UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji prinsip pembelajaran Teori Mentalis dalam teks
Kesusasteraan Melayu sekolah menengah. Kajian ini juga menilai perkaitan prinsip
pembelajaran Teori Mentalis yang dipelopori oleh Noam Chomsky dalam teks
Kesusasteraan Melayu sekolah menengah. Teori Mentalis mengutamakan kemahiran membaca dan
juga menulis dalam kalangan pelajar. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian secara
kuantitatif dan data dianalisis menggunakan Cohen’s Kappa untuk mengukur tahap
kesahan dalam penyelidikan. Pemilihan subjek kajian melibatkan 100 orang pelajar tingkatan
6 dan 179 orang pelajar tingkatan 4 aliran sastera. Instrumen kajian yang digunakan
dalam kajian ini ialah skala likert bagi darjah persetujuan yang berbeza yang terdapat
dalam soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan analisis
inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan tahap pemikiran kritis pelajar, manakala
statistik inferensi pula melibatkan ujian Korelasi Pearson yang menerangkan
perbezaan serta hubungan antara pemboleh ubah kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa
Prinsip Pembelajaran Teori Mentalis dapat memberi kesan dalam pembelajaran Kesusasteraan
Melayu dan membantu pelajar untuk memahami Kesusasteraan Melayu. Kesimpulan
daripada kajian menunjukkan keberkesanan prinsip pembelajaran kepada pelajar dari segi bahasa
telah meningkatkan pemikiran kristis pelajar. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan prinsip
pembelajaran Teori Mentalis dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
Kesusasteraan Melayu.
|
References |
Abdullah Yusof et.al ( 2009 ) Semantik dan Pragmatik Bahasa Melayu. Kuala Lumpur:Pustaka Salam Sdn. Bhd
Abdul Halim Ali ( 2006 ) Teori dan Kritikan Sastera Barat dan Malaysia. Tanjung Malim :Profesional Baharu
Abdul Halim Ali ( 2006 ) Mendekati Puisi Melayu Tradisional. Tanjung Malim: Profesional Baharu
Abd. Aziz Talib ( 2000 ) Pedagogi Bahasa Melayu Prinsip, Kaedah dan Teknik. Kuala Lumpur : Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd
Abdul Rahman Abdul Majid Md Idris ( 2012 ) Teori Falsafah Bahasa ( Teori Rashid ) Tanjong Malim : Penerbit UPSI
Abdul Ghafar Md Din ( 2003 ) Prinsip dan Amalan Pengajaran. Kuala Lumpur : Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd
Ahmad Khair Mohd Nor ( 2003 ) Pengantar Sintaksis Bahasa Melayu. Kuala Lumpur : Utusan Publication dan Distributor.
Anita Woolfolk, Anita Woolfolk Hoy & Lorraine McCune-Nicolich ( 1980) Educational Psychology For Teachers. University of Minnesoto : Prentice –Hall
Ariff Mohemad et.al ( 2009 ). Kesusasteraan dalam Pengajaran Bahasa Melayu. Kuala Lumpur Pustaka Salam Sdn. Bhd
Asmah Omar. ( 1984 ) Kaedah Pengajaran Bahasa .Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Asmah Haji Omar ( 1992 ) Kajian Perkembangan Bahasa Melayu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Amir Awang ( 1986 ) Teori-teori Pembelajaran. Kuala Lumpur: Fajar Bakti Bloomfield, L ( 1933 ) Language . New Jersey: Holt, Rinehart & Winston
Bloom. B ( 1964 ) Stability and Change In Human Characteristics. New York : Wiley Dr Mansoer Pateda ( 1991) Linguistik Terapan. Nusa Indah
F.R Palmer ( 1992 ) Semantik. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka ( Penterjemah : Prof.Abdullah Hassan)
Fraenkel, J.R Wallen et.al ( 2012 ) How to Design and Evaluate Research In Education ( 8?? ed) New York : Mc Graw Hill
Fleiss ( 1981 ) Statistical Methods for Rates and Proportions ( Edisi Ke-2 ). New York : John Wiley
Gardner,W ( 1995 ) On the Rebiability of Sequential Data: Measurement, Meaning and Corrections. New Jersey : Eribaum
George,D & Mallery, P. ( 2009 ) SPSS for Windows Step by Step : A Simple Guide and Reference. 14.0 Update. Edisi Ke-7. Boston : Allyn & Bacon
H.W Fowler & F.G Fowler ( 1964 ) The Concise Oxford Dictionary Of Current English. Oxford : Clarendon Press
Juriah Long et.al ( 1990 ) Pengkaedahan Pengajaran Bahasa Melayu. Petaling Jaya : Fajar Bakti.
Judith, S. & McNary, S. ( 1999 ) Structural Equating Modelling. LISTSERV E-mail Discussion Group on August
Kamaruddin Hj. Husin et.al ( 2004 ) Pedagogi Asas Pendidikan. Kuala Lumpur: Kayazanu Enterprise.
Kamaruddin Hj Husin et.al ( 2011 ) Pedagogi Bahasa Amalan Bilik Darjah. Perak :Emeritus Publications
Kamarudin Hj Husin ( 1990 ) Pengajaran dan Pembelajaran Lisan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamarudin Hj Husin ( 1995 ) Pengkaedahan Mengajar Bahasa. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman
Kamarudin Hj. Husin ( 1998 ) Pedagogi Bahasa, Perkaedahan. Kuala Lumpur : Budiman Sdn. Bhd
Kamarudin Hj Husin ( 1986) Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa. Selangor : Sarjana ( M ) Sdn. Bhd
Knapton. J. ( 1967 ) Teaching A Literature-Centered English Programme. New York : Random House
Karmiloff-Smith, A ( 1986 ). Some Fundamental Aspects Of Language Development After Age 5. In. P. Fletcher & M. Garman ( Eds ) Language Acquisition ( 2?? Ed ) New York: Cambridge University Press.
Kamus Dewan ( 2002 ) Edisi Ketiga . Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Lawton, Denis.( 1973 ) Social Change Educational Theory and Curriculum Planning. Ken : Hudder and Stoughton Educational
Mengantar Simanjuntak ( 1987 ) Pengantar Psikolinguistik Moden. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Mok Soon Sang ( 1998 ) Pedagogi 3 Pengajian dan Penilaian , Pemulihan, Pengayaan dan Pendidikan Inkuiri. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman Sdn. Bhd
Mok Soon Sang ( 2010 ) Pedagogi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran. Puchong : Multimedia Sdn. Bhd
Mohd Majid Konting ( 2000) Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
Nik Safiah Karim ( 1968 ) Penyelidikan Bahasa-bahasa Orang Asli di Tanah Melayu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
Puteri Roslina Abdul Wahid. ( 2004 ) Bahasa Antara. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
Raminah Hj Sabran & Rahim Syam ( 1985 ) Kajian Bahasa. Petaling Jaya : Fajar Bakti
Raminah Hj Sabran ( 1987 ) Hubungan antara Beberapa Displin Ilmu Linguistik dengan Pengajaran Bahasa dalam Monograf Linguistik, Pengajaran Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Bil 5. Universiti Malaya : Kuala Lumpur
Rashidi Azizan dan Abdul Razak ( 1995 ) Pengajaran dalam Bilik Darjah. Kaedah dan Strategi. Selangor : Mas Enterprise
Rahil Mahyuddin et.al ( 2009 ) Amalan Pengajaran Berkesan. Selangor : Karisma Publications Sdn. Bhd
Seri Lanang Jaya Haji Rohani ( 1996 ) Orientasi Komunikatif dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu di Sekolah Rendah. Tesis Sarjana Pendidikan UKM
Siti Hajar Abdul Aziz ( 2009 ) Bahasa Melayu 11. Selangor : Oxford Fajar Sdn. Bhd
Syed Ali Ashraf ( 1989 ) Prinsip dan Kaedah Islam di Dalam Pengajaran Ilmu Kesusasteraan, Falsafah Kesusasteraan dan Seni Halus. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Skinner, B.F. ( 1957 ) Verbal Behaviour. East Nprwalk: CT : Appleton – Century Crofts Vygotsky ( 1934 ) Thought and Language. MIT Press: Cambridge, Mass
Woolfolk, A.E and McCune Nicolica ( 1980 ) Educational Psychology For Teachers. New Jersey: Prentice Hall
Zamri Mahmod ( 2007 ) Psikolinguistik dalam Pengajaran dan Pemerolehan Bahasa Pertama dan Kedua. Selangor: Karisma Publication Sdn. Bh
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |