| 
               
              UPSI Digital Repository (UDRep)               
              
             | 
            
               | 
          
                        
  | 
                    
                        
  | 
                    ||||||||||||||||||||||||||
| Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris | 
| Kajian  ini  bertujuan  untuk  mengkaji  prinsip  pembelajaran  Teori  Mentalis  dalam  teks
Kesusasteraan  Melayu  sekolah  menengah.  Kajian  ini  juga  menilai  perkaitan  prinsip 
pembelajaran   Teori   Mentalis   yang   dipelopori   oleh   Noam   Chomsky   dalam   teks 
Kesusasteraan  Melayu  sekolah  menengah.  Teori  Mentalis  mengutamakan  kemahiran membaca dan 
juga menulis dalam kalangan pelajar. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian   secara   
kuantitatif   dan   data   dianalisis   menggunakan   Cohen’s   Kappa   untuk mengukur  tahap  
kesahan  dalam  penyelidikan.  Pemilihan  subjek  kajian  melibatkan  100 orang  pelajar  tingkatan 
 6  dan  179  orang  pelajar  tingkatan  4  aliran  sastera.  Instrumen kajian  yang  digunakan  
dalam  kajian  ini  ialah  skala  likert  bagi  darjah  persetujuan  yang berbeza  yang terdapat 
dalam soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif  dan  analisis  
inferensi.  Analisis  deskriptif  menjelaskan  tahap  pemikiran  kritis pelajar,   manakala   
statistik   inferensi   pula   melibatkan   ujian   Korelasi   Pearson   yang menerangkan  
perbezaan  serta  hubungan  antara  pemboleh  ubah  kajian.  Dapatan  kajian menunjukkan bahawa 
Prinsip Pembelajaran Teori Mentalis dapat memberi kesan dalam pembelajaran    Kesusasteraan    
Melayu    dan    membantu    pelajar    untuk    memahami Kesusasteraan Melayu.  Kesimpulan 
daripada kajian menunjukkan keberkesanan prinsip pembelajaran  kepada  pelajar  dari  segi  bahasa  
telah  meningkatkan  pemikiran  kristis pelajar. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan prinsip 
pembelajaran Teori Mentalis dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran 
Kesusasteraan Melayu.
  | 
| References | 
Abdullah Yusof et.al ( 2009 ) Semantik dan Pragmatik Bahasa Melayu. Kuala Lumpur:Pustaka Salam Sdn. Bhd 
 
 Abdul Halim Ali ( 2006 ) Teori dan Kritikan Sastera Barat dan Malaysia. Tanjung Malim :Profesional Baharu 
 
 Abdul Halim Ali ( 2006 ) Mendekati Puisi Melayu Tradisional. Tanjung Malim: Profesional Baharu 
 
 Abd. Aziz Talib ( 2000 ) Pedagogi Bahasa Melayu Prinsip, Kaedah dan Teknik. Kuala Lumpur : Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd 
 
 Abdul Rahman Abdul Majid Md Idris ( 2012 ) Teori Falsafah Bahasa ( Teori Rashid ) Tanjong Malim : Penerbit UPSI 
 
 Abdul Ghafar Md Din ( 2003 ) Prinsip dan Amalan Pengajaran. Kuala Lumpur : Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd 
 
 Ahmad Khair Mohd Nor ( 2003 ) Pengantar Sintaksis Bahasa Melayu. Kuala Lumpur : Utusan Publication dan Distributor. 
 
 Anita Woolfolk, Anita Woolfolk Hoy & Lorraine McCune-Nicolich ( 1980) Educational Psychology For Teachers. University of Minnesoto : Prentice –Hall 
 
 Ariff Mohemad et.al ( 2009 ). Kesusasteraan dalam Pengajaran Bahasa Melayu. Kuala Lumpur Pustaka Salam Sdn. Bhd 
 
 Asmah Omar. ( 1984 ) Kaedah Pengajaran Bahasa .Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. 
 
 Asmah Haji Omar ( 1992 ) Kajian Perkembangan Bahasa Melayu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. 
 Amir Awang ( 1986 ) Teori-teori Pembelajaran. Kuala Lumpur: Fajar Bakti Bloomfield, L ( 1933 ) Language . New Jersey: Holt, Rinehart & Winston 
 Bloom. B ( 1964 ) Stability and Change In Human Characteristics. New York : Wiley Dr Mansoer Pateda ( 1991) Linguistik Terapan. Nusa Indah 
 F.R Palmer ( 1992 ) Semantik. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka ( Penterjemah : Prof.Abdullah Hassan) 
 Fraenkel, J.R Wallen et.al ( 2012 ) How to Design and Evaluate Research In Education ( 8?? ed) New York : Mc Graw Hill 
 Fleiss ( 1981 ) Statistical Methods for Rates and Proportions ( Edisi Ke-2 ). New York : John Wiley 
 Gardner,W ( 1995 ) On the Rebiability of Sequential Data: Measurement, Meaning and Corrections. New Jersey : Eribaum 
 George,D & Mallery, P. ( 2009 ) SPSS for Windows Step by Step : A Simple Guide and Reference. 14.0 Update. Edisi Ke-7. Boston : Allyn & Bacon 
 H.W Fowler & F.G Fowler ( 1964 ) The Concise Oxford Dictionary Of Current English. Oxford : Clarendon Press 
 Juriah Long et.al ( 1990 ) Pengkaedahan Pengajaran Bahasa Melayu. Petaling Jaya : Fajar Bakti. 
 Judith, S. & McNary, S. ( 1999 ) Structural Equating Modelling. LISTSERV E-mail Discussion Group on August 
 Kamaruddin Hj. Husin et.al ( 2004 ) Pedagogi Asas Pendidikan. Kuala Lumpur: Kayazanu Enterprise. 
 Kamaruddin Hj Husin et.al ( 2011 ) Pedagogi Bahasa Amalan Bilik Darjah. Perak :Emeritus Publications 
 Kamarudin Hj Husin ( 1990 ) Pengajaran dan Pembelajaran Lisan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. 
 Kamarudin Hj Husin ( 1995 ) Pengkaedahan Mengajar Bahasa. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman 
 Kamarudin Hj. Husin ( 1998 ) Pedagogi Bahasa, Perkaedahan. Kuala Lumpur : Budiman Sdn. Bhd 
 Kamarudin Hj Husin ( 1986) Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa. Selangor : Sarjana ( M ) Sdn. Bhd 
 Knapton. J. ( 1967 ) Teaching A Literature-Centered English Programme. New York : Random House 
 Karmiloff-Smith, A ( 1986 ). Some Fundamental Aspects Of Language Development After Age 5. In. P. Fletcher & M. Garman ( Eds ) Language Acquisition ( 2?? Ed ) New York: Cambridge University Press. 
 Kamus Dewan ( 2002 ) Edisi Ketiga . Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka 
 
 Lawton, Denis.( 1973 ) Social Change Educational Theory and Curriculum Planning. Ken : Hudder and Stoughton Educational 
 Mengantar Simanjuntak ( 1987 ) Pengantar Psikolinguistik Moden. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka 
 Mok Soon Sang ( 1998 ) Pedagogi 3 Pengajian dan Penilaian , Pemulihan, Pengayaan dan Pendidikan Inkuiri. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman Sdn. Bhd 
 Mok Soon Sang ( 2010 ) Pedagogi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran. Puchong : Multimedia Sdn. Bhd 
 Mohd Majid Konting ( 2000) Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka 
 Nik Safiah Karim ( 1968 ) Penyelidikan Bahasa-bahasa Orang Asli di Tanah Melayu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka 
 Puteri Roslina Abdul Wahid. ( 2004 ) Bahasa Antara. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka 
 Raminah Hj Sabran & Rahim Syam ( 1985 ) Kajian Bahasa. Petaling Jaya : Fajar Bakti 
 
 Raminah Hj Sabran ( 1987 ) Hubungan antara Beberapa Displin Ilmu Linguistik dengan Pengajaran Bahasa dalam Monograf Linguistik, Pengajaran Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Bil 5. Universiti Malaya : Kuala Lumpur 
 Rashidi Azizan dan Abdul Razak ( 1995 ) Pengajaran dalam Bilik Darjah. Kaedah dan Strategi. Selangor : Mas Enterprise 
 Rahil Mahyuddin et.al ( 2009 ) Amalan Pengajaran Berkesan. Selangor : Karisma Publications Sdn. Bhd 
 Seri Lanang Jaya Haji Rohani ( 1996 ) Orientasi Komunikatif dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu di Sekolah Rendah. Tesis Sarjana Pendidikan UKM 
 Siti Hajar Abdul Aziz ( 2009 ) Bahasa Melayu 11. Selangor : Oxford Fajar Sdn. Bhd 
 Syed Ali Ashraf ( 1989 ) Prinsip dan Kaedah Islam di Dalam Pengajaran Ilmu Kesusasteraan, Falsafah Kesusasteraan dan Seni Halus. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. 
 Skinner, B.F. ( 1957 ) Verbal Behaviour. East Nprwalk: CT : Appleton – Century Crofts Vygotsky ( 1934 ) Thought and Language. MIT Press: Cambridge, Mass 
 Woolfolk, A.E and McCune Nicolica ( 1980 ) Educational Psychology For Teachers. New Jersey: Prentice Hall 
 Zamri Mahmod ( 2007 ) Psikolinguistik dalam Pengajaran dan Pemerolehan Bahasa Pertama dan Kedua. Selangor: Karisma Publication Sdn. Bh 
  | 
| This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.  |