UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :Thesis
Subject :QA Mathematics
Main Author :Norhaida Abu Bakar
Title :Kebolehgunaan draf modul pendemik Matematik tambahan tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat berdasarkan persepsi guru Matematik tambahan
Hits :982
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2019
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :You have no permission to view this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk menentukan kebolehgunaan draf modul PENDEMIK bagi mata pelajaran Matematik Tambahan Tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak, penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat. Pembangunan draf modul ini melibatkan kaedah konstruktivisme untuk tajuk persamaan serentak, pembelajaran menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk tajuk penyelesaian segi tiga dan pengajaran masteri untuk tajuk sukatan membulat. Penilaian kebolehgunaan draf modul PENDEMIK melibatkan seramai 30 orang guru matematik tambahan daripada sekolah harian biasa di Kedah dan Pulau Pinang telah dipilih sebagai sampel kajian. Kesahan instrumen kajian diperoleh melalui semakan tiga orang pakar yang mendapati instrumen adalah baik. Manakala nilai kebolehpercayaan instrumen diperolehi melalui kajian rintis dengan nilai alfa Cronbach sebanyak α = 0.681. Reka bentuk kajian menggunakan kaedah pembangunan modul di mana borang soal selidik digunakan untuk menilai kebolehgunaan draf modul. Data kuantitatif dianalisa menggunakan analisis kesahan dan statistik deskriptif yang terdapat dalam perisian Statistic Package For The Social Science (SPSS). Kebolehgunaan draf modul PENDEMIK diukur dalam aspek keberkesanan, kecekapan dan kepuasan. Dapatan kajian menunjukkan draf modul PENDEMIK mempunyai nilai skor min keberkesanan (4.18), min kecekapan (4.21) dan min kepuasan (4.08) yang tinggi untuk digunakan sebagai satu bahan pengajaran dan pembelajaran. Kesimpulan kajian ini menunjukkan penggunaan modul PENDEMIK ini diterima baik oleh guru berdasarkan nilai min yang diperolehi. Implikasi kajian menunjukkan draf modul ini boleh digunakan oleh guru-guru matematik tambahan untuk meningkatkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Matematik Tambahan Tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak, penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat.

References

Abdul Razak Bin Idris & Nor Asmah Binti Salleh. (2011). Pendekatan Pengajaran

Yang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru

Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik. Journal of Science and

Mathematics Educational, volume 3 Sept 2011, Pages 134-149

 

Ahmad Zabidi Abdul Razak. (2006). Ciri Iklim Sekolah Berkesan: Implikasinya

Terhadap Motivasi Pembelajaran. Jurnal Pendidik, Jil.31 , 3-19

 

Arsaythamby Veloo & Shamsuddin Muhammad. (2011). Hubungan Sikap,

Kebimbangan Dan Tabiat Pembelajaran Dengan Pencapaian Matematik

Tambahan. Universiti Sains Malaysia

 

Azizi Yahaya & Nurfaizah Abd. Majid. (2011). Hubungan Antara Budaya Formal

Sekolah Dan Gaya Pembelajaran Pelajar Sekolah Menengah. Journal of

Educational Psychology and Counseling, volume 2 June 2011, Pages 78-112

 

Christopher Bowring-Carr, John West-Burnham. 2010. Belajar Secara Berkesan Di

Sekolah. Terj. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia

 

Chua Yan Piaw. 2006. Kaedah Penyelidikan. Malaysia: Mc Graw Hill Education.

 

Elenchothy Darrajoo, Rohani Ahmad Tarmizi, Mokhtar Nawawi & Aminuddin

Hassan. (2010). Enhancing Algebraic Conceptual Knowledge With Aid of

Module Using Mastery Learning Approach. Penerbit Universiti Putra

Malaysia

 

Ismail Sulaiman (2018). Pembinaan Dan Pengujian Kebolehgunaan Modul

Pengajaran Berasaskan Peta Pemikiran Bagi Topik Nisbah, Kadar Dan

Kadaran. Universiti Pendidikan Sultan Idris

 

Jamaludin Ahmad (2002). Kebolehpercayaan Modul Program Maju Diri (PMD)

Jabatan Pendidikan Selangor. http://www.fp.utm.my/medc/journals/vol3/1

 

Kamarul Azmi Jasmi (2012). Kesahan Dan Kebolehpercayaan Dalam Kajian

Kualitatif. Universiti Teknologi Malaysia

 

Kamsani Md Saad (2012). Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Pelajar

Dalam Mata Pelajaran Bahasa Arab Komunikasi Di Maktab Mahmud, Alor

Setar, Kedah. Universiti Utara Malaysia

 

Meor Ibrahim Kamaruddin & Assaadah Mohamad. (2011). Kajian Gaya

 

Mohammad Hasan Omar & Nurul Ezzati Azizi. (2012). Sumbangan Sikap Terhadap

Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Matematik: Sejauhmanakah

Hubungan Ini Relevan? Journal of Science and Mathematics Education,

volume 5 March 2012, Pages 11-18

 

Mohd Azli Bin Yeop. (2012). Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek

Berteraskan Teknologi Terhadap Pencapaian Dan Penerimaan Pelajar.

Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Mohd Najib Abdul Aziz & Nor Shafrin Ahmad. (2008). Kemahiran Belajar Dan

Hubungannya Dengan Pencapaian Akademik: Kajian Di Daerah Kerian

Perak. Jurnal Pendidik Dan Pendidikan, Jil.23 , 29-47.

 

Mohini Mohamed & Esmawahida Multar. (2012). Modul Pembelajaran Geometri

Berasaskan Web Bagi Pelajar Tingkatan 4 Dan 5 Menggunakan Geogebra.

Journal of Science and Mathematics Education, volume 6 June 2012, Pages

62-76

 

Mizan Kamalina Binti Assin. (2013). Amalan Penggunaan Modul Pengajaran

Berasaskan Modul Multimedia Interaktif (MMI) Dalam Pendidikan Teknik

Dan Vokasional (PTV). Universiti Tun Hussein Onn

 

Nor Aishah Buang & Yap Poh Moi. (2002). Kesediaan Guru-guru Perdagangan Di

Wilayah Persekutuan Dari Aspek Pengetahuan Kaedah Pengajaran Dan

Sikap Terhadap Pengajaran Subjek Pengajian Keusahawanan. Jurnal

Teknologi, 37(5): 1-16.

 

Nor Azian Aini Mat, Muhammad Isa Harun & Norabiatul Adawiah. (2002).

Kegagalan Penguasaan Konsep Matematik Di Kalangan Pelajar. Di Mana

Silapnya? Satu Kajian Kes. Kertas Kerja dibentangkan dalam Persidangan

Kebangsaan Pendidikan Matematik, Universiti Pendidikan Sultan Idris

2002. Tanjong Malim: Malaysia.

 

Noorazlin Azlan Hadi Tan (2012). Pembangunan Modul Akademik “Modul Basic Of

Electric And Electronic – Capasitor” . Penerbit Universiti Teknologi

Malaysia

 

Noor Erma Abu & Leong Kwan Eu (2002). Kebolehpercayaan Modul Program Maju

Diri (PMD) Jabatan Pendidikan Selangor.

http://www.fp.utm.my/medc/journals/vol3/1

 

Norlia Abd. Aziz, T. Subahan M. Meerah, Lilia Halim & Kamisah Osman. (2006).

Hubungan Antara Motivasi, Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian

Matematik Tambahan Pelajar Tingkatan 4. Jurnal Pendidikan Malaysia

35(2)(2010): 61-69

Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar UTM. Journal of Educational

Psychology and Counseling, volume 2, Jun 2011, Pages 51-77

 

Nurul Ain Hamsari & Azizi Yahaya. (2012). Peranan Motivasi Pembelajaran, Gaya

Keibubapaan Dan Sikap Dengan Pencapaian Akademik. Journal of

Educational Psychology and Counseling, volume 5, March 2012, Pages 30-

57

 

Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia. (2002).

Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah, Huraian Sukatan Pelajaran

Matematik Tambahan Tingkatan 4. Kementerian Pendidikan Malaysia

 

Raja Sulaiman Raja Hassan. (2002). Memaujud Konsep Matematik. Kertas Kerja

dibentangkan dalam Persidangan Kebangsaan Pendidikan Matematik,

Universiti Pendidikan Sultan Idris 2002. Tanjong Malim: Malaysia.

report/final-report.pdf

 

Robert F. Mager. 2010. Teknik Mendorong Pelajar Belajar. Terj. Kuala Lumpur:

Institut Terjemahan Negara Malaysia

 

Rohani Arbaa, Hazri Jamil & Nordin Abd Razak. (2010). Hubungan Guru-Pelajar dan

Kaitannya dengan Komitmen Belajar Pelajar: Adakah Guru Berkualiti

Menghasilkan Perbezaan Pembelajaran antara Jantina Pelajar? Asia Pacific

Journal of Educators and Education, Vol. 26, No. 1, 15–32, 2011

 

Roslina Radzali, T. Subahan Mohd Meerah & Effandi Zakaria. (2010). Hubungan

antara Kepercayaan Matematik, Metakognisi dan Perwakilan Masalah

dengan Kejayaan Penyelesaian Masalah Matematik. Jurnal Pendidikan

Malaysia 35(2)(2010): 1-7

 

Sabri Ahmad, Norlia Abd. Aziz & Effendi Zakaria. (2002). Hubungan Antara Gaya

Pembelajaran Dengan Pencapaian Murid. Kertas Kerja dibentangkan dalam

Persidangan Kebangsaan Pendidikan Matematik, Universiti Pendidikan

Sultan Idris 2002. Tanjong Malim: Malaysia.

 

Saemah Kiwal. (2013). Hubungan Di Antara Komitmen Dan Tahap Kepuasan Kerja

Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Pencapaian Akademik Murid Sekolah

Rendah Kebangsaan Kawasan Pendalaman Daerah Kota Marudu. Penerbit

Universiti Malaysia Sabah.

 

Saheed Ahmad Rufai. (2010). Educational Excellence And Learner Diversity: Can

the teacher achieve excellent in all students? Jurnal Pendidikan Malaysia

35(2)(2010): 71-76

 

Sarimah Ismail & Abreza Atan. (2011). Aplikasi Pendekatan Penyelesaian Masalah

Dalam pengajaran Mata Pelajaran Teknikal dan Vokasional di Fakulti

Pendidikan UTM. Journal of Educational Psychology and

Counseling,volume 2: 113-144

 

Shaharuddin Md Salleh & Halimatun Saadiah Hell Mee. (2008). Pembangunan Modul

Pembelajaran Kendiri Keelektromagnetan, Fizik Tingkatan Lima Berasaskan

Pendekatan Konseptual Melalui Visual. Penerbit Universiti Teknologi

Malaysia.

 

Sidek Mohd Noah & Jamaludin Ahmad. (2005). Pembinaan Modul, Bagaimana

Membina Modul Latihan dan Modul Akademik. Terbitan : Universiti Utara

Malaysia

 

Tee Tze Kiong, Jailani Md Yunos, Widad Othman, Baharom Mohammad, Yee Mei

Heong & Mimi Mohaffyza Mohamad. (2011). Pembangunan Dan Penilaian

Kualiti Modul Pembelajaran Kendiri Kemahiran Berfikir & Peta Minda

Buzan. Seminar Pasca Ijazah Dalam Pendidikan, Brunei

 

Thulasimani Munohsamy. (2014). Integrasi Teknologi Maklumat Dan komunikasi

Dalam Pendidikan. Journal IPA Bil.23

 

Yahaya, Azizi & Elanggovan. (2008). Kepentingan Kefahaman Konsep Dalam

Matematik. Permasalahan Dalam Pendidikan Sains Dan Matematik. Penerbit

Universiti Utara Malaysia

 

Yeo Kee Jiar. (2011). Hubungan Antara Minat, Galakan Ibu Bapa Dan Pengajaran

Guru Dengan Pencapaian Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan 4.

Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.

 

Yusrizal, Abdul Halim. (2009). Development & Validation of An Instrument To

Access The Lecturers’ Performance In The Education and Teaching Duties.

Jurnal Pendidik Malaysia, 34(2) : 33-47

 

Zaidatun. (2011). Hubungan Antara Persepsi Pelajar Terhadap Matematik Dengan

Tahap Kemahiran Metakognitif Dalam Menyelesaikan Masalah Matematik.

Universiti Teknologi Malaysia.

 

Zainal Abidin Zainudin & Afrinaleni Suardi. (2010). Keberkesanan Kaedah

Konstruktivisme Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik. Penerbit

Universiti Teknologi Malaysia.

 

Zaleha Ismail & Norasliza Hassan. (2008). Pengetahuan Pedagogi Kandungan Dalam

Pendidikan Guru. Isu pendidikan sains dan matematik ke arah meningkatkan

kualiti pengajaran dan pembelajaran, Universiti Teknologi Malaysia.

Seminar Kebangsaan Sains Dan Matematik. Johor

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.