UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu pentaksiran yang bersifat
holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor
(jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard
Sekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesediaan, penerimaan
dan pengoperasian guru Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) terhadap amalan dalam
PBS di sekolah kebangsaan negeri-negeri di zon selatan iaitu Negeri Sembilan,
Melaka dan Johor. Kajian ini adalah kajian kuantitatif dengan menggunakan reka
bentuk tinjauan bagi mengumpul data. Sampel kajian adalah seramai 275 orang guru
yang terdiri daripada guru yang mengajar murid tahun 4, 5 dan 6 dari 275 buah
sekolah yang telah dipilih. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik
yang terdiri daripada 12 item yang telah dibina dan melalui proses kesahan dan
kebolehpercayaan. Analisis yang digunakan dalam kajian ini ialah kekerapan dan
peratusan, ujian korelasi dan regresi pelbagai. Data yang telah dikumpul dianalisis
menggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS). Hasil dapatan
kajian menunjukkan amalan guru sebelum dengan min 3.97 (SP=.687), semasa
dengan min 4.00 (SP=.604) dan selepas dengan min 4.02 (SP=.627) melaksanakan
pentaksiran adalah baik. Hasil ujian korelasi menunjukkan terdapatnya hubungan
yang signifikan pada tahap 0.01 di antara kesediaan, penerimaan dan pengoperasian
guru RBT terhadap amalan dalam melaksanakan PBS (r=0.403). Hasil ujian regresi
pelbagai menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan bagi konstruk kesediaan,
penerimaan dan pengoperasian terhadap amalan guru RBT melaksanakan PBS
(β=0.497). Secara keseluruhannya, dapatan kajian mendapati bahawa amalan guru
dalam melaksanakan PBS berada di tahap yang baik dengan min 4.01 (SP=.572) di
mana guru melaksanakan PBS mengikut amalan yang telah ditetapkan. Implikasi
daripada kajian ini diharap dapat membantu pihak Kementerian Pendidikan Malaysia,
Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, guru besar-guru besar dan
guru-guru dalam meningkatkan kualiti sistem pendidikan di Malaysia menerusi
pelaksanaan PBS.
|
References |
Abdul Zubir, A.G. (2007). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Dikalangan Guru Tingkatan Tiga. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Abdul Said Ambotang. (2017). Tahap Integriti dan Kesediaan Guru Dengan Pelaksanaan PBS Sekolah Rendah. Fakulti Psikologi dan Pendidikan, Universiti Malaysia Sabah.
Adi Badiozaman, T. (2006). Improving the quality of primary education in Malaysia through curriculum innovation: Some current issues on assessment of students’ performance and achievement. Proceedings 3rd International Conference on Measurement and Evaluation in Education (ICMEE), Penang: Universiti Sains Malaysia.
Ahmad Zaidi Hussin & Mohd Isha Awang. (2018). Pengetahuan dan Sikap Guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) dalam Pelaksanaan Pentaksiran Formatif di Malaysia. Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia.
Ang, J.E, & Ramiah, B. (2013). Kepimpinan Instruksional: Satu Panduan Praktikal. Selangor : PTS Akdemia.
Aniza Ahmad, & Zamri Mahamod. (2015). Tahap kemahiran guru bahasa melayu sekolah menengah dalam melaksanakan pentaksiran berasaskan sekolah berdasarkan jantina, opsyen dan tempat mengajar. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 5(Mei), 18–29.
Asraf Mubarak Atan. (2013). Beban tugas guru dalam Pelaksanaan PBS di Sekolah Kebangsaan Bandar dan Luar Bandar di Daerah Muar. Universiti Teknologi Malaysia.
Atan Long (1982). Pedagogi Kaedah Am Mengajar. Petaling Jaya: Amiza Publising Sdn Bhd.
Aziah Ismail, Ooi hew Hong. (2015). Sokongan Pihak Pengurusan Sekolah Terhadap Tekanan Kerja Guru di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina. Universiti Sains Malaysia.
Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2013). Dokumen Standard Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) Reka Bentuk dan Teknologi Tahun 4. Kementerian Pendidikan Malaysia.
Black, P. & Wiliam, D. (2010). In praise of educational research: Formative assessment. British Educational Research Journal. http://www.informaworld.com/smpp/ Buku Rujukan dan Panduan PBS. (2012). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Creswell, J., W. (2012). Research Design: Qualitative, Quantitative and Model Methods Approaches. United States of America. Sage.
Chua Y. P. (2003). Asas Statistik Penyelidikan Analisis Data Skala Likert. Kuala Lumpur: McGraw-Hill Education (Malaysia) Sdn. Bhd.
Chua Y. P. (2014). Ujian Regresi, Analisis Faktor dan Analisis SEM. Shah Alam: McGraw-Hill Education (Malaysia) Sdn. Bhd.
Chua Y. P. (2014). Ujian Univariat dan Multivariat. Kuala Lumpur. McGraw-Hill Education (Malaysia) Sdn. Bhd.
Cohen. L., Manion. L. & Morrison. K. (2008). Research Methods in Education. Sixth edition. London: Routlegde-Falmer.
Dayangku Nur Hazila Awg Ja’afari. (2015). Diseminasi Pengetahuan Dalam Penilaian Berasaskan Sekolah Dalam Kalangan Guru. Universiti Malaysia Sarawak.
Elangkumaran Davarajoo. (2012). Hubungan Antara Kepimpinan Pengajaran Guru Besar Dengan Komitmen Kerja Dan Kepuasan Kerja Guru Sekolah Rendah di Zon Tanjung Karang. Kertas Final. Seminar Nasional Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan Kali ke-19 (SN19) Tahun 2012.
Fakhri Abdul Khalil, & Mohd Isha Awang. (2016). Teacher Readiness Issues in Implementing School-Based Assessment. EDUCATUM-Journal of Social Science, 2(November), 1–7.
Gardner, J., Harlen, W., Hayward, L. & Stobart, G. (2008). Changing Assessment Practice. Assessment Reform Group: United Kingdom.
Gonzales, L. (2012). A Teacher ’ s Formative Assessment Perceptions and Practices in Oral Intermediate English Courses at the Université de Montréal. (PhD’s Thesis). Available from ProQuest Dissertations and Theses database.
Hamdani Hamami. (2013). Beban Tugas Guru di Sekolah Kebangsaan Daerah Kota Tinggi, Universiti Teknologi Malaysia.
Hamidah Yusof, Jamal Yunus & Khalip Musa. (2015). Kaedah penyelidikan: Pengurusan pendidikan. Tanjong Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Heitink, M. C., Van der Kleij, F. M., Veldkamp, B. P., Schildkamp, K., & Kippers, W. B. (2016). A systematic review of prerequisites for implementing assessment for learning in classroom practice. Educational Research Review, 17, 50–62. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.12.002
Holt, D.T, & Vardaman, J.M. (2013). Towards a comprehensive understanding of readiness for change: The case for an expanded conceptualization. Journal of Change Management, 13(1), 9-18
Hong Kong Education Bureau (2010). Implementation of the New Academic Structure for Senior Secondary Education and Higher Education. Dicapai pada Disember 2017 di www.edb.gov.hk/
Ismadiah Omar. (2012). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah-sekolah Kebangsaan Gelang Patah, Johor. Masters Project Paper Report, Malaysia University Tekchnology.
Jumahat (2013). Faktor-faktor Penentu Stres Dalam Kalangan Guru: Sekolah Rendah Mubaligh di Kuala Lumpur. Institute of Eduation, International Islamic University Malaysia.
Kamus Dewan. (4th ed) (2006). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Pusat Perkembangan Kurikulum.(2001). Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Kementerian Pelajaran Malaysia (2006). Edisi Pelancaran PIPP 2006-2010. Putrajaya: Kementerian Pelajaran Malaysia.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2012). Dasar Pendidikan Kebangsaan. Dicapai pada Mei 20, 2013, di http://www.moe.gov.my/bppdp/dasar/BUKU%20DASAR.pdf.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya: Bahagian Pendidikan Guru.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2012). Laporan Tahunan 2011. Bahagian Dasar dan Pembangunan Korporat: Kuala Lumpur.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2014). Teks Ucapan Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin: Penambahbaikan Pentaksiran Berasaskan Sekolah, http://www.moe.gov.my
Klenowski, V. (2013). School-Based assessment, standards, teacher judgement and moderation: Message from research. Kertas dibentangkan di Seminar Cambridge Horizons pada 3 Jun 2013. Subang Jaya, Malaysia.
Krejcie & Morgan. 1970. Dlm. Aziziet.al. (2007). Manual pentaksiran berasaskan sekolah. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia. Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2008). Pentaksiran berasaskan sekolah. Putrajaya: Unit UPSR.
Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2012). Panduan Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Linda Dale Bloomberg & Marie Volpe (2008). Completing your qualitative dissertation, a roadmap from beginning to end. Sage Publication.
Mak Soon Sang. (1990). Pedagogi 4: Pemulihan, Pengayaan dan Isu Pendidikan. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Matlamat dan Misi. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia. Perlaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah PBS (2010) Dicapai pada Oktober 22, 2015 di www.ppdkluang.my/v1/?p=2079
Mazliyana Ayub (2011). Budaya Kesamaan dan Kekuasaan Dalam Pembelajaran Pelajar Pendidikan Teknik dan Vokasional: Kajian Kes Kualitatif Dimensi Hubungan Sosial. Laporan Projek Sarjana yang tidak diterbitkan. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Mazlini Adnan & Norfazelawati Abd. Kadir. (2014). Amalan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) dalam kalangan guru matematik sekolah menengah. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
McMillan, J.H. (2000). Fundamental assessment principles for teachers and school administrators. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(8). Dicapai pada Jun 2017 di http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=8.
McMillan, J.H. & Schumacher, S. (2010). Research in Education: Evidence-Based Inquiry. Seventh Edition. Pearson Education Inc: New Jersey.
Mohamad Azhar, M.A. (2006). Amalan Pentaksiran Di Sekolah Menengah. Tesis PhD. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Mohamad Majid, K. (1990), Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Nor, M. (1994). Pelaksanaan kurikulum Geografi KBSM : kajian tentang sikap guru dan masalah yang dihadapi dalam pengajaran. Tesis sarjana, Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mok Soon Sang. (1991). Kurikulum Baru Sekolah Rendah, Tahap I, Siri Maktab Perguruan. Kuala Lumpur : Heinemann Malaysia Snd. Bhd.
Mok Soon Sang (2004). Pedagogi untuk KDP, Semester 5. Subang Jaya : Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
Nor Azni Abdul Aziz. (2015). Hubungan Antara Kepimpinan Instruksional Pengetua Dengan Komitmen Untuk Perubahan Guru Sebagai Mediator Dalam Melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Universiti Putra Malaysia.
Noraini Mohamad. (2015). Tekanan Kerja Dalam Kalangan Guru: Kajian di sebuah sekolah menengah daerah Kluang Johor Darul Takzim. Universiti Utara Malaysia.
Norazilawati Abdullah, Noorzeliana Idris, Mohd Sahandri Gani Hamzah, & Saniah Sembak. (2015). Planning and Implementation Of School-Based Assessment (SBA) Among Teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 211(September), 247–254. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.031
Noreza Mohd Taha. (2014). Stres guru yang mengajar subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) di Sekolah Rendah di Kuantan. Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Othman Talib. (2016). Tulis Tesis Cepat: Teknik Efektif dan Efisyen. Bandar Baru Bangi: MPWS Rich Publication.
Othman Talib. (2013). Tulis Tesis Cepat Teknik Efektif & Efisyen. Bandar Baru Bangi: MPWS Rich Publication Sdn Bhd.
Othman Talib. (2017). SPSS Analisis Data Kuantitatif Untuk Penyelidik Muda. Bandar Baru Bangi: MPWS Rich Publication Sdn Bhd.
Raziatul Hanum A. Rajak. (2014). Isu PBS: Makin kelam kabut, makin berserabut. Sinar Harian. Retrieved from http://www.sinarharian.com.my/nasional/isu-pbs-makinkelamkabut- makin-berserabut-1.255373
Ravikumar Varatharaj. (2015). Autonomi Guru dan Amalan Pentaksiran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) di Sekolah Kluster. Universiti Sains Malaysia.
Salbiah Ishak. (1998). Amalan penilaian formatif dalam pelaksanaan penilaian kemajuan berasaskan sekolah oleh guru Bahasa Melayu dan matematik. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan,Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Salmiah Jaba, Pentaksiran Berasaskan Sekolah. (2012) Dicapai pada pada Oktober 28, 2015 di http://salmiahjaba.com/pentaksiran-berasaskan-sekolah-pbs/
Sherri L. Jackson. (2006). Research Methods and Statistics: A critical thinking approach. United States: Thomson Wadsworth.
Stiggins, R.J., Arter, J., Chappius, S. (2006). Classroom assessment for student learning: Doing it right-using it well. Upper Saddle River, New Jersey.
Tan, A.M. (2010). Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) Di Malaysia. Kesediaan Guru, Isu dan Panduan Pelaksanaan. Kuala Lumpur: Gerakbudaya Enterprise.
Yahaya, A. (2007). Menguasai Penyelidikan Dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: PTS Proffesional Sdn. Bhd.
Yusof Boon & Yahzanon Tahir. (2013). Kepimpinan Tersebar dan Hubungannya Dengan Tekanan dan Komitmen Kerja. Universiti Teknologi Malaysia. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |