UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penilaian terhadap buku teks Kurikulum
Standard Sekolah Menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu di sekolah menengah
kebangsaan meliputi daerah Saratok, Sarikei dan Daro, Sarawak. Teori Ibnu Khaldun dan panduan
peranan buku teks oleh KPM dijadikan teras utama dalam membina struktur bagi penilaian
buku teks (KSSM) Pendidikan Islam ini. Kajian tinjauan ini menggunakan pendekatan kuantitatif
melalui instrumen soal selidik untuk mengumpul data kajian. Sampel kajian terdiri daripada 50 orang
guru Pendidikan Islam yang dipilih menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Data kajian
telah dianalisis secara deskriptif dan inferens menggunakan peratusan, min, sisihan piawai,
ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson. Secara keseluruhannya, dapatan kajian
menunjukkan tahap pengetahuan guru terhadap peranan buku teks (KSSM) Pendidikan Islam berada pada
tahap interpretasi tinggi (M=4.42, SP=0.47), manakala bagi penilaian terhadap penggunaan
buku teks (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu menunjukkan tahap interpretasi tinggi
(M=4.28, SP=0.45). Penilaian terhadap kualiti buku teks pula berada pada tahap interpretasi
tinggi dengan (M=3.79, SP=0.27). Analisis inferensi menunjukkan 3 hipotesis nul ditolak
manakala 1 hipotesis nul diterima. Hasil ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang
signifikan antara penilaian terhadap kualiti buku teks (KSSM) Pendidikan Islam antara
guru yang mengajar di bandar dengan luar bandar [T(50)=2.034, P |
References |
Ab. Halim Tamuri & Nik Mohd Rahimi. 2011. Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ab. Halim Tamuri, Adnan bin Yusopp, Kamisah Osman, Shahrin Awaluddin, Zamri Abdul Rahim & Khadijah Abdul Razak. 2004. Laporan Penyelidikan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam ke atas Pembangunan Diri Pelajar. Bangi: Fakulti Pendidikan UKM.
Ab. Halim Tamuri, Kamarul Azmi, Mohd Faeez, Mohd Izham. 2011. Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar dalam Kalangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education 3 (1), 2011 59-74
Abdul Hamid, M. A. (2004). Andargogi: Mengajarorang Dewisa. Pahang: PTS Publication and Distributors Sdn. Bhd.
Abdul Rahman Mahamad. (2016). Interpretasi Ilustrasi dalam Buku Teks Pendidikan Islam Sekolah Rendah. Tesis P.H.D, Universiti Pendidikan Sultan Idris
Abu Bakar Nordin. (1987). Developing A Scale in Effective Domain: A Procedural Model. Terbitan Tak Berkala 5. Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ahmad Jusoh. 1998. Kualiti Buku Teks Pendidikan Islam KBSM: Analisis Kandungan. Disertasi Sarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.
Ahmad Mohd Salleh. 2011. Kurikulum, Metodologi dan Pedagogi Pengajian Islam. Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Alias Baba. 1997. Statistik Penyelidikan dalam Pendidikan Sains Sosial. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Al-Na’miy. 1994. Kaedah dan Teknik Pengajaran menurut Ibnu Khaldun dan Al- Qabisi. (Penterjemah: Mohd. Ramzi Omar). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Azizifar, A., Koosha, M. & Lotfi, A. R. 2010. An Analytical Evaluation Of Iranian High School ELT Textbooks From 1970 To The Present. Procedia Sosial and Behaviour Science. (3): 36-44.
Bahagian Buku Teks (2017). Kajian Penilaian dan Penggunaan Buku Teks (KSSM) bagi Tingkatan Satu (dalam Laporan Tahunan 2017). Kementerian Pendidikan Malaysia.
Bahagian Buku Teks. 2007.
Bahagian Buku Teks. 2008.
Bahagian Buku Teks. 2012.
Bahagian Buku Teks. 2015. Laporan Tahunan. Kementerian Pendidikan Malaysia.
Bahagian Buku Teks. 2017. Laporan Tahunan. Kementerian Pendidikan Malaysia.
Bahagian Pembangunan Kurikulum. 2019. Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM). Kementerian Pendidikan Malaysia.
Beck. L. Isabel (1981), Reading Problems and Instructional Practice, in Reading Research Advances in Theory and Practice Volume 2, London: Academic Press.
W.R. & Gall, M.D. (1983). Educational Research: An Introduction, New York: Longman Inc.
Borhan Aripin. 2010. Penilaian Pelajar terhadap Penggunaan Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Satu. Tesis Sarjana Pengajian Islam, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Chua, Y. P. (2006). Kaedah Penyelidikan. Serdang, Selangor: Universiti Putra Malaysia.
Dargush, J., Persaud, N. & Horsley, M. 2011. Judging The Quality of Educational Materials- A Research Project On Student Voice. International Association for Research on Textbooks and Educational Media (IARTEM) e-Journal. 4 (2): 45- 62.
Dasar Pendidikan Kebangsaan. (2012). Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan. Kementerian Pelajaran Malaysia: Putrajaya
David Lim, Nor Azizah, Saat, Mohd Kidin, Alias & Abdul Razak. 2011. Kaedah Penyelidikan dalam Pendidikan (Edisi Kelapan). Selangor: Open University Malaysia (OUM)
Dayana Farzeeha, Cheng L. Y. & Mohd Nur Khafiz. (2014). Persepsi Guru-guru terhadap Sistem KBSR dan KSSR: Satu Kajian Tinjauan dari Aspek Kurikulum, Kesediaan Guru dan Pelaksanaannya. Prosiding Persidangan Antarabangsa Kelestarian Insan 2014 (INSAN2014). Batu Pahat: Johor 9-10 April 2014
Forgarty, D. W., Hoffman, T. R., & Stonebraker, P. W. (1989). Production and Operation Management In Quality Assurance And Control, Cin cinnati: South- Western, (18).
Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi, Parilah M. Shah, Muhammad Arsyad Abdul Majid & Wan Haslina Wah. 2012. Penggunaan Bahan Pembelajaran dalam Kursus Bahasa Arab. GEMA Online TM Journal of Language Studies. 12 (1): 215-233.
Greco, A.N. 1997. The Book Publishing Industry. Boston: Allyn and Bacon.
Goodwin, B. 1999. Improving Teaching Wuality: Issues & Policies. Policy Brief. MidContinent Regional Education Lab., Aurora, CO. Offiece of Educational Research and Improvement (Ed.). Washington DC
James, William. 1978. Essays in Philosophy. USA: Harvard University Press. 1956. The Will to Believe and Other Essays in Popular Philosophy. New York: Dover Publication. 1990. Varieties of Religious Experience. New York: Paperback Classics. 1899. Talk to Teachers on Psychology and to Students on Some of Life’s Ideals. New York: Henry Holt and Company.
Jamaluddin bin Halid. 2019. Jurulatih Utama Pendidikan Islam Kebangsaan dan Pemantau pelaksanaan KSSM di Malaysia. [Temubual Pada 12 Mac 2019].
Jamilah, H.A., Hasrina, M., Hamidah, A.H. & Juliana, A.W. (2011). Pengetahuan, sikap dan amalan masyarakat Malaysia terhadap isu alam sekitar. Akademika, 8 (3), 103–115.
Kamarul Azmi Jasmi, Ab. Halim Tamuri. 2007. Pendidikan Islam Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran. Johor Darul Takzim: Universiti Teknologi Malaysia.
Kamarul Azmi, Mohd Faeez Ilias, Ab. Halim Tamuri & Mohd Izham. 2011. Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar dalam Kalangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education 3 (11), 59-74
Kamarulzaman Abdul Ghani. 2011. Kebolehbacaan Buku Teks Bahasa Arab Tinggi Berasaskan Ujian Kloz dalam Kalangan Pelajar di SMKA. GEMA Online TM Journal of Language Studies. 11 (2): 53-66.
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2012. Dasar Pendidikan Kebangsaan (Edisi Ketiga). Selangor: Giga Wise Network Sdn Bhd
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2017. Dasar Pendidikan Kebangsaan (Edisi Keempat). Selangor: Firdaus Press. Sdn. Bhd
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2019. Akses maklumat daripada laman WEB Kementerian Pendidikan Malaysia di pautan https://www.moe.gov.my/
Kementerian Pendidikan. 2019. Portal Data Terbuka Malaysia. Diakses pada 28 Mei 2019 di pautan http://www.data.gov.my/data/ms_MY/dataset/bilangan-guru- sarawak
Kenneth D. Bailey. (1992). Kaedah Penyelidikan Sosial. DBP. Kuala Lumpur. Kirkpatrick, D. L., &
Kirkpatrick, J. D. (2006). Evaluating Training Programs: The Four Levels (3rd ed.). San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publisers.
Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. 1970. Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 608-619
Kumar, R (2014). Research Methodology A Step-By-Step Guide For Beginner (Fourth Edi). California: Sage Publications, Inc.
Lay Yoon Fah. (n.d). Pengaruh Pengetahuan Konten Guru Sains terhadap Proses Pengajaran dan Pembelajaran Mata Pelajaran Sains. Jurnal Maktab. Malaysia
Maryati Mohd Amin. 2019. Jurulatih Utama Pendidikan Islam (Selangor) dan Guru Cemerlang Pendidikan Islam 2018. [Temubual pada 18 Mac 2019].
Madaus, G. F. (1983). The Courts, Validity, and Minimum Competency Testing. Boston: Kluwer-njhoff.
Mohamad Najib Abdul Ghafar. 1999. Penyelidikan Pendidikan. Johor: Universiti Teknologi Malaysia.
Mohd Nazri, Norlidah, Saedah Siraj & Zaharah. 2013. Inovasi dan Kreativiti dalam Rekabentuk Buku Teks Sekolah Menengah: Aplikasi Pendekatan Interpretive Structural Modeling (ISM). JuKu: Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik.
Mohd. Majid Konting. 2005. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd. Majid Konting. 2009. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd. Najib Abdul Ghafar. 2003. Reka Bentuk Tinjauan Soal Selidik Pendidikan. Johor: Universiti Teknologi Malaysia.
Monica D. D. (1988). Towards Real Quality, Simposium IEEE (Perisian IEEE).
Mook Soon Sang. 2009. Teks Komprehensif PTK Bahagian II: Khusus / Fungsional: Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd.
Muhammad Endut. (1992). Pendidikan Islam KBSM: Satu Kajian tentang Masalah Pengajaran di Sekolah-Sekolah di Negeri Johor. Tesis M. Ed., Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Muhyiddin Yassin. 2013. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (Pendidikan Prasekolah hingga Lepas Menengah). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Nik Rosila Nik Yaacob. 2007. Penguasaan Jawi dan Hubungannya dengan Minat dan Pencapaian Pelajar dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidik dan Pendidikan. au Pinang: Universiti Sains Malaysia.
Nor Azuwan. 1997. Buku Teks Sekolah Menengah: Kajian tentang Persepsi Guru dan Penggunaannya di Lembah Klang. Tesis Sarjana, Universiti Malaya.
Noraini. (2010). Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur. Mc Graw Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.
Norfadhillah & Najihah. 2017. Cabaran dalam Pengajaran Matematik Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM). Research Institute for Islamic Product and Malay Civilization (INSPIRE) Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) Proceeding of International Conference of Empowering Islamic Civilization.
Nurshuhaida & Siti Zaiton. 2012. Perbezaan Analisis Kepenggunaan Menurut Ekonomi Konvensional dan Ekonomi Islam. Prosiding PERKEM Vii, Jilid 2 (2012) 1461– 1470 ISSN: 2231-962X
Rosmawati. 2002. Analisis Kandungan Buku Teks Mata Pelajaran Teras Tingkatan Lima (KBSM): Kajian terhadap Aspek Persembahan Penulisan. Tesis Sarjana. Universiti Malaya.
Sahandri Gani, Roselan & Saifuddin. 2012. Amalan Penilaian Guru. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Salihin, Izzuddin, Shamsinar, Haslina, & Julia. 2017. Tahap Kelayakan Akademik dan Pengalaman Guru Bukan Opsyen terhadap Pengajaran Bahasa Arab. Conference: Seminar Islamic Creative Art Therapy (I-Cat) Peringkat Kebangsaan; Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.
Salizah binti Mohamed. 2009. Penggunaan Buku Teks Pendidikan Islam KBSM dalam Kalangan Murid Berpencapaian Rendah. Tesis Sarjana, Universiti Malaya.
Sarin Talib. 1995. Persepsi Guru Pendidikan Islam di Negeri Selangor terhadap Mutu Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Satu. Tesis Sarjana, Universiti Malaya.
Scriven, M. S. 1967. The Methodology of Evaluation (Vol. 1). Chicago: Rand Mc Nally Shamsina & Akhiar. 2015. Pedagogi Pendidikan Islam. Selangor: Pelangi Professional Publising Sdn. Bhd.
Sinar Harian. 2012. 11 September.
Smith, M. F. (1994). Evaluation: Review of the Past, Preview of the Future. Evaluation Practice, 15, 215-227.
Stake, R.E. (1967). The Countenance of Educational Evaluation. Teachers College Record, 68, 523-540.
Stufflebeam. D.L. (2000). Lessons in Contracting for Evaluations. American Journal of Evaluation, 21, 293-314.
Suraya Ahmad. 2003. Penggunaan Buku Teks Bahasa Melayu di Sekolah Menengah. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Universiti Malaya.
Tay, Meng Guat. 2010. Pandangan Guru Pelatih terhadap Buku Teks Bahasa Melayu Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah. Jurnal Penyelidikan IPG KBL. Jilid 9.
Vangrieken, K., Meredith, C., & Kyndt, E. (2017). Teacher Communities as a Context for Professional Development: A Systematic Review. Teaching and Teacher Education. (Vol.61). http://doi.org.ezpustaka2.upsi.edu.my/10.1016/j.tate.2016.10.001
Vijayaletcmy, Selvam. (2017). Persepsi Guru-guru Bahasa Melayu terhadap Kekerapan Penggunaan Buku Teks dalam Pengajaran di Sekolah Menengah. Jurnal Penyelidikan Tempawan Jilid XXXIV.
Wan Hasmah Wan Mamat. 2007. Nilai Murni dalam Pendidikan Islam Berteraskan Pendekatan Islam Hadhari. Dlm. Nik Azis Nik Pa, Rahimi Md. Saad & Ahmad Zabidi Abd. Razak (pnyt.). Isu-isu Kritikal Dalam Pendidikan Islam & Pendidikan Bahasa Arab Berteraskan Pendekatan Islam Hadhari. Putrajaya: Yayasan Islam Hadhari.
Wan Mariana. 2013. Penilaian Pelajar terhadap Penggunaan Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Empat. Tesis Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Wan Raziana. 2015. Pelaksanaan Program Peningkatan Penggunaan Buku Teks KBSM di Sekolah Menengah. Tesis Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Worthen, B.R., & Sanders, J.R. (1973). Educational Evaluation. Theory and Practice. Belmont, CA : Wadsworth.
Wiersma, W. 2000. Research Methods in Education: An introduction. Boston: Allyn & Bacon.
Zaharah. 1995. Analisis Kandungan Kemahiran Berfikir Kritis dalam Buku Teks Pendidikan Islam (KBSM). Tesis Sarjana, Universiti Malaya.
Zahrobi, M., Sabouri, H., Behroozian, R. 2012. An Evaluation of Merits and Demerits of Iranian First Year High School English Textbook. ProQuest Education Journal. 5 (8): 14-22.
Zamri Mahamod, Mahidin Awang Hitam & Afendi Hamat. 2011. Sikap Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah terhadap Penggunaan Buku Teks Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu. 1(2): 17-30.
Zawawi Hj Ahmad. 1990. Strategi Pengajaran Pendidikan Islam KBSM. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |