UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
(ICT) terhadap pelajar dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) subjek pertanian
terhadap pengetahuan, motivasi dan interaksi mereka. Pendekatan kuantitatif dan kualitatif
dengan menggunakan soal selidik dan temu bual telah digunakan dalam kajian ini. Kajian ini
melibatkan 47 orang pelajar Tingkatan Empat aliran pertanian di empat buah sekolah
menengah kebangsaan di daerah Kubang Pasu. Data dianalisis dengan analisis statistik
deskriptif dan ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pemilikan komputer memberi
kesan yang signifikan kepada motivasi dan interaksi pelajar (p |
References |
Abdul Hamid, M. A. (2001). Pengenalan Pemikiran Kritis & Kreatif. Edisi Pertama. Skudai, Johor : Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul Hamid, M. A. (2003). Meningkatkan Daya Fikir. Bentong : PTS Publications.
Adibah,A. Latif & Fatimah, M. Taib. (2010). Hubungan Tingkah Laku Kesediaan Pensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar. Universiti Teknologi Malaysia.
Azizi dan Hazwani. (2000).Teori Berkaitan Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran. Universiti Teknologi Malaysia
Brown, M. (2006). Environmental influences on academic motivation. Educational Motivation.
Chan, Y.F & Gurnam Sidhu. (2012). Peranan Teknologi Maklumat Terhadap Peningkatan Motivasi Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Universiti.Shah Alam: Universiti Teknologi Mara.
Child, Dennis. (1983). Applications of Psychology for The Teacher. London : Cassell Educational.
Christopher (2009). Kesan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (Visual) dalam Pengajaran Subjek Sains. Koleksi Artikel Penyelidikan Tindakan PISMP SN amb. Januari 2009, Seminar Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, ms.87-101
Chung, K.L. (2012). Penggunaan ICT Dalam Pembelajaran.Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Ghazali Darusalam.(2002). Kesahan Dan Kebolehpercayaan Dalam Kajian Kualitatuf Dan Kuantitatif. Maktab Perguruan Islam Bangi.
Grasha, A.F & Reichmann, S.W. (1974). A Rational Approach to Developing and Assessing the Construct Validity of a Student Learning Style Scale Instrument. Journal of Psychology 87:213-223.
Hashim, Haslinda, Kassim, Hafizoah, Mohd Radzuan, & Noor Raha. (2006). ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM. In: National Student. Development Conference (NASDEC) 2006, 8-9 August 2006, Kuala Lumpur, Malaysia.
Hasnuddin Ab Rahman, Norfaizuryana Zainal, & Nor Azzarahton Ab Karim. (2015). Keberkesanan Penggunaan Ict Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Islam Bagi Sekolah Kebangsaan Desa Pandan Kuala Lumpur. KUIS.
Hatcher, J. (1999). On-line and off-line survey instrument: Motivation, Cognitive Styles and LearningStyles.
Hazman Ali. (2009). Penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) Dalam Kalangan Guru-guru Sekolah Kebangsaan.Universiti Teknologi Malaysia
Jasmi, K. A. (2012). Kesahan dan Kebolehpercayaan dalam Kajian Kualitatif. Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim.Johor Bahru.
Johan & Eddy, L. (2013). Perkembangan, Cabaran Dan Aplikasi Teknologi Maklumat Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Malaysia. Fakulti Pendidikan. Universiti Teknologi MARA.
Johari Hassan & Fazliana Rashida. (2011). Penggunaan ICT Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Di Kalangan Pendidik Fakulti Pendidikan. Universiti Teknologi Malaysia Skudai, Johor.
Johnson Savarimuthu. (2004). Tahap Penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Sebagai Alat Bantu Mengajar Di Kalangan Guru Di Sekolah Menengah. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Josh Anjuman & Wan Rozali. (2013). ICT dan Kelestarian Penggunaannya Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Geografi di Sekolah. Pulau Pinang:Universiti Sains Malaysia.
Kamarul Azmi, Faeez Ilias, Ab Halim & Mohd Izham. (2011). Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Dalam Kalangan Guru Cemerlang. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Kamarul Shukri. (2015). Reka Bentuk Kajian. Bangi:Universiti Kebangssan Malaysia
Kamaruzaman Moidunny.(2013). Kesahan Dan Kebolehpercayaan Instrumen Kajian. Jabatan Pembangunan Pengurus, Pemimpin dan Eksekutif .Pendidikan Institut Aminuddin Baki, Genting Highlands.
Khalid Mohd. Nor. ( 1993 ).Kaedah Pembelajaran Berkesan. Kuala Lumpur : Cahaya Pantai (M) Sdn.Bhd.
Marzita Puteh. (2012). Penggunaan Teknologi Dan ICT Dalam PdP. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd. Ghanny & Irwan Shah .(2013). Kajian Tentang Pola Interaksi Pelajar Serta Aktiviti Pembelajaran Berkesan Dalam Persekitaran Pembelajaran Atas Talian Bagi Matapelajaran Fizik. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.
Muna Hamzan. (2016). Penggunaan Teknologi ICT Dalam Pengajaran Bahasa Arab Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama.Skudai:Universiti Teknologi Malaysia.
Murdoch Teacher Center (1984). Pengurusan Masa dan Gaya Pembelajaran. Wichita: Kansas.
Norhadi & Zurinah (2017).Kepentingan Penggunaan Media Sosial Teknologi Maklumat Dalam Pendidikan IPTA. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Norizah Aripin., Hasrina Mustafa., & Adnan Hussein.(2014). Hubungan Kedinamikan Dalaman Dengan Keberkesanan Pasukan Maya: Satu Tinjauan Di Organisasi Bertaraf Koridor Raya Multimedia (MSC) Yang Terpilah. Jurnal Komunikasi Malaysian Journal of Communication Jilid 30(Special Issue) 2014: 191-218.
Normala Ali, Mohamed Sharif Mustaffa, & Roslee Ahmad. (2012). Pendekatan Temubual Sebagai Metod Kajian Kes. Suatu Persepsi Di Kalangan Pelajar Perempuan Cemerlang Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling.Universiti Teknologi Malaysia.
Nurul Asmad Azudin. (2011).Persepsi Pelajar Terhadap Penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) Sebagai Medium Dakwah..Universiti Teknologi Malaysia.
Pencapaian Usahawan Wanita: Satu Kajian Kes Usahawan Luar Bandar Di Malaysia. Jurnal Sains Sosial Dan Kemanusian Vol. 11, No. 2 (2016) 078-103, ISSN: 1823- 884. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Rebecca T, John McDaris, and Cary Roseth. (2016). Assessment of Cooperative Learning ,
Robiah Sidin & Nor Sakinah Mohamad. (2007). ICT dalam pendidikan: Prospek dan cabaran dalam pembaharuan pedagogi. Jurnal Pendidikan, 32: 139-152.
Sabrina.(2016).Peranan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam Kehidupan. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Skudai.
Shah, Mohd isa & Khadijah. (2017). Penggunaan ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pensyarah Pendidikan Islam di Politeknik Zon Selatan. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sharifah & Kamarul.(2011). Tahap Kesediaan Penggunaan ICT dalam Pengajaran dan Kesannya Terhadap Hasil Kerja dan Tingkah Laku Murid Prasekolah Universiti Kebangsaan Malaysia.
Selmes, I.P (1987). Improving Study Skills. London : Holder and Stoughton.
Siti Hajar Halili, Shukri Sulaiman & Mohd Razha Abd. Rashid. (2011). KeberkesananProses Pembelajaran Menggunakan Teknologi Sidang Video Teknologi Jurnal Pendidikan Malaysia 36(1)(2011): 55-65. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Veronica, D., Malcolm, B., & Janet, S. (2010). Assessment of Collaborative Learning Project.
Wan Noraini binti Wan Daud (2005). Kemahiran Komputer Guru-guru Sains dan Matematik. Universiti Kebangsaan Malaysia
Zunaidi Yusoh.(2010). Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berasaskan Portal Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar PPISMP, Institut Pendidikan Guru. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |