UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan melihat alat dan bahan bantu mengajar (ABM/BBM) yang digunakan oleh pensyarah dalam melaksanakan pembelajaran berpusatkan pelajar di institusi pengajian tinggi. Dalam kajian ini, pelaksanaan pendekatan berpusatkan pelajar hanya dilihat dalam satu kursus Bahasa Melayu sahaja. Kajian ini melibatkan seorang pensyarah Bahasa Melayu sebagai peserta kajian utama, manakala pelajar yang terlibat semasa proses pengajaran dan pembelajaran sepanjang tempoh kajian dibuat turut dijadikan sebagai informan. Dapatan kajian mendapati, terdapat pelbagai ABM/BBM yang digunakan oleh pensyarah bagi tujuan menggalakkan penglibatan aktif pelajar mengikuti sesi pembelajaran. Walau bagaimanapun, bagi memastikan proses pembelajaran berlangsung dengan lebih lancar bersesuaian dengan perkembangan pedagogi abad ke-21 serta bagi menyahut cabaran Education 4.0, para pensyarah disarankan agar lebih peka terhadap perkembangan teknologi terkini agar pelbagai ABM/BBM dapat digunakan di dalam kelas bersesuaian dengan perkembangan dunia pendidikan kini yang tidak dapat dipisahkan dengan perkembangan teknologi |
References |
1. Ab. Halim Tamuri, Khadijah Abdul Razak & Shahrin Awaluddin. (2010). Kaedah pensyarahan Pendidikan Islam: Konvensional dan inovasi. Dlm Ab. Halim Tamuri & Nik Rahimi (pynt). Kaedah pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia. 2. Ahamad Sipon. (2005). Perutusan Hari Guru 2005. http://www.moe.edu.my/hariguru/perutusanKPPM.htm [ 20 Feb 2009]. 3. Alizah Lambri (2015) Pelaksanaan Pendekatan Pembelajaran Berpusatkan Pelajar Di Sebuah Universiti Awam. Tesis Doktor Falsafah. Universiti Kebangsaan Malaysia. 4. Alizah Lambri & Zamri Mahamood. (2019). Pembelajaran Berpusatkan Pelajar. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia. 5. Asmawati Mohamad Alia, Norizal Abdul Karim@SAB, Anita Mohamed, Noraihan Ismail. (2018). Aplikasi Gaya Pengajaran dan Pembelajaran Aktif dalam Subjek Kemahiran Dinamika bagi Merealisasikan Pendidikan Abad ke-21. Jurnal Sains Humanika. 10:3-2 (2018):47-55. 6. Clark, J. 2008. Power Point and Pedagogy. College Teaching, 56(1): 39-45. 7. Dias, L.B & Atkinson. (2001). Technology Integration: Best Practices and Where Do Teaches Stand? International Electronic Journal for leadership in learning 5(10). Diperoleh daripada http://www.ucalgary.ca/-iejll/volume5/dias.html. 8. Faizah & Rohaya. (2003). Autonomous Learning: A Comparison of The Web-Based and PaperBased Learning Models. Prosiding Seminar Kebangsaan Memperkasakan Sistem 9. Pendidikan. 19-21 Oktober (2003). Johor: Universiti Teknologi Malaysia: 17-25. 10. Jung-Chuan Chen. (2006). Enhancing Technology College Students’ English Listening Comprehension. Listening Journals, 143-160. 11. Khadijah Abdul Razak & Shahrin Awaludin. (2006). Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam: Penilaian Kendiri Guru Pendidikan Islam. Seminar Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi 12. Kamarul Azmi. (2010). Guru Cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah Di Malaysia: Satu Kajian Kes. Tesis Doktor Falsafah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. 13.Kee-Man Chuah. (2013). Aplikasi Media Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Inggeris: Persepsi Pelajar Universiti. Issues in Language Studies 2(1), 56-63. 14. Lawson, A.E. & Renner, J.W. (1975). Relationship of Science Subject Matter and Developmental Levels of Learners. Journal of research in Science Teaching, 12 (4): 347-358. 15. Mantei, E.J. (2000). Using internet class notes and power point in the physical geology lecture. Journal of College Science Teaching, 29 (5): 301-305. 16. Maslina Mohtar & Mohamad Firuz Jelaludin. (2004). Penggunaan ICT dalam Pembelajaran Pembezaan Yang Berpusatkan Pelajar. http://www.mlcs.sg/home/images/MLCSGallery/Seminar2012Papers/20.%20Penggunaan %20Pembelajaran%Pembezaan%20Berpusatkan%20Pelajar%20Yang%Berkesan (Moha med%20firuz%20jaleludin).pdf. [November 2013]. 17. Melvina Chung & Jamaludin Badusah. (2010). Sikap Guru Bahasa Melayu Terhadap Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) Dalam Pengajaran Di Sekolah- Sekolah Rendah Di Bintulu Sarawak. Jurnal Pendidikan Malaysia, 35(1): 59-65. 18. Mohamed Nor Azhari Azman, Nur Amierah Azlia, Ramlee Mustaphaa, Balamuralithara Balakrishnan dan Nor Kalsum Mohd Isa. (2014). Penggunaan Alat Bantu Mengajar ke Atas Guru Pelatih Bagi Topik Kerja Kayu, Paip dan Logam. Jurnal Sains Humanika, 3:1 (2014): 77-85. 19. Mohd Arif, Zamri dan Norizan. (2008). Multimedia dan Aplikasinya dalam Pemeblajaran Bahasa Melayu. Dlm Zamri Mahamod & Mohamed Amin Embi (pnyt). Teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu; Teori dan praktis. Shah Alam: Karisma Publication Sdn Bhd. 20. Mohamed Khaled Nordin. (2010). Pelancaran pelan tindakan fasa 2 PSPTN. Kementerian Pengajian Tinggi, Malaysia. 21. Mok Soon Sang. (2008). Pedagogi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd. 22. Nur Fadzilah Othman. (2010). Tahap Penggunaan Aplikasi Web 2.0 dalam Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam di Malaysia. Tesis Sarjana. Universiti Teknologi Malaysia. 23. Rohani Aziz. (2011). Pengetahuan, Sikap Dan Kemahiran ICT di Kalangan Guru-Guru Matematik Di Sekolah Menengah Negeri Pahang. Tesis Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia. 24. Rusnani Abdul Kadir & Rosseni Din. (2006). Computer Mediated Communication: A Motivational Strategy Toward Diverse Learning Styles. Jurnal Pendidikan, 31: 41-51. 25. Subahan Mohd Meerah & Syed Ismail Syed Mustapa. (2017). Pedagogi Abad ke-21. Sasbadi Sdn Bhd: Selangor. 26. Umi Nadiha Mohd Nor, Zamri Mahamod dan Jamaludin Badusah. (2011). Penerapan Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Guru Bahasa Melayu Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, Vol. 1 (2) November 2011. ISSN:2180-4842. 27. Walker, S.E. (2003). Active Learning Strategies to Promote Critical Thinking. Journal of Atheletic Training, 38 (3): 263-267 28. Warschauer, M & Meskill, C. (2000). Technology and Second Language Learning. In Rosenthal, J. Mahwah (pnyt). Handbook of Undergraduate Second Language Education. New Jersey: Lawrence Erlbaum. 29. Zakaria Abdullah. (2011). Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Berasaskan Pendekatan Berpusatkan Pelajar dalam Pendidikan Islam Di Sekolah Menengah Kebangsaan. Tesis Doktor Falsafah, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia. 30. Zamri Mahamod & Mohamad Amin Embi. (2008). Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu: Teori Dan Praktis. Shah Alam: Karisma Publication. 31. Zamri Mahamod & Nur Aisyah Mohamad Nor. (2011). Persepsi Guru Tentang Penggunaan Aplikasi Multimedia dalam Pengajaran Komponen Sastera Bahasa Melayu. Gema Online Journal of Language Studies, 11(3)  |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |