UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :L Education (General)
Main Author :Norhisham bin Muhamad
Additional Authors :Azmil bin Hashim
Wahyu Hidayat Bin Abdullah
Muhammad Akramin Bin Kamarul Zaman
Fatin Ardani Binti Zamri
Title :Kaedah talaqqi musyafahah dalam pengajaran al quran wa al-hifz kurikulum dini SABK di Perak
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains Kemanusiaan
Year of Publication :2019
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti pelaksanaan Talaqqi Musyafahah pengajaran Al Quran Kurikulum Dini di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Perak, mengkaji tahap penguasaan bacaan Al Quran dan hubungan antara pelaksanaan Talaqqi Musyafahah dengan penguasaan bacaan Al Quran pelajar SABK. Maklumat kajian diperolehi melalui kaedah kuantitatif melalui soal selidik dengan melibatkan 304 orang pelajar tingkatan empat SABK di negeri Perak. Data kajian yang dikumpul, diproses dengan menggunakan perisian windows SPSS versi 22.0. Penemuan kajian menunjukkan bahawa pelaksanaan Talaqqi Musyafahah berada pada tahap tinggi (min=4.15,sp.=0.65) dan penguasaan bacaan al Quran pelajar adalah tinggi (min=4.28,sp.=0.52). Kajian juga menunjukkan juga bahawa wujudnya hubungan yang sederhana tinggi (r=0.514, p

References

1. Ab. Halim Tamuri, Ahmad Munawar Ismail, Amal Hayati Md. Noor & Mohd Izzuddin Mohd Pisol. (2013). Penilaian guru terhadap pelaksanaan model-model tilawah al-Quran Program j-QAF. International Journal of Islamic Thought.

2. Ab Halim, T., Muhamad Faiz, I, Kamarul Azmi, J. (2012). Komponen Asas untuk Latihan Guru Pendidikan Islam. Global Journal Al-Thaqafah

3. Ab. Halim Tamuri, Adnan Yusopp, Kamisah Osman, Shahrin Awaludin, Zamri Abdul Rahim, Khadijah Abdul Razak. (2004). Keberkesanan Kaedah P en g a jar a n Dan pembelajaran Pendidikan Islam Ke Atas Pembangunan D i ri Pelajar. Laporan Penyelidikan: UKM

4. Ab. Halim Tamuri. (2005). Isu-isu dalam amalan pengajaran guru-guru pendidikan Islam di sekolah rendah dan menengah. Prosiding Wacana Pendidikan Islam Peringkat Kebangsaan Siri Ke-4. Fakulti Pendidikan: Universiti Kebangsaan Malaysia.

5. Ab. Halim Tamuri. (2006). Modul Pengajaran Dan Pembelajaran Tahfiz Al-Quran: Pendekatan Masakini. Konvensyen Pensyarah Tahfiz Peringkat Kebangsaan. Universiti Kebangsaan Malaysia

6. Abdul Halim El-Muhammady (1991). Pendidikan Islam, Falsafah disiplin dan Peranan Pendidik, Kuala Lumpur: Dewan Pustaka Salam, h.93.

7. Abdul Raof Dalip. (1998). Teknik Pengajaran dan Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Menengah. UKM: Bangi

8. Al-Kailani, Taysir. (1986). al-Taujih al-Fanni fi Usul al-Tarbiyyah wa al-Tadris. Beirut: Maktabah Lebanon

9. Azarudin Awang Azman Che Mat Ahmad Nazuki @ Marzuki Yaakub. (2011) Tahap Pembacaan Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar Di Uitm. Asean Journal of Teaching and Learning In Higher Education. Vot 3 No 2, Penerbit Ukm Press Selangor

10. Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri & Misnan Jemali. (2013). Latar belakang guru tahfiz dan amalan kaedah pengajaran tahfiz al-Quran di Malaysia.The Online Journal of Islamic Education January 2013, Vol. 1 Issue 1.

11. Hajarul, Huzairi, Hidayat, Hayati dan Nabiroh. (2010). Isu dan Cabaran Guru dalam Pendidikan al-Quran Pelajar Bermasalah Penglihatan. Proceedings of the 4th International Conference on Teacher Education; Join Conference UPI & UPSI Bandung, Indonesia

12. Kementerian Pendidikan Malaysia (2015) Maklumat Asas Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Dini. Purtajaya: BPI

13. Mohd Aderi Che Noh & Rohani Ahmad Tarmizi. (2009). Persepsi pelajar terhadap amalan pengajaran tilawah al-Quran. Jurnal Pendidikan Malaysia: UKM 34(1) (2009): 93-109

14. Mohd Aderi Che Noh. (2015). Pengajaran & Pembelajaran Tilawah Al-Quran Sekolah Menengah di Malaysia. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia

15. Mohd Faisal, Mohammad Zawawi & Rahimi.(2008). Celik al-Quran: Cabaran dan Realitidalam Pendidikan Islam di Sekolah. Universiti Malaya: Kuala Lumpur.

16. Mohd Yakub Zulkifli Haji Mohd Yusoff & Saidi Mohd. (2008). Keupayaan Bacaan Al-Quran Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat: Kajian Di Beberapa Buah Sekolah Menengah Terpilih Di Negeri Terengganu, Al-Bayan, Journal Of Al-Quran And AlHadith Volume 6, 2008, Pages 58 To 85

17. Mohd Yusuf Ahmad. (2000). Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Quran. Kuala Lumpur: Universiti Malaya

18. Muhammad Idris Abdul Ra’uf al-Marbawi (1990). Kamus Idris Al-Marbawi ‘Arab- Melayu. Kuala Lumpur: Darul Fikir. H..225 dan H. 323

19. Nik Ja’far bin Nik Ismail. (2004). Buku Qawaid Tarannum: Cara Berlagu. Kuala Lumpur: Darul Fikir

20. Ramlan Ahmad. (2000). Kemahiran Membaca Al-Quran Dan Jawi Pelajar-Pelajar Tingkatan Satu Sekolah Berasrama Penuh: Satu Kajian Kes. Tesis Sarjana Universiti Kebangsaan Malaysia. Hlm. 81-82.

21 Sapie Sabilan, Barinah Ibrahim, Suhana Mohamed Lip, Mohamad Fuad Ishak & Siti Nga’ishah Mohni (2018). Analisis Tahap Penguasaan Bacaan Al-Quran Murid Tahun 5 Sekolah Kebangsaan Sungai Karang Berdasarkan Model Khatam Al-Quran Dan Model Tasmik J-Qaf. Conference: International Conference on Islamic Education & Research (ICIER 2016), At Eagle Bay, Langkawi, May 2018

22. Sedek bin Ariffin. (2009). Kepentingan Talaqqi Dan Musyafahah Dalam Pembacaan alQuran.Jurnal Darul Quran. Vol. 13. Kuala Kubu Baru: Darul Quran.

23. Shahabuddin Hashim, Rohizani Yaakub & Mohd. Zohir Ahmad. (2003). Pedagogi, strategi dan teknik mengajar dengan berkesan. Pahang: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.