UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan amalan pengajaran guru mengikut persepsi
pelajar dan sikap pelajar terhadap pencapaian Ekonomi Asas di antara Sekolah Menengah
Kebangsaan (SMK) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJK) di Pulau Pinang. Persampelan
kajian terdiri daripada 125 pelajar Tingkatan 5 daripada empat buah sekolah SMK dan 125 pelajar
Tingkatan 5 daripada tiga buah sekolah SMJK di Pulau Pinang. Kajian menggunakan kaedah tinjauan
dan data diperoleh dengan menggunakan soal selidik. Instrumen yang digunakan dalam soal
selidik kajian ini mengandungi dua bahagian iaitu amalan pengajaran guru mengikut
persepsi pelajar yang dibangunkan berdasarkan instrumen soal selidik Wan Mohd Rani
Abdullah, (1989) dengan nilai alpha Cronbach 0.875 dan sikap pelajar terhadap Ekonomi Asas yang
dibangunkan berdasarkan instrumen soal selidik Soper dan Walstad (1983) dengan nilai alpha
Cronbach 0.866. Data kuantitatif dianalisis menggunakan perisian SPSS dan bagi menguji
hipotesis kajian, ujian-t dan analisis korelasi Pearson digunakan. Hasil kajian
menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan di antara SMK dan SMJK dalam amalan
pengajaran guru dan sikap pelajar terhadap Ekonomi Asas. Ujian korelasi menunjukkan terdapat
hubungan yang signifikan di SMK bagi amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar dalam
Ekonomi Asas manakala di SMJK tidak terdapat hubungan yang signifikan. Begitu juga dengan
sikap pelajar terhadap Ekonomi Asas dan pencapaian pelajar yang menunjukkan hubungan yang
signifikan di SMK manakala di SMJK tidak menunjukkan hubungan yang signifikan. Oleh itu boleh
dirumuskan bahawa amalan pengajaran guru dan sikap pelajar terhadap Ekonomi Asas tidak
mempengaruhi perbezaan keputusan pencapaian pelajar Tingkatan 5 dalam Ekonomi Asas di SMK
dan SMJK di Pulau Pinang.
|
References |
Abu Bakar Nordin. (1991). Kesan pencapaian akademik kepada sikap terhadap pelajaran. Jurnal Psikologi Malaysia, 7, 41-60.
Anderson, C.A. (1971). Methodology of comparative education. New York: Holt, Rinehart and Winston Inc.
Arippin bin Yuddin. (2008). Perbandingan keputusan ujian pencapaian sekolah rendah dan sikap pengajaran guru antara Seko/ah Kebangsaan dengan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina: Kajian Kes di Tawau,Sabah. Tesis Ph.D. Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.
Baharuddin Jabar. (1999). Sikap pelajar aliran sains Tingkatan 4 terhadap mata pelajaran sejarah. Tesis Sarjana. Universiti Malaya.
Bar Council. (2010). Data Perangkaan Pendidikan 2005-2008. Utusan Malaysia,3 November,2009. Dimuat turun daripada http://www.malaysianbar.org.my pada 22 January, 2010.
Becker, W., & Watts, M. (2001). Teaching method in US undergraduates economic courses. Journal of Economic Education, 32(3), 269-280.
Bereday, G.Z.F. (1964). Comparative method in education. New York: Holt, Rinehart and Winston Inc.
Bergstrom, T.C. and Miller, J.H. (2000). Experiments with Economic Principles, Microeconomics, 2nd Edition. New York: McGraw Hill.
Borg, M.O. and Shapiro, S.L. (1996). Personality type and student performance in principles of Economics. Journal of Economic Education, 27(2), 3-25.
Chee, Kim Mang.(1997). A survey of students' attitudes towards economics among Malaysian students aged 15 to 16. M.Sc. in Economics Dissertation University of Exeter, United Kingdom.
Chee, Kim Mang. (2003). Pendekatan pembelajaran sikap dan literasi ekonomi di kalangan mahasiswa universiti. Tesis Ph.D. Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.
Chin Han Wei. (2008). Penggunaan a/at bantu mengajar (ABM) dalam kalangan guru pelatih Institut Perguruan Sarawak Miri semasa menjalani praktikum di Sekolah Kebangsaan Pujut Corner Miri. Di muat turun daripada http://www.scribd.com/doc/22717710/ tesis penggunaan-alat-bantu- mengajar-dikalangan-guru-pelatih pada 14 Julai 2010.
Chiu Ming Ming. (2000). Effects of status on solutions leadership and valuations during group problem solving. Sociology of Education 2000, 73(3), 175-195.
Cohn,E., Cohn,S., & Bradley,J. (1995). Notetaking, working memory and learning in principles of economics. Journal of Economic Education, 26(4), 291-307.
Desouza,J.M.S., & Czerniak,C.M. (2003). Study of science teachers' attitudes toward and beliefs about collaborative reflective practice. Journal of Science Teacher Education, 14(1), 1-31.
Eggen, P., & Kauchak, D. (2004). Educational psychology: Windows on classroom 6??• Ed. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
Faridah Karim. (1999). Dasar Pendidikan dan Perlaksanaan Kurikulum Ekonomi Asas di Sekolah Menengah: Isu dan Cabaran. Seminar Kebangsaan: Pendidikan Ekonomi di Persimpangan, Kuala Lumpur,November 22-23.
Faridah Karim & Rahmah Ismail. (1992). Teaching of economics in universities: pedagogical issues. In Seminar Kebangsaan Program Ekonomi Di Universiti: Suatu Penilaian Semula (ms. 269-305). 12-13 Oktober, 1992. Fakulti Ekonomi, Universiti KebangsaanMalaysia.
Gezi, K.I. (1971). Comparative education: Some theoretical perspective: Education in comparative and international perspective. New York :Holt, Rinehart and Winston Inc.
Haniza Abdul Khalid. (2003). Sikap dan motivasi terhadap bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan. Universiti KebangsaanMalaysia.
Hanushek, Eric A. (2007). Education production functions. Palgrave Encyclopedia, Dimuat turun daripada :http://edpro.stanford.edu/hanushek/admin /pages/files/uploads/Palgrave prod.pdf. pada 18 Julai,2010.
Hart, L. (1987). The winning family: Increasing self-esteem in your children and yourself. New York: Dodd, Mead.
Heng Gi Hwa. (2000). Pengaruh status sosioekonomi keluarga dan sikap pelajar terhadap pencapaian akademik: satu kajian di Melaka. Dissertation (M.Mgmt.) Fakulti Perniagaan dan Perakaunan, Universiti Malaya.
Heng Jee Soon.(1992). Faktor terpilih yang mempunyai pertalian dengan pencapaian mata pelajaran Ekonomi pelajar tingkatan vi. Tesis M.Ed. yang tidak diterbitkan, University Malaya, Malaysia.
Ishak Ramly. (2003). Inilah kurikulum sekolah. Kuala Lumpur: PTS Publications & Distributors Sdn.Bhd.
Johnson,C.G., James,R.H., Lye,J.N. & McDonald,J.M.( 2000). An evaluation of collaborative problem solving for learning economics. Journal of Economic Education, 3(1), 13-29.
Jomo, Kwame Sundram.(1992). Economics programmes in Malaysian universities: some criticisms and proposals. Seminar Kebangsaan Program Ekonomi di Universiti: Suatu Penilaian Semula (ms. 231-253). 12-13 Oktober,1992. Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2006). Pelan Induk Pembangunan Pendidikan. Rancangan Malaysia Ke-9 2006-2010.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2003). Dasar memperkasa Sekolah Kebangsaan. Kuala Lumpur : Jemaah Nazir Sekolah.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2001). Education in Malaysia: A journey to excellence. Kuala Lumpur: EPRD.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2000). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah Huraian sukatan pelajaran Ekonomi Asas tingkatan IV & V: Pusat Perkembangan Kurikulum.
Khoo Yin Yin. (2008). Keberkesanan kaedah penyelesaian masalah secara kolaboratif dalam kalangan pelajar ekonomi tingkatan enam. Tesis Ph.D., Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.
Khoo Yin Yin & Zakaria Kassim. (2005). Pembelajaran penyelesaian masalah secara kaedah kolaboratif dengan pemikiran kritis dan kreatif di kalangan pelajar-pelajar tingkatan enam. Prosiding Seminar JPPG 2005. Shangri-La, 28- 30 Ogos,2005.
Koleksi Kertas Peperiksaan Sebenar SPM Ekonomi Asas. (2010). Shah Alam:Cerdik Publications Sdn.Bhd.
Lee,V.E., & Burkham,D.T. (2004). Inequality at starting gate: Social background differences in achievement as children begin school. University Michigan (DokumenWeb).Diperoleh pada 14 Dis 2005 daripada http://www.epinet.org
Lilia Halim. (1997). A ciritical appraisal of Secondary Science Teacher Training programmers in Malaysia with an emphasis on Pedagogical Content Knowledge. P.hD., Universiti of London.
Lilia Halim & Norlena Salamuddin. (2000). Orientasi akademik: Pendekatan Alternatif dalam program pendidikan guru siswazah di Malaysia. Akademika 56:47-64
Marina Mohd Yusuf. (2004). Kaitan penglibatan ibubapa dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat di sebuah sekolah menengah di Shah Alam. Tesis M.Ed., University Malaya, Kuala Lumpur.
McMillan,J.H., & Schumacher, S. (1993). Research in education: A conceptual introduction. 3?? Ed. New York: Harper Collins College Publisher.
Neal, D.C., (1970). Relationship between attitude toward school subject and school achievement. Journal of Education Research. 6 (52): 232-238.
Nur Ashiqin Najmuddin. (2004). Sikap pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran Matematik dalam Bahasa lnggeris. Kolej Matrikulasi Melaka.
Okpala, A.O., Okpala, C.O., & Ellis, R. (2000). Academics effort and study habits among students in the principles of macroeconomics course. Journal of Education/or Business. Mar/Apr, 75(4), 219-224.
Pusat Perkembangan Kurikulum. (2005). Arna/an terbaik pembelajaran aktif dalam Ekonomi Asas. Kuala Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.
Pusat Perkembangan Kurikulum. (2000). Sukatan Pelajaran Elwnomi Asas. Kuala Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.
Raja Nazrin Shah. (2009, Ogos 17). Empat Aspek Tingkat Sistem Pendidikan. Utusan Malaysia. Dimuat turun daripada http://blogduniapendidik.blogspot.com/ pada 28 Jun,2010
Ramlee Ismail. (2003). Laporan Kajian. Pengaruh prasyarat ke atas pencapaian Matapelajaran Prinsip Elwnomi di UPSL Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Salbiah Ismail. (2010). Kertas penjelasan dasar 10 mata pelajaran. Seminar perkembangan baru dalam pendidikan 2010-2012, Kementerian Pelajaran Malaysia.
Sektor Pengurusan Penilaian dan Peperiksaan.(2010). Dasar 10 mata pelajaran dan penggredan baru SPM 2010. Jabatan Pelajaran Perak, Malaysia.
Shahabuddin Bin Hashim, Rohizani Binti Yaakub dan Mohd Zahiri Bin Ahma (2007). Strategi Dan Teknik mengajar dengan berkesan. PTS publishing Sdn Bhd, Perpustakaan Negara Malaysia
Shahril@Charil Marzuki & Habib Mat Som.(1999). Isu pendidikan di Malaysia; sorotan dan cabaran. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn.Bhd.
Shahril@Charil Marzuki. (1997). Profil sekolah berkesan di Malaysia: Berdasarkan model lima faktor. Jurnal Pendidikan, Universiti Malaya, Jld 18, him 97-107.
Scheerens, J. (1992). Effective schooling: Research, theory and practice.London: Cassell.
Siti Rahayah Arifffin. (1988). Kajian mengenai sikap terhadap sains dan pencapaian dalam mata pelajaran sains paduan bagi pelajar tingkatan tiga. Tesis M.Ed. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Siva Subramaniam.(2001, Dis 26) Contohi kecemerlangan SJKC. Utusan Malaysia. Dimuat turun daripada: http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp? y=2001 &dt=1226&pub=utusan malaysia&sec-rencana&pg=re 06.htm pada 25 Julai,2010.
Slater, R. 0., & Teddlie, C. (1992). Toward a theory of school effectiveness and leadership.Schoo/ Effectiveness and School Improvement, 8(4), 247-257.
Slavin, R. (1997). A theory of school and classroom organization. Educational Psychologist ,22, 89-108.
Soper,J.C. & Walstad,W.B. (1983). On measuring economics attitudes. Journal of Economics Education. 14(4), 4-17.
Suffean Russin. (2004). Pendidikan di Malaysia: sejarah, sistem danfalsafah. 2?? Ed, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Tisha L. N. Emerson & Beck A. Taylor. (2004). Comparing student achievement across experimental and lecture-oriented sections of a principles of microeconomics course, Southern Economic Journal, Southern Economic Association, 70(3), 672-693.
Walsttad,W.B. & Soper,J.C. (1988a). What is high school economics?TEL revision and pre-test findings. Journal of Economics Education. 19(1), 24-36.
Walsttad,W.B. & Soper,J.C. (1988b). A report card on the economic literacy of US high school students. American Economics Review. 78(2), 251-256.
Wan Mohd Rani bin Abdullah. (1989). The effects of teacher attitudes toward students on teacher's planning, instructional support and teacher's effort in maintaining order in classroom. Tesis Ph.D., University of Chicago.
Wiseman, D. L., Cooner, D. D. & Knight, S. L. (1998). Becoming a teacher in a Field based setting an introduction to education and classroom. Amerika: Wadsworth Publishing Company.
Wong,F.H.K., & Ee,T.H. (1975). Education in Malaysia. 2?? , Ed. Kuala Lumpur: Heinemann Educational Books (Asia) Ltd.
Yaakob bin Daud. (2007). Budaya sekolah rendah: hubungannya dengan kepemimpinan, komitmen organisasi dan pencapaian akademik. Tesis Ph.D., Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.
Zakaria Kassim. (1993). Pengajaran dan pembelajaran ekonomi. USM: PPIP.
Zaiton binti Wahid. (2004). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penguasaan Pembelajaran Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Di Sekolah Menengah Teknik Sungai Bu/oh, Selangor. Dimuat turun daripada http://www.fp.utm.my/ePusatSumber/pdffail/ptkghdfwP/ZAITONBP010086D2004TP.pd f pada 16 Julai, 2010.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |