UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan menilai pelaksanaan Program Bimbingan Tahfiz Bestari
(PINTAR) yang merupakan tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang. Kajian ini juga mengkaji
Modul LIQA (Latihan Intensif Hafazan Al-Quran) yang merupakan modul utama yang
digunakan dalam PINTAR dalam membantu meningkatkan pencapaian hafazan pelajar. Pendekatan
kualitatif menerusi temubual telah digunakan sepenuhnya dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian
dijalankan secara persampelan bertujuan yang melibatkan 50 orang yang terdiri daripada 5
pentadbir, 5 penyelaras, 10 guru dan 30 pelajar. Lima buah sekolah telah dipilih yang
mewakili kategori sekolah menengah kebangsaan agama, sekolah agama bantuan kerajaan,
sekolah berasrama penuh, sekolah harian dan agensi kerajaan. Instrumen yang digunakan bagi kajian
ini adalah 4 set temubual yang memfokuskan kepada pelaksanaan, kaedah hafazan,
keberkesanan dan penilaian terhadap PINTAR. Temu bual dianalisis secara tematik melalui
transkripsi temu bual yang diberikan kod mengikut kategori responden dan soalan
temubual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa program tahfiz separuh masa PINTAR telah berjaya
membimbing pelajar menghafaz al-Quran walaupun ianya dilaksanakan secara separuh masa. Ia
juga memberi impak positif kepada pelajar sama ada dari sudut peningkatan
kecemerlangan pelajar dalam akademik dan memiliki sahsiah yang baik dari segi akhlak.
Dapatan kajian juga menunjukkan kaedah hafazan menggunakan Modul LIQA telah membantu
dalam peningkatan hafazan pelajar berdasarkan sukatan yang telah ditetapkan. Namun beberapa
masalah telah dikenalpasti seperti kekurangan guru yang mempunyai kemahiran dalam
bidang tahfiz, kekangan masa dan persekitaran yang kurang kondusif merupakan
cabaran besar dalam pelaksanaan program ini. Kesimpulan kajian menunjukkan Program
Bimbingan Tahfiz Bestari (PINTAR) sesuai dilaksanakan berdasarkan persepsi responden
sebagai tuisyen tahfiz secara separuh masa dan sekaligus boleh memberi implikasi positif dalam
kemenjadian diri pelajar.
|
References |
Abd Rahman Al-Qari Abdullah. (2011). Pengajian tahfiz al-Qur'an dan Qira'at di Kelantan: Tumpuan terhadap sumbangan Dato' Hj Muhammad Nor Bin Ibrahim. Tesis (Ph.D) - Jabatan Al-Qur'an Dan Al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.
Abdul Hafiz Abdullah, Ajmain Safar, Mohd Ismail Bin Mustari, Azhar Bin Muhammad, Idris Bin Ismail, (2003). Keberkesanan Kaedah Hafazan Di Pusat Tahfiz. Universiti Teknologi Malaysia”.
Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salamon, Azmi Shah Suratman, Sulaiman Shakib Mohd Noor, Kamarul Azmi Jasmi dan Abdul Basit Samat @ Darawi, (2005). Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-Qur?an Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan Terengganu”. Universiti Teknologi Malaysia.
Abu Bakr Ahmad Bin Al Hussein Al-Bayhaqi (1410H/1990M) Orang-orang yang beriman. Dar Al Kuttab Al-Alami – Beirut.
Abu Najihat Al-Hafiz. (2002). Panduan bagi hafiz-hafizah dan qari dan qari?ah Selangor. Penerbit Darul Iman.
Abu Shahbah, Muhammad Muhammad. (1992) Al-Madkhal li Dirasat al-Quran al- Karim. Beirut: Dar al-Jail.
Abu Zar?ah, Abdul Rahman Muhammad. (2001). Hujjatul Qira?at. Beirut: Mu? assasat al-Risalah.
Afaf Abdul Ghafor Hameed, Adel M. Abdulaziz. Mohamed Abdullahi Nur, Muhammad Mustaqim Mohd Zarif. (2003). Isu Semasa Pengajian: Quran Dan Sunnah. Siri 1, Sidang Editorial, KUIM: Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah.
Ahmad al-'Ayyid & Dawud 'Abduh. Dr. (1989). al-Mu'jam al-'Arabi al-Asasi. al- Munazimah al-'Arabiyyah: t.tp.
Al-Ahwany. Ahmad Fu'ad (1983) al-Tarbiyyah ft al-Islam Kaherah : Dar al-Ma'arif.
Al-Bukhari, al-Imam. (1994). Sahih al-Bukhari. (Tahqiq: Syeikh Abd Al-Aziz Abdullah). Jilid 1-5: Dar al-Fikr.
Al-Habash, As-Syeikh Muhammad. (1987). Kaifa tahfaz al-Quran. Beirut: Dar al- Khair.
Ali Bin Yusuf (1996). Pengajian Tahfiz Di Terengganu Satu Kajian Ke Atas Pengajian Tahfiz Persendirian Di Madrasah Al Quran Kubang Bujuk Kuala Terengganu. t.tp
Al-Qadi, Abd al-Fattah bin Abd al-Ghani. 1986. Tarikh al-Mushaf al-Sharif. Qahirah: Matbacah al-Mushhid al-Husayni.
Al-Qardawi, Yusuf. (2000). Bagaimana Berinteraksi dengan Al-Qur?an; terj Kathur Suhardi. Jakarta: Pustaka Al-Kauthar.
Al-Sharbini, Ibrahim Abd. al-Mu?an. (1995). Qasd al-Sabil Ila al-Jinan Bi Bayan Kaifa Tahfaz al-Quran. Mansurah: Maktabat al-Iman.
Al-Suyuti. Jalaluddin Abdul Rahman (1987), Al-Itqan fi ulumil Quran, Maktabah Mustafa al-Bab al-Halaby.
Al-Syarbini, Ibrahim Abdul Muni?m. (2004). As-Sabil ila al-Jinan bi Bayan Kaifa Yuhfazul Quran. Zaqaziq: Dar Ibnu Kathir.
Al-Zarkashi, Badr al-Din bin Abd Allah. 2001. al-Burhan fi „Ulum al-Qur?an. Bayrut: Dar al-Ma?rifah.
Al-Zarqani, Muhamad Abdul Azim. (1988). Al-Burhan fi ‘Ulum al-Quran. Beirut: Dar al Fikr.
Asmawi Haji Ehsan. (2004). Ulum al-Qur?an. Kuala Lumpur: Pustaka Haji Abdul Majid.
Azmil Hashim & Kamarul Azmi Jasmi. (2015). Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Tahfiz al-Quran (Teaching and learning methodlogy in Tahfiz al-Qur?an). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Danial Zainal Abidin. (2013). The Power of al-Qur?an. Pts Publication Distributors Sdn Bhd. Selangor.
Deobold B. & Van Dalen. (1962). Understanding Educational Research: An Introduction. New York: Mc Graw-Hill Book Company.
Fontana and James Frey. (1994). The Art of Science." Pp. 361-76 in The Handbook of Qualitative Research, edited by N. a. Y. L. Denzin. Thousand Oaks: Sage Publications.
Ibnu Nadim, Al-Fihrisat (1997) Beirut: Dar Al-Ma?rifat. Ismail Awang. (1987). Pengajian dan Tafsir Al-Qur?an. Kota Bharu: Dian Darulnaim.
Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Metodologi Pengumpulan Data dalam Penyelidikan Kualitatitif in Kursus Penyelidikan Kualitatif Siri 1 2012 at Puteri Resort Melaka on 28-29 Mac 2012. Organized by Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim, Jalan Datin Halimah, 80350 Johor Bahru, Negeri Johor Darul Ta'zim
Manna? al-Qatthan (1998). Pembahasan Ilmu al-Qur?an terj Halimuddin. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Mohd Yusuf Ahmad. (2000). Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Qur?an. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Mohd. Majid Konting. (2000). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Muhaidi Hj. Mustaffa. (2010). Hafazan al-Quran dan hubungannya dengan kecemerlangan pelajar : kajian di Maahad Tahfiz al-Quran wal Qiraat Pulai Chondong, Kelantan dari tahun 1997 hingga 2007. Disertasi (M.Usuluddin) - Jabatan Al-Quran dan Al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.
Muhammad bin Ismail Abu „Abd Allah al-Bukhari (1994) Sahih al-Bukhari, Kitab al- Ilm. Kaherah: Dar al-Fikr.
Muhammad Salim Muhaysin . 2002. Irshad al-Talibin ila Dabt al-Kitab al-Mubin. Qahirah : Dar Muhaysin.
Mu?aysin, Mu?ammad Salim, (1409H/1989M) .Fi Rihab al-Qur?an al-Karim. Juzu?.1. Beirut: Dar al-Jil. 1
Mustadrak al-Hakim 1990. Bab Manaqib cAbd Allah bin Mascud No. Hadith: 5386,5390 dan Ibn Majah 2009.
Noor Hisham Md Nawi, Nur Azuki Yusuff, Mohd Binyamin Che Yaacob dan Nasrul Hakim Salleh. (2014). Matlamat Dan Halatuju Sistem Pengajian Tahfiz Di Keantan; Satu Pengamatan Awal.4 th International Conference and Exhibition on Islamic education. Kota Bharu.
Noraini Idris. (2013). Penyelidikan Dalam Pendidikan. McGraw-Hill Education.
Nur Murni Mat Ludin. (2007). Pengajian Tahfiz Di Kelantan: Kajian Perbandingan Antara Maahad Tahfiz Al-Qur'an Al-Asriah Banggl Chicha Dengan Maahad Tahfiz Darul Qiraat, Repek Pasir Mas. Disertasi.
Rashidah Hussin (2008). Pengajian Tahfiz Di Selangor: Kajian Perbandingan Antara Maahad Integrasi Tahfiz Istana Bandar Dengan Sekolah Agama Menengah Harapan, Kuala Langat. Disertasi.
Sabri Mohamad, Azmil Hashim dan Hamdi Ishak. (2016). Pembangunan Sistem Pendidikan Guru Tahfiz di Malaysia Ke Arah Melahirkan Tenaga Kerja Terlatih. Bab dan Buku: Memperkasa Generasi Penghafaz al-Quran. Selangor: Penerbitan JAKIM.
Scriven, M. S., (1967). The Methodology of Evaluation (Vol 1). Chicago: Rand Mc Nally.
Sedek Ariffin & Siti Sarah. (2014). Kajian Metodologi Hafazan al-Quran. Universiti Malaya Kuala Lumpur.
Sedek Ariffin, (t.t). Membaca Hafalan 30 Juzuk Al-Quran Dalam Masa 15 Jam Tanpa Melihat Mushaf: Praktikal Di Pusat Tahfiz Al-Quran.
Sedek Ariffin. (2012). Kaedah menghafal al-Qur'an di Institusi Tahfiz al-Qur'an di Malaysia: kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, JAKIM dengan kaedah al-huffaz. Tesis (Ph.D) - Jabatan al-Quran dan al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.
Shahrulkarnain bin Mohamad Nazir. (2013). Program sijil tahfiz Al-Qur'an Darul Quran JAKIM-Universiti Islam Antarabangsa Malaysia: Analisis terhadap pencapaian hafazan dan permasalahannya. Disertasi (M.Usuluddin) - Jabatan Al-Quran dan Al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.
Siti Zaharah Yusoff, (2007). Pengajian Tahfiz Di Kelantan: Permasalahan- permasalahan Di Maahad Tahfiz Bustanul Arifin Tumpat Dan Maahad Tahfiz Ummul Qura' Kota Bharu. Disertasi.
Worthen, B. R., & Sanders, J. R. (1987). Educational Evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. New York: Longman.
Zulkifli Mohamad al-Bakri. (2013). Hafazan al-Quran. Negeri Sembilan: Pustaka Cahaya Kasturi
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |