UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Dalam pengajaran tilawah al-Quran, antara kaedah yang sering digunakan ialah
talaqqi dan musyafahah di mana guru perlu memberikan contoh bacaan kepada
murid dan kemudian para murid mengikuti bacaan guru beramai-ramai. Dalam
melahirkan guru yang berkualiti, guru seharusnya dapat menunjukkan contoh
bacaan yang paling cantik dan bermutu kepada murid. Bacaan yang baik ini dapat
dinilai dengan bacaan yang menepati hukum tajwid, suara yang baik, lagu yang
berlahjah arab serta bacaan yang tenang. Walau bagaimanapun, masih kurang guru
tarannum yang berkemahiran dalam mengajar ilmu tarannum. Oleh itu, kajian ini
bertujuan untuk mengenalpasti pola pengajaran tarannum al-Quran di Sarawak
dalam melihat dari aspek demografi guru, kaedah, teknik, aktiviti dan abm. Reka
bentuk kajian adalah berbentuk kualitatif yang dilakukan secara temu bual separa
berstruktur. Hasil dapatan menunjukkan setiap guru mempunyai pengalaman dan
berkemahiran yang tinggi dalam ilmu tarannum. Selain itu, hasil dapatan
menunjukkan guru menggunakan pelbagai kaedah, teknik dan aktiviti yang
tersendiri sesuai dengan keadaan pelajar. Walau bagaimanapun, hasil dapatan
menunjukkan penggunaan ABM dalam pengajaran tarannum masih kurang di
amalkan dan ianya perlu kepada penambahbaikan. Kesimpulannya,
penambahbaikan perlu dilakukan dari setiap aspek bagi meningkatkan kualiti guru.
Implikasinya, kajian ini dapat dijadikan sebagai rujukan sekaligus dapat membantu
meningkatkan lagi kompetensi guru dalam mengajar tarannum al-Quran khususnya
di Sarawak. |
References |
Al-Quran
Ab. Halim Tamuri & Nik Mohd Rahimi. 2010. Strategi Dan Kaedah Pengajaran Pendidikan Islam. Dlm, Ab Halim Tamuri & Nik Mohd Rahimi (pnyt). Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam Siri 1. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ab. Halim Tamuri, Ahmad Munawar Ismail¸ Amal Hayati Md. Noor & Mohd Izzuddin Mohd Pisol. 2013. Penilaian Guru terhadap Pelaksanaan Model- Model Tilawah al-Quran Program j-QAF. International Journal of Islamic Thought. Vol. 3: (June) 2013. ISSN 2232-1314
Abdul Rahim Abdul Rashid. 2002. Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Sosial: Teori Dan Amalan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Abdullah Amin. 1994. Kaedah Dan Teknik Pengajaran Menurut Ibnu Khaldun Dan Al- Qabisi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan pustaka.
Ahmad Khalid. (1986). Ar-Risalah al-mufassolah li ahwal al-mu’allimin wa ahkam al-mu’ allimin wal muta’ allimin. Tunisia: As-Sharikat al-Tunisiyah al-Tauzi’.
Ahmad Muhammad Abdul Ghaffar. 1996. Belajar Ilmu Tajwid Muhammad Abdul Ghaffar. Kuala Lumpur: Nurul Has.
Ahmad Nuruddin Mat Yunoh. 2008. Seni Lagu Al Quran: Kajian Terhadap Sumbangan Haji Nik Jaafar Bin Nik Ismail. Tesis Sarjana. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam Universiti Malaysia.
Ahmad Sahli Hasan. 2008. Kelas Khas Kemahiran Al-Quran Di Smka Falahiah Pasir Pekan: Tinjauan Mengenai Metodologi Pengajaran Dan Keberkesanannya. Tesis Sarjana. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.
Ahmad Shafiq Mat Razali, Wan Hilmi Wan Abdullah, Wan Nasyruddin Wan Abdullah, Shahidan Ahmad & Mohamad Fuad Ishak. 2015. Implikasi Ketokohan Qari-Qari Tanah Melayu Terhadap Kewujudan Program Tarannum Di Malaysia: Satu Tinjauan. Jurnal Fakulti Pendidikan: UKM
Ahmad Syafiq Mat Razali. 2015. Bacaan Berlahjah Arabiyyah Dalam Kalangan Johan Qari Dan Qariah Peringkat Kebangsaan Malaysia. Tesis Sarjana. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ahwani, Ahmad Fuad. (1955). At-tarbiyyah fil Islam aw ta’ alim fi ra’yil Qabisi. Kaherah: Dar Ehya’ al-Kutub al-Arabiyyah.
Al- Qabisi, Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf. 1995. Ar- Risalah Al Mufassolah Li Ahwal Al Muallimin Wa Ahkam Almuallimin Wal Mutallimin. Kaherah: Dar Ehya al Kutub al- Arabiyyah.
Al- Shabuni, Muhammad Ali. 1996. At Tibyan Fi Ulumil Quran. Beirut; Alam al Kutub. Al-Nashmy, Ajil Jasim. 1980. Ma'alim Fi Tarbiyah. Kuweit: Maktabah al-Manar.
Al-Alusi, Syihab al-Din l-Sayyid Mahmud al-Baghdadi, al, (1994m), Ruh al- Ma’ani, Beirut: Ihya’ al-Turath al-Arabiy. Hal 15 & 16
Al-Buti, Said Ramadhan. (1991). Fiqh Sirah Nabawiyah. Beirut: Darul Fikri
Alis Puteh. 2012. Pendidikan dan Pembangunan kejayaan Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Pengantar di Malaysia. Sintok: Universiti Utara Malaysia Press.
Al-Na’miy, Abdullah Al-Amin. (1994). Kaedah dan teknik pengajaran menurut Ibn Khaldun dan Al-Qabisi. (Mohd Ramzi Omar, Trans.). Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur. (Original work published 1984.
Al-Shabuny, Mohd Ali. 1985. At-Tibyan Fi Ulum Al-Quran. Beirut: 'Alam al-Kutub.
Ary, D, Jacobs, L.C; Razavieh, A. 2002. Introduction To Research In Education. Azmil Hashim, Mazhair Shahroz Muhasip dan Mohd Burhan Jusoh. 2014. Jurnal Teknikal Dan Sains Sosial Bil 1 Jil 1 Jun 2014, Persepsi Pelajar Terhadap Amalan Pembelajaran Tarannum al-Quran, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Azmil Hashim. 2010. Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Al-Quran Di Darul Quran Jakim Dan Maahad Tahfiz Al Quran Negeri (MTQN). Tesis Ph.D Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Bogdan, R. C. and Biklen, S. K. 1992. Qualititative Research For Education: An Introduction To Theory And Methods. Boston: Allyn&Bacon.
Chua Yan Piaw. 2006. Kaedah Penyelidikan. Kuala Lumpur: M.C. Graw Hill Education.
Ee, Ah Meng. 1987. Pedagogi Untuk Bakal Guru. Petaling Jaya: Fajar Bakti.
Farah Ilyani Zakaria & Mohd Aderi Che Noh. 2011. Pelaksanaan Kelas Kemahiran Al- Quran Satu Analisis. Journal of Islamic and Arabic Education.
Farah Ilyani Zakaria. 2011. Penilaian Perlaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Tarannum Al-Quran Kelas Khas Kemahiran Membaca Dan Menghafaz Al- Quran (KKQ) Di Selangor. Tesis Sarjana. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Gall, J.P; Gall, M.D&Borg, W.R. 2005. Applying Educational Research a Practical Guide. Boston: Allyn and Bacon.
Gamal Abdul Nasir Zakaria. 2003. Prinsip-Prinsip Pendidikan Islam Ibnu Sahnun, Al- Qabisi, Ibnu Khaldun. Kuala Lumpur: Pts Publication & Distribution Sdn Bhd.
Howell. 1983. Auditory Feedback of The Voice in Singing. London: Academic Press Inc.
Huberman, A.M and Miles, M.B. eds.1994. Data Management and Analysis Methods Thousand Oak, CA: SAGE Publications.
Ibn al-Jazari, Syihab al-Din Abi Bakr Bin Ahmad Bin Muhammad, (1418H), Syarh Tayyibah al-Nasyr fi al-Qira’at al-‘Asyr, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
Ibn al-Manzur, Muhammad b. Mukarram al-Afriqiyy al-Misri. 1956. Lisan Al-Arab, Bayrut: Dar al-Sadir, jld.12, hlm. 256.
Ibn Khaldun. 2000. Muqadimah Ibn Khaldun. Terj. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ibnu Khaldun. 1948. Muqaddimah Ibnu Khaldun. Qaherah: Al-Maktabah Al-Tijarah Al-Kubra.
Ishak Abd manaf. (2006). Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Jawi Dalam Pendidikan Islam Di Kalangan Pelajar Tingkatan Dua. Tesis Sarjana. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Juriah Long, Raja Fauzi Musa, Zarin Ismail, Khalid Abdullah & Puteh Mohamed.1999. Pendidikan Bahasa Melayu di IPTS: Satu Kajian Analisis Keperluan. Laporan Akhir Penyelidikan. Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Kamarul Azmi Jasmi & Abdul halim Tamuri. 2007. Pendidikan Islam, Kaedah Pengajaran Dan Pembelajaran. Johor Bharu: Universiti Teknologi Malaysia
Kamarul Azmi Jasmi, Ab Halim Tamuri & Mohd Izham Mohd Hamzah. 2012. Sifat Dan Peranan Keperibadian Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) Dan Hubungannya Dengan Motivasi Murid. Jurnal Teknologi. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.
Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Aderi Che Noh. 2013, Sejarah, Kaedah, Serta Model Pengajaran Dan Pembelajaran Al-Quran (History, Methods, And Models Of Teaching And Learning Of The Quran), kertas kerja pertama ini dibentangkan dalam bengkel pemulihan dan pengayaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) al- Quran pra jawi pada 28-29 oktober, 2013 bertempat di dewan syarahan, masjid negara jalan perdana 50480, Kuala Lumpur: Fakulti Pendidikan Universiti Malaya. (jil. 22, 173-183).
Kamarul Azmi Jasmi. 2012. Metodologi Pengumpulan Data Dalam Penyelidikan Kualitatitif In Kursus Penyelidikan Kualitatif Siri 1 2012 at Puteri Resort Melaka on 28-29 Mac 2012. Organized by Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim, Jalan Datin Halimah, 80350 Johor Bahru, Negeri Johor Darul Ta'zim.
Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan Pendidikan Islam Dan Moral. (2008). Laporan Pemantauan Peperiksaan Kelas Kemahiran Al Quran. Putrajaya: Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral.
Khalid bin Isa. 2011. Tan Sri Haji Hassan Azhari: Sumbangannya Dalam Ilmu Tarannum di Malaysia: Tesis Sarjana. Kuala Lumpur. Universiti Malaya.
Labieb Saied (t.t), Melagukan Al-Quran, Surabaya Indonesia: (t.c), hlm. 10.
M.Misbachul Munir. 1995. Pedoman Lagu-Lagu Tilawatil Quran Yang Dilengkapi London: Sounders Normal Press.
Mazhair Shahroz Bin Muhasip. 2014. Penilaian Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Tarannum Al Quran Di Kuala Lumpur Dan Selangor, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Misnan Jemali, Ab Halim Tamuri dan Azmil Hashim 2013. Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pengajaran Al Quran Di Sekolah Menengah Kebangsaan Negeri Perak. Cultivating research culture towards Islamic and Arabic Language Education Excellence in Southeast Asia, Epf Institute. Kajang Selangor Malaysia, 6-7 April 2013.
Misnan Jemali, Ab Halim Tamuri dan Azmil Hashim. 2014. Kaedah Pengajaran Al-Quran Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Perak. International Journal of Islamic Studies and Arabic Language Education. ISSN: IJISAE 1(Special Issues) February 2014: 35-44
Muhamad Nasir, Mohamad Salleh; Hussin, Zaharah; Mohamed, Mohd Faisal. 2020. Reka Bentuk Model Pengajaran Taranum Al-Quran: Analisis Terhadap Model-Model Pengajaran Yang Terpilih. Journal of Islamic Educational Research, [S.l.],v.5,p.11-20,sep.2020.ISSN0128-2069. Selangor, hlm. 6.
Mohamed Hj Yusuf. 1992. Pengajian Al-Quran Berlagu Di Kelantan: Sejarah Dan Perkembangannya, Kertas Projek. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd Aderi Che Noh. 2008. Hubungan Antara Amalan Pengajaran Guru Dan Pencapaian Tilawah Al-Quran Murid Tingkatan 2 Di Malaysia. Tesis Doktor Falsafah. Serdang: Universiti Putra Malaysia.
Mohd Aderi Che Noh. 2009. Amalan Pengajaran Tilawah Al-Quran: Satu Tinjauan Terhadap Persepsi Guru Di Sekolah Menengah Harian Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education. Bil. 1 (1). Bangi: UKM.Online Journal.
Mohd Aderi Che Noh. 2011. Pelaksanaan Kelas Kemahiran Al-Quran Di Malaysia: Satu analisis. Journal of Islamic and Arabic Education. Bil. 3 (1). Bangi: UKM.Online Journal.
Mohd Ariffin. 2010. Tahap Penguasaan Tarannum Bayyati Daripada Harakat Satu Hingga Enam Dalam Kalangan Murid IPGM Kampus Perempuan Melayu Melaka Kelas Persediaan Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Pengajian Agama (PISMP PA). Tesis Sarjana, Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd Faisal, Zawawi Ismail, Rahimi Mohd Saad, 2010. Al-Quran Awareness: Reality And Challenges In Islamic Education In School. Journal for Islamic Educational Studies, (1) 1: 133-144.
Mohd Majid Konting. 2005. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Napiah Bin Haji Sahrani. 2001. Qiraat Dan Tarannum Dalam Tilawah Al- Quran. Seminar kebangsaan pengajian ilmu al-Quran di dewan Persidangan Ideal, anjuran bersama Pusat Islam Universiti Putra Malaysia dan unit Bahasa Arab Jabatan Bahasa Asing, Fakulti Bahasa dan Moden dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia. Universiti Putra Malaysia, 1-2 September 2001.
Mohd Yusuf Ahmad. 2000. Sejarah Dan Kaedah Pendidikan Al-Quran. Kuala Lumpur: Penerbitan Universiti Malaya.
Muhammad Lukman Bin Ibrahim & Mohd Yusuf, Mohd Yakub @ Zulkifli Bin Mohd Yusoff & Mustaffa Bin Abdullah , Ibrahim. 2012. Pro dan Kontra Tarannum di dalam Tilawah Al-Quran: Satu Kajian Perbandingan. The 2nd Annual International Qur’anic Conference 2012, 22-23 Feb 2012, University of Malaya.
Muhammad Lukman Ibrahim. 2010. Tarannum Al Quran Melalui Tariq Al Syatibi: Kajian Terhadap Pengamalannya Dalam Kalangan Qari-Qari Kelantan Ke Majlis Tilawah Al Quran Peringkat Kebangsaan Malaysia Antara Tahun 1990- 2005. Tesis Dr Falsafah. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
N.J Lass. 1982. L.V. Mc Reynolds dan J.L.Northen. (t.t) speech language and hearing.
Nasir Bin Muhammad & Rubiyah Bt Haron. 2005. Tahap Penguasaan Bacaan al- Quran di Kalangan Guru Pelatih Bukan Pengkhususan Pengajian Agama Islam. Alor Setar: Institut Perguruan Darul Aman.
Nik Jaafar Nik Ismail. 1998. Buku Qawaid Tarannum: Cara Berlagu. Kuala Lumpur: Darul Fikir Sdn Bhd.
Nik Jaafar Nik Ismail. 2007. Buku Qawaid Tarannum. Kuala Lumpur: Darul Fikir Sdn Bhd.
Noor Hisham Md Nawi Kongres Pengajaran Dan Pembelajaran UKM 2011, Pengajaran Dan Pembelajaran; Penelitian Semula Konsep-konsep Asas Menurut Perspektif Gagasan Islamisasi Ilmu Moden, Pusat Pengajian Bahasa & Pembangunan Insaniah Universiti Malaysia Kelantan, Kertas Kerja Ini Dibentangkan Dalam Kongres Pengajaran Dan Pembelajaran UKM 2011 Pada 18-20 Disember Di Hotel Vistana Pulau Pinang.
Norakyairee Mohd Raus & Adnan Mohamed Yusoff. 2008. Pengajaran Ilmu Tarannum Al-Quran. Selangor: Open Universiti Malaysia.
Norfazillah Hassan & Latifah Abdul Majid. 2015. Elemen Tarannum dalam Pengajaran Tilawah al-Quran: Satu Tinjauan Literatur. Proceeding Kolokium Antarabangsa Siswazah Pengajian Islam (KASPI). Bangi. UKM
Norfazillah Hassan. 2016. Kemahiran Tarannum Guru-Guru Pendidikan Islam Daerah Hulu Selangor Dalam Pengajaran Tilawah Al-Quran. Tesis Sarjana. UKM
Norzaini Azman & Mohamed Sani. 2007. Profesion Perguruan. Terbitan Fakulti Pendidikan. UKM.
Paharudin Arbain. (2015). Eksplorasi Pelaksanaan Pengajaran Tilawah Al-Quran Program J-Qaf Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Murid. Unpublished doctoral dissertation). Sultan Idris Education University,Tanjong Malim, Malaysia.
Peraturan Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Pindaan 2016, JAKIM. Malaysia.
Robiatul Adawiah Jamali dan Tengku Sarina Aini Tengku Kasim. (2016). Kajian Pendekatan Pengajaran Tarannum Al-Qur’an Dalam Kalangan Guru Pelatih Sarjana Muda Pendidikan Islam. International Conference Islam in The Malay World. ICON IMAD VI.
Said Labib. 1970m. Al-Taghanniy Bi Al Quran, Al-Hay’ah Al –Ammah Li Al Tawzi’wa Al-Nasyr. t.t. p.:t.pt
Saidah Haris@Harith. 2009. Musicology in Islam and Quranic Chanting. Tesis Sarjana Interdisciplinary Islamic Studies. Jakarta: Institut Agama Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
Sakri Yusoff. 2012. Sikap Dan Minat Pelajar Kelas Kemahiran Membaca Dan Menghafaz Al-Quran Di Negeri Perak. Tesis Sarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
Shahabuddin Hashim, Rohizani Yaakub & Mohd.Zohir Ahmad. 2003. Pedagogi: Strategi Dan Teknik Mengajar Dengan Berkesan. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn.Bhd.
Sharifah Alwiah Alsagof. 1983. Ilmu Pendidikan Pedagogi. Kuala Lumpur: Heinemann Asia.
Siti Uzairiah Mohd Tobi. 2017. Kajian Kualititatif Dan Analisis Temu Bual, Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara Malaysia.
Wan Bakar Wan Dagang, 1990, Pengajaran Dan Pendidikan Al Quran Dalam Kurikulum Baru Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Islam 3(3): 21-31.
Wan Fakhrul Razi Wan Mohammad. 2008. Haji Ahmad Bin Mat Som Pergau Dan Sumbangannya Dalam Pengajian Tarannum Di Kelantan. Tesis Sarjana. Kuala Lumpur: Universiti Malaya
Wan Hilmi Wan Abdullah. 2010. Fannu Tilawah Al-Quran. Bangi: Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah. Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Zamri Mahamod & Magdeline Anak Nor. 2012. Penguasaan Pengetahuan Pedagogi Kandungan Guru Bahasa Iban. GEMA: Online Journal of Language Studies 12/2 (special edition): 593-608.
Zulkifli Bin Dahlan. 1999. Metodologi Tarannum MPI. Kajian Keberkesanan, Kekuatan Dan Kelemahan: Satu Penilaian Semula. Disertasi Ijazah Sarjana Pengajian Islam. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Zulkifli Mohd Yusoff. 2011. Al Quran dan Sunnah Sebagai Sumber Pendidikan Islam di Malaysia. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |