UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) diperkenalkan dengan tujuan untuk memastikan pentaksiran menyeluruh dijalankan ke atas diri murid dan tidak hanya berfokuskan kepada sistem peperiksaan semata-mata. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menilai pelaksanaan PBD dalam kalangan guru Matematik yang dijalankan di sekolah rendah di daerah Gombak, Selangor. Terdapat dua objektif pelaksanaan kajian ini. Model Penilaian CIPP digunakan sebagai kerangka kajian yang melibatkan semua komponen, iaitu penilaian konteks, input, proses dan produk. Sampel kajian terdiri daripada 114 orang guru Matematik Sekolah Rendah di Daerah Gombak dan dipilih secara rawak bertujuan dari lapan buah sekolah.
Soal selidik diadaptasi daripada penyelidik kajian lepas yang mempunyai lima konstruks dengan nilai Alpha Cronbach 0.929. Analisis data kuantitatif dilaporkan dalam dapatan kajian dengan menggunakan analisis deskriptif yang menunjukkan perangkaan deskriptif secara keseluruhannya mendapati semua komponen dalam Model CIPP menunjukkan tahap yang tinggi, iaitu bagi penataran dan penguasaan PBD guru Matematik (min=4.23, SP=0.600), Kesediaan PBD Guru Matematik (min=4.28, SP=0.502), perancangan dan pelaksanaan PBD guru Matematik (min=4.17, SP=0.527), penerimaan PBD guru Matematik (min=4.11, SP=0.565) dan kekangan PBD guru Matematik (min=4.30, SP=0.621).
Secara keseluruhannya, hasil dapatan menunjukkan bahawa penilaian pelaksanaan PBD dalam kalangan guru Matematik sekolah rendah adalah pada tahap yang tinggi. Sebanyak lima saranan telah diketengahkan oleh pengkaji sebagai cadangan bagi memenuhi matlamat pelaksanaan PBD oleh para guru Matematik di sekolah. Antara implikasi kajian adalah sedikit sebanyak telah menyumbangkan himpunan kajian yang berkaitan dengan pentaksiran berdasarkan dapatan kajian yang mampu memberi pencerahan dan tindakan susulan untuk menambahbaik sistem PBD sedia ada dan menjadi salah satu maklumat yang lebih tepat untuk penilaian pihak penggubal dasar.
|
References |
Abdul Halim Abdullah, Johari Surif & Norhasniza Ibrahim. 2014. PISA 2012: Di Mana Kedudukan Malaysia Untuk Subjek Matematik? Prosiding Seminar Antarabangsa Kelestarian Insan 2014 (INSAN2014) Batu Batu Pahat, Johor, 1-17. Anis Zakaria. (2001). Kefahaman dan Keyakinan Guru-Guru Ekonomi Rumahtangga di Negeri Selangor Dalam Penilaian Berformat Baru. Universiti Putra Malaysia. Arumugham, K. S. (2020). Kurikulum, Pengajaran dan Pentaksiran dari Perspektif Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah Asian People Journal (APJ), 3(1), 152-161. Fakhri Abdul Khalil & Mohd Isha Awang. (2016). Isu Kesediaan Guru Dalam Amalan Melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah. EDUCATUM- Jurnal of Social Science, 2, 1-7. Gengatharan, K. & Azali Rahmat. (2019). Keperluan Modul Pentaksiran Pendidikan Kesihatan untuk Guru Tahap Satu Dalam Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah. Jurnal Sains Sukan dan Pendidikan Jasmani, 8(2), 19-27. Halimah Jamil & Rozita Radhiah Said. (2019). Pelaksanaan Penskoran Pentaksiran Lisan Bahasa Melayu dalam Pentaksiran Bilik Darjah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu – JPBM, 9(2), 25-36. Hua, A. K. (2016). Pengenalan Rangkakerja Metodologi Dalam Kajian Penyelidikan: Satu Kajian Literatur. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 1(2), 17-24. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2012). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya: Malaysia. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2019). Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah. Putrajaya: Malaysia. Lius, L. & Zamri Mahamod. (2021). Tahap Tekanan Guru Bahasa Melayu di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Terhadap Pelakasanaan Pentaksiran Bilik Darjah. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(1), 361-373. Masfarizan Maslan & Mohammed Yusoff Mohd Nor. (2020). Kebolehlaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) Secara Atas Talian Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Daerah Sentul, Kuala Lumpur. Prosiding Seminar Nasional FIP 2020, 213-218. Mohammad Chin, Syed Azizi Wafa & Ramraini Ali Hassan. (2017). Niat untuk Meninggalkan Organisasi, Sistem Kenaikan Pangkat dan Kepuasan Kerja di Kalangan Penjawat Awam Persekutuan yang Dilantik di Bawah Skim Perkhidmatan Tertutup di Sabah, Malaysia. Journal of The Asian Academy of Applied Business, 4, 29-47. Noorzeliana Idris. (2016). Penilaian Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dalam Kalangan Guru. Universiti Pendidikan Sultan Idris: Perak. Norazilawati Abdullah. (2012). Pelaksanaan Pendekatan Konstruktivisme dalam Mata Pelajaran Sains. Universiti Pendidikan Sultan Idris: Perak. Norazilawati Abdullah, Noraini Mohamed Noh, Rosnidar Mansor, Abdul Talib Mohamed Hashim & Wong, K.T. (2015). Penilaian Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dalam Kalangan Guru Sains. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 5(1), 89-102. Nor Hasnida Che Md Ghazali. (2016). An Evaluation of Teachers’ Perception in Implementing School-Based Assessment. Jurnal Pemdidikan Sains & Matematik Malaysia, 6(1), 24-40. Nur Liyana Mohd Ibrahim, Mohammad Aziz Shah Mohamed Arip & Mohammed Nasir Bistamam. (2014). Analisis Kesahan Kandungan Modul Penyesuaian Pemikiran Kerjaya (PPK) Berdasarkan Pendekatan Teori Cognitive Information Processing (CIP). Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 7, 53-67 Sh. Siti Hauzimah Wan Omar. (2018). Pengetahuan, Kemahiran, Sikap dan Masalah Guru dalam Melaksanakan Pentaksiran Bilik Darjah Bahasa Melayu di Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu – JPBM, 9(1), 56-67. Siti Nor Aisah Moktar, Zaliza Hanapi, Kiong, T. T, Suriani Mohamed & Ridzwan Che Rus. (2018). Kesediaan, Penerimaan dan Pengoperasian Guru Reka Bentuk dan Teknologi Terhadap Amalan dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah. The Emerging Trends of TVET and Sosial Sciences in Asia Pacific Countries, 10(3), 84-94. Siti Nor Aishah. (2019). Kesediaan, Penerimaan dan Pengoperasian Guru Reka Bentuk dan Teknologi Terhadap Amalan dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Universiti Pendidikan Sultan Idris: Perak. Wong, L. L, Kamisah Osman & Siti Mistima Maat. (2018). Analisis Faktor Pengesahan bagi Instrumen Pengetahuan Guru Matematik Sekolah Rendah dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Jurnal Pendidikan Malaysia SI, 1(1), 11-20. Yeh, L. H. & Mohd Zahuri Khairani. (2018). Pelaksanaan PBD Guru-Guru PSV Hilir Perak dan Bagan Datuk dalam Pengajaran dan Pelajaran Berasaskan Estetik. KUPAS SENI Jurnal Seni Dan Pendidikan Seni, 6, 1-10. Y?ld?zl?, H. (2020). Classroom Assessment Practices and Student Goal Orientations in Mathematics Classes. Egitimde Nitel Ara?t?rmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 8(1), 294- 323. Yuh, T. J. & Husaina, B. K. (2020). Pentaksiran Bilik Darjah dan Prestasi Murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di Hulu Langat, Selangor. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 7(3), 70-90. Zahari Suppian, Nor Hasnida Che Md Ghazali, Nor Junainah Mohd Isa & Govindasamy, P. (2020). Penilaian Kendiri Guru Pelatih Terhadap Tahap Kemahiran Pentaksiran Bilik Darjah (PBD). Jurnal Dunia Pendidikan, 2(4), 98-106.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |