UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Siti Nor Aisah Moktar
Title :Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru reka bentuk dan teknologi terhadap amalan dalam pentaksiran berasaskan sekolah
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Teknikal dan Vokasional
Year of Publication :2019
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) terhadap amalan dalam PBS di sekolah kebangsaan negeri-negeri di zon selatan iaitu Negeri Sembilan, Melaka dan Johor. Kajian ini adalah kajian kuantitatif dengan menggunakan reka bentuk tinjauan bagi mengumpul data. Sampel kajian adalah seramai 275 orang guru yang terdiri daripada guru yang mengajar murid tahun 4, 5 dan 6 dari 275 buah sekolah yang telah dipilih. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang terdiri daripada 12 item yang telah dibina dan melalui proses kesahan dan kebolehpercayaan. Analisis yang digunakan dalam kajian ini ialah kekerapan dan peratusan, ujian korelasi dan regresi pelbagai. Data yang telah dikumpul dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS). Hasil dapatan kajian menunjukkan amalan guru sebelum dengan min 3.97 (SP=.687), semasa dengan min 4.00 (SP=.604) dan selepas dengan min 4.02 (SP=.627) melaksanakan pentaksiran adalah baik. Hasil ujian korelasi menunjukkan terdapatnya hubungan yang signifikan pada tahap 0.01 di antara kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru RBT terhadap amalan dalam melaksanakan PBS (r=0.403). Hasil ujian regresi pelbagai menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan bagi konstruk kesediaan, penerimaan dan pengoperasian terhadap amalan guru RBT melaksanakan PBS (β=0.497). Secara keseluruhannya, dapatan kajian mendapati bahawa amalan guru dalam melaksanakan PBS berada di tahap yang baik dengan min 4.01 (SP=.572) di mana guru melaksanakan PBS mengikut amalan yang telah ditetapkan. Implikasi daripada kajian ini diharap dapat membantu pihak Kementerian Pendidikan Malaysia, Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, guru besar-guru besar dan guru-guru dalam meningkatkan kualiti sistem pendidikan di Malaysia menerusi pelaksanaan PBS.                                

References

Abdul Zubir, A.G. (2007). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Dikalangan

Guru Tingkatan Tiga. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.

 

Abdul Said Ambotang. (2017). Tahap Integriti dan Kesediaan Guru Dengan

Pelaksanaan PBS Sekolah Rendah. Fakulti Psikologi dan Pendidikan, Universiti

Malaysia Sabah.

 

Adi Badiozaman, T. (2006). Improving the quality of primary education in Malaysia

through curriculum innovation: Some current issues on assessment of students’

performance and achievement. Proceedings 3rd International Conference on

Measurement and Evaluation in Education (ICMEE), Penang: Universiti Sains

Malaysia.

 

Ahmad Zaidi Hussin & Mohd Isha Awang. (2018). Pengetahuan dan Sikap Guru-guru

Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) dalam Pelaksanaan Pentaksiran Formatif di

Malaysia. Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara

Malaysia.

 

Ang, J.E, & Ramiah, B. (2013). Kepimpinan Instruksional: Satu Panduan Praktikal.

Selangor : PTS Akdemia.

 

Aniza Ahmad, & Zamri Mahamod. (2015). Tahap kemahiran guru bahasa melayu

sekolah menengah dalam melaksanakan pentaksiran berasaskan sekolah

berdasarkan jantina, opsyen dan tempat mengajar. Jurnal Pendidikan Bahasa

Melayu, 5(Mei), 18–29.

 

Asraf Mubarak Atan. (2013). Beban tugas guru dalam Pelaksanaan PBS di Sekolah

Kebangsaan Bandar dan Luar Bandar di Daerah Muar. Universiti Teknologi

Malaysia.

 

Atan Long (1982). Pedagogi Kaedah Am Mengajar. Petaling Jaya: Amiza Publising Sdn

Bhd.

 

Aziah Ismail, Ooi hew Hong. (2015). Sokongan Pihak Pengurusan Sekolah Terhadap

Tekanan Kerja Guru di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan

Cina. Universiti Sains Malaysia.

 

Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2013). Dokumen Standard Kurikulum Standard

Sekolah Rendah (KSSR) Reka Bentuk dan Teknologi Tahun 4. Kementerian

Pendidikan Malaysia.

 

Black, P. & Wiliam, D. (2010). In praise of educational research: Formative assessment.

British Educational Research Journal. http://www.informaworld.com/smpp/

Buku Rujukan dan Panduan PBS. (2012). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

 

Creswell, J., W. (2012). Research Design: Qualitative, Quantitative and Model Methods

Approaches. United States of America. Sage.

 

Chua Y. P. (2003). Asas Statistik Penyelidikan Analisis Data Skala Likert. Kuala Lumpur:

McGraw-Hill Education (Malaysia) Sdn. Bhd.

 

Chua Y. P. (2014). Ujian Regresi, Analisis Faktor dan Analisis SEM. Shah Alam:

McGraw-Hill Education (Malaysia) Sdn. Bhd.

 

Chua Y. P. (2014). Ujian Univariat dan Multivariat. Kuala Lumpur. McGraw-Hill

Education (Malaysia) Sdn. Bhd.

 

Cohen. L., Manion. L. & Morrison. K. (2008). Research Methods in Education. Sixth

edition. London: Routlegde-Falmer.

 

Dayangku Nur Hazila Awg Ja’afari. (2015). Diseminasi Pengetahuan Dalam Penilaian

Berasaskan Sekolah Dalam Kalangan Guru. Universiti Malaysia Sarawak.

 

Elangkumaran Davarajoo. (2012). Hubungan Antara Kepimpinan Pengajaran Guru

Besar Dengan Komitmen Kerja Dan Kepuasan Kerja Guru Sekolah Rendah di

Zon Tanjung Karang. Kertas Final. Seminar Nasional Pengurusan Dan

Kepimpinan Pendidikan Kali ke-19 (SN19) Tahun 2012.

 

Fakhri Abdul Khalil, & Mohd Isha Awang. (2016). Teacher Readiness Issues in

Implementing School-Based Assessment. EDUCATUM-Journal of Social

Science, 2(November), 1–7.

 

Gardner, J., Harlen, W., Hayward, L. & Stobart, G. (2008). Changing Assessment

Practice. Assessment Reform Group: United Kingdom.

 

Gonzales, L. (2012). A Teacher ’ s Formative Assessment Perceptions and Practices in

Oral Intermediate English Courses at the Université de Montréal. (PhD’s Thesis).

Available from ProQuest Dissertations and Theses database.

 

Hamdani Hamami. (2013). Beban Tugas Guru di Sekolah Kebangsaan Daerah Kota

Tinggi, Universiti Teknologi Malaysia.

 

Hamidah Yusof, Jamal Yunus & Khalip Musa. (2015). Kaedah penyelidikan: Pengurusan

pendidikan. Tanjong Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Heitink, M. C., Van der Kleij, F. M., Veldkamp, B. P., Schildkamp, K., & Kippers, W. B.

(2016). A systematic review of prerequisites for implementing assessment for

learning in classroom practice. Educational Research Review, 17, 50–62.

https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.12.002

 

Holt, D.T, & Vardaman, J.M. (2013). Towards a comprehensive understanding of

readiness for change: The case for an expanded conceptualization. Journal of

Change Management, 13(1), 9-18

 

Hong Kong Education Bureau (2010). Implementation of the New Academic Structure

for Senior Secondary Education and Higher Education. Dicapai pada Disember

2017 di www.edb.gov.hk/

 

Ismadiah Omar. (2012). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di

Sekolah-sekolah Kebangsaan Gelang Patah, Johor. Masters Project Paper

Report, Malaysia University Tekchnology.

 

Jumahat (2013). Faktor-faktor Penentu Stres Dalam Kalangan Guru: Sekolah Rendah

Mubaligh di Kuala Lumpur. Institute of Eduation, International Islamic University

Malaysia.

 

Kamus Dewan. (4th ed) (2006). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Pusat

Perkembangan Kurikulum.(2001). Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

 

Kementerian Pelajaran Malaysia (2006). Edisi Pelancaran PIPP 2006-2010. Putrajaya:

Kementerian Pelajaran Malaysia.

 

Kementerian Pelajaran Malaysia. (2012). Dasar Pendidikan Kebangsaan. Dicapai pada

Mei 20, 2013, di http://www.moe.gov.my/bppdp/dasar/BUKU%20DASAR.pdf.

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia

2013-2025. Putrajaya: Bahagian Pendidikan Guru.

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2012). Laporan Tahunan 2011. Bahagian Dasar dan

Pembangunan Korporat: Kuala Lumpur.

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2014). Teks Ucapan Menteri Pendidikan Tan Sri

Muhyiddin Mohd Yassin: Penambahbaikan Pentaksiran Berasaskan Sekolah,

http://www.moe.gov.my

 

Klenowski, V. (2013). School-Based assessment, standards, teacher judgement and

moderation: Message from research. Kertas dibentangkan di Seminar

Cambridge Horizons pada 3 Jun 2013. Subang Jaya, Malaysia.

 

Krejcie & Morgan. 1970. Dlm. Aziziet.al. (2007). Manual pentaksiran berasaskan

sekolah. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2008). Pentaksiran berasaskan sekolah. Putrajaya:

Unit UPSR.

 

Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2012). Panduan Pengurusan Pentaksiran Berasaskan

Sekolah (PBS). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

 

Linda Dale Bloomberg & Marie Volpe (2008). Completing your qualitative

dissertation, a roadmap from beginning to end. Sage Publication.

 

Mak Soon Sang. (1990). Pedagogi 4: Pemulihan, Pengayaan dan Isu Pendidikan. Kuala

Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.

 

Matlamat dan Misi. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia. Perlaksanaan

Pentaksiran Berasaskan Sekolah PBS (2010) Dicapai pada Oktober 22, 2015 di

www.ppdkluang.my/v1/?p=2079

 

Mazliyana Ayub (2011). Budaya Kesamaan dan Kekuasaan Dalam Pembelajaran

Pelajar Pendidikan Teknik dan Vokasional: Kajian Kes Kualitatif Dimensi

Hubungan Sosial. Laporan Projek Sarjana yang tidak diterbitkan. Universiti Tun

Hussein Onn Malaysia.

 

Mazlini Adnan & Norfazelawati Abd. Kadir. (2014). Amalan pentaksiran berasaskan

sekolah (PBS) dalam kalangan guru matematik sekolah menengah. Tanjung

Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

McMillan, J.H. (2000). Fundamental assessment principles for teachers and school

administrators. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(8). Dicapai pada

Jun 2017 di http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=8.

 

McMillan, J.H. & Schumacher, S. (2010). Research in Education: Evidence-Based

Inquiry. Seventh Edition. Pearson Education Inc: New Jersey.

 

Mohamad Azhar, M.A. (2006). Amalan Pentaksiran Di Sekolah Menengah. Tesis PhD.

Kuala Lumpur: Universiti Malaya.

 

Mohamad Majid, K. (1990), Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan

Bahasa dan Pustaka.

 

Mohd Nor, M. (1994). Pelaksanaan kurikulum Geografi KBSM : kajian tentang sikap

guru dan masalah yang dihadapi dalam pengajaran. Tesis sarjana, Bangi:

Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Mok Soon Sang. (1991). Kurikulum Baru Sekolah Rendah, Tahap I, Siri Maktab

Perguruan. Kuala Lumpur : Heinemann Malaysia Snd. Bhd.

 

Mok Soon Sang (2004). Pedagogi untuk KDP, Semester 5. Subang Jaya : Kumpulan

Budiman Sdn Bhd.

 

Nor Azni Abdul Aziz. (2015). Hubungan Antara Kepimpinan Instruksional Pengetua

Dengan Komitmen Untuk Perubahan Guru Sebagai Mediator Dalam

Melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Universiti Putra Malaysia.

 

Noraini Mohamad. (2015). Tekanan Kerja Dalam Kalangan Guru: Kajian di sebuah

sekolah menengah daerah Kluang Johor Darul Takzim. Universiti Utara

Malaysia.

 

Norazilawati Abdullah, Noorzeliana Idris, Mohd Sahandri Gani Hamzah, & Saniah

Sembak. (2015). Planning and Implementation Of School-Based Assessment

(SBA) Among Teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences,

211(September), 247–254. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.031

 

Noreza Mohd Taha. (2014). Stres guru yang mengajar subjek Reka Bentuk dan

Teknologi (RBT) di Sekolah Rendah di Kuantan. Fakulti Pendidikan Teknikal dan

Vokasional. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

 

Othman Talib. (2016). Tulis Tesis Cepat: Teknik Efektif dan Efisyen. Bandar Baru Bangi:

MPWS Rich Publication.

 

Othman Talib. (2013). Tulis Tesis Cepat Teknik Efektif & Efisyen. Bandar Baru Bangi:

MPWS Rich Publication Sdn Bhd.

 

Othman Talib. (2017). SPSS Analisis Data Kuantitatif Untuk Penyelidik Muda. Bandar

Baru Bangi: MPWS Rich Publication Sdn Bhd.

 

Raziatul Hanum A. Rajak. (2014). Isu PBS: Makin kelam kabut, makin berserabut. Sinar

Harian. Retrieved from http://www.sinarharian.com.my/nasional/isu-pbs-makinkelamkabut-

makin-berserabut-1.255373

 

Ravikumar Varatharaj. (2015). Autonomi Guru dan Amalan Pentaksiran dalam

Pengajaran dan Pembelajaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) di

Sekolah Kluster. Universiti Sains Malaysia.

 

Salbiah Ishak. (1998). Amalan penilaian formatif dalam pelaksanaan penilaian kemajuan

berasaskan sekolah oleh guru Bahasa Melayu dan matematik. Kertas Projek

Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan,Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

 

Salmiah Jaba, Pentaksiran Berasaskan Sekolah. (2012) Dicapai pada pada Oktober 28,

2015 di http://salmiahjaba.com/pentaksiran-berasaskan-sekolah-pbs/

 

Sherri L. Jackson. (2006). Research Methods and Statistics: A critical thinking approach.

United States: Thomson Wadsworth.

 

Stiggins, R.J., Arter, J., Chappius, S. (2006). Classroom assessment for student

learning: Doing it right-using it well. Upper Saddle River, New Jersey.

 

Tan, A.M. (2010). Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) Di Malaysia. Kesediaan Guru,

Isu dan Panduan Pelaksanaan. Kuala Lumpur: Gerakbudaya Enterprise.

 

Yahaya, A. (2007). Menguasai Penyelidikan Dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: PTS

Proffesional Sdn. Bhd.

 

Yusof Boon & Yahzanon Tahir. (2013). Kepimpinan Tersebar dan Hubungannya Dengan

Tekanan dan Komitmen Kerja. Universiti Teknologi Malaysia.


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.