cadangan kepadapihak kementerian pendidikandan sekolah seharusnya meninjau kembali permasalahan guru Sains dan menambahbaik terhadap pengajaran dan pembelajaran kemahiran proses sains dan kemahiran berfikir di Sekolah Kebangsaan.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.