UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kepentingan penglibatan ibu bapa dalam pencapaian akademik pelajar di sekolah Tamil melalui model perkongsian sekolah dan keluarga. Kajian ini memfokuskan penglibatan ibu bapa kepada enam aspek utama mengikut teori Epstein iaitu aspek keibubapaan, aspek komunikasi, aspek pembelajaran di rumah, aspek membuat keputusan, aspek koloborasi dengan komuniti dan aspek kesukarelawanan yang membolehkan penglibatan ibu bapa dengan kerjasama sekolah dan komuniti luar untuk meningkatan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini melibatkan siasatan naturlistik dengan menggunakan temubual separa berstruktur ke atas empat orang guru besar dari sekolah pencapaian tinggi (Gred A) dan sekolah pencapaian rendah (Gred B) sebagai sampel kajian dan juga guru sekolah yang mempunyai pengalaman mengajar lebih dari 15 tahun bagi kaedah kuantitatif. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik dan temuduga responden. Kesemua data diproses dengan menggunakan bantuan perisian program SPSS untuk mendapatkan frekuensi, peratusan, skor min, korelasi Pearson dan korelasi canonical. Manakala analisis tematik digunakan untuk melaporkan dapatan temubual. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan positif yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dalam meningkatkan pencapaian akademik pelajar iaitu dalam aspek pembelajaran di rumah,aspek keibubapaan, aspek membuat keputusan dan aspek kesukarelawanan sahaja. Oleh yang demikian beberapa cadangan dibuat bagi mempertingkatkan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian akademik.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |