UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh guru dalam
pengajaran Jumlaṯ Ismiyyah dan Jumlaṯ Fi‟liyah. Di samping itu, kajian ini juga dapat mengenal
pasti masalah-masalah yang dihadapi oleh guru dalam pengajaran Jumlaṯ Ismiyyah dan Jumlaṯ
Fi‟liyah terhadap pelajar-pelajar bahasa Arab dan
menyenaraikan bahan pengajaran yang berkesan untuk diguna pakai semasa proses
pengajaran berjalan. Kajian ini dilaksanakan di salah sebuah sekolah agama di Hulu Selangor iaitu
Sekolah Agama menengah Tinggi Kuala Kubu Bharu. Metod yang digunakan dalam kajian ini berbentuk
kualitatif. Instrumen yang digunapakai dalam pengumpulan data ialah melalui pemerhatian dalam bilik
darjah dengan merekod pengajaran secara rakaman video. Sesi temu bual juga telah dilakukan bagi
memperoleh data yang lebih terperinci kerana keadaan ini akan memberikan gambaran yang mendalam
tentang sesuatu situasi, di samping menjelaskan lagi perkara-perkara yang tidak dapat dilihat
dengan mata. Bahan-bahan bercetak seperti rancangan mengajar harian dan buku latihan pelajar juga
dijadikan instrumen dalam kajian ini. Dapatan kajian ini guru masih menggunakan kaedah tradisional
dalam pengajaran beliau. Guru menggunakan peta minda sebagai bahan bantu mengajar bagi meningkatkan
daya pemerhatian para pelajar. Hasil kajian ini akan dapat membantu meningkatkan prestasi
pengajaran guru bagi memberi kefahaman terhadap pelajar dalam memahami Jumlaṯ Ismiyyah dan Jumlaṯ
Fi‟liyyah.
|
References |
Al-Qur‟ān al-Karīm.
Ab. Halim Mohamad dan Wan Mohamad Wan Sulong (2006). Antara Minat Dan Sikap Pelajar Terhadap Bahasa ٬Arab: Satu Kajian Ke Atas Pelajar Sarjana Muda Bahasa Arab di IPTA Malaysia.Kertas Kerja dalam Wacana Pendidikan Islam Siri 5. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Abbas Hassan (1975). al-Nahw al-Wafi. Kaherah. Dar al-Ma‟arif.
Abdul Rahman Abdullah (2009). Kompetensi Dan Strategi Komunikasi Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Di Selangor. Tesis Doktor Falsafah. Fakulti Pendidikan, University Malaya.
Asmah Haji Omar (1986). Kaedah Pengajaran Bahasa. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Asmah Haji Omar (2001). Kaedah Penyelidikan Bahasa di Lapangan. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Azhar Muhammad (2005). Beberapa Aspek Keunikan Dan Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Quran. Jurnal Teknologi, Universiti Teknologi Malaysia.
Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia (2002). Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Arab Komunikasi Tingkatan Satu.JAPIM.
Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia (2002). Manual Kursus Pendedahan Kurikulum Semakan Bahasa Arab Untuk Mursyid Tarbawi Bahasa Arab di Sekolah Menengah.JAPIM.
Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia (2007). Panduan Pelaksanaan ProgrambībProgram Tah al- Lughat al-СArabīyyat di Sekolah Menengah Kebangsaan.JAPIM.
Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia.(2006). Sukatan Pelajaran Bahasa Arab KBSM.JAPIM.
Bahagian Pengurusan, Jabatan Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia.(2008).Penyelarasan Kelas Aliran Agama (KAA) 2008.JAPIM.
Hiblus, Muhammad Yusuf. (1994). Min Usus cilm al- Lughah. Kaherah: Dar al- Thaqafah
Ishak Mohd Rejab dan Rakan-rakan.(1996).Glosari Bahasa Dan Kesusasteraan Arab.Dewan Bahasa Dan Pustaka.Kuala Lumpur.
Jabatan Pendidikan Islam dan Moral. (2002). Kertas dasar kurikulum semakan bahasa Arabkomunikasi & bahasa Arab tinggi di sekolah menengah.Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Jalinah Jaji (2006). Keberkesanan Kaedah Alat Bantu Dalam Pembelajaran BahasaKe-2: Analisis Penggunaan Alat Linguaphone. Tesis Sarjana Universiti Malaya.Kamsiah Abdullah (1984).Sikap Dan Motivasi Penuntut Melayu Di Sekolah Menengah Singapura Terhadap Bahasa Melayu Dan Bahasa Inggeris.Tesis Sarjana Universiti Malaya.
Kamarudin Hussin (1988).Pedagogi Bahasa.Petaling Jaya: Siri Pendidikan Longman Malaysia.
Kamarudin Hussin (1993).Pedagogi 3: Penggunaan Psikologi Dalam Bilik Darjah. Petaling Jaya: Siri Pendidikan Longman Malaysia.
Khirma, Nayif. 1979. Adwa‟ ala al-dirasat al-lughawiyyah al-mucsirah. Al- Kuwayt: cAlam al-Macrifah.
M.D Roblyer (2000). Integrating Educational Technology into Teaching. Prentice Hall.
MisnanJemali (1999). Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Bahasa Arab Komunikasi Sekolah Menengah Rendah di Negeri Perak.Tesis Sarjana Fakulti Pendidikan, UKM.
Muhammad Bakhir Haji Abdullah (2006).Nahwa bīb al-LughaTaht al- ،Arabīyyat: Satu Teori Motivasi Dan Kaedah Mempelajarinya.Kertas Kerja dalam Wacana Pendidikan Islam Siri 5. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohammad Seman dan Rakan-rakan (2007). Bahasa Arab Tingkata Satu.Semenyih.Synergymate Sendirian Berhad.
Mok Soon Sang (2003).Peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan Skim Perkhidmatan Guru.Subang Jaya.Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Munif Zariruddin Fikri Nordin (2005). Pendidikan Bahasa Arab di Malaysia: Hari Ini Dan Masa Depan.Bangi.Minda Imtiyaz Publications.
Muwaffaq al-Qushairi (1995). Mabādi‟ Tarā‟iq Tadrīs al-،Arabīyyat Ka al-lughat al-ajnabīyyat.Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir (2003). Teori Bahasa: Implikasinya Terhadap Pengajaran Tatabahasa.Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Norazman Mohd Nordin (2007). Penguasaan Kemahiran Membaca Dalam Bahasa Arab: Satu Kajian Kes.Tesis Sarjana Universiti Malaya.
Nur Atikah Ahmad Puat (2007). Sekolahku. Folio Sejarah Tingkatan Dua SMK Doktor Burhanuddin.
Panel Pengkaji dan Penyunting (1994). Kamus Dewan Edisi Ketiga. Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Robert Lado (1980). Mengajar Bahasa: Satu Pendekatan Saintifik. Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Rosni Samah (2006). Pembelajaran bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua MelaluiPendekatan Kosa Kata dan Bina Ayat. Kertas Kerja dalam Wacana Pendidikan Islam Siri 5. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Syed Arabi Idid (2002). Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains sosial. Kuala Lumpur Cetakan Keempat.Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zamri Mahamod (2007). Psikolinguistik Dalam Pengajaran Dan Pemerolehan Bahasa Pertama Dan Kedua.Shah Alam.Karisma Publications Sdn.Bhd.
Zainur Rijal Abdul Razak dan Rosni Samah (2006). Cabaran Dan Halangan Penguasaan bahasa Arabdalam kalangan pelajar. Kertas Kerja dalam Wacana Pendidikan Islam Siri 5. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Zawawi Ismail dan Rakan-rakan (2005). Masalah Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab di Malaysia.Bangi.Minda Imtiyaz Publications.
Zawawi Ismail (2001). Hubungan Antara Persekitaran Bahasa Arab Dengan Kemahiran Bertutur Bahasa ArabDalam kalangan Pelajar Universiti Di Malaysia. Kertas Projek Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia.
http://ww1.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20130514/ba_02/Bahasa-tertua di-dunia-Islam
http://bkree66.blogspot.com/2012/01/kaedah-pengajaran.html
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |