UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pembelajaran tahfiz al-Quran dalam
kalangan pelajar Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN). Sampel bagi kajian ini terdiri
daripada 311 orang pelajar dari tiga buah (SMAN) Perak. Kajian ini merupakan satu kajian tinjauan
yang menggunakan instrumen soal selidik kepada pelajar. Data yang diperolehi melalui soal selidik
ini dianalisis menggunakan Statistical Package for Sosial Sciences (SPSS) versi 23.0 untuk
mendapatkan kekerapan, peratus, min, ujian –t, ANOVA dan ujian Kolerasi Pearson.
Pengumpulan data maklumat kajian diperolehi melalui soal selidik dan dianalisis secara
kuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan amalan pembelajaran tahfiz al-Quran secara keseluruhannya
berada pada tahap yang tinggi (min
= 4.49, sp = 0.534) dan tahap pencapaian hafazan al-Quran turut berada pada tahap yang tinggi,
(min = 4.01, sp = 0.661). Ujian –t pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang
signifikan bagi amalan pembelajaran tahfiz berdasarkan jantina (p=0.862, p>0.05). Manakala bagi
pekerjaan ibu bapa, pendapatan ibu bapa dan kelayakan akademik (UPSR) pelajar terdapat perbezaan
yang signifikan (p=0.000, p 0.05), pekerjaan ibu bapa (p=0.557, p>0.05) dan pendapatan ibu bapa (p=0.322,
p>0.05). Manakala bagi kelayakan akademik (UPSR) pelajar terdapat perbezaan yang signifikan
(p=0.001, p |
References |
Al-Quran
Abdul Hafiz Abdullah & Hasimah Muda. (2003). Kaedah hafazan al-Quran yang sistematik dan praktikal dalam melahirkan para huffaz yang rasikh. Pusat Pengajian Islam dan Sosial. Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salomon, Azmi Shah Suratman & Sulaiman Shakib Mohd Noor. (2005). Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al- Quran Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan Terengganu. Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul Hafiz Abdullah. (2016). Sistem Pengajaran dan Pembelajaran Madrasah Tahfiz Al-Quran Darul Ta’lim Kg. Tengah, Kluang. Kertas Kerja symposium Tahfiz Al- Quran Peringkat Antarabangsa
Abu Bakar Ibrahim. (1989). An Assessment of graduate feedback for evaluating the Diploma In Banking Studies Program at MARA Institute of Technology in Malaysia. Tesis Doktor falsafah. Michingan State University.
Abu Al-Fida? & Muhammad Izzat. (2006). Kaifa nahfazul Quran. Kaherah: Darul Salam. Ab. Halim Tamuri. (2015). Persepsi guru Tahfiz Terhadap Amalan Kaedah Pengajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. IJSAE 2015, Vol 2(1) :35-50
Abu Al- Wafa & Aliyallah Ali. (1999). An-Nur al-mubin litahfiz al-Quran al-Karim. Darul Wafa?.
Abu Najihat Al-Hafiz. (2002). Panduan bagi hafiz -hafizah dan qari dan qari’ah. Selangor. Penerbit Darul Iman.
Abu Shahbah Muhammad. (1992). Al- Madkhal li dirasat al-Quran al-Karim. Beirut: Dar al-Jail.
A u Zar?ah & Abdul Rahman Muhammad. (2001). Hujjatul qiraat. Beirut Muassasat al- Risalah. Ahmad Mohd Salleh. (1997). Pendidikan Islam falsafah, sejarah dan kaedah pengajaran dan pembelajaran. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.
Ahwani, Ahmad Fuad. (1995). At - tarbiyyah f il Islam aw ta’ alim fi ra’ yil Qabisi. ar Ehya? al Kutu Al?Ara i yah.
Ahmad Zulfiqar Shah Abdul Hadi. (2016). Penghayatan, Pengukuhan Dan Pemulihan Dalam Pembelajaran Tahfiz Al-Quran Di Beberapa Buah Sekolah Tahfiz. Kertas Kerja symposium Tahfiz Al-Quran Peringkat Antarabangsa.
Alias Baba. (1998). Model Linear dalam penyelidikan pendidikan sains sosial. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Alias Baba. (1999). Statistik penyelidikan dalam pendidikan dan sains sosial. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysi.
Al-Abrashi Muhammad Atiyah. (1976). At-tarbiyah al-Islamiyah wa falasafatuha. Kaherah: Darul Fikr al-?Araby.
Al- Adandani Abdul Salam. (2003). Kaifa tahfaz al-Quran. Kaherah: Maktabah Abu Bakr As-Siddik.
Al-Azami, Muhamad Mustafa. (2005). Sejarah teks al-Quran dari wahyunya sampai kompilasinya. Jakarta: Gema Insani Press.
Al-Badry Muhammad Abdullah Al-Mahdy. (1984). Al-Quran al-Karim tarikhuhu wa ?ulumuhu. Dubai: Dar al-Qalam.
Al- Bukhari Muhammad Ismail. (1400H). Sahih al-Bukhari. Beirut: Dar Ihya? al- Turath al-?Arabi.
Al-Hamady Yusuf. (1987). Asalib tadris at-tarbiyyah al-islamiyyah. Riyadh: Darul Marikh. Al- Tirmizi Muhammad Isa. (1988). Sunan al-Tirmizi. Beirut: Dar Ihya? al-Turath al- ?Arabi.
Al-Kandahlawi MuhammadYusuf. (1993). Hayat as-sahabat. Kaherah: Darul Hadith.
Al-Qabisi Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf. (1955). Ar-Risalah al-mufassolah li ahwal al-mua?allimin wa ahkam almu?allimin wal muta?allimin. Kaherah: Dar Ehya? al Kutub al-?Arabiyyah.
An-Naqib Abdul Rahman. (1984). Buhuth fiat at-tarbiyyah al-islamiyah. Kaherah: Darul Fikr al-?Araby.
An-N wawi, Abu Zakaria Yahya Muhyiddin Syaraf. (1987). Al-Majmu? syarh al- b. Kaherah: Darul al-Fikr.
An-NawawiAbu Zakaria Yahya Muhyiddin Syaraf. (1997). Adab-adab bersama Al- Quran. Terj. Anwar Fakhri Omar. Kuala Lumpur: Pustaka Salam.
An- Nukmy Abdullah Amin. (1995). Kaedah dan kurikulum pendidikan Islam menurut Ibnu Khaldun dan Al-Qabisi. Kuala Lumpur: Pustaka Syuhada?.
Ary, D, Jacobs, L.C., & Razavieh, A. (2002). Introduction to research in education. Belmont USA: Wadsworth/Thompsom Learning.
As-Sayuti Jalaluddin Abdul Rahman. (1987). Al-Itqan fi ?ulumil Quran. Maktabah Mustafa al-Bab al-Halaby. As-Shabuni Muhammad Ali. (1996). At-tibyan fi ?ulumil Quran. Beirut: ?Alam al- Kutub. As- Syarbini I ra him A dul Muni?m. (2004). As-Sabil ila al-Jinan bi Bayan Kaifa Yuhfazul Quran. Zaqaziq: Dar Ibnu Kathir.
Azhar Ahmad. (2006). Strategi pembelajaran pengaturan kendiri pendidikan islam Dan penghayatan akhlak pelajar sekolah menengah di Sarawak. Tesis Dr. Falsafah, Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Azmil Hashim. (2006). Pengetahuan Al-Quran di Kalangan Perajurit Muda Pusat Latihan Asas Tentera Darat (PUSASDA) Port Dickson. Kertas Projek Sarjana: Fakulti Pendidikan. Universiti Malaya.
Azmil Hashim. (2010). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Darul Quran dan Maahad Tahfiz al-Quran Negeri. Tesis Ijazah Doktor Falsafah. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Azmil Hashim. (2012). Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pembelajaran Tahfiz al- Quran di Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education 4(2), 2012 1-10.
Azmil Hashim. (2013). Kaedah Pembelajaran Tahfiz dan Hubungannya dengan Pencapaian Hafazan Pelajar. Journal of Al-Quran and Tarbiyyah, Vol 1(1)2014:9- 16.
Azmil Hashim. (2014). Kaedah Pembelajaran Tahfiz dan Hubungannya dengan Pencapaian Hafazan Pelajar. Journal of Al-Quran and Tarbiyyah, Vol 1(1)2014:9- 16.
Azmil Hashim (2015). Persepsi guru Tahfiz Terhadap Amalan Kaedah Pengajaran Tahfiz dan Pencapaian Hafazan Al-Quran Para Pelajar Jurnal Perspektif Jil.6 Bil.2 (15- 25) ISSN 1985 – 496X
Azmil Hashim. (2016). Kajian Tinjauan Terhadap Faktor- faktor Yang Mempengaruhi Penulisan Ayat Hafazan Al-quran. Journal Teknikal and Science Sosial.e- ISSN2289 – 7356
Mohamad Marzuqi & Azmil Hashim. (2017). Pendekatan Pengajaran dalam Kalangan Pensyarah Tahfiz al-Quran di Malaysia. Journal Perspektif : Special Issue 1 (2017),(79-89) Issn 1985-496X / eISSN 2462-2435
Az-Zarkasyi Burhanuddin Muhammad Abdullah. (1988). Al-Burhan fi?ulumil Quran. Beirut Darul Fikr.
Az-Zarqani Muhamad Abdul Azim. (1988). Al-Burhan fi ?ulumil Quran. Beirut: Darul Fikr.
Brymen, A. & Cramer, D. (1999). Quantitative data analysis with SPSS Release 8 for Windows: A guide for social scientists. London: Routledge.
Cates, W.M. (1990). Panduan amali untuk penyelidikan pendidikan. Terjemahan Syaharom Abdullah. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Chua Yan Piaw. (2006). Kaedah dan statistik penyelidikan. Malaysia: Mc. Graw Hill Sdn Bhd.
Cohen, L, Manion, L & Morrison, K. (2000). Research methods in education. London Routledge Falmer
Cole, P.G. & Chan, L.K.S. (1994). Teaching principles and practice. Australia: Printice Hall.
Darul Quran. (2005). Kurikulum Diploma Tahfiz Al-Quran Darul Quran JAKIM. Bahagian Kurikulum Darul Quran.
Darul Quran (2006a). Sejarah Darul Quran. Bahagian Perhubungan Darul Quran JAKIM Darul Quran. (2006b). Laporan Keputusan Peperiksaan MTQN 2006. Bahagian Peperiksaan Darul Quran.
Darul Quran. (2007a). Kertas Kerja Persidangan Pengetua-Pengetua Maahad Tahfiz Al- Quran Negeri Peringkat Kebangsaan Kali ke-5. 27-29 Ogos 2007. Hotel Vistana Kuantan.
Darul Quran (2007c). Data Pensyarah Tahfiz Darul Quran dan MTQN. Bahagian Sumber Manusia. Darul Quran JAKIM.
Darul Quran. (2008). Laporan Keputusan Peperiksaan Darul Quran dan MTQ 2008. Bahagian Peperiksaan Darul Quran.
Esah Sulaiman. (2003). Asas pedagogi. Johor Bahru: Penerbit UniversitiTeknologi Malaysia.
Fraenkel, J.R. & Wallen, N. E. (1993). How to design an evaluate research in education. New York: Mc Graw Hill.
Gall, J.P; Gall, M.D & Borg, W.R. (2005). Applying educational research a practical guide. Boston: Allyn and Bacon.
Hadis.com
Hidayah, R. (2012). Pengaruh Tingkat Problematika Terhadap Keberhasilan Menghafal Al-Quran Santri Pondok Pasentren Al-Hikmah Tugurejo Tugu Semarang. Semarang: Institut Agama Islam Negeri Walosongo.
Hikmiyah, N. (2015). Metode Pembelajaran Tahfiz Al-Quran Di Griya Al-Quran. Jalan Cisadane 36 Surabaya. Surabaya: UIN Sunan Ampel Surabaya.
Hilmi bin Ismail. (2010). Pengalaman Solat fardu Di Kalangan Mahasiswa Di TATI University College (TATIUC), Kemaman Terengganu. Kertas Projek Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya K.L
Ibnu Khaldun. (2000). Muqaddimah Ibnu Khaldun. Terj. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ibnu Sahnun. (1955). Adab al-mua?allimin. Kaherah: Dar Ehya? al-Kutub al- ?Arabiyyah.
Ismail Masyuri al-Hafiz. 1993. Fadhilat membaca dan menghafal al-Quran serta panduan menghafalnya. Kuala Lumpur: Syarikat Nurul Has.
Jamaah Min Al-Ikhtisasin. (1978). Kaifa nulqi darsak. Beirut: Dar Maktabah al-Ha.
Jabatan Agama Islam Perak (JAIPK) (2009). Kertas Kerja Penubuhan Pendidikan Tahfiz Sekolah – sekolah Agama Negeri Perak 2008. Bahagian Pendidikan (JAIPK).
Kamus Dewan Edisi keempat. (2015). Dewan Pustaka: Kuala Lumpur.
Darul Quran (2007b). Kaedah hafazan al-Quran. Selangor. Medan Hikmah Sdn.Bhd
Khairul Anuar Mohamad. (2016). Sistem Kawalan Huffaz. Kertas Kerja symposium Tahfiz Al- Quran Peringkat Antarabangsa.
Khalil Al Khattan Manna”. (1973). Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an. Terj. Mudzakir AS. Bogor: Pustaka Litera Antar Nusa.
Kline, R. B. (2005). Principle and Practice of structural equation modeling. New York: Guilford.
Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 608-619.
MardhiahYahaya. (2016). Perlaksanaan Modul Pengajaran Tahfiz Modul Quranik Di MRSM Ulul Albab. Kertas Kerja symposium Tahfiz Al-Quran Peringkat Antarabangsa.
Misnan Jemali & Ahmad Sadadi Hafidz. (2003). Hubungan antara kaedah menghafaz al- Quran dengan pencapaian Kursus Tahfiz wa al-Qiraat pelajar semester empat dan lima di Maahad Tahfiz wal Quraat di Perak.
Seminar Kaedah Pengajaran Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej. Universiti Islam Malaysia.
Mohamad Marzuqi Abd Rahim. (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan Al- Quran: Suatu Kajian Maahad Tahfiz Al-Quran Zon Tengah. Kertas Projek Sarjana: Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohd Aderi Che Noh. (2008). Hubungan antara amalan pengajaran guru dan pencapaian tilawah al-Quran murid tingkatan dua di Malaysia. Tesis Dr. Falsafah. Universiti Putra Malaysia.
Mohd Farouq Mohd Ar-Raiy. (1427H). At-Tariqah al-?amaliyyah lita?allumi wa ta?alim al-Quran hifzan wa tilawatan bittajwid wal itqan. Jeddah: Syirkah al-Madinatul Munawwarah litaba?ah wan-nasyr.
Mohd. Majid Konting. (2005). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Nor Mansor. (2001). Kertas Kerja Penubuhan Maahad Tahfiz al-Quran Negeri Perak.
Mohd Yusuf Ahmad. (2004). Sejarah dan kaedah pendidikan Al-Quran. Kuala Lumpur ersiti Malaya.
Muhammad Muhsin Syeikh Ahmad. (1994). Al-Quran dan cara-cara menghafaz. Shah Alam: Perpustakaan Darul Quran.
Murad, Khuram. (1991). Way to the Quran. Kuala Lumpur: Islamic Foundation.
Munawwir & Ahmad Warson. (2002). Al - Munawwir Kamus Arab-Indonesia. Surabaya: Pustaka Progressif.
Norasmah Othman. (2001). Keberkesanan program keusahawanan remaja di sekolah menengah. Tesis Dr. Falsafah. Universiti Putera Malaysia.
Noraini Idris. (2010). Penyelidikan Dalam Pendidikan Kuala Lumpur. Mc Graw Hill Snd. Bhd.
Nunally, J. C. (1978). Psycometric theory. New York: Mc. Graw Hill Book Company.
Robson, Collin. (1998). Real world research. UK: Blackwell Publisher Itd. Shahin, Abdul Sobur. (1995). Tarikhul Quran. Kaherah: Matba?ah As-Sa?adah. Shalaby, Ahmad (1954). History of muslim education. Beirut: Dar al-Kashaf.
Sekaran, U. (1992). Research methods for business: A skill building approach. Ed. Ke2 New York: Wiley & Sons, Inc.
Sedek Ariffin. (2016). Kaedah Hafazan Al-Quran Deobandy Di Malaysia: Satu Analsis. Kertas Kerja Simposium Tahfiz Al-Quran Peringkat Antarabangsa.
Subhi Salleh (1978). Kajian al-Quran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Syarifah.
Alawiyah Alsagof. (1994). Ilmu pendidikan pedagogi. Kuala Lumpur: Heinemann Asia.
Syed Ahmad Tarmizi Syed Omar, Khairul Anuar Muhammad & Mohd Zohdi Mohd Amin. (2003). Tahfiz al-Quran: Sejarah dan perkembangannya. Seminar Kaedah Pengajaran dan Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan Kolej Universiti Islam Malaysia.
Tamuri Ab. Halim. (2006). Model Guru Pendidikan Islam: Konsep 5 min. Kertas Kerja dalam Seminar Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam. Bilik Senat, Bangunan niversiti Kebangsaan Malaysia.
Umari Akram Dhiya?. (1989). At-ta?lim fi ?asri as-seerah wa ar-rashidin. ?Amman. Muassasat Ali Bait.
Wan Muhammad Abdul Aziz. (1995). Ke arah penyelarasan sistem pengajian tahfiz al - Quran di Malaysia. Jurnal Institut Pengajian Tahfiz al-Quran Bil 1.1-8.
Wiersma, W. (2000). Research methods in education: An introduction. Boston: Allyn & Bacon.
Zawawi Ismail. (2008). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Kemahiran Bertutur Bahasa Arab Komunikasi Di Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Agama. Tesis Dr. Falsafah. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |