UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti profesionalisme guru Sekolah Rendah
Agama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran. Kajian ini memfokuskan kepada tiga aspek amalan
pengajaran guru iaitu perancangan pengajaran, perlaksanaan pengajaran, dan penilaian pengajaran
berdasarkan model Cooper, model Al-qabisi dan model Standard Guru Malaysia. Reka bentuk
kajian ini menggunakan kaedah tinjauan. Sampel kajian terdiri daripada 274 responden yang
telah pilih secara rawak berstrata daripada 964 orang guru yang berkhidmat di Sekolah
Rendah Agama di bawah kelolaan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan cawangan
Kuala Lumpur. Instrumen kajian terdiri daripada satu set soal selidik yang telah telah disahkan
oleh tiga orang pakar bidang. Kebolehpercayaan instrumen soal selidik adalah tinggi
berdasarkan pekali Alpha Cronbach α = 0.89. Data dianalisis dengan menggunakan statistik
deskriptif dan inferens iaitu kekerapan, peratusan, min, sishan piawai, ujian-t dan ANOVA.
Statistik deskriptif digunakan untuk mengukur persepsi responden mengenai aspek
perancangan, perlaksanaan dan penilaian pengajaran. Statistik inferensi pula digunakan
untuk melihat perbezaan persepsi responden berdasarkan faktor-faktor demografi seperti
jantina, jenis perlantikan, kelulusan ikhtisas, kelulusan akademik tertinggi dan pengalaman
mengajar. Dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan guru sangat bersetuju
(min=4.25, s.p=0.23) bahawa mereka mengamalkan profesionalisme perguruan. Dalam
aspek perancangan pengajaran, responden percaya (min=4.40, s.p=0.32) bahawa mereka
merancang pengajaran dengan baik. Dapatan kajian juga mendapati responden sangat
bersetuju bahawa mereka melaksanakan pengajaran (min=4.20, s.p=0.26) serta menilai
pengajaran (min=4.25, s.p=0.38) dengan berkesan. Walaubagaimanapun, dalam konteks
penggunaan ICT dalam pengajaran, majoriti responden tidak bersetuju (min=2.40, s.p=1.27)
bahawa mereka mengintegrasi ICT ke dalam pengajaran mereka. Analisis inferens pula
menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan mengenai profesionalisme
guru SRA-JAWI berdasarkan faktor demografi. Kesimpulannya, dapatan utama
kajian menunjukkan responden sangat bersetuju bahawa mereka mengamalkan professionalism
perguruan di sekolah kecuali ICT. Implikasi kajian ini menunjukkan guru SRA-JAWI masih
lemah dalam penggunaan teknologi maklumat dalam pengajaran yang perlu diberi perhatian oleh pihak
berwajib khususnya pihak JAWI bagi meningkatkan profesionalisme perguruan dalam bidang
ICT.
|
References |
Abd Aziz Mahayudin (2012). Keperluan Pengetahuan, Pengajaran dan Perancangan Pengajaran Pendidikan Islam dalam kalangan Guru Pelatih dalam Perkhidmatan. Prosiding Konvensyen Kebangsaan Pendidikan Guru 2012 pada 15-17 Oktober 2012.Bukit Gambang Resort City, Kuantan: Pahang
Abdullah al-Amin al-Na’miy; penterjemah Mohd Ramzi Omar (1994). Kaedah dan teknik pengajaran menurut ibn Khaldun dan al-Qabisi. Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka. Selangor
Ab. Halim Tamuri , Khadijah Abdul Razak Mohd Aderi Che Noh , Mohd Izham Hamzah (2016) .Persepsi Murid-Murid Terhadap Amalan Guru Pendidikan Islam Di Malaysia. Jurnal Penyelidikan dan Inovasi Edisi Khas Vol. 3, No.2-1 (Jun 2016).
Ab. Halim Tamuri, Kamarulzaman Abdul Ghani, Rosli Mokhtar, Zetty Nurzuliana Rashed, Mohd Asmadi Mustakim & Zetty Nurakmal Azura bt. Rashed (2013).Penilaian Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Kurikulum Pendidikan Islam Bahagian Pendidikan Islam (Jais) Di Sekolah-sekolah Rendah Agama Negeri Selangor. Jurnal Penyelidikan Pendidikan dan Pengajian Islam. 1(1): 1-35
A.b. Halim Tamuri, Muhammad Faiz Ismail & Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Komponen Asas untuk Latihan Guru Pendidikan Islam. GJAT: Global Journal Al-Thaqafah. 2 (2): 53-63.
Ab. Halim Tamuri, and Mohamad Khairul Azman Ajuhary, (2010) Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 2 (1)
Abd Rahim Abd Rashid (2007). Profesionalisme Keguruan: Prospek dan Cabaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ahmad Mohd. Salleh (1997). Pendidikan Islam: Falsafah, Pedagogi dan Metodologi. Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. Selangor
Ahmad Yunus Kasim, and Ab. Halim Tamuri, (2010) Pengetahuan pedagogikal kandungan (PPK) pengajaran akidah: kajian kes guru cemerlang Pendidikan Islam. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 2 (2). pp. 13-30.
Akhiar Pardi, Shamsina Shamsuddin, Muhammad Kushairi Jusoh (2012). Asas Kepimpinan&Perkembangan Profesional Guru. Kuala Lumpur: Freemind Horizons Sdn. Bhd.
Akhiar Pardi, Shamsina Shamsuddin (2014). Rancangan Pengajaran Harian (dalam pengajaran dan pembelajaran) Edisi Kedua. Penerbitan Multimedia. Selangor Darul Ehsan.
Al- Maraghiy, Ahmad Mustafa (2001) Tafsir Al-Maraghiy. Diterjemah oleh Muhammad Thalib. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Al-Tarmidhi, Imam. 1994. Sunan al-Tirmidhi, Beirut:Dar al-Fikr. Jilid 1-5
Al-Qabisi, Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf (1955). Ar-Risalah al-Mufassolah li ahwal al-mua’llimin wa ahkam al- mua’llimin wal mutaalimin. Kaherah. Dar Ehya al-Kutub al-Arabiyyah.
Amie Doris Dorin, Evelyn Banu, Lucy AK Tambi &Sim Pik Yun (2018). Kualiti Guru dan Profesionalisma Keguruan: Isu-isu dalam Pendidikan. Fakulti Pendidikan: Universiti Kebangsaan Malaysia. Selangor.
Anuar Ahmad (2015). Pengaruh Kompetensi Kemahiran Guru Dalam Pengajaran Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Dalam Mata Pelajaran Sejarah. JuKu: Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik - April 2015, Bil. 3 Isu 2.
Awatif Abdul Rahman, Mohd Shafie Zulkifli, Muhammad Hashimee, Ainon Wazir, Muafah Sayed (2019). Tahap Kompetensi Guru Bahasa Arab Di Sabk Di Malaysia: Satu Dimensi. Journal of Social Science and Humanities. Vol. 16, No.2 (1-13)
Azmil Hashim, Ab Halim Tamuri, & Misnan Jemali (2013). Latar Belakang Guru Tahfiz dan Amalan Kaedah Pengajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. The Online Jurnal Of Islamic Education, 1(1)
Azizi Ahmad (2016). Pentaksiran Pembelajaran. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.
Azizi Yahaya, Shahrin Hashim, Jamaludin Ramli, Yusof Boon, Abdul Rahim Hamdan (2007). Penyelidikan Menguasai Dalam Pendidikan: Teori Analisis dan Interpretasi data. Kuala Lumpur. PTS Profesional Publishing.
Azizi Yahaya, Peter Voo, Ismail Maakip & Mohd Dahlan A.Malek (2018). Kaedah Penyelidikan dalam Pendidikan. Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris. Perak
Cooper, J.M. (2006). The teacher as a reflective decision maker. Dalam Cooper, J.M., Classroom Teaching Skills, hlm 1-19. Boston: Houghton Mifflin Company.
Bahagian Pendidikan Guru. 2009. Standard Guru Malaysia. Putrajaya: Kementerian Pelajaran Malaysia
Baharuddin Jabar, Adnan Jusoh & Hanifah Mahat (2017). Kompetensi Guru ISMP (Sejarah) Universiti Pendidikan Sultan Idris dalam Pendekatan Standard Guru Malaysia (SGM). Journal of Social Science, Vol. 3.
Baharom Mohamad & Iliyas Hashim (2010). Gaya Pengajaran & Pembelajaran. Selangor : PTS PROFESIONAL.
Bani Hidayat bin Mohd Shafie& Norhayati Fatmi Talib (2018). Amalan Pengajaran dan Pembelajaran dan Tahap Profesionalisme Guru Kelas al-Quran dan Fardhu Ain (KAFA) JAKIM. Jurnal Penyelidikan Pendidikan jilid 12/2018 (Bil. 1): ISSN 2180-2270
Chua Yan Piaw (2006). Kaedah dan Statistik Penyelidikan: Kaedah Penyelidikan Buku 1. Mc Graw Hill Sdn Bhd: Malaysia
Chua Yan Piaw (2011). Kaedah dan Statistik Penyelidikan: Kaedah Penyelidikan Buku 1 Edisi Kedua. Mc Graw Hill Sdn Bhd: Malaysia
Caroline@Lorena David dan Abdul Said Ambotang (2014). Profesionalisme Guru Novis dalam Pengurusan Pengetahuan, Kesediaan Mengajar dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) Terhadap Pelaksanaan Pengajaran di Sekolah. Conference Paper: Seminar Kebangsaan Integriti Keluarga 2014.
Esah Sulaiman (2003). Amalan Profesionalisme Perguruan. Penerbit Universiti Teknologi Malaysia. Skudai Johor
Gamal Abdul Nasir Zakaria. Prinsip-Prinsip Pendidikan Islam. Pahang: PTS Publications & Distributors, 2003.
Habibah @ Artini Ramlie (2017). Pembangunan Model Profesionalisme Guru Pendidikan Islam Berasaskan ‘Riadhah Ruhiyyah’. Tesis Ijazah Dr Falsafah. Fakulti Pendidikan. Universiti Malaya.
Habibah @ Artini Ramlie, Zaharah Hussin, Saedah Siraj, Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Ahmad Arifin Safar, Norshahrul Marzuki Mohd Nor (2016 ). Keperluan Profesionalisme Guru Pendidikan Islam (Gpi) Dalam Aspek Pengajaran. e- Jurnal Penyelidikan dan Inovasi Vol. 3, No.3 (85-109)
Hamdi Ishak et al (2012). Amalan Pengajaran Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (Masalah Pendengaran). Journal of Islamic and Arabic Education 4(2), 2012 11-24
Idris Awang (2009). Penyelidikan Ilmiah: Amalan dalam Pengajian Islam. Kamil& Shakir Sdn Bhd. Shah Alam: Selangor
Jamil Abd Baser, Nurul Syahada Mohd Suhaimi, Hasyamuddin Othman, Azman Hasan, Mohd Bekri Rahi & Mohd Faizal Amin Nur Yunus (2017). Standard guru Malaysia dalam program persediaan guru reka bentuk dan teknologi. Online Journal for TVET Practitioners. Volume 2, No. 2. Jabatan Agama Wilayah Persekutuan, Buku Laporan Tahunan (Kuala Lumpur, 2015)
Kamarul Azmi Jasmi, Siti Hanim Naim, Muhamad Hilman (2012) Kaedah penilaian pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam (Assessment of teaching and learning in Islamic education). In: Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam [SEAPPI2012] (International Seminar on Teacher and Islamic Education [SEAPPI2012]), 8-9 March 2012, Le Grandeur Palm Resort, Senai, Johor Bahru.
Kamarul Azmi Jasmi,Noratikah Ibrahim, Mohd Faeez Ilias (2012). Gaya Pengajaran Guru Dalam Pengajaran Danpembelajaran Pendidikan Islam, Conference: Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam [SEAPPI2012]. Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam Grandeur Palm Resort, Senai: Johor Bahru
Kamarul Azmi Jasmi, and Mohd Faeez Ilias, and Ab. Halim Tamuri, and Mohd Izham Mohd Hamzah, (2011) Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 3 (1)
Kamarul Azmi Jasmi. (2010). Guru Cemerlang Pendidikan Islam sekolah menengah di Malaysia: Satu Kajian Kes. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Kamarul Azmi Jasmi “Pendidikan Islam: Cabaran Alaf Baru”. Seminar Pendidikan Islam al-Madrasah 30 Oktober 2011. Kuala Lumpur: Akedemi Pengajian Islam, Universiti Malaya.
Kamarul Azmi Jasmi & Ab Halim Tamuri (2007). Pendidikan Islam: Kaedah Pengajaran & Pembelajaran. Penerbit Universiti Teknologi Mara. Johor Darul Takzim
Kementerian Pendidikan Malaysia (2015). Panduan Pengurusan Mata Pelajaran Pendidikan Islam Sekolah Rendah Sekolah Menengah. Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti. Putrajaya
Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement. 30(3):607-610.
Low Suet Fin, Amiruddin Zainuddin & Rafidah Ruhani (2014). Standard Guru Malaysia: Tahap Pengetahuan Guru Pelatih Pismp Ipg Kampus Ilmu Khas. Jurnal Penyelidikan TEMPAWAN Volume 31.
Mariam binti Abd. Majid. Sahlawati Abu Bakar, Zetty Norzuliana Mohd Rashed, Suriani Sudi, Wan Ramizah Hasan. Muhammad Yusuf Marlon Abdullah. (2015). Kaedah Pengajaran Guru Tilawah al-Quran: Kajian Kes di Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi Negeri Selangor. E-Jurnal Pendidikan. 2(1): 53-61.
Maziahtusima Ishak , Norhasni Zainal Abiddin , Fathiyah Mohd Fakhruddin (2017). Eksplorasi Peranan Guru Pendidikan Islam Sebagai Agen Perubahan Masyarakat Dari Perspektif Pendidikan Pengembangan. International Journal of Education, Psychology and Counseling. volume: 2 Issues: 6
Misnan Jemali, Ab. Halim Tamuri & Azmil Hashim. (2014). Kaedah Pengajaran al- Quran Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Perak. International Journal of Islamic Studies and Arabic Language Education. 1(1): 35-44.
Mohd Faeez Ilias , Murihah Abdullah, Kalthom Husain, Kamarul Azmi Jasmi, Abdul Hafiz Abdullah , Arieff Salleh Rosman (2016). Jenis-Jenis Sumber Pengetahuan Guru Pendidikan Islam dalam Penggunaan Bantu Mengajar di Sekolah Bestari. e-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi. Edisi Khas. Vol.3, No. 2-1 (Jun 2016). Hlmn. 41-55.
Mohd Salihin Hafizi Mohd Fauzi et al. (2017). Tahap Kelayakan Akademik Dan Pengalaman Guru Bukan Opsyen Terhadap Pengajaran Bahasa Arab. Conference: Seminar Islamic Creative Art Therapy (I-Cat) Peringkat Kebangsaan.
Mohd Musnizam Jaafar @ Mustapha Ab. Halim Tamuri Rohizan Ya (2012). Konsep Berilmu di Kalangan Guru Pendidikan Islam Satu Keperluan dalam Membangunkan Modal Insan. Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam [SEAPPI2012] 8-9 March 2012.Le Grandeur Palm Resort, Senai: Johor Bahru.
Mohamad Maliki Ali, Maimun Aqsha Lubis dan Mohd Aderi Che Noh (2015). Pembentukan Akhlak Pelajar Melalui Kemahiran Berfikir Dalam Pendidikan Islam. Penerbit Persatuan Intelektual Muslim Malaysia.
Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim (2017). Pelaksanaan Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam Sekolah Menerusi Kaedah Penyoalan Berdasarkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Tinta Artikulasi Membina Ummah 3(1), 2017 42-53
Mohd Syaubari Othman (2016). Amalan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah Berdasarkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Jurnal Penyelidikan Pendidikan Jilid ke -17. Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan Kementerian Pendidikan Malaysia.
Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim (2016). Keberkesanan Permulaan Pengajaran Menerusi Amalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) Di Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Islam Sekolah Rendah Negeri Perak. Conference: Wacana Pendidikan Islam, At Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi, Selangor, Volume: Siri ke 11
Mohd Yusof Abdullah et al (2009). Pengetahuan Pedagogi Guru. Penerbit Universiti Malaysia Sabah. Sabah
Mok Soon Sang (1996). Pendidikan Di Malaysia: Untuk Diploma Perguruan.Subang Jaya: Kumpulan Budiman
Mok Soon Sang (2002). Psikologi pendidikan: Untuk Kursus Diploma Perguruan Semester 2. Subang Jaya: Kumpulan Budiman
Mok Soon Sang (2010). Falsafah dan Pendidikan di Malaysia. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Mohd Suhaimi, Nurul Syahada (2017). Standard guru Malaysia dalam program persediaan guru reka bentuk dan teknologi.Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Mohamad Khairi Othman&Asmawati Suhid (2010). Peranan sekolah dan GUN dalam pembangunan nilai pelajar menerusi penerapan nilai murni: satu sorotan. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara.11 . pp. 117-130.
Mohd Khairuddin Abdullah (2014). Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkah laku delinkuen murid sekolah menengah. Jurnal Pemikir Pendidikan (Journal for Educational Thinkers). Vol. 5, pp. 59-77, ISSN 1985-3637.
Muhammad Salih Samak (1980). Fan al-Tadris lil Tarbiyah al-Diniyah wa Irtibatiha al-Nafsiyah. Terjemahannya disunting oleh Mohd Marzuji Shafie dan Mohamed Abdul Kadir. Maktabah al- Anglo alMasriyah. Cairo.
Muhamad Zahiri Awang Mat et. al (2012). Kajian Tahap Profesionalisme Guru Agama Di Sekolah Rendah Agama Kelolaan Jabatan Agama Islam Selangor. Jurnal Penyelidikan Pendidikan dan Pengajian Islam. Bil 1(36-73).
Muhamad Suhaimi Taat & Mohd Yusof Abdullah (2014). Impak Pengajaran Dan Bimbingan Guru Pendidikan Islam Terhadap Motivasi Dan Pembelajaran Terarah Kendiri Pelajar. Jurnal Pemikir Pendidikan. Vol. 5, pp. 1-17.
Nor Asniza Binti Ishak (2017). Perancangan Pengajaran Guru Prauniversiti Tingkatan Enam Dalam Meningkatkan Kualiti Intelektual Pelajar. Jurnal Penyelidikan Dedikasi Jilid 12. IPG Kampus Ipoh.
Norshafinaz Abdul Sani & Faridah Yunus (2018). Amalan Perancangan, Pelaksanaan dan Pentaksiran dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran Pranumerasi di Tadika Swasta. Jurnal Pendidikan Malaysia 43(2)(2018): 101- 110
Nur Hafizoh Idris dan Rohana Hamzah (2013). Nilai Profesionalisme Bakal Guru Berteraskan Indikator Standard Guru Malaysia (SGM). Junal Teknologi. Vol 60, No 1
Noor Azlan Ahmad Zanzali and Noraziah Kassim (2010) Penggunaan Ict Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik Di Kalangan Guru-Guru Pelatih UTM. pp. 1-9. (Unpublished)
Noornajihan Jaafar (2016). Pembangunan Profesionalisme Guru Pendidikan Islam. PENERBIT KUIS. Kajang. Selangor.
Noor Shamshinar Zakaria et al (2017). Kompetensi Guru Pelatih Dalam Penulisan Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Arab. Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.
Razila Kasmin, Mohd Faiz Baharan , Noraizan Mohsin, Norliza Kila , dan Mashita Abu Hassan (2019). Amalan Kualiti Guru Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan. Journal of Management and Operation Research 2019, 1 (4)
Rusinah bt Joned (2010). Modul Pembelajaran : DCE 3002 Metodologi Penyelidikan . UPM Holdings SDN. BHD.
Mohd Sahandri Gani Hamzah, Roselan Baki, Saifuddin Kumar Abdullah (2012). Amalan Penilaian Guru. Utusan Publications & Distributors SDN BHD. Kuala Lumpur.
Siti Fatimah Ahmad, and Ab. Halim Tamuri, (2010) Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 2 (2)
Syed Ismail Syed Mustapa& Ahmad Subki Miskon (2010). Asas Kepimpinan & Perkembangan Profesional. Penerbit Multimedia. Puchong . Selangor.
Syed Ismail Syed Mustapa& Ahmad Subki Miskon (2014). Pengantar Pengajian Profesionalisme. Penerbit Multimedia. Puchong . Selangor.
Syafiqah Solehah Ahmad & Tengku Sarina Aini Tengku Kasim(2017) Permasalahan Dan Cabaran Guru Pendidikan Islam (Gpi) Dalam Membentuk Personaliti Dan Akhlak Pelajar: Satu Analisis Secara Kritis. Proceedings of the International Conference on Islam:Development and Social Harmony in Southeast Asia 2017 . Universiti Kebangsaan Malaysia. Bangi:Selangor.
Shamsina Shamsuddin, Akhiar Pardi (2015). SIRI WACANA AKADEMIA PELANGI: Pedagogi Pendidikan Islam. Pelangi ePublishing Sdn. Bhd.
Stufflebeam, D Let al (1971). Educational Evaluation and Decision Making. Itasca, Ill.: Peacock Publishers
Temu bual. Kherul Anuar. 10 Febuari 2019. Bahagian Pelajaran Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan. Kuala Lumpur.
Yahya Don, Azizah Sarkowi & Yaakob Daud (2014). Pembentukan dan Peningkatan Kualiti Guru di Malaysia. Kedah: UUM Press
Zetty Nurzuliana Rashed et al (2015). Amalan Pengajaran Guru Tilawah al-Quran: Kajian Kes Di Maahad Tahfiz Sains Negeri Selangor. Tinta Artikulasi Membina Ummah 1(1) 2015 77-86, e-ISSN: 2289-960X
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |