UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :PJ Semitic
Main Author :Januar Khairul Bakar Burhanuddin Ali
Title :Pengajaran Jumlat Islamiyyah dan Jumlat Fi'liyyah dalam mata pelajaran bahasa Arab KBSM di salah sebuah Sekolah Menengah Agama Kuala Kubu Bharu
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Bahasa dan Komunikasi
Year of Publication :2019
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh guru dalam pengajaran Jumlaṯ Ismiyyah dan Jumlaṯ Fi‟liyah. Di samping itu, kajian ini juga dapat mengenal  pasti masalah-masalah yang dihadapi oleh guru dalam pengajaran Jumlaṯ Ismiyyah   dan   Jumlaṯ    Fi‟liyah   terhadap   pelajar-pelajar   bahasa   Arab   dan menyenaraikan bahan pengajaran yang berkesan untuk diguna pakai semasa proses pengajaran berjalan. Kajian ini dilaksanakan di salah sebuah sekolah agama di Hulu Selangor iaitu  Sekolah Agama menengah Tinggi Kuala Kubu Bharu. Metod yang digunakan dalam kajian ini berbentuk  kualitatif. Instrumen yang digunapakai dalam pengumpulan data ialah melalui pemerhatian dalam bilik  darjah dengan merekod pengajaran secara rakaman video. Sesi temu bual juga telah dilakukan bagi  memperoleh data yang lebih terperinci kerana keadaan ini akan memberikan gambaran yang mendalam  tentang sesuatu situasi, di samping menjelaskan lagi perkara-perkara yang tidak dapat dilihat  dengan mata. Bahan-bahan bercetak seperti rancangan mengajar harian dan buku latihan pelajar juga  dijadikan instrumen dalam kajian ini. Dapatan kajian ini guru masih menggunakan kaedah tradisional  dalam pengajaran beliau. Guru menggunakan peta minda sebagai bahan bantu mengajar bagi meningkatkan  daya pemerhatian para pelajar. Hasil kajian ini akan dapat membantu meningkatkan prestasi  pengajaran guru bagi memberi kefahaman terhadap pelajar dalam memahami Jumlaṯ Ismiyyah dan Jumlaṯ  Fi‟liyyah.  

References

Al-Qur‟ān al-Karīm.

 

Ab. Halim Mohamad dan Wan Mohamad Wan Sulong (2006). Antara Minat Dan Sikap Pelajar Terhadap Bahasa 

٬Arab: Satu Kajian Ke Atas Pelajar Sarjana Muda Bahasa Arab di IPTA Malaysia.Kertas Kerja dalam 

Wacana

Pendidikan Islam Siri 5. Universiti Kebangsaan Malaysia. 

 

Abbas Hassan (1975). al-Nahw al-Wafi. Kaherah. Dar al-Ma‟arif.

 

Abdul Rahman Abdullah (2009). Kompetensi Dan Strategi Komunikasi Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar 

Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Di Selangor. Tesis Doktor Falsafah. Fakulti Pendidikan, 

University Malaya.

 

Asmah Haji Omar (1986). Kaedah Pengajaran Bahasa. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan Pustaka.

 

Asmah Haji Omar (2001). Kaedah Penyelidikan Bahasa di Lapangan. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan 

Pustaka.

 

Azhar Muhammad (2005). Beberapa Aspek Keunikan Dan Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai Bahasa 

Al-Quran. Jurnal Teknologi, Universiti Teknologi Malaysia.

 

Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia (2002). Huraian 

Sukatan Pelajaran Bahasa Arab Komunikasi Tingkatan Satu.JAPIM.

 

Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia (2002). Manual Kursus 

Pendedahan Kurikulum Semakan Bahasa Arab Untuk Mursyid Tarbawi Bahasa Arab di Sekolah 

Menengah.JAPIM.

 

Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia (2007). Panduan 

Pelaksanaan ProgrambībProgram Tah al- Lughat al-СArabīyyat di Sekolah Menengah Kebangsaan.JAPIM.

 

Bahagian   Kurikulum   Pendidikan   Islam   Dan   Moral,   Kementerian   Pelajaran Malaysia.(2006). 

Sukatan Pelajaran Bahasa Arab KBSM.JAPIM.

 

Bahagian Pengurusan, Jabatan Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran 

Malaysia.(2008).Penyelarasan Kelas Aliran Agama (KAA) 2008.JAPIM.

 

Hiblus, Muhammad Yusuf. (1994). Min Usus cilm al- Lughah. Kaherah: Dar al- Thaqafah

 

Ishak Mohd Rejab dan Rakan-rakan.(1996).Glosari Bahasa Dan Kesusasteraan

Arab.Dewan Bahasa Dan Pustaka.Kuala Lumpur.

 

Jabatan Pendidikan  Islam  dan Moral.  (2002).  Kertas dasar  kurikulum  semakan

bahasa Arabkomunikasi & bahasa Arab tinggi di sekolah menengah.Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan 

Malaysia.

 

Jalinah Jaji (2006). Keberkesanan Kaedah Alat Bantu Dalam Pembelajaran BahasaKe-2: Analisis 

Penggunaan Alat Linguaphone. Tesis Sarjana Universiti Malaya.Kamsiah Abdullah (1984).Sikap Dan 

Motivasi Penuntut Melayu Di Sekolah Menengah Singapura Terhadap Bahasa Melayu Dan Bahasa 

Inggeris.Tesis Sarjana Universiti Malaya.

 

Kamarudin Hussin (1988).Pedagogi Bahasa.Petaling Jaya: Siri Pendidikan Longman Malaysia.

 

Kamarudin Hussin (1993).Pedagogi 3: Penggunaan Psikologi Dalam Bilik Darjah.

Petaling Jaya: Siri Pendidikan Longman Malaysia.

 

Khirma, Nayif. 1979. Adwa‟ ala al-dirasat al-lughawiyyah al-mucsirah. Al- Kuwayt: cAlam 

al-Macrifah.

 

M.D Roblyer (2000). Integrating Educational Technology into Teaching. Prentice Hall.

 

MisnanJemali (1999). Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Bahasa Arab Komunikasi 

Sekolah Menengah Rendah di Negeri Perak.Tesis Sarjana Fakulti Pendidikan, UKM.

 

Muhammad   Bakhir   Haji   Abdullah   (2006).Nahwa   bīb   al-LughaTaht   al-

،Arabīyyat: Satu Teori Motivasi Dan Kaedah Mempelajarinya.Kertas Kerja dalam Wacana Pendidikan 

Islam Siri 5. Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Mohammad Seman dan Rakan-rakan (2007). Bahasa Arab Tingkata Satu.Semenyih.Synergymate Sendirian 

Berhad.

 

Mok Soon Sang (2003).Peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan Skim Perkhidmatan Guru.Subang 

Jaya.Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.

 

Munif Zariruddin Fikri Nordin (2005). Pendidikan Bahasa Arab di Malaysia: Hari Ini Dan Masa 

Depan.Bangi.Minda Imtiyaz Publications.

 

Muwaffaq al-Qushairi (1995). Mabādi‟ Tarā‟iq Tadrīs al-،Arabīyyat Ka al-lughat 

al-ajnabīyyat.Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir (2003).  Teori Bahasa: Implikasinya Terhadap Pengajaran 

Tatabahasa.Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Norazman Mohd Nordin (2007). Penguasaan Kemahiran Membaca Dalam Bahasa

Arab: Satu Kajian Kes.Tesis Sarjana Universiti Malaya.

 

Nur Atikah Ahmad Puat (2007). Sekolahku. Folio Sejarah Tingkatan Dua SMK

Doktor Burhanuddin.

 

Panel Pengkaji dan Penyunting (1994). Kamus Dewan Edisi Ketiga. Dewan Bahasa Dan Pustaka.

 

Robert Lado (1980). Mengajar Bahasa: Satu Pendekatan Saintifik. Dewan Bahasa Dan Pustaka.

 

Rosni Samah (2006). Pembelajaran bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua MelaluiPendekatan Kosa Kata dan 

Bina Ayat. Kertas Kerja dalam Wacana Pendidikan Islam Siri 5. Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Syed Arabi Idid (2002). Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains sosial. Kuala Lumpur Cetakan 

Keempat.Dewan Bahasa dan Pustaka.

 

Zamri Mahamod (2007). Psikolinguistik Dalam Pengajaran Dan Pemerolehan Bahasa Pertama Dan 

Kedua.Shah Alam.Karisma Publications Sdn.Bhd.

 

Zainur Rijal Abdul Razak dan Rosni Samah (2006). Cabaran Dan Halangan Penguasaan bahasa Arabdalam 

kalangan pelajar. Kertas Kerja dalam Wacana Pendidikan Islam Siri 5. Universiti Kebangsaan 

Malaysia.

 

Zawawi Ismail dan Rakan-rakan (2005). Masalah Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab di 

Malaysia.Bangi.Minda Imtiyaz Publications.

 

Zawawi Ismail (2001). Hubungan Antara Persekitaran Bahasa Arab Dengan Kemahiran Bertutur Bahasa 

ArabDalam kalangan Pelajar Universiti Di Malaysia. Kertas Projek Sarjana, Universiti Kebangsaan 

Malaysia.

 

http://ww1.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20130514/ba_02/Bahasa-tertua di-dunia-Islam

 

http://bkree66.blogspot.com/2012/01/kaedah-pengajaran.html

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)