UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi guru Pendidikan Islam sekolah
rendah di Daerah Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaran
abad ke-21 serta hubungan di antara persepsi guru Pendidikan Islam terhadap kefahaman
dan kesediaan dalam pelaksanaan pengajaran abad ke-21. Pendekatan kuantitatif dengan
kaedah tinjauan telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan sampel secara rawak mudah
melibatkan 140 orang responden di sekolah rendah Daerah Kuala Kangsar. Data dikumpul
melalui soal selidik dan dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi.
Statistik deskriptif melibatkan skor min, sisihan piawai, frekuensi dan peratus manakala
statistik inferensi pula melibatkan ujian korelasi Pearson yang menerangkan hubungan di
antara persepsi guru Pendidikan Islam terhadap kefahaman dengan kesediaan dalam
pelaksanaan pengajaran abad ke-21. Data yang dikumpul dianalisis mengikut tiga konstruk
iaitu konsep pengajaran abad 21, ciri-ciri pengajaran abad ke-21 dan peranan guru dalam pengajaran
abad 21. Hasil dapatan keseluruhan menunjukkan persepsi guru Pendidikan Islam
terhadap kefahaman pelaksanaan pengajaran abad 21 berada pada tahap tinggi dengan nilai
(min=3.7). Data yang dikumpul bagi pemboleh ubah persepsi guru Pendidikan Islam terhadap
kesediaan pelaksanaan pengajaran abad 21 juga dianalisis mengikut tiga konstruk iaitu
menguasai kandungan kurikulum, kemahiran pedagogi abad 21 dan sikap guru terhadap
perubahan. Dapatan keseluruhan menunjukkan persepsi guru Pendidikan Islam terhadap
kesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21 juga berada pada tahap yang tinggi dengan nilai
(min=3.8). Analisis inferensi pula menunjukkan terdapat hubungan signifikan yang kuat di
antara persepsi guru Pendidikan Islam terhadap kefahaman dengan persepsi terhadap
kesediaan dalam pelaksanaan pengajaran abad 21 dengan nilai, (r=0.794, p=0.000).
Kesimpulannya, dapatan kajian menunjukkan guru Pendidikan Islam sekolah rendah di Kuala
Kangsar bersetuju bahawa mereka faham dan bersedia untuk melaksanakan pengajaran abad ke-21
sebagai pendekatan terkini dalam sistem pendidikan. Implikasi kajian ini menunjukkan
bahawa pihak berwajib khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia perlu prihatin terhadap
dapatan yang dihasilkan agar guru Pendidikan Islam turut dapat memberi sumbangan kepada
pendidikan
negara.
|
References |
A. Azarudin, I. Norlaila, H. J. N. F. Hiryati, M. S. N. Raihana, & W. C. W. A. Khusairi (2018), Active Learning In Islamic Education Among Children, Universiti Teknologi Mara, Terengganu, Malaysia, Journal Of Fundamental And Applied Sciences, 10(4s), 725-733.
Ab. Halim Tamuri & Mohd Khairul Azman (2010), Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam Berkesan Berteraskan Konsep Mu’allim, Journal Of Islamic And Arabic Education 2(1) 43-56.
Ab. Halim Tamuri & Nur Hanani Hussin (2017). Pembelajaran Abad ke-21 Dalam Kepelbagaian Budaya: Harapan Dan Cabaran, Seminar Pedagogi Antarabangsa Selangor.
Ab. Halim Tamuri, Nur Hanani Hussin, Mohd Aderi Che Noh (2013), Elemen Mengenali Murid dalam Pengajaran Guru Cemerlang Pendidikan Islam, The Online Journal of Islamic Education.
Abd Munir Bin Mohamed Noh (2010), Falsafah Pendidikan Menurut Ibn Khaldun Dan John Dewey:Kajian Perbandingan. Tesis Sarjana Usuluddin Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.
Abd. Rahim Abd. Rashid (1999). Profesionalisme Motivasi Pengurusan Bilik Darjah, Utusan Publication & Distributors Sdn Bhd, Kuala Lumpur.
Abd. Rashid Moten (1998). A Guide To Research Proposal and Report Writing. International Islamic University Malaysia.
Abdul Aziz Zainal,(2008). Marksman Abad ke-21. Kuala Lumpur. Institut Terjemahan Negara Malaysia.
Abdul Ghafar Md Din (2003). Prinsip Dan Amalan Pengajaran, Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Abdul Halim Abdullah (2017), Kesediaan Guru Matematik Sekolah Menengah Dalam Melaksanakan Proses Pembelajaran dan Pengajaran Abad ke-21,Isu-isu Pendidikan Kontemporari, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Abu Bakar Nordin (2013). Kurikulum Ke Arah Penghasilan Kemahiran Berfikiran Kritis, Kreatif dan Inovatif, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.
Ahmad b. Mohd Salleh (2003). Pendidikan Islam (Dinamika Guru), Fajar Bakti Sdn. Bhd, Shah Alam.
Ahmad Sukari Mohamad & Mohd Nizam Sahad (2014), Teori Kepimpinan Guru Dalam Pendidikan Berasaskan Pemikiran Al-Ghazali: Satu Perbandingan Dengan Teori Kepimpinan Pendidikan Barat, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia.
Ahmad Sunawari Long (2015), Falsafah Ibnu khaldun, Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad.
Aimi Hafizah Binti Fadzilah, (2017). Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Koperatif Berasaskan Abad Ke-21: Satu Tinjauan Di Sekolah Menengah Kebangsaan Pekan Nenas, Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Ainon Mohd & Abdullah Hassan (2002), Guru Sebagai pendorong Dalam Darjah, Pts Publications & Distributor Sdn. Bhd.
Ainun Rahmah, Zambri Mahmod & Wan Muna (2017), Pembelajaran Abad Ke-21 dan Pengaruhnya Terhadap Sikap, Motivasi, dan Pencapaian Pelajar Dalam Pembelajaran Bahasa Melayu, Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 7 (2), 77-88.
Azalida Tajudin & Norazilawati Abdullah (2018), Kesediaan Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Abad Ke-21, Fakulti Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Azhar Bin Muhammad, Abdul Hafiz Bin Abdullah, Azmi Shah Bin Suratman, (2007), Tahap Profesionalisme Guru-Guru Pelatih Pendidikan Islam Dalam Latihan Praktikum, Pusat Pengajian Islam Dan Pembangunan Sosial Universiti Teknologi Malaysia.
Azizi Ahmad (2010). Pentaksiran Pembelajaran. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Aznita Johan (2014). Kesediaan Guru Matematik dalam Mengimplemantasi Kurikulum Matematik Standard Sekolah Rendah di Daerah Johor Bahru.Universiti Teknologi Malaysia,Skudai.
Badrol Hisham B Alang Osman, & Nasrudin Basar (2016), Amalan Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21 dalam kalangan pensyarah Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh, Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh, Hulu Kinta, Perak.
Bahagian Pendidikan Guru. (2016). Kajian Antarabangsa Pengajaran dan (TALIS) 2013. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Borg, W.R &Gall, M.D (2007). Educational Research: An introduction (ed. Ke-8) Newyork: Longman.
Buletin Anjakan Transformasi Pendidikan Malaysia bil 4/2015 (2015), Ciri-ciri Pembelajaran Abad ke- 21, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.
Buletin Anjakan Transformasi Pendidikan Malaysia bil 5/2015(2015), Ciri-ciri Guru Abad ke-21, Pelan Pembangunan Malaysia.
Creswell, J.W. (2014). Research Design:Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.
Gay L.R, Peter W Airasian. (2003). Educational Research: Competencies for Analysis and Aplications. (7?? ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Ghazali Darusalam & Sufean Husin (2018), Metodologi Penyelidikan Dalam Pendidikan: Amalan Dan Analisis Kajian, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
Habib Mat Som (2005). Profil Kesediaan Guru Sekolah Menengah Terhadap Pelaksanaan Perubahan Kurikulum. Tesis PhD, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
Hanafi Atan (2012). Siri Syarahan Umum Perlantikan Professor, Universiti Sains Malaysia, Perpustakaan Negara Malaysia.
Husni Abdullah, Abd Razif Zaini, Khairatul Akmar Ab latif, Hasanah Ihsan, Ku Fatahiyah Ku Azizan, Wan Sakiah Wan Ngah & Naqibah Mansor (2018) Pendidikan Abad ke-21 Dalam Pengajaran Bahasa Arab Di Sekolah Menengah di Malysia: Amalan Dan Cabaran, International Research Management &Innovation Conference, Palm Garden Hotel, Putrajaya.
Imam al-Ghazali (1990) Ihya’ Ulumuddin Jilid 1 (Terjemahan oleh Drs. H Moh Zuhri), CV. Asy Syifa?, Semarang.
Institut Pendidikan Guru Malaysia. (2012). Laporan lengkap penilaian program IPG 2011.Cyberjaya, Selangor.
Ismail Zain (2002) Aplikasi Multimedia Dalam Pengajaran, Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Jahidih Saili (2015), Pengetahuan Pedagogikal Kandungan Pengajaran Tajwid Al- Quran Dalam Kalangan guru KKQ di Lembah Klang, Tesis Sarjana Fakulti Sains Kemanusiaan Universiti Pendidikan Sultan Idris.
James Ang Jit Eng (2017), Pasukan Pemikir Abad 21, Panduan Pelaksanaan PAK 21, Institut Aminuddin Baki.
Jaggil Appak & Muhamad Suhaimi Taat (2018), Hubungan Tingkahlaku Pemupukan Kreativiti Guru Dengan Pengurusan Bilik darjah Abad 21, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, Volume 3, Issue 3, (page 64 -79).
Johari Bin Hassan & Aslinda Binti Mohd Aris (2009), Tahap Penguasaan Kemahiran Pedagogi Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Di Fakulti Pendidikan UTM, Skudai Johor, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Kamarul Azmi Jasmi, Noor Fadhlina Nawawi,(2012) Model Guru Berkualiti dari Perspektif Tokoh Pendidikan Islam dan Barat, Prosiding Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam (SEAPPI2012).
Kamarul Azmi Jasmi, Osmawadi Talip & Mohd Faeez Ilia (2012), Strategi Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam Berpusatkan Pelajar, Al- Irsyad: Journal Of Islamic And Contemporary Issues Published By Faculty Of Islamic Civilization Studies, KUIS.
Kamus Dewan Edisi ke-Empat (2007). Dewan Bahasa Dan Pustaka. Kuala Lumpur. Kementerian Pendidikan Malaysia, (2017). Buku Dasar Pendidikan Kebangsaan Edisi Keempat, Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan, Firdaus Press Sdn. Bhd, Sri Kembangan, Selangor.
Kementerian Pendidikan Malaysia (2012) Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, Putrajaya, Kementerian Pendidikan Malaysia.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2014). Laporan Tahunan 2013 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, Jun.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2014). Pelan Pembangunan Profesionalisme Berterusan (Guru dan Pemimpin Sekolah). Putrajaya: Bahagian Pendidikan Guru.
Kementerian Pendidikan Malaysia (2016), Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, Putrajaya, Kementerian Pendidikan Malaysia.
Khairul Azam Bahari, (2006), Amalan Komunikasi Guru-Murid di Dalam Bilik Darjah: Satu Kajian Kes, Tanjong Malim: Fakulti Bahasa, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining Sample Size For Research Activities. Educational And Psychological Measurement, 30: 608.
Landell. K (1997). Management by Menu.London. Wiley and Son Inc.
Lim Chong Hin (2007). Penyelidikan Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif Dan Kualitatif. Selangor: McGraw-Hill (Malaysia).
Louis Cohen, Lawrence Manion & Keith Morrison (2018), Research Methods In Education (8?? Edition), Taylor & Francis Group, Routledge.
Maimun Aqsha Lubis, Wan Nurul Syuhada? Wan Hassan & Mohd Isa Hamzah (2017). Tahap Pengetahuan Dan Kesediaan Guru-Guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Selangor Terhadap Penggunaan Multimedia Dalam Pengajaran Pendidikan Islam, ASEAN Comparative Education Research Journal on Islam and Civilization (ACER-J) 1 Volume 1(1) January 2017, 1- 13.
Masyuniza Yunos (2015). Hubungan Sikap Dan Persepsi Murid Terhadap Pembelajaran Bahasa Melayu Dengan Kemahiran Abad ke-21. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 5(2) Nov:22-30.
Maszuria A. Ghani, Salina Omar, Marina Hj Abdul Majid, Hjh Rosnah A. Rajak (2015), Guru & Cabaran Semasa, Pelangi Professional Publishing Sdn Bhd.
Mel Silberman (terjemahan oleh Zainab Ahmad), (2010), Pembelajaran Aktif, Institut Terjemahan Negara Malaysia, Kuala Lumpur.
Mohd Aderi Che Noh, Mohd Talhah & Engku Zarihan Engku Abdul Rahman (2017). Teachers’ Practice of Higher Order Thinking Skills in the Lesson of Islamic Education, Tinta Artikulasi Membina Ummah 3(2).
Mohammad Aziz Shah Bin Mohamed Arip, Fauziah Binti Mohd Sa?ad, Norhidayah Binti Jaapar, Khairiyah Binti Mohd Ali, Najwa Hananie Binti Athdzar & Wan Norhasniah Binti Wan Abd Rashid (2014), Faktor, Kesan Dan Strategi Menangani Permasalahan Kurang Tumpuan Pelajar Sekolah Menengah Di Dalam Kelas: Suatu Kajian Kualitatif, Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohd Aizat Abu Hassan, Mohd Faizal Rabani, Mohamad Ekhwan Mohamad Shukor, & Mohd Mastifino Abdul Majid (2018) Sikap Guru Terhadap Perubahan Dalam Sekolah Di Malaysia,Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohd Azmir Mohd Nizah, Amirah Zainun, Prof Datuk Dr Hajjah Mizan Adiliah Ahmad Ibrahim, Pemikiran Kritis& Kreatif (2012), Bahagian Pendidikan nak-Kanak Jabatan Perdana Menteri.
Mohd Fahmi B Mohd yusof, (2016), Kesediaan Guru Sekolah Menengah Mengamalkan Pengajaran Abad ke-21. Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Mohd Izham dan Noraini Attan (2007), Tahap Kesediaan Guru Sains Dalam Penggunaan Teknologi Maklumat Berasaskan Komputer Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran, Jurnal Teknologi.
Mohd Majid Konting (1990). Kaedah Penyelidikan Pendidikan., Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Najib Abd Ghaffar (2003). Rekabentuk Tinjauan Soal Selidik Pendidikan. Universiti Teknologi Malaysia.
Mohd Syaubari Othman dan Ahmad Yunus Kassim (2017), Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) Menerusi Pengintegrasian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah Negeri Perak.
Mohd Syaubari Bin Othman, Ahmad Amir Khan Shah bin Ahmad @ Mohammed, & Ahmad Yunus Bin Kassim (2017). Konsep Malakah Ibnu Khaldun Dalam Konteks Pengajaran Yang Menerapkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).
Mohd Yusoff B Dagang, (2016), Amalan Kreativiti Pengajaran Guru Pendidikan Islam Di Sekolah-Sekolah Negeri Johor, Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin, Pisol Maidin, Muhammad Yusri Yusof, Paiz Hassan, Hamdi Rahman Mohd Yaacob, Abd Munir Mohd Noh & Muhammad Imran Abd Razak (2017). Pandangan Ibnu Khaldun Berkaitan Kaedah Pendidikan Dalam Kitab Al-Muqaddimah, Akademi Pengajian Islam Kontemporari (ACIS), UITM Perak.
Mohd Zailani Ismail & Mohd Khairi Hj. Othman ( 2017). Amalan Pedagogi Abad ke- 21 dalam kalangan guru pelatih Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) Pendidikan Islam di Institut Pendidikan Guru Malaysia, Universiti Utara Malaysia.
Mok Soon Sang (2003), Psikologi Pendidikan, Selangor, Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Muqaddimah Ibnu Khaldun (1993), Terjemahan Dewan Bahasa & Pustaka, Perpustakaan Negara Malaysia.
Naquiah Nahar & Jimaain Safar (2017). Penguasaan Pengetahuan Kandungan (Content Knowledge): Pemangkin Keterampilan Pedagogi Jawi Berkesan Abad Ke-21, Fakulti Tamadun Islam, Universiti Teknologi Malaysia.
Nooraini Abdul Rahim & Abdul Halim b Abdullah (2017), Kesediaan Guru Matematik Sekolah Menengah Dalam Melaksanakan Proses Pembelajaran Dan Pengajaran Abad 21, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
Noornajihan Jaafar & Ab. Halim Tamuri (2013). Hubungan Antara Efikasi Kendiri Dengan Kualiti Guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia, Journal Of Islamic And Arabic Education 5(1)2013 41-60.
Noor Sairah Syarifuddin & Lilia Halim (2017), Amalan Pengetahuan Pedagogi Isi Kandungan Guru Baharu, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Norhailmi b Abdul Mutalib (2017), Pembelajaran Abad 21: Bukan Sekadar Susun Kerusi Dan Meja, Percetakan Perlis Sdn. Bhd.
Nor Amalina Binti Ab Hakim(2018) Pengetahuan, Kemahiran pelaksanaan Dan Sikap Guru Terhadap Pembelajaran Berasaskan Masalah Dalam Matapelajaran Sains, Seminar Antarabangsa Isu-Isu Pendidikan (ISPEN2018) 5 Julai2018, AuditoriumUtama, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.
Norazilawati Abdullah (2020), Trend Dan Isu Pendidikan Abad ke-2, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Nur Niaga Sdn. Bhd.
Nor Hayati Binti Ismail, Shamsiah Binti Sidek & Umi Kaltom Mahbib, (2015), Faktor Keberkesanan Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Abad Ke 21 Bagi Pelajar Sains, Seminar Kebangsaan Majlis Dekan-Dekan Pendidikan Universiti Awam 2015 14 – 15 September 2015.
Noriah Mohd Ishak dan NorSakinah Mohamad. (2003). Kesan Interaksi antara Gaya Pertautan dan Komitmen. Jurnal Pendidikan, 28, 91–103.
Norlaila Binti Bulat (2006), Tahap Kesediaan Kemahiran Dan Pengetahuan Pedagogi Guru-Guru Pkpg Kh Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Mata Pelajaran, Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.
Norliza Binti Mat Ali (2016), Tahap Kesediaan Guru Bahasa Melayu Terhadap Pelaksanaan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Selangor. Universiti Putra Malaysia, Malaysia.
Norlidah Alias (2010), Pembangunan Modul Pedagogi Berasaskan Teknologi Dan Gaya Pembelajaran Felder-Silverman Kurikulum Fizik Sekolah Menengah PhD thesis, University of Malaya.
Norwati (2012), Tahap Kesediaan Kognitif Dan Afektif Guru Terhadap Pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) di Sekolah. Tesis Sarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Nurazizah Maarup &Harun Baharudin (2017) Pengajaran Dan Pembelajaran Koperatif Abad Ke-21 Isim Al-‘Adad Wa Al-Ma’dud Di Sekolah Menengah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Nursafra, Mohd Isa Hamzah, Khadijah Abd Razak, Wan Ali Akbar Wan Abdullah (2016), Ke Arah Guru Pendidikan Islam Sebagai Pemikir Kritis, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Nurzarina Amran & Roslinda Rosli (2016), Kefahaman Guru Tentang Kemahiran Abad Ke-21, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Omardin Ashaari (1999), Pengajaran Kreatif Untuk Pembelajaran Aktif, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Ragbir Kaur a/p Joginder Singh (2009), Ilmu Pendidikan Untuk KPLI Sekolah Rendah dan Menengah, Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
Rahil Mahyuddin, Habibah Elias, & Kamariah Abu Bakar. (1997). Pedagogi 2: Pelaksanaan Pengajaran. Petaling Jaya: Longman Malaysia Sdn. Bhd.
Raja Abdullah Raja Ismail & Daud Ismail (2018), Aplikasi ‘Konsep 4c’ Pembelajaran Abad Ke-21 Dalam Kalangan Guru Pelatih Pengajian Agama Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali Ismail, Jabatan Pendidikan Islam dan Moral, Institut Pendidikan Guru Kampus Dato? Razali Ismail, Malaysia.
Razali Saaran (2010) Hebatnya cara Rasulullah mendidik, Mustread Sdn. Bhd.
Rohaiza Akma Zahary (2014), Hubungan Motivasi Dengan Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu, Tesis Sarjana Universiti Teknologi Malaysia.
Rohaida Mazlan (2017), Tahap Pengetahuan, Pemahaman dan Kesediaan Guru Bahasa Melayu Dalam Melaksanakan Kajian Pengajaran. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 7 (2). pp. 30-40. ISSN 80-4842.
Rohani Arbaa, Hazri Jamil, Mohammad Zohir Ahmad (2017). Model bersepadu Penerapan Kemahiran Abad ke-21 Dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Malaysia 42(1) (2017):1-11.
Rosnah Binti Ishak, Muhammad Faizal Bin A. Ghani & Saedah Siraj (2013). Amalan Pembelajaran Dalam Kalangan Guru Sekolah Berprestasi Tinggi. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik.
Rosnani Hashim (2014), Memenuhi Aspirasi Kemahiran Berfikir Dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 Menerusi Inkuiri Pedagogi Filosofiyyah Dalam Kalangan Guru, Institut Pendidikan, IIUM.
Sabila Nawi (2018), Tahap Pemahaman Guru Pendidikan Islam Di Terengganu Dalam PAK 21, Tesis Sarjana, Universiti Malaysia Terengganu.
Salehudin Sabar, & Mohd Ismail Mustari. (2012). Pendidikan Islam mendepani cabaran abad ke21: Aplikasi pendidikan bil-hikmah. Persidangan Kebangsaan Pendidikan Islam 2012 di The Royale Resort & Spa, Seremban.
Salmezi B Mohamed (2013) Integriti Guru Dalam Penilaian Murid Berasaskan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) Di Taman Universiti, Skudai, Johor Bahru, Tesis Sarjana Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Shahabuddin Hashim & Dr Rohizani Yaakub (2003). Psikologi Pembelajaran dan Personaliti, Pts Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Shahril @ Charil Marzuki & Habib Mat Som (2004) Isu Pendidikan di Malaysia, Sorotan dan Cabaran, Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd, Seri Kembangan.
Sharifah Nor Puteh & Kamarul Azman Abd Salam(2011), Tahap Kesediaan Penggunaan ICT dalam Pengajaran dan Kesannya Terhadap Hasil Kerja dan Tingkah Laku Murid Prasekolah, Jurnal Pendiddikan Malaysia 36(1)(2011): 25-34.
Siti Salwa Binti Ab. Manap (2014), Pengajaran Guru Opsyen Dan Bukan Opsyen Kemahiran Hidup Bersepadu Sekolah Rendah Di Batu Pahat, Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional Universiti Tun Hussien Onn Malaysia.
Siti Zabidah Mohamed (2006), Kesan-Kesan Pendekatan Penyebatian Kemahiran Berfikir Kreatif Dalam Pengajaran Karangan Deskriptif Dan Karangan Imaginatif Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan IV, Universiti Sains Malaysia.
Syahrul Riza (2008) Konsep Pendidikan Islam Menurut Pemikiran Ibn Khaldun: Suatu Kajian Terhadap Elemen-Elemen Kemasyarakatan Islam, Tesis Sarjana, Universiti Sains Malaysia.
Syarifah Alwiah Alsagoff (1986), Psikologi Pendidikan II- Psikologi Pembelajaran dan Kognitif, Bimbingan dan Kaunseling, Heinemann (Malaysia) Sdn Bhd, Kuala Lumpur.
Syed Ismail Syed Mustafa, Prof Datuk Dr. Subahan Mohd Meerah, (2017) Pedagogi Abad ke- 21, Sasbadi Sdn. Bhd.
Sufean Hussin (2004), Pendidikan di Malaysia: Sejarah, Sistem dan Falsafah, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia.
Suhaimi Taat (2011). Faktor Gaya Pertautan Dan Motivasi Pelajar, Serta Proses Pengajaran Dan Bimbingan Guru Pendidikan Islam Terhadap Pembelajaran Terarah Kendiri (PTK) Pelajar. Tesis Phd.Universiti Malaysia Sabah.
Sukreni Ismail & Mohd Isha Awang (2004), Penilaian Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Kolaboratif Dalam Pengajaran Pendidikan Islam: Seminar Antarabangsa Nilai dalam Komuniti Pasca Modenisme (SIVIC), 4-6.
Suzlina Hilwani Binti Bahrudin, (2016) Tahap Pengetahuan, Kemahiran Dan Sikap Guru Terhadap Penggunaan Web 2.0, Dalam Pengajaran Bahasa Melayu, Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, Bil.2 Nov 2016.
T. Saiful akbar (2015). Manusia dan Pendidikan Menurut Pemikiran Ibnu Khaldun dan John Dewey. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 15(2), 222-243.
Tarzimah Tambychik & Subahan Mohd Meerah (2010), Students’ Difficulties in Mathematics Problem-Solving: What do they Say? Universiti Kebangsaan Malaysia Kementerian Pelajaran Malaysia International Conference on Mathematics Education Research 2010 (ICMER 2010).
Tengku Sarina Aini Tengku Kasim, Fatimah Sahida Abdurajak, Yusmini Md Yusoff & Madiha Baharuddi, (2017), Pendekatan Konstruktivisme Di Malaysia Dan Brunei Darussalam: Satu Tinjauan Awal Terhadap Pengalaman Guru Pendidikan Islam, Journal of Islamic Educational Research (JIER), e-ISSN: 0128-2069, Volume 2, Issue 1, June 2017.
Tengku Zawawi Tengku Zainal (2012). Isu Pengajaran Matematik: Kepercayaan Dan Pengetahuan Pedagogikal Kandungan Guru. Jurnal Akademik MPKT,13,1-28.
Wan Amirah Ismail, Mohd Isa Hamzah & Maimun Aqsha Lubis (2017). Kesediaan Guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah di Selangor Terhadap Penerapan KBAT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Zamri Mahamod (2015). Strategi Pembelajaran. Inventori Cara Belajar Bahasa Melayu. Kuala lumpur, Dewan Bahasa & Pustaka.
Zamri & Jamaluddin (2002), Penyebatian Kemahiran Berfikir Dalam Pengajaran Guru Bahasa Melayu. Proceeding of The International Conference on Teaching and Learning. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Zarina Abdul Rashid (2016). Tahap Kesediaan Guru Dalam Aspek Pengetahuan Dan Keperluan Latihan Berfokuskan Aplikasi Kbat, Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional ,Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |