UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini dijalankan untuk meneroka penggunaan Big Book oleh guru tadika untuk perkembangan literasi kanak-kanak. Objektif kajian ini adalah untuk; (i) meneroka penggunaan Big Book sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru tadika; dan (ii) meneroka penggunaan Big Book dalam kalangan guru tadika untuk perkembangan literasi kanak-kanak. Reka bentuk kajian ini adalah kajian kes menggunakan kaedah kualitatif. Seramai dua orang peserta kajian yang terdiri daripada guru tadika kerajaan dan tadika swasta telah dipilih. Kajian ini menggunakan protokol temu bual dalam pengumpulan data. Data daripada responden kajian dianalisis melalui proses transkrip dan coding.
Hasil daripada kajian ini menunjukkan Big Book membantu guru terhadap perkembangan literasi kanak-kanak. Penggunaan Big Book adalah berkesan dan membantu perkembangan literasi kanak-kanak kerana tiga faktor berikut, iaitu; (i) pengalaman guru; (ii) kekerapan penggunaan; dan (iii) reka bentuk Big Book. Implikasi kajian penggunaan Big Book ini dapat digunakan sebagai kaedah pengajaran guru tadika untuk perkembangan literasi kanak-kanak.
|
References |
Arshad, M., & Sook Ching, C. (2017). Penilaian semula pengajaran dan pembelajaran dalam pembacaan awal. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 6, 79-86. https://doi.org/10.37134/jpak.vol6.sp.6.2017 Ayob, A. (2017). Kesan pembelajaran menerusi penggunaan bahan bacaan interaktif berasaskan laman web terhadap kefahaman membaca kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 6(1), 1-17. https://doi.org/10.37134/jpak.vol6.1.1.2017 Bacotang, J., & Mohamed Isa, Z. (2016). Pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk kanak-kanak taska. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 5, 30-48. Baharudin, H. H., Masnan, A. H., & Zain, A. (2020). The developments and challenges of the integration of interactive whiteboard technology in teaching and learning reading skills for preschool children. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 9(2), 48-57. Masnan, A. H., Anthony, N. E., & Zainudin, N. A. S. (2019). Pengetahuan pengajaran dalam kalangan guru prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 8, 33-41. Mohamed Isa, Z., & Che Husin, N. F. (2012). Kesan bacaan berulang terhadap kefahaman kanak-kanak prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 1, 1-16. Mohamed Isa, Z., Bacotang, J., & Che Mustafa, M. (2017). Kesahan kandungan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) pada peringkat kanak-kanak berumur 2+, 3+ dan 4+ tahun. Jurnal Pendidikan Awal Kanakkanak Kebangsaan, 6(1), 57-68. Nik Salmi Nurulhuda Mohd Sainain, Romarzila Omar, Hazhari Ismail, Nordin Mamat, Ruslan Abdullah. (2020). Parental knowledge and development of languages and literacy, communication and socializations in the early childhood education. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(9), 2070-2080. Peng Chew, F., & Fikri Ismail, M. (2020). Pelaksanaan pendekatan bermain dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu murid prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 9(1), 14-25. Razali, R. M., & Ayob, A. (2018). Keberkesanan penggunaan Modul Interaktif terhadap pencapaian membaca murid pemulihan. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(19), 34-56. Romarzila Omar. (2017). Project-based learning in early childhood education for preschool children. Doctoral Degree in Philosophy, National University of Malaysia.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |