UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Main Author :Siti Suriyani Sulaiman
Title :Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains Kemanusiaan
Year of Publication :2021
Notes :Pedagogi
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
MRSM Ulul Albab antara institusi pendidikan yang menawarkan intergrasi sains dan hafazan al-Quran. Sasaran menamatkan hafazan dalam tempoh tiga tahun masih rendah. Kaedah hafazan yang digunakan juga masih memerlukan penambahbaikan untuk meningkatkan prestasi hafazan pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perlaksanaan kaedah hafazan alternatif dalam program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains MARA. Kajian ini bertujuan untuk meneliti peruntukan masa, persediaan pelajar, kaedah hafazan dan bentuk pentaksiran yang digunakan dalam pencapaian lisan serta bertulis. Kajian ini dilaksanakan secara kaedah campuran dengan data yang diperolehi secara kualitatif disokong oleh data kuantitatif. Kaedah hafazan alternatif (Kaedah Nadi dan Jibril) telah dilaksanakan terhadap dua kumpulan kajian yang melibatkan pelajar di MRSM Gemencheh. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik, ujian Syafawi (Lisan), ujian Tahriri (Bertulis), catatan pemerhatian, rakaman video dan temubual. Kebolehpercayaan instrumen yang digunakan berada pada tahap yang tinggi dengan nilai Alpha Cronbach di antara 0.686 hingga 0.884 dan layak digunakan dalam kajian sebenar. Data yang telah dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 23.0 yang merujuk kepada analisis statistik deskriptif (min dan sisihan piawai) dan inferensi (ANOVA Dua Hala). Manakala bagi data kualitatif dianalisis dengan menggunakan perisian Nvivo. Implikasi daripada ujian pra pasca yang dilaksanakan terhadap dua kumpulan rawatan dalam kajian, membolehkan penambah baikan kepada perlaksanaan kaedah hafazan di MRSM Ulul Albab. Modul yang dicadangkan melalui kaedah hafazan alternatif antara rumusan yang boleh dijadikan rujukan dan panduan kepada semua pihak yang ingin menghafaz ayat-ayat suci al-Quran khususnya kepada MRSM Ulul Albab dan institusi tahfiz yang lain.

References

Ab. Halim bin Surip (2015). Generasi Ulul Albab Penyelamat Ummah. Simposium

MRSM Ulul Albab.

 

Abd. Rahman, N. A. (2010). Sistem Pembelajaran dan Kaedah Hafazan al-Quran :

Satu Kajian di Seremban dan Banting. (Tesis Sarjana yang belum diterbit).

Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor

 

Abdul Fatah Abdul Malik dan Mohd. Majid Konting (1993) Memahami Penyelidikan

Pendidikan : Satu Pengenalan. Kuala Lumpur : Universiti Putra Malaysia

 

Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah et.al (2005) Sistem Pembelajaran Dan Kaedah

Hafazan Al-Qur’an Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan

Terengganu. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia

 

Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail Bin Mustari, Azhar

Bin Muhammad dan Idris Bin Ismail (2003) Kaedah Hafazan Al-Quran

Sistem Turki Di Maahad Tahfiz Darul Tuba Di Tangkak. Skudai : Universiti

Teknologi Malaysia.

 

Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail Bin Mustari, Azhar

Bin Muhammad dan Idris Bin Ismail (2003) Keberkesanan Kaedah Hafazan

Dilakukan Di Maahad Tahfiz Jugra Di Banting, Institut Tahfiz Al-Quran

Negeri Sembilan Dan Maahad Tahfiz Pulai Chondong Di Kelanta. Skudai :

Universiti Teknologi Malaysia.

 

Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Hussin bin Salamon, Azmi Shah biin Suratman,

Sulaiman Shakib bin Mohd Noor, Kamarul Azmi bin Jasmi dan Abdul Basir

Samat @ Darawi (2005) Sistem Pembelajaran dan Kaedah Hafazan Al-Quran

yang Efektif : Satu Kajian Di Kuala Lumpur dan Terengganu. Skudai :

Universiti Teknologi Malaysia.

 

Abdul Hafiz, A., & Norhanan, A. R. (2010). Kaedah Hafazan Al-Quran Sistem Turki:

Kajian Di Tahfiz Al- Quran Darul Tuba. Jurnal Teknologi 2.

 

Abdul Rahim, M. M. (2008) Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan al-Quran : Suatu

Kajian Maahad Tahfiz Al-Quran Zon Tengah (Projek Sarjana) Universiti

Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak

 

Abdul Rahman Abd Ghani, Abdul Munir Ismail & Wahibah Twahir@Tahir (2014).

Amalan Kaedah Hafazan al-Quran di Darul Quran.Universiti Pendidikan

Sultan Idris. Tanjung Malim Perak.

 

Abdullah U. A. H. B. H., Salamon, P. M. D. H. , Suratman, U. A. S., Noor, U. S. S.

B. M., Jasmi, U. K. A., & Darawi, U. A. B. B. S. @. (2005). Sistem

Pembelajaran dan Kaedah Hafazan Al-QuranYang Efektif : Satu Kajian di

Kuala Lumpur dan Terengganu

 

Abdullah, A. H., Safar, A., Mustari, M.I., Muhammad, A., & Ismail, I. (2003).

Keberkesanan Kaedah Hafazan di Pusat Tahfiz. Retrieved from

http://eprints.utm.my/2836/1/71871/pdf

 

Abu Abdillah Muhammad bin Ismail Al-Bukhari (2006). Sahih al-Bukhari. (Syed

Ahmad Semait penterjemah). Singapura : Pustaka Nasional.

 

Abu Mazaaya al-Hafiz (1996) Panduan menghafal al-Qur’an. Kuala Lumpur : Darul

Nu'man

 

Abu Mazaaya al-Hafiz (1996) Panduan menghafal al-Quran. Kuala Lumpur : Darul

Nu'man

 

Abu Mazaaya al-Hafiz (2012) Kaedah Mudah dan Cepat menghafal al-Quran.

Selangor : Al-Hidayah Publication.

 

Abu Najihat al-Hafiz (2002) Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor

: Darul Iman Sdn. Bhd.

 

Ahmad al-'Ayyid & Dawud 'Abduh. Dr. (1989) al-Mu'jam al-'Arabi al-Asasi. al-

Munazimah al-'Arabiyya

 

Ahmad Fuad Al-Ahwani (1955). At-tarbiah fil Islam aw attaclim fi ra’yil al-Qabisi.

Kaherah : Dar Ihya’ al-Kutub al-A’rabiyyah

 

Ahmad, M. Y. (2004) Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Quran. Kuala Lumpur,

Universitit Malaya

 

Al- Azami, M. M. (2003). The History of the Qur’anic Text from Revelation to

Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments.

Leicester: UK Islamic Academy.

 

Al- Hafiz, A. N. (2002). Panduan bagi Hafiz-Hafizah dan Qari’-Qari’ah : Petunjuk

untuk menghafal al-Quran atau ayat-ayat dan surah-surah tertentu serta

menjaga dan mengekalkan hafazan. Batu Caves, Selangor : Penerbitan Darul

Iman.

 

Al-Abrashi, M. A. (1976). Al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Falasafatuha. Al-Qahirah:

Dar al-Fikri.

 

Al-Abrashi, M. A. (1976). Al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Falasafatuha. Al-Qahirah:

Dar al-Fikri.

 

Al-Attas. (2011). Teknik pengajaran kemahiran bertutur bahasa Arab di SMKA di

Malaysia. GEMA Online Journal of Language Studies , 67-82.

 

Al-Azami, M. M. (2003). The History of the Qur’anic Text from Revelation to

Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments.

Leicester: UK Islamic Academy.

 

Al-Hafiz, A. N. (2002). Panduan bagi Hafiz-Hafizah dan Qari’-Qari’ah : Petunjuk

untuk menghafal al-Quran atau ayat-ayat dan surah-surah tertentu serta

menjaga dan mengekalkan hafazan. Batu Caves, Selangor : Penerbitan Darul

Iman.

 

Allan C. Ornstein & Francis P. Hunkins (1993), Curriculum; Foundations, principles

& Issues. London: Allyn Bacon.

 

Aminudeen Mohammad. (2012). Program Ulul Albab. (atas talian)

http://unitpimrsm.net/index.php/berita-fokus/296-program-ulul-albab. Akses

pada 12 Oktober 2014

 

Amjad Qasim (2014) Hafalan Al-Qur’an Dalam Sebulan. Kuala Lumpur : Jundi

Resources

 

Ariffin, S. (2012) Kaedah menghafal al-Quran di institusi tahfiz al-Quran di

Malaysia : Kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, JAKIM

dengan kaedah al-Huffaz. Universiti Malaya, Wilayah Persekutuan Kuala

Lumpur.

 

Asraie (2012). Program Ulul Albab. (atas talian)

http://unitpimrsm.net/index.php/berita-fokus/296-program-ulul-albab. Akses

pada 12 Oktober 2014.

 

Azmil Hashim. (2010). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Al-Quran Di

Darul Quran JAKIM Dan Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri. Bangi : Universiti

Kebangsaan Malaysia.

 

Azmil Hashim & Ab. Halim Tamuri (2012). Perspektif Pelajar Terhadap Kaedah

Pembelajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. Journal of Islamic dan Arabic

Education, 4(2), 1-10.

 

Azmil Hashim & Misnan Jemali (2013). Hubungan Antara Gaya Pembelajaran

Tahfiz Dengan Pencapaian Hafazan al-Quran : Kajian di Zon Tengah.

Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tanjung Malim, Perak.

 

Azmil Hashim, (2010). Latar Belakang Guru Tahfiz dan Amalan Kaedah

Pengajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. The Online Journal of Islamic

Education, Januari 2013,Vol. 1 issue 1. retrieved form

http://umrefjournal.um.edu.my/filebank/published_article/4455/Article%203

%20Vol .%201,%20Issue%201.pdf on 6 September 2015

 

Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, Misnan Jemali & Mohd Aderi Che Noh. (2013).

Hubungan Antara Strategi Dalam Gaya Pembelajaran Tahfiz Dan

Hubungannya Dengan Pencapaian Pelajar. Tanjong Malim : Universiti

Pendidikan Sultan Idris

 

Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, Misnan Jemali & Mohd Aderi Che Noh. (2014).

Kaedah Pembelajaran Tahfiz Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Pelajar.

Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris

 

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2003). Qualitative Research of Education: An

Introductive to Theories and Methods (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.

 

Borg W.R dan Gall M.D (1979) Educational Research : An Introduction (Third

Edition) London : Longman

 

Creswell, J. W. (2008) Educational Research ; Planning, Comducting and

Evaluating Quantitative Research (3rd. ed) New Jersey ; Pearson Education

Inc.

 

Creswell, J.W. and Plano Clark, V.L. (2011) Designing and Conducting Mixed

Methods Research. 2nd Edition, Sage Publications, Los Angeles

 

Cua Yan Piaw (2014) Kaedah dan Statistik Penyelidikan (Buku 4). Selangor :

McGraw Hill Education Sdn. Bhd.

 

Danial Zainal Abidin, (2015). Quran Saintifik ; Meneroka Kecemerlangan Quran

daripada Teropong Sains. PTS Publication

 

David Pratt (1980) Curriculum Design and Development. International Edition.

USA: Halcourt Brace Jovonarich

 

Ee, Ah Meng (1987) Pedagogi Untuk Bakal Guru. Petaling Jaya : Fajar Bakti.

 

Fraenkel, Jack R. And Norman E. Wallen. (2009). How to Design and Evaluate

Research in Education. New York. McGraw-Hill Companies.

 

Gorard, S. dan Taylor, C. (2004) Combining Methods in Educational and Social

Research. London : Continuum.

 

Hair, J.F. Jr., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. & Tatham, R.L. (2006).

Multivariate Data Analysis, 6th Ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall.

 

Ibnu Sahnun. (1995). Pendidikan Islam dan Pengaruhnya di Malaysia. Kuala

Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

 

Jalaluddin al-Mahalli dan Jalaluddin As Suyuti (2005) Tafsir Jalalain. Bandung

:Sinar Baru

 

Jalaluddin bin Haji Hassanuddin al-Baghdadi (2014) Modul 1 Nadi Al-Baghdadi,

Batu Caves, Selangor

 

Jamil Ahmad. (2002). Pemupukan budaya kerja di kalangan guru di sekolah: satu

penilaian. Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Janice M. Morse (2011) Verification Strategies for Establishing Reliability and

Validity in Qualitative Research. University of Alberta, Edmonton, Alberta,

Canada

 

Karim Amrullah, A.M. (1984). Islam dan Adat Minangkabau. Jakarta-Indonesia:

Pustaka Panjimas.

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Malaysia Education Blueprint 2013-

2025 (Preschool To Postsecondary Education). Putrajaya: Kementerian

Pendidikan Malaysia.

 

Kenneth S. Bordens Bruce B. Abbott (2011) Research Design and Methods A

Process Approach (Eight Edition) McGraw-Hill, New York

 

Kenneth S.Bordens dan Bruce B.Abbott (2011) Research Design and Method A

Process Approach. (Eight Edition) New York:McGraw-Hill.

 

Khairul Anuar Mohamad (2016) Sistem Kawalan Kualiti Huffaz. Memperkasa

Generasi Penghafaz al-Quran. Simposium Pendidikan Tahfiz Peringkat

Antarabangsa 2016. 22-24 November 2016. Institut Latihan Islam Malaysia,

Bangi Selangor.

 

Kirk, R.E. (1984). Elementary statistics. 2nd ed. Monterey, California: Brooks / Cole

Publisishing Company.

 

Lawrence Manion & Keith Morrison (2008) Research Methods in Education, 6th

(sixth edition) University of Durham, United Kingdom

 

LeCompte, M., dan Priessle, J. (1993) Ethnography and Qualitative Design in

Educational Research. (Second Edition). London:Academic Press

 

Louis Cohen, Lawrence Manion dan Keith Morrison (2008) Research Method in

Education. (Sixth Edition). New York: Routledge

 

Maktab Rendah Sains Gemencheh. (2016). Diari Perancangan 2016. Gemencheh :

Maktab Rendah Sains Mara Gemencheh.

 

Maktab Rendah Sains Kepala Batas. (2016). Diari Perancangan 2016. Kepala Batas

: Maktab Rendah Sains Mara Kepala Batas.

 

Maktab Rendah Sains Mara Kota Putra. (2016). Diari Perancangan 2016. Kota Putra

: Maktab Rendah Sains Mara Kota Putra.

 

Mardhiah Yahaya (2017). Penilaian Program Tahfiz Ullul Albab Di Maktab Rendah

Sains MARA (Tesis Sarjana Pendidikan). Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Marzita Puteh dan Sadiah Baharom (2011) Penulisan Tugasan dan Tesis ;

Terjemahan Assignment and Thesis Writing by Jonathan Anderson and

Milicent Poole. Kuala Lumpur :UPSI dan ITNM

 

Meredith D.Gall, Joyce P.Gall dan Walter R.Borg (2007) Educational Research An

Introduction. (Eight Edition) Boston:Tom Convill.

 

Misnan Jemali dan Ahmad Sadadi (2003). Hubungan Antara Kaedah Menghafaz Al-

Quran Dengan Pencapaian Kursus Tahfiz Wa Al-Qiraat Pelajar Semester

Empat Dan Lima Di Maahad Tahfiz Wal Qiraat Di Perak. Seminar Kaedah

Pengajaran Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej Universiti Islam

Malaysia.

 

Modul Quranik. (2011). Bahagian Pendidikan Menengah. MARA.

 

Mohamad Marzuqi Abd Rahim (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan

alQuran : Suatu Kajian Maahad Tahfiz al-Quran Zon Tengah. Tesis Ijazah

Sarjana Pendidikan (Pengurusan dan Perkembangan Kurikulum). Tanjung

Malim. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Mohamad Naim Mat Salleh. 2003. Pencapaian Tilawah al-Quran Melalui

Penggunaan Kaedah Iqra’ di Sekolah-Sekolah Rendah Kebangsaan Daerah

Setiu, Terengganu. UKM: Bangi.

 

Mohamad Suhaily dan Yusri Che Ngah (2013) Penilaian Outcome Sebagai Satu

Pendekatan Penyelidikan Untuk Mengukur Pencapaian Pelaksanaan Sesuatu

Program Atau Projek Pembangunan Kerajaan, Prosiding Seminar Sehari

Penyelidikan Fakulti Sains Kemanusiaan UPSI Tanjong Malim, Perak.

 

Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril Teknik Mudah dan Praktikal

Menghafaz al-Quran. Selangor : PTS Darul Furqan

 

Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril Teknik Mudah dan

Praktikal Menghafaz al-Quran. Selangor : PTS Darul Furqan

 

Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril. Kuala Lumpur : PTS Darul

Furqan Sdn. Bhd.

 

Mohd Ali Ash Shabuni (1985) Al-Tibyan fi 'Ulum al-Qur'an. Beirut: Dar al-Kutub.

 

Mohd Fazri Ahmad Murad. (1999). Metode-Metode Penghafalan al-Quran : Kajian

Khusus di Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat Negeri Sembilan, Maahad

Ahmadi, Gemenceh, Negeri Sembilan. Latihan Ilmiah Ijazah Sarjana Muda.

Universiti Malaya

 

Mohd Majid Konting. (2005). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur :

Dewan Bahasa dan Pustaka.

 

Mohd. Salleh, A. (2004). Pendidikan Islam : Falsafah, Sejarah dan Kaedah

Pengajaran dan Pembelajaran. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti.

 

Mokhtar, M. 2011. Determinants of household debt in Malaysia.A QM6334 Research

Methodology Project Paper for PhD Programme, INCEIF, Malaysia.

 

Mook Soon Sang (2003) Ilmu Pendidikan Untuk KPLI, Kuala Lumpur, Kumpulan

Budiman

 

Morrison K.R.B (1993) Planning and Accomplishing School-Centered Evaluation.

Derehem, U.K: Peter Francis

 

Muhammad Ali Ash Sabuni (2007). (M. Junaid al-Hashimi penterjemah). Sejarah

dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran. Kuala Lumpur : Al-Hidayah Publication.

 

Muhammad Ali Ash Shabuni (1996) Sejarah dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran

Terjemahan M.Junaid al-Hashimi, Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers

 

Muhammad Ali Ash Shabuni (1996) Sejarah dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran

Terjemahan M.Junaid al-Hashimi, Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers

 

Muhammad Fuad Abd. Baqi (1987) Mu'jam Mufahras Li Alfazh al-Quran, Mesir Dar

al-Bayan

 

Muhammad Qutb. (1990). Waqi’una al- Muassir. Arab Saudi: Muassasah al-

Madinah.

 

Naqib Abd al-Rahman. (1984). Buhuth fi al-Tarbiyah al-Islamiyah (Min afaq albahth

al-‘ilmi fi al-tarbiyah al-Islamiyah. Kaherah: Dar al-Fikr al-Arabi.

 

Nawas A. R., Muhamad, N., Ashaari, O., & Saaya, A. (1995). Tamadun Islam. Kuala

Lumpur: Pustaka Haji Abd Majid.

 

Noor Atiqah Abd. Rahman. (2010). Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-

Quran: Satu Kajian di Seremban Dan Banting. Bangi: UKM.

 

Noor Azimah Surip & Ab. Halim Tamuri. (2010). Kaedah Hafazan Tilawah Al-

Qur’andalam Pendidikan Islam. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan

Malaysia ICIED 2010 m/s 489-501.

 

Nor Fadilah dan A.Yusrianto Elga, Aktifkan Otak Kanan dengan Solat (2014)

Selangor : Hidayah House of Publication Sdn Bhd.

 

Nor Musliza Mustafa dan Mokmin Basri.(2014). Perbandingan Kaedah Hafazan

alQuran Tradisional dan Moden : Satu Kajian Awal. Proceeding of the Social

Sciences Research ICSSR 2014.

 

Noraine Abu (2001) Al-Quran Mukjizat Yang Terbesar Nabi Muhammad SAW .

Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers

 

Noraini Idris. (2010). Penyelidikan dalam pendidikan. Mc Graw Hill (Malaysia) Sdn.

Bhd.

 

Noresah Baharom, Ibrahim Ahmad, Azizah Supardi, Saidah Kamin, Aziah Tajuddin,

Salmah Jabbar, Hairani Mohd Khalid dan Roziah Abdullah (2005) Kamus

Dewan, Kuala Lumpur DBP

 

Norhazriah Mohamed@Ismail. (2012, April). Program Ulul Albab Sebagai Suatu

Proses Transformasi Pendidikan Malaysia. Kajian Kes: Sek. Men. Imtiaz,

Terengganu. Paper Pembentangan dalam Bengkel Antarabangsa

PembangunanBerteraskan Islam V(WAPI-5), Medan. Diakses dari

http://www.academia.edu/8050819/PROGRAM_ULUL_ALBAB_SUATU_P

ROSES_TRANFORMASI_PENDIDIKAN_Malaysia_KAJIAN_KES_SEKO

LAH_MENENGAH_IMTIAZ_TERENGGANU_1.

 

Norizah T., Abu Bakar, N., & Zaharah, H. (2014). Peningkatan Kemahiran

Menghafaz Surah dan Doa kanak-kanak Prasekolah melalui Pendekatan

Berasaskan Teori Kecerdasan Pelbagai. The Online Journal of Islamic

Education, 2(1), 114–129.

 

Norizah, T., Abu Bakar, N., & Zaharah, H. (2014). Peningkatan Kemahiran

Menghafaz Surah dan Doa kanak-kanak Prasekolah melalui Pendekatan

Berasaskan Teori Kecerdasan Pelbagai. The Online Journal of Islamic

Education, 2(1), 114–129

 

Othman Lebar. (2007). Penyelidikan kualitatif, pengenalan kepada teori dan metod.

Tanjong Malim : Penerbitan Universiti Pendidikan Sultan Idris

 

Pentaksiran Pentadbiran Ujian Bertulis ; PT3 (2015) Lembaga Peperiksaan Malaysia,

Kemeterian Pendidikan Malaysia, Wilayah Persekutuan Putrajaya.

 

Penjaminan Kualiti ; PT3 (2015) Lembaga Peperiksaan Malaysia, Kemeterian

Pendidikan Malaysia, Wilayah Persekutuan Putrajaya.

 

Rahil Mahyuddin, Jami’ah Mohamad & Kasnani Ab. Karim (2000) Psikologi

Pendidikan II. Kuala Lumpur : Longman.

 

Roohi Baalbaki, Dr, (1999). Kamus Mawrid (Cet. 12.). Beirut: Dar al-Ilm Lilmalayin

 

Rozmi Ismail. (2013). Metodologi penyelidikan, teori dan praktis. Bangi : Penerbit

Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Sa’dullah (2008) 9 Cara Praktis Menghafal al-Quran. Jakarta : Gema Insani .

 

Sajjacholapunt, P., & Joy, M. S. (2014).Exploring Patterns Of Using Learning

Resources As A Guideline To Improve Self-Revision. International

Technology, Education and Development Conference. Valencia, Spain.

Retrieved from files.eric.ed.gov/fulltext/ED374704.pdf

 

Salleh. 1997. Pendidikan Islam : Falsafah, pedagogi dan metodologi. Shah Alam :

Fajar Bakti Sdn. Bhd.

 

Sedek Ariffin & Siti Sarah Wahidah Wahid (2014). Kajian Metodologi Hafazan al-

Quran. Universiti Malaya. Kuala Lumpur

 

Shahrulkarnain Mohamad Nazir. (2013). Program Sijil Tahfiz Al-Qur'an Darul

Quran JAKIM-Universiti Islam Antarabangsa Malaysia: Analisis Terhadap

Pencapaian Hafazan Dan Permasalahannya. Kuala Lumpur: University of

Malaya.

 

Shalabi, , A. (1954). History of Muslim Education. Beirut, Lebanon: Dar al-Kashaf

 

Sharifah Nor Puteh, And Aliza Ali, (2012) Persepsi Guru Terhadap Penggunaan

Kurikulum Berasaskan Bermain Bagi Aspek Pekembangan Bahasa Dan

Literasi Murid Prasekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay

Language Education (Mylej), 2 (1). Pp. 141-159. ISSN 2180-4842

 

Sharini Ishak (2017) Kaedah, Proses Dan Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran

Tahfiz Dalam Kalangan Murid Sekolah Agama Kerajaan, Universiti Pertanian

Malaysia, Selangor

 

Sheikh 'Abdullah Basmeih (2000). Tafsir Pimpinan ar-Rahman kepada Pengertian

al-Quran (30 Juz) Kuala Lumpur: DarulFikir.

 

Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory

procedures and techniques. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.

 

Syed Najmuddin Syed Hassan, Abdul Halim Tamuri, Isahak Othaman & Mohd Sabri

Mamat. (2009). Kajian persepsi pelajar terhadap tahap profesionalisme guru

Pendidikan Islam MRSM. Journal of Islamic and Arabic Education. 1(2), 31-

50.

 

Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2003). Handbook of Mixed Methods in Social and

Behavioral Research. Thousand Oaks: Sage.

 

Taylor S.J dan Borgan R, (1989) Introduction to Qualitative Research Methods ; The

Search For Meaning, New York : John Wiley and Sons

 

Teuku Iskandar (2002) Kamus Dewan. Edisi Ketujuh. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa

dan Pustaka (DBP)

 

Umari, (1989). Madinah Society at the Time of the Prophet: Its Characteristics and

Organization. United Arab Bureau 1989-06-01.

 

Ustaz Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Prof. Madya Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail

Bin Mustari, Azhar Bin Muhammad, Idris Bin Ismail (2003)

 

Wan Chik Ibrahim (2007) A Guide To Writing Research Proposals The Experimental

Method, Tanjong Malim, Universiti Pendidikan Sultan Idris

 

Wan Laila Hazirah binti Arif Fadzillah, (2015) Laporan Industri, Kolej Univesiti

Islam Sultan Ahmad Shah, Pahang.

 

Wiwi Alawiyah (2013), Cara Cepat Untuk Menghafaz Al-Quran, Kuala Lumpur :

Al-Hidayah House and Publisher Sdn. Bhd.

 

Yusuf. (2009). Guru dan Pembelajaran Bermutu. Bandung : Rifki.

 

Zulkifli Mohamad al-Bakri (2014) Hebatnya Kuasa Hafazan. Kuala Lumpur : PTS

Islamika Sdn. Bhd.

 

Zulkifli Mohammad al-Bakri (2013) Hafazan al-Quran, Negeri Sembilan : Pustaka

Cahaya Kasturi Sdn Bhd

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.