UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Main Author :Muhd Syahazizamir Sahmat
Title :Pola pengajaran Tarannum Al-Quran di Sarawak
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains Kemanusiaan
Year of Publication :2021
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Dalam pengajaran tilawah al-Quran, antara kaedah yang sering digunakan ialah talaqqi dan musyafahah di mana guru perlu memberikan contoh bacaan kepada murid dan kemudian para murid mengikuti bacaan guru beramai-ramai. Dalam melahirkan guru yang berkualiti, guru seharusnya dapat menunjukkan contoh bacaan yang paling cantik dan bermutu kepada murid. Bacaan yang baik ini dapat dinilai dengan bacaan yang menepati hukum tajwid, suara yang baik, lagu yang berlahjah arab serta bacaan yang tenang. Walau bagaimanapun, masih kurang guru tarannum yang berkemahiran dalam mengajar ilmu tarannum. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pola pengajaran tarannum al-Quran di Sarawak dalam melihat dari aspek demografi guru, kaedah, teknik, aktiviti dan abm. Reka bentuk kajian adalah berbentuk kualitatif yang dilakukan secara temu bual separa berstruktur. Hasil dapatan menunjukkan setiap guru mempunyai pengalaman dan berkemahiran yang tinggi dalam ilmu tarannum. Selain itu, hasil dapatan menunjukkan guru menggunakan pelbagai kaedah, teknik dan aktiviti yang tersendiri sesuai dengan keadaan pelajar. Walau bagaimanapun, hasil dapatan menunjukkan penggunaan ABM dalam pengajaran tarannum masih kurang di amalkan dan ianya perlu kepada penambahbaikan. Kesimpulannya, penambahbaikan perlu dilakukan dari setiap aspek bagi meningkatkan kualiti guru. Implikasinya, kajian ini dapat dijadikan sebagai rujukan sekaligus dapat membantu meningkatkan lagi kompetensi guru dalam mengajar tarannum al-Quran khususnya di Sarawak.

References

Al-Quran

 

Ab. Halim Tamuri & Nik Mohd Rahimi. 2010. Strategi Dan Kaedah Pengajaran

Pendidikan Islam. Dlm, Ab Halim Tamuri & Nik Mohd Rahimi (pnyt).

Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam Siri 1. Bangi:

Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Ab. Halim Tamuri, Ahmad Munawar Ismail¸ Amal Hayati Md. Noor & Mohd

Izzuddin Mohd Pisol. 2013. Penilaian Guru terhadap Pelaksanaan Model-

Model Tilawah al-Quran Program j-QAF. International Journal of Islamic

Thought. Vol. 3: (June) 2013. ISSN 2232-1314

 

Abdul Rahim Abdul Rashid. 2002. Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Sosial:

Teori Dan Amalan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.

 

Abdullah Amin. 1994. Kaedah Dan Teknik Pengajaran Menurut Ibnu Khaldun

Dan Al- Qabisi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan pustaka.

 

Ahmad Khalid. (1986). Ar-Risalah al-mufassolah li ahwal al-mu’allimin wa

ahkam al-mu’ allimin wal muta’ allimin. Tunisia: As-Sharikat al-Tunisiyah

al-Tauzi’.

 

Ahmad Muhammad Abdul Ghaffar. 1996. Belajar Ilmu Tajwid Muhammad Abdul

Ghaffar. Kuala Lumpur: Nurul Has.

 

Ahmad Nuruddin Mat Yunoh. 2008. Seni Lagu Al Quran: Kajian Terhadap

Sumbangan Haji Nik Jaafar Bin Nik Ismail. Tesis Sarjana. Kuala Lumpur:

Akademi Pengajian Islam Universiti Malaysia.

 

Ahmad Sahli Hasan. 2008. Kelas Khas Kemahiran Al-Quran Di Smka Falahiah

Pasir Pekan: Tinjauan Mengenai Metodologi Pengajaran Dan

Keberkesanannya. Tesis Sarjana. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian

Islam, Universiti Malaya.

 

Ahmad Shafiq Mat Razali, Wan Hilmi Wan Abdullah, Wan Nasyruddin Wan

Abdullah, Shahidan Ahmad & Mohamad Fuad Ishak. 2015. Implikasi

Ketokohan Qari-Qari Tanah Melayu Terhadap Kewujudan Program

Tarannum Di Malaysia: Satu Tinjauan. Jurnal Fakulti Pendidikan: UKM

 

Ahmad Syafiq Mat Razali. 2015. Bacaan Berlahjah Arabiyyah Dalam Kalangan

Johan Qari Dan Qariah Peringkat Kebangsaan Malaysia. Tesis Sarjana.

Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Ahwani, Ahmad Fuad. (1955). At-tarbiyyah fil Islam aw ta’ alim fi ra’yil Qabisi.

Kaherah: Dar Ehya’ al-Kutub al-Arabiyyah.

 

Al- Qabisi, Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf. 1995. Ar- Risalah Al Mufassolah

Li Ahwal Al Muallimin Wa Ahkam Almuallimin Wal Mutallimin. Kaherah:

Dar Ehya al Kutub al- Arabiyyah.

 

Al- Shabuni, Muhammad Ali. 1996. At Tibyan Fi Ulumil Quran. Beirut; Alam al

Kutub. Al-Nashmy, Ajil Jasim. 1980. Ma'alim Fi Tarbiyah. Kuweit:

Maktabah al-Manar.

 

Al-Alusi, Syihab al-Din l-Sayyid Mahmud al-Baghdadi, al, (1994m), Ruh al-

Ma’ani, Beirut: Ihya’ al-Turath al-Arabiy. Hal 15 & 16

 

Al-Buti, Said Ramadhan. (1991). Fiqh Sirah Nabawiyah. Beirut: Darul Fikri

 

Alis Puteh. 2012. Pendidikan dan Pembangunan kejayaan Bahasa Melayu

Sebagai Bahasa Pengantar di Malaysia. Sintok: Universiti Utara Malaysia

Press.

 

Al-Na’miy, Abdullah Al-Amin. (1994). Kaedah dan teknik pengajaran menurut Ibn

Khaldun dan Al-Qabisi. (Mohd Ramzi Omar, Trans.). Dewan Bahasa dan

Pustaka: Kuala Lumpur. (Original work published 1984.

 

Al-Shabuny, Mohd Ali. 1985. At-Tibyan Fi Ulum Al-Quran. Beirut: 'Alam al-Kutub.

 

Ary, D, Jacobs, L.C; Razavieh, A. 2002. Introduction To Research In Education.

Azmil Hashim, Mazhair Shahroz Muhasip dan Mohd Burhan Jusoh. 2014. Jurnal

Teknikal Dan Sains Sosial Bil 1 Jil 1 Jun 2014, Persepsi Pelajar Terhadap

Amalan Pembelajaran Tarannum al-Quran, Universiti Pendidikan Sultan

Idris.

 

Azmil Hashim. 2010. Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Al-Quran Di Darul

Quran Jakim Dan Maahad Tahfiz Al Quran Negeri (MTQN). Tesis Ph.D

Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Bogdan, R. C. and Biklen, S. K. 1992. Qualititative Research For Education: An

Introduction To Theory And Methods. Boston: Allyn&Bacon.

 

Chua Yan Piaw. 2006. Kaedah Penyelidikan. Kuala Lumpur: M.C. Graw Hill

Education.

 

Ee, Ah Meng. 1987. Pedagogi Untuk Bakal Guru. Petaling Jaya: Fajar Bakti.

 

Farah Ilyani Zakaria & Mohd Aderi Che Noh. 2011. Pelaksanaan Kelas Kemahiran

Al- Quran Satu Analisis. Journal of Islamic and Arabic Education.

 

Farah Ilyani Zakaria. 2011. Penilaian Perlaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran

Tarannum Al-Quran Kelas Khas Kemahiran Membaca Dan Menghafaz Al-

Quran (KKQ) Di Selangor. Tesis Sarjana. Bangi: Universiti Kebangsaan

Malaysia.

 

Gall, J.P; Gall, M.D&Borg, W.R. 2005. Applying Educational Research a Practical

Guide. Boston: Allyn and Bacon.

 

Gamal Abdul Nasir Zakaria. 2003. Prinsip-Prinsip Pendidikan Islam Ibnu Sahnun,

Al- Qabisi, Ibnu Khaldun. Kuala Lumpur: Pts Publication & Distribution Sdn

Bhd.

 

Howell. 1983. Auditory Feedback of The Voice in Singing. London: Academic Press

Inc.

 

Huberman, A.M and Miles, M.B. eds.1994. Data Management and Analysis

Methods Thousand Oak, CA: SAGE Publications.

 

Ibn al-Jazari, Syihab al-Din Abi Bakr Bin Ahmad Bin Muhammad, (1418H), Syarh

Tayyibah al-Nasyr fi al-Qira’at al-‘Asyr, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

 

Ibn al-Manzur, Muhammad b. Mukarram al-Afriqiyy al-Misri. 1956. Lisan Al-Arab,

Bayrut: Dar al-Sadir, jld.12, hlm. 256.

 

Ibn Khaldun. 2000. Muqadimah Ibn Khaldun. Terj. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa

dan Pustaka.

 

Ibnu Khaldun. 1948. Muqaddimah Ibnu Khaldun. Qaherah: Al-Maktabah Al-Tijarah

Al-Kubra.

 

Ishak Abd manaf. (2006). Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Jawi Dalam

Pendidikan Islam Di Kalangan Pelajar Tingkatan Dua. Tesis Sarjana. Kuala

Lumpur: Universiti Malaya.

 

Juriah Long, Raja Fauzi Musa, Zarin Ismail, Khalid Abdullah & Puteh

Mohamed.1999. Pendidikan Bahasa Melayu di IPTS: Satu Kajian Analisis

Keperluan. Laporan Akhir Penyelidikan. Fakulti Pendidikan. Universiti

Kebangsaan Malaysia.

 

Kamarul Azmi Jasmi & Abdul halim Tamuri. 2007. Pendidikan Islam, Kaedah

Pengajaran Dan Pembelajaran. Johor Bharu: Universiti Teknologi Malaysia

 

Kamarul Azmi Jasmi, Ab Halim Tamuri & Mohd Izham Mohd Hamzah. 2012. Sifat

Dan Peranan Keperibadian Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) Dan

Hubungannya Dengan Motivasi Murid. Jurnal Teknologi. Skudai: Universiti

Teknologi Malaysia.

 

Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Aderi Che Noh. 2013, Sejarah, Kaedah, Serta Model

Pengajaran Dan Pembelajaran Al-Quran (History, Methods, And Models Of

Teaching And Learning Of The Quran), kertas kerja pertama ini dibentangkan

dalam bengkel pemulihan dan pengayaan pengajaran dan pembelajaran (PdP)

al- Quran pra jawi pada 28-29 oktober, 2013 bertempat di dewan syarahan,

masjid negara jalan perdana 50480, Kuala Lumpur: Fakulti Pendidikan

Universiti Malaya. (jil. 22, 173-183).

 

Kamarul Azmi Jasmi. 2012. Metodologi Pengumpulan Data Dalam Penyelidikan

Kualitatitif In Kursus Penyelidikan Kualitatif Siri 1 2012 at Puteri Resort

Melaka on 28-29 Mac 2012. Organized by Institut Pendidikan Guru Malaysia

Kampus Temenggong Ibrahim, Jalan Datin Halimah, 80350 Johor Bahru,

Negeri Johor Darul Ta'zim.

 

Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan Pendidikan Islam Dan Moral. (2008).

Laporan Pemantauan Peperiksaan Kelas Kemahiran Al Quran. Putrajaya:

Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral.

 

Khalid bin Isa. 2011. Tan Sri Haji Hassan Azhari: Sumbangannya Dalam Ilmu

Tarannum di Malaysia: Tesis Sarjana. Kuala Lumpur. Universiti Malaya.

 

Labieb Saied (t.t), Melagukan Al-Quran, Surabaya Indonesia: (t.c), hlm. 10.

 

M.Misbachul Munir. 1995. Pedoman Lagu-Lagu Tilawatil Quran Yang Dilengkapi

London: Sounders Normal Press.

 

Mazhair Shahroz Bin Muhasip. 2014. Penilaian Pelaksanaan Pengajaran Dan

Pembelajaran Tarannum Al Quran Di Kuala Lumpur Dan Selangor,

Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Misnan Jemali, Ab Halim Tamuri dan Azmil Hashim 2013. Persepsi Pelajar

Terhadap Kaedah Pengajaran Al Quran Di Sekolah Menengah Kebangsaan

Negeri Perak. Cultivating research culture towards Islamic and Arabic

Language Education Excellence in Southeast Asia, Epf Institute. Kajang

Selangor Malaysia, 6-7 April 2013.

 

Misnan Jemali, Ab Halim Tamuri dan Azmil Hashim. 2014. Kaedah Pengajaran

Al-Quran Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Perak. International

Journal of Islamic Studies and Arabic Language Education. ISSN: IJISAE

1(Special Issues) February 2014: 35-44

 

Muhamad Nasir, Mohamad Salleh; Hussin, Zaharah; Mohamed, Mohd Faisal.

2020. Reka Bentuk Model Pengajaran Taranum Al-Quran: Analisis

Terhadap Model-Model Pengajaran Yang Terpilih. Journal of Islamic

Educational Research, [S.l.],v.5,p.11-20,sep.2020.ISSN0128-2069.

Selangor, hlm. 6.

 

Mohamed Hj Yusuf. 1992. Pengajian Al-Quran Berlagu Di Kelantan: Sejarah

Dan Perkembangannya, Kertas Projek. Bangi: Universiti Kebangsaan

Malaysia.

 

Mohd Aderi Che Noh. 2008. Hubungan Antara Amalan Pengajaran Guru Dan

Pencapaian Tilawah Al-Quran Murid Tingkatan 2 Di Malaysia. Tesis

Doktor Falsafah. Serdang: Universiti Putra Malaysia.

 

Mohd Aderi Che Noh. 2009. Amalan Pengajaran Tilawah Al-Quran: Satu

Tinjauan Terhadap Persepsi Guru Di Sekolah Menengah Harian Malaysia.

Journal of Islamic and Arabic Education. Bil. 1 (1). Bangi: UKM.Online

Journal.

 

Mohd Aderi Che Noh. 2011. Pelaksanaan Kelas Kemahiran Al-Quran Di

Malaysia: Satu analisis. Journal of Islamic and Arabic Education. Bil. 3 (1).

Bangi: UKM.Online Journal.

 

Mohd Ariffin. 2010. Tahap Penguasaan Tarannum Bayyati Daripada Harakat

Satu Hingga Enam Dalam Kalangan Murid IPGM Kampus Perempuan

Melayu Melaka Kelas Persediaan Program Ijazah Sarjana Muda

Pendidikan Pengajian Agama (PISMP PA). Tesis Sarjana, Fakulti

Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Mohd Faisal, Zawawi Ismail, Rahimi Mohd Saad, 2010. Al-Quran Awareness:

Reality And Challenges In Islamic Education In School. Journal for Islamic

Educational Studies, (1) 1: 133-144.

 

Mohd Majid Konting. 2005. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur:

Dewan Bahasa dan Pustaka.

 

Mohd Napiah Bin Haji Sahrani. 2001. Qiraat Dan Tarannum Dalam Tilawah Al-

Quran. Seminar kebangsaan pengajian ilmu al-Quran di dewan Persidangan

Ideal, anjuran bersama Pusat Islam Universiti Putra Malaysia dan unit

Bahasa Arab Jabatan Bahasa Asing, Fakulti Bahasa dan Moden dan

Komunikasi Universiti Putra Malaysia. Universiti Putra Malaysia, 1-2

September 2001.

 

Mohd Yusuf Ahmad. 2000. Sejarah Dan Kaedah Pendidikan Al-Quran. Kuala

Lumpur: Penerbitan Universiti Malaya.

 

Muhammad Lukman Bin Ibrahim & Mohd Yusuf, Mohd Yakub @ Zulkifli Bin

Mohd Yusoff & Mustaffa Bin Abdullah , Ibrahim. 2012. Pro dan Kontra

Tarannum di dalam Tilawah Al-Quran: Satu Kajian Perbandingan. The 2nd

Annual International Qur’anic Conference 2012, 22-23 Feb 2012,

University of Malaya.

 

Muhammad Lukman Ibrahim. 2010. Tarannum Al Quran Melalui Tariq Al

Syatibi: Kajian Terhadap Pengamalannya Dalam Kalangan Qari-Qari

Kelantan Ke Majlis Tilawah Al Quran Peringkat Kebangsaan Malaysia

Antara Tahun 1990- 2005. Tesis Dr Falsafah. Kuala Lumpur: Universiti

Malaya.

 

N.J Lass. 1982. L.V. Mc Reynolds dan J.L.Northen. (t.t) speech language and

hearing.

 

Nasir Bin Muhammad & Rubiyah Bt Haron. 2005. Tahap Penguasaan Bacaan al-

Quran di Kalangan Guru Pelatih Bukan Pengkhususan Pengajian Agama

Islam. Alor Setar: Institut Perguruan Darul Aman.

 

Nik Jaafar Nik Ismail. 1998. Buku Qawaid Tarannum: Cara Berlagu. Kuala

Lumpur: Darul Fikir Sdn Bhd.

 

Nik Jaafar Nik Ismail. 2007. Buku Qawaid Tarannum. Kuala Lumpur: Darul Fikir

Sdn Bhd.

 

Noor Hisham Md Nawi Kongres Pengajaran Dan Pembelajaran UKM 2011,

Pengajaran Dan Pembelajaran; Penelitian Semula Konsep-konsep Asas

Menurut Perspektif Gagasan Islamisasi Ilmu Moden, Pusat Pengajian

Bahasa & Pembangunan Insaniah Universiti Malaysia Kelantan, Kertas

Kerja Ini Dibentangkan Dalam Kongres Pengajaran Dan Pembelajaran

UKM 2011 Pada 18-20 Disember Di Hotel Vistana Pulau Pinang.

 

Norakyairee Mohd Raus & Adnan Mohamed Yusoff. 2008. Pengajaran Ilmu

Tarannum Al-Quran. Selangor: Open Universiti Malaysia.

 

Norfazillah Hassan & Latifah Abdul Majid. 2015. Elemen Tarannum dalam

Pengajaran Tilawah al-Quran: Satu Tinjauan Literatur. Proceeding

Kolokium Antarabangsa Siswazah Pengajian Islam (KASPI). Bangi. UKM

 

Norfazillah Hassan. 2016. Kemahiran Tarannum Guru-Guru Pendidikan Islam

Daerah Hulu Selangor Dalam Pengajaran Tilawah Al-Quran. Tesis

Sarjana. UKM

 

Norzaini Azman & Mohamed Sani. 2007. Profesion Perguruan. Terbitan Fakulti

Pendidikan. UKM.

 

Paharudin Arbain. (2015). Eksplorasi Pelaksanaan Pengajaran Tilawah Al-Quran

Program J-Qaf Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Murid. Unpublished

doctoral dissertation). Sultan Idris Education University,Tanjong Malim,

Malaysia.

 

Peraturan Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Pindaan 2016, JAKIM.

Malaysia.

 

Robiatul Adawiah Jamali dan Tengku Sarina Aini Tengku Kasim. (2016). Kajian

Pendekatan Pengajaran Tarannum Al-Qur’an Dalam Kalangan Guru Pelatih

Sarjana Muda Pendidikan Islam. International Conference Islam in The Malay

World. ICON IMAD VI.

 

Said Labib. 1970m. Al-Taghanniy Bi Al Quran, Al-Hay’ah Al –Ammah Li Al

Tawzi’wa Al-Nasyr. t.t. p.:t.pt

 

Saidah Haris@Harith. 2009. Musicology in Islam and Quranic Chanting. Tesis

Sarjana Interdisciplinary Islamic Studies. Jakarta: Institut Agama Islam

Negeri Syarif Hidayatullah.

 

Sakri Yusoff. 2012. Sikap Dan Minat Pelajar Kelas Kemahiran Membaca Dan

Menghafaz Al-Quran Di Negeri Perak. Tesis Sarjana, Fakulti Pendidikan,

Universiti Kebangsaan Malaysia

 

Shahabuddin Hashim, Rohizani Yaakub & Mohd.Zohir Ahmad. 2003. Pedagogi:

Strategi Dan Teknik Mengajar Dengan Berkesan. Kuala Lumpur: PTS

Professional Publishing Sdn.Bhd.

 

Sharifah Alwiah Alsagof. 1983. Ilmu Pendidikan Pedagogi. Kuala Lumpur:

Heinemann Asia.

 

Siti Uzairiah Mohd Tobi. 2017. Kajian Kualititatif Dan Analisis Temu Bual,

Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara Malaysia.

 

Wan Bakar Wan Dagang, 1990, Pengajaran Dan Pendidikan Al Quran Dalam

Kurikulum Baru Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Islam 3(3): 21-31.

 

Wan Fakhrul Razi Wan Mohammad. 2008. Haji Ahmad Bin Mat Som Pergau Dan

Sumbangannya Dalam Pengajian Tarannum Di Kelantan. Tesis Sarjana.

Kuala Lumpur: Universiti Malaya

 

Wan Hilmi Wan Abdullah. 2010. Fannu Tilawah Al-Quran. Bangi: Jabatan

Pengajian al-Quran dan al-Sunnah. Fakulti Pengajian Islam, Universiti

Kebangsaan Malaysia.

 

Zamri Mahamod & Magdeline Anak Nor. 2012. Penguasaan Pengetahuan

Pedagogi Kandungan Guru Bahasa Iban. GEMA: Online Journal of

Language Studies 12/2 (special edition): 593-608.

 

Zulkifli Bin Dahlan. 1999. Metodologi Tarannum MPI. Kajian Keberkesanan,

Kekuatan Dan Kelemahan: Satu Penilaian Semula. Disertasi Ijazah Sarjana

Pengajian Islam. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Zulkifli Mohd Yusoff. 2011. Al Quran dan Sunnah Sebagai Sumber Pendidikan

Islam di Malaysia. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.