UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :article
Subject :L Education (General)
Main Author :Afiqah Fakhriah Fauzi
Additional Authors :Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah
Title :Pembinaan Kit Poligon sebagai bahan bantu mengajar dalam topik Poligon Asas tingkatan satu
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2020
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan membina Kit Poligon sebagai bahan bantu mengajar dalam topik Poligon Asas Tingkatan Satu. Topik Poligon Asas ini melibatkan subtopik sifat segi tiga dan sudut pedalaman serta sudut peluaran segi tiga. Reka bentuk kajian ialah Penyelidikan Reka Bentuk dan Pembangunan yang didasari oleh model ADDIE. Dua orang pensyarah matematik daripada Universiti Awam dan seorang guru matematik sekolah menengah yang berpengalaman mengajar lebih sepuluh tahun telah dilantik untuk membuat kesahan kandungan Kit Poligon ini dengan menggunakan Borang Kesahan Pakar.  Data kesahan ini dianalisis dengan menggunakan Peratus Persetujuan. Dapatan kajian menunjukkan nilai kesahan adalah tinggi iaitu 90%. Kesimpulannya, Kit Poligon mempunyai kesahan yang memuaskan. Implikasinya, Kit Poligon boleh dijadikan bahan bantu mengajar alternatif bagi guru untuk mengajar subtopik sifat segi tiga dan sudut pedalaman serta sudut peluaran segi tiga dalam topik Poligon Asas.  

References

Abu Bakar Nordin. (1995). Penilaian Afektif. Kajang: Masa Enterprise.

Ahmet Yanik & Tuba Ada. (2013). Investigation of the Development of 7th Grade Students’ Skills to Define, Construct and Classify Polygons with Cabri Geometry. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(3), 48-60. Dimuat turun daripada https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/199819.

Alshatri,S.H.H., Wakil,K., Jamal,K. & Bakhtyar,R. (2019). Teaching aids effectiveness in learning mathematics. International Journal of Educational Research Review, 4(3),448-453. Diperoleh daripada https://www.ijere.com/frontend//articles/pdf/v4i3/karzanwakil-1pdf.pdf.

Amirafiza Zaitun Mohd Jackie, Muhammad Faizal A. Ghani & Faisol Elham. (2016). Keberkesanan pengajaran guru tadika: Satu kajian awal. Jurnal Kepimpinan Pendidikan 3(4): 72-95.

Chang, Bo., Xu, Renmei, & Watt, Tiffany. (2018). The Impact of Colors on Learning. Adult Education Research Conference 2018, University of Victoria, Canda, June 7-10.

Faizah Ja’apar. (2017). Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalam Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) daerah Pontian (Tesis Master). Diperoleh daripada http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint /9573/1/FAIZAH_JA%E2%80%99APAR.pdf.

Gable, R.K & Wolf. M.B. (1993). Instrument development in the effective domain (2nd edition). Boston: Kluwer Academic Publisher.

Ismail Sulaiman. (2018). Pembinaan dan pengujian kebolehgunaan modul pengajaran berasaskan peta pemikiran bagi topik nisbah, kadar dan kadaran (Disertasi Kedoktoran). Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak.

Liz Aliza Awang. (2015). Keberkesanan penggunaan pengaturcaraan logo dalam pembelajaran topik geometri terhadap pencapaian matematik murid tingkatan dua. Selangor, Malaysia: Penerbitan Universiti Putra Malaysia.

Lynn, M. R. (1986). Determination and quatification of content validity. Nursing Research, 35, 382–385.

Masliza Siti Ramli., & Norain Mohd Tajudin. (2021). Analisis keperluan untuk membangunkan Modul Pembelajaran Berasaskan Challenge dalam Mempelajari Matematik bagi murid tingkatan 4. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 11, 50-58. Diperoleh daripada https://doi.org/10.37134/jpsmm.vol11.sp.5.2021

Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah & Leow, T. W. (2017). Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran geometri tingkatan satu. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 14(1), 211- 265. Diperoleh daripada http://mjli.uum.edu.my/images/pdf2/vol14no1jun17/9.-KESAHAN-DANKEBOLEHPERCAYAAN.pdf

Richey, R.C. & Klein, J.D. (2014). Design and development research. In Handbook of Research on Educational Communication and Technology (pp. 141-150). Springer, New York, NY.

Sekaran, U., & Bougie, R. (2016). Research methods for business: A skill building approach. John Wiley & Sons.

Sidek Mohd Noah & Jamaludin Ahmad. (2005). Pembinaan modul. Bagaimana membina modul latihan dan modul akademik. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.

Sumiati Suparmin. (2016). Pengujian kebolehgunaan kit pembelajaran visualisasi terhadap pemahaman konsep asas komunikasi tanpa wayar dalam kalangan pelajar novis. (Tesis master). Diperoleh daripada http://ir.upsi.edu.my/2822/7/PENGUJIAN%20KEBOLEHGUNAAN%20KIT%20PEMBELAJARA%20V ISUALISASI%20TERHADAP%20PEMAHAMAN%20KONSEP%20ASAS%20KOMUNIKASI%20TA NPA%20WAYAR%20DALAM%20KALAN GAN%20PELAJAR%20NOVIS.pdf.

Tuckman, B.W. & Waheed, M.A. (1981). Evaluating an Individualized Science Programme for Community College Student. Journal of Research in Science Teaching, 18, 489-495.

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.