UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan mengenal pasti peranan ibu bapa dalam membantu perkembangan sosial kanak-kanak melalui aktiviti bermain sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Kemahiran sosial boleh dipertingkatkan melalui aktiviti bermain. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif melalui kaedah tinjauan. Sampel kajian seramai 123 orang terdiri daripada ibu bapa yang mempunyai anak yang berumur 6 tahun. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik yang mempunyai tiga bahagian bagi menjawab setiap objektif. Data dianalisis untuk melihat kekerapan dan peratusan. Dapatan kajian untuk melihat pelaksanaan aktiviti bermain oleh ibu bapa di rumah menunjukkan 60 peratus ibu bapa sangat setuju memberi peluang kepada anak-anak bermain bersama dengan adik beradik yang lain semasa PKP.
Dapatan untuk mengenal pasti peranan ibu bapa dalam membantu kemahiran sosial kanak-kanak semasa bermain di rumah sepanjang PKP menunjukkan 59 peratus ibu bapa bersetuju anak mereka dapat berkomunikasi dengan baik dengan adik beradik yang lain. Dapatan untuk mengenal pasti cabaran ibu bapa dalam menyediakan aktiviti bermain sepanjang PKP menunjukkan keseluruhan ibu bapa tidak menghadapi sebarang cabaran yang sukar dalam menyediakan aktiviti bermain. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan ibu bapa memainkan peranan penting dalam membantu perkembangan sosial kanak-kanak melalui bermain semasa PKP. Implikasi kajian ini ialah bermain adalah penting dalam meningkatkan kemahiran sosial kanak-kanak dan ibu bapa perlu menyediakan aktiviti bermain semasa kanak-kanak di rumah.
|
References |
Abdul, M. A., Ismail, H., Mohamad, I., & Osman, Z. (2019). Perkembangan emosi kanak-kanak menggunakan kaedah pengajaran berasaskan aktiviti muzik. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 8, 17-23. Aksoy, P.; Baran, G. (2010). Review of studies aimed at bringing social skills for children in preschool period. Procedia-Soc. Behav. Sci., 9, 663–669. Cai, Q., Huang, D., Ou, P., Yu, H., Zhu, Z., Xia, Z., et al. (2020). COVID-19 in a designated infectious diseases hospital outside Hubei Province. China. medRxiv. Cooper, H., Robinson, J. C., & Patall, E. A. (2006). Does homework improve academic achievement? A synthesis of research, 1987-2003. Review of Educational Research, 76(1), 1–62. https://doi.org/10.3102/00346543076001001 Docksai, R. (2010, May). Teaching social skills: Success in school may be enhance by better social relationship. The Futurist, 12-13. Elksnin, L. K, & Elksnin, N. (2006). Teaching social-emotional skills at school ami home. Love Publishing. Jaslinah Makantal. (2014). Perkembangan kemahiran sosial kanak-kanak melalui bermain: Satu kajian kes di sebuah prasekolah. Jurnal Penyelidikan Kent, 12, 82-101. Kit Yee, W., & Syed Akbar, S. H. (2017). Think-Group-Share meningkatkan kemahiran berkongsi dalam kalangan murid prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 6, 48 - 66. https://doi.org/10.37134/jpak.vol6.sp.4.2017 Loukatari, P., Matsouka, O., Papadimitriou, K., Nani, S., & Grammatikopoulos, V. (2019). The effect of a structured playfulness program on social skills in kindergarten children. International Journal of Instruction, 12(3), 237-252. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12315 Maleki, M., Chehrzad, M. M., Reza Masouleh, S. H., Kazemnezhad Leyli, E. (2018). Social skills in preschool children from their parents’ points of view. J Holist Nurs Midwifery, 28(4), 218-223. Malik, A., Sarwar, M., Khan, N. (2010). Identification of the social development in early childhood in Pakistan. Journal of College Teaching and Learning, 7(6), 39-48. Miller, E., & Almon, J. (2009). Crisis in kindergarten: Why children need to play in school. Alliance for Childhood, March, 1–8. Moore, S. A., Faulkner, G., Rhodes, R. E. et al. (2020). Impact of the COVID-19 virus outbreak on movement and play behaviours of Canadian children and youth: A national survey. Int J Behav Nutr Phys Act, 17, 85. https://doi.org/10.1186/s12966-020-00987-8 Peng Chew, F., & Fikri Ismail, M. (2020). Pelaksanaan pendekatan bermain dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu murid prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 9(1), 14-25. https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/3400 Szumski, G., Smogorzewska, J., & Karwowski, M. (2017). Academic achievement of students without special educational needs in inclusive classrooms: A meta-analysis. Educational Research Review, 21, 33–54
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |