UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Irdahayu Ramly
Title :Kesan penggunaan ICT oleh pelajar pertanian tingkatan empat dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2018
Notes :Pedagogi
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) terhadap pelajar dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) subjek pertanian terhadap pengetahuan, motivasi dan interaksi mereka. Pendekatan kuantitatif dan kualitatif dengan menggunakan soal selidik dan temu bual telah digunakan dalam kajian ini. Kajian ini melibatkan 47 orang pelajar Tingkatan Empat aliran pertanian di empat buah sekolah menengah kebangsaan di daerah Kubang Pasu. Data dianalisis dengan analisis statistik deskriptif dan ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pemilikan komputer memberi kesan yang signifikan kepada motivasi dan interaksi pelajar (p

References

Abdul Hamid, M. A. (2001). Pengenalan Pemikiran Kritis & Kreatif. Edisi Pertama.

Skudai, Johor : Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.

 

Abdul Hamid, M. A. (2003). Meningkatkan Daya Fikir. Bentong : PTS Publications.

 

Adibah,A. Latif & Fatimah, M. Taib. (2010). Hubungan Tingkah Laku Kesediaan

Pensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar. Universiti Teknologi Malaysia.

 

Azizi dan Hazwani. (2000).Teori Berkaitan Gaya Pembelajaran Dan Kaedah

Pengajaran. Universiti Teknologi Malaysia

 

Brown, M. (2006). Environmental influences on academic motivation. Educational

Motivation.

 

Chan, Y.F & Gurnam Sidhu. (2012). Peranan Teknologi Maklumat Terhadap

Peningkatan Motivasi Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Universiti.Shah

Alam: Universiti Teknologi Mara.

 

Child, Dennis. (1983). Applications of Psychology for The Teacher. London : Cassell

Educational.

 

Christopher (2009). Kesan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (Visual) dalam

Pengajaran Subjek Sains. Koleksi Artikel Penyelidikan Tindakan PISMP SN amb.

Januari 2009, Seminar Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, ms.87-101

 

Chung, K.L. (2012). Penggunaan ICT Dalam Pembelajaran.Tanjong Malim:

Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Ghazali Darusalam.(2002). Kesahan Dan Kebolehpercayaan Dalam Kajian

Kualitatuf Dan Kuantitatif. Maktab Perguruan Islam Bangi.

 

Grasha, A.F & Reichmann, S.W. (1974). A Rational Approach to Developing and

Assessing the Construct Validity of a Student Learning Style Scale Instrument.

Journal of Psychology 87:213-223.

 

Hashim, Haslinda, Kassim, Hafizoah, Mohd Radzuan, & Noor Raha. (2006). ICT

Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM. In:

National Student. Development Conference (NASDEC) 2006, 8-9 August 2006,

Kuala Lumpur, Malaysia.

 

Hasnuddin Ab Rahman, Norfaizuryana Zainal, & Nor Azzarahton Ab Karim. (2015).

Keberkesanan Penggunaan Ict Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran

Pendidikan Islam Bagi Sekolah Kebangsaan Desa Pandan Kuala Lumpur. KUIS.

 

Hatcher, J. (1999). On-line and off-line survey instrument: Motivation, Cognitive

Styles and LearningStyles.

 

Hazman Ali. (2009). Penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) Dalam

Kalangan Guru-guru Sekolah Kebangsaan.Universiti Teknologi Malaysia

 

Jasmi, K. A. (2012). Kesahan dan Kebolehpercayaan dalam Kajian Kualitatif. Institut

Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim.Johor Bahru.

 

Johan & Eddy, L. (2013). Perkembangan, Cabaran Dan Aplikasi Teknologi

Maklumat Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Malaysia. Fakulti Pendidikan.

Universiti Teknologi MARA.

 

Johari Hassan & Fazliana Rashida. (2011). Penggunaan ICT Dalam Proses

Pengajaran Dan Pembelajaran Di Kalangan Pendidik Fakulti Pendidikan.

Universiti Teknologi Malaysia Skudai, Johor.

 

Johnson Savarimuthu. (2004). Tahap Penggunaan Teknologi Maklumat Dan

Komunikasi Sebagai Alat Bantu Mengajar Di Kalangan Guru Di Sekolah

Menengah. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Josh Anjuman & Wan Rozali. (2013). ICT dan Kelestarian Penggunaannya Dalam

Pengajaran dan Pembelajaran Geografi di Sekolah. Pulau Pinang:Universiti Sains

Malaysia.

 

Kamarul Azmi, Faeez Ilias, Ab Halim & Mohd Izham. (2011). Amalan Penggunaan

Bahan Bantu Mengajar Dalam Kalangan Guru Cemerlang. Universiti Kebangsaan

Malaysia.

 

Kamarul Shukri. (2015). Reka Bentuk Kajian. Bangi:Universiti Kebangssan Malaysia

 

Kamaruzaman Moidunny.(2013). Kesahan Dan Kebolehpercayaan Instrumen Kajian.

Jabatan Pembangunan Pengurus, Pemimpin dan Eksekutif .Pendidikan Institut

Aminuddin Baki, Genting Highlands.

 

Khalid Mohd. Nor. ( 1993 ).Kaedah Pembelajaran Berkesan. Kuala Lumpur : Cahaya

Pantai (M) Sdn.Bhd.

 

Marzita Puteh. (2012). Penggunaan Teknologi Dan ICT Dalam PdP. Bangi: Universiti

Kebangsaan Malaysia.

 

Mohd. Ghanny & Irwan Shah .(2013). Kajian Tentang Pola Interaksi Pelajar Serta

Aktiviti Pembelajaran Berkesan Dalam Persekitaran Pembelajaran Atas Talian

Bagi Matapelajaran Fizik. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.

 

Muna Hamzan. (2016). Penggunaan Teknologi ICT Dalam Pengajaran Bahasa Arab

Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama.Skudai:Universiti Teknologi Malaysia.

 

Murdoch Teacher Center (1984). Pengurusan Masa dan Gaya Pembelajaran.

Wichita: Kansas.

 

Norhadi & Zurinah (2017).Kepentingan Penggunaan Media Sosial Teknologi

Maklumat Dalam Pendidikan IPTA. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Norizah Aripin., Hasrina Mustafa., & Adnan Hussein.(2014). Hubungan Kedinamikan

Dalaman Dengan Keberkesanan Pasukan Maya: Satu Tinjauan Di Organisasi

Bertaraf Koridor Raya Multimedia (MSC) Yang Terpilah. Jurnal Komunikasi

Malaysian Journal of Communication Jilid 30(Special Issue) 2014: 191-218.

 

Normala Ali, Mohamed Sharif Mustaffa, & Roslee Ahmad. (2012). Pendekatan

Temubual Sebagai Metod Kajian Kes. Suatu Persepsi Di Kalangan Pelajar

Perempuan Cemerlang Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan

Kaunseling.Universiti Teknologi Malaysia.

 

Nurul Asmad Azudin. (2011).Persepsi Pelajar Terhadap Penggunaan Teknologi

Maklumat Dan Komunikasi (ICT) Sebagai Medium Dakwah..Universiti Teknologi

Malaysia.

 

Pencapaian Usahawan Wanita: Satu Kajian Kes Usahawan Luar Bandar Di Malaysia.

Jurnal Sains Sosial Dan Kemanusian Vol. 11, No. 2 (2016) 078-103, ISSN: 1823-

884. Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Rebecca T, John McDaris, and Cary Roseth. (2016). Assessment of Cooperative

Learning ,

 

Robiah Sidin & Nor Sakinah Mohamad. (2007). ICT dalam pendidikan: Prospek dan

cabaran dalam pembaharuan pedagogi. Jurnal Pendidikan, 32: 139-152.

 

Sabrina.(2016).Peranan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam Kehidupan.

Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Skudai.

 

Shah, Mohd isa & Khadijah. (2017). Penggunaan ICT dalam Pengajaran dan

Pembelajaran Pensyarah Pendidikan Islam di Politeknik Zon Selatan. Universiti

Kebangsaan Malaysia.

 

Sharifah & Kamarul.(2011). Tahap Kesediaan Penggunaan ICT dalam Pengajaran

dan Kesannya Terhadap Hasil Kerja dan Tingkah Laku Murid Prasekolah

Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Selmes, I.P (1987). Improving Study Skills. London : Holder and Stoughton.

 

Siti Hajar Halili, Shukri Sulaiman & Mohd Razha Abd. Rashid. (2011).

KeberkesananProses Pembelajaran Menggunakan Teknologi Sidang Video

Teknologi Jurnal Pendidikan Malaysia 36(1)(2011): 55-65. Universiti Kebangsaan

Malaysia.

 

Veronica, D., Malcolm, B., & Janet, S. (2010). Assessment of Collaborative

Learning Project.

 

Wan Noraini binti Wan Daud (2005). Kemahiran Komputer Guru-guru Sains dan

Matematik. Universiti Kebangsaan Malaysia

 

Zunaidi Yusoh.(2010). Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berasaskan Portal

Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar PPISMP, Institut Pendidikan Guru.

Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)