UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
MRSM Ulul Albab antara institusi pendidikan yang menawarkan intergrasi sains dan
hafazan al-Quran. Sasaran menamatkan hafazan dalam tempoh tiga tahun masih
rendah. Kaedah hafazan yang digunakan juga masih memerlukan penambahbaikan
untuk meningkatkan prestasi hafazan pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji
perlaksanaan kaedah hafazan alternatif dalam program Ulul Albab di Maktab Rendah
Sains MARA. Kajian ini bertujuan untuk meneliti peruntukan masa, persediaan pelajar,
kaedah hafazan dan bentuk pentaksiran yang digunakan dalam pencapaian lisan serta
bertulis. Kajian ini dilaksanakan secara kaedah campuran dengan data yang diperolehi
secara kualitatif disokong oleh data kuantitatif. Kaedah hafazan alternatif (Kaedah Nadi
dan Jibril) telah dilaksanakan terhadap dua kumpulan kajian yang melibatkan pelajar di
MRSM Gemencheh. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik, ujian
Syafawi (Lisan), ujian Tahriri (Bertulis), catatan pemerhatian, rakaman video dan
temubual. Kebolehpercayaan instrumen yang digunakan berada pada tahap yang tinggi
dengan nilai Alpha Cronbach di antara 0.686 hingga 0.884 dan layak digunakan dalam
kajian sebenar. Data yang telah dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik
dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 23.0 yang merujuk kepada analisis
statistik deskriptif (min dan sisihan piawai) dan inferensi (ANOVA Dua Hala).
Manakala bagi data kualitatif dianalisis dengan menggunakan perisian Nvivo. Implikasi
daripada ujian pra pasca yang dilaksanakan terhadap dua kumpulan rawatan dalam
kajian, membolehkan penambah baikan kepada perlaksanaan kaedah hafazan di MRSM
Ulul Albab. Modul yang dicadangkan melalui kaedah hafazan alternatif antara rumusan
yang boleh dijadikan rujukan dan panduan kepada semua pihak yang ingin menghafaz
ayat-ayat suci al-Quran khususnya kepada MRSM Ulul Albab dan institusi tahfiz yang
lain. |
References |
Ab. Halim bin Surip (2015). Generasi Ulul Albab Penyelamat Ummah. Simposium MRSM Ulul Albab.
Abd. Rahman, N. A. (2010). Sistem Pembelajaran dan Kaedah Hafazan al-Quran : Satu Kajian di Seremban dan Banting. (Tesis Sarjana yang belum diterbit). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor
Abdul Fatah Abdul Malik dan Mohd. Majid Konting (1993) Memahami Penyelidikan Pendidikan : Satu Pengenalan. Kuala Lumpur : Universiti Putra Malaysia
Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah et.al (2005) Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-Qur’an Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan Terengganu. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia
Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail Bin Mustari, Azhar Bin Muhammad dan Idris Bin Ismail (2003) Kaedah Hafazan Al-Quran Sistem Turki Di Maahad Tahfiz Darul Tuba Di Tangkak. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail Bin Mustari, Azhar Bin Muhammad dan Idris Bin Ismail (2003) Keberkesanan Kaedah Hafazan Dilakukan Di Maahad Tahfiz Jugra Di Banting, Institut Tahfiz Al-Quran Negeri Sembilan Dan Maahad Tahfiz Pulai Chondong Di Kelanta. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Hussin bin Salamon, Azmi Shah biin Suratman, Sulaiman Shakib bin Mohd Noor, Kamarul Azmi bin Jasmi dan Abdul Basir Samat @ Darawi (2005) Sistem Pembelajaran dan Kaedah Hafazan Al-Quran yang Efektif : Satu Kajian Di Kuala Lumpur dan Terengganu. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul Hafiz, A., & Norhanan, A. R. (2010). Kaedah Hafazan Al-Quran Sistem Turki: Kajian Di Tahfiz Al- Quran Darul Tuba. Jurnal Teknologi 2.
Abdul Rahim, M. M. (2008) Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan al-Quran : Suatu Kajian Maahad Tahfiz Al-Quran Zon Tengah (Projek Sarjana) Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak
Abdul Rahman Abd Ghani, Abdul Munir Ismail & Wahibah Twahir@Tahir (2014). Amalan Kaedah Hafazan al-Quran di Darul Quran.Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tanjung Malim Perak.
Abdullah U. A. H. B. H., Salamon, P. M. D. H. , Suratman, U. A. S., Noor, U. S. S. B. M., Jasmi, U. K. A., & Darawi, U. A. B. B. S. @. (2005). Sistem Pembelajaran dan Kaedah Hafazan Al-QuranYang Efektif : Satu Kajian di Kuala Lumpur dan Terengganu
Abdullah, A. H., Safar, A., Mustari, M.I., Muhammad, A., & Ismail, I. (2003). Keberkesanan Kaedah Hafazan di Pusat Tahfiz. Retrieved from http://eprints.utm.my/2836/1/71871/pdf
Abu Abdillah Muhammad bin Ismail Al-Bukhari (2006). Sahih al-Bukhari. (Syed Ahmad Semait penterjemah). Singapura : Pustaka Nasional.
Abu Mazaaya al-Hafiz (1996) Panduan menghafal al-Qur’an. Kuala Lumpur : Darul Nu'man
Abu Mazaaya al-Hafiz (1996) Panduan menghafal al-Quran. Kuala Lumpur : Darul Nu'man
Abu Mazaaya al-Hafiz (2012) Kaedah Mudah dan Cepat menghafal al-Quran. Selangor : Al-Hidayah Publication.
Abu Najihat al-Hafiz (2002) Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor : Darul Iman Sdn. Bhd.
Ahmad al-'Ayyid & Dawud 'Abduh. Dr. (1989) al-Mu'jam al-'Arabi al-Asasi. al- Munazimah al-'Arabiyya
Ahmad Fuad Al-Ahwani (1955). At-tarbiah fil Islam aw attaclim fi ra’yil al-Qabisi. Kaherah : Dar Ihya’ al-Kutub al-A’rabiyyah
Ahmad, M. Y. (2004) Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Quran. Kuala Lumpur, Universitit Malaya
Al- Azami, M. M. (2003). The History of the Qur’anic Text from Revelation to Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments. Leicester: UK Islamic Academy.
Al- Hafiz, A. N. (2002). Panduan bagi Hafiz-Hafizah dan Qari’-Qari’ah : Petunjuk untuk menghafal al-Quran atau ayat-ayat dan surah-surah tertentu serta menjaga dan mengekalkan hafazan. Batu Caves, Selangor : Penerbitan Darul Iman.
Al-Abrashi, M. A. (1976). Al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Falasafatuha. Al-Qahirah: Dar al-Fikri.
Al-Abrashi, M. A. (1976). Al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Falasafatuha. Al-Qahirah: Dar al-Fikri.
Al-Attas. (2011). Teknik pengajaran kemahiran bertutur bahasa Arab di SMKA di Malaysia. GEMA Online Journal of Language Studies , 67-82.
Al-Azami, M. M. (2003). The History of the Qur’anic Text from Revelation to Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments. Leicester: UK Islamic Academy.
Al-Hafiz, A. N. (2002). Panduan bagi Hafiz-Hafizah dan Qari’-Qari’ah : Petunjuk untuk menghafal al-Quran atau ayat-ayat dan surah-surah tertentu serta menjaga dan mengekalkan hafazan. Batu Caves, Selangor : Penerbitan Darul Iman.
Allan C. Ornstein & Francis P. Hunkins (1993), Curriculum; Foundations, principles & Issues. London: Allyn Bacon.
Aminudeen Mohammad. (2012). Program Ulul Albab. (atas talian) http://unitpimrsm.net/index.php/berita-fokus/296-program-ulul-albab. Akses pada 12 Oktober 2014
Amjad Qasim (2014) Hafalan Al-Qur’an Dalam Sebulan. Kuala Lumpur : Jundi Resources
Ariffin, S. (2012) Kaedah menghafal al-Quran di institusi tahfiz al-Quran di Malaysia : Kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, JAKIM dengan kaedah al-Huffaz. Universiti Malaya, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
Asraie (2012). Program Ulul Albab. (atas talian) http://unitpimrsm.net/index.php/berita-fokus/296-program-ulul-albab. Akses pada 12 Oktober 2014.
Azmil Hashim. (2010). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Al-Quran Di Darul Quran JAKIM Dan Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Azmil Hashim & Ab. Halim Tamuri (2012). Perspektif Pelajar Terhadap Kaedah Pembelajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. Journal of Islamic dan Arabic Education, 4(2), 1-10.
Azmil Hashim & Misnan Jemali (2013). Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Tahfiz Dengan Pencapaian Hafazan al-Quran : Kajian di Zon Tengah. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tanjung Malim, Perak.
Azmil Hashim, (2010). Latar Belakang Guru Tahfiz dan Amalan Kaedah Pengajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. The Online Journal of Islamic Education, Januari 2013,Vol. 1 issue 1. retrieved form http://umrefjournal.um.edu.my/filebank/published_article/4455/Article%203 %20Vol .%201,%20Issue%201.pdf on 6 September 2015
Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, Misnan Jemali & Mohd Aderi Che Noh. (2013). Hubungan Antara Strategi Dalam Gaya Pembelajaran Tahfiz Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Pelajar. Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, Misnan Jemali & Mohd Aderi Che Noh. (2014). Kaedah Pembelajaran Tahfiz Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Pelajar. Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2003). Qualitative Research of Education: An Introductive to Theories and Methods (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
Borg W.R dan Gall M.D (1979) Educational Research : An Introduction (Third Edition) London : Longman
Creswell, J. W. (2008) Educational Research ; Planning, Comducting and Evaluating Quantitative Research (3rd. ed) New Jersey ; Pearson Education Inc.
Creswell, J.W. and Plano Clark, V.L. (2011) Designing and Conducting Mixed Methods Research. 2nd Edition, Sage Publications, Los Angeles
Cua Yan Piaw (2014) Kaedah dan Statistik Penyelidikan (Buku 4). Selangor : McGraw Hill Education Sdn. Bhd.
Danial Zainal Abidin, (2015). Quran Saintifik ; Meneroka Kecemerlangan Quran daripada Teropong Sains. PTS Publication
David Pratt (1980) Curriculum Design and Development. International Edition. USA: Halcourt Brace Jovonarich
Ee, Ah Meng (1987) Pedagogi Untuk Bakal Guru. Petaling Jaya : Fajar Bakti.
Fraenkel, Jack R. And Norman E. Wallen. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education. New York. McGraw-Hill Companies.
Gorard, S. dan Taylor, C. (2004) Combining Methods in Educational and Social Research. London : Continuum.
Hair, J.F. Jr., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. & Tatham, R.L. (2006). Multivariate Data Analysis, 6th Ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Ibnu Sahnun. (1995). Pendidikan Islam dan Pengaruhnya di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Jalaluddin al-Mahalli dan Jalaluddin As Suyuti (2005) Tafsir Jalalain. Bandung :Sinar Baru
Jalaluddin bin Haji Hassanuddin al-Baghdadi (2014) Modul 1 Nadi Al-Baghdadi, Batu Caves, Selangor
Jamil Ahmad. (2002). Pemupukan budaya kerja di kalangan guru di sekolah: satu penilaian. Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Janice M. Morse (2011) Verification Strategies for Establishing Reliability and Validity in Qualitative Research. University of Alberta, Edmonton, Alberta, Canada
Karim Amrullah, A.M. (1984). Islam dan Adat Minangkabau. Jakarta-Indonesia: Pustaka Panjimas.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Malaysia Education Blueprint 2013- 2025 (Preschool To Postsecondary Education). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Kenneth S. Bordens Bruce B. Abbott (2011) Research Design and Methods A Process Approach (Eight Edition) McGraw-Hill, New York
Kenneth S.Bordens dan Bruce B.Abbott (2011) Research Design and Method A Process Approach. (Eight Edition) New York:McGraw-Hill.
Khairul Anuar Mohamad (2016) Sistem Kawalan Kualiti Huffaz. Memperkasa Generasi Penghafaz al-Quran. Simposium Pendidikan Tahfiz Peringkat Antarabangsa 2016. 22-24 November 2016. Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi Selangor.
Kirk, R.E. (1984). Elementary statistics. 2nd ed. Monterey, California: Brooks / Cole Publisishing Company.
Lawrence Manion & Keith Morrison (2008) Research Methods in Education, 6th (sixth edition) University of Durham, United Kingdom
LeCompte, M., dan Priessle, J. (1993) Ethnography and Qualitative Design in Educational Research. (Second Edition). London:Academic Press
Louis Cohen, Lawrence Manion dan Keith Morrison (2008) Research Method in Education. (Sixth Edition). New York: Routledge
Maktab Rendah Sains Gemencheh. (2016). Diari Perancangan 2016. Gemencheh : Maktab Rendah Sains Mara Gemencheh.
Maktab Rendah Sains Kepala Batas. (2016). Diari Perancangan 2016. Kepala Batas : Maktab Rendah Sains Mara Kepala Batas.
Maktab Rendah Sains Mara Kota Putra. (2016). Diari Perancangan 2016. Kota Putra : Maktab Rendah Sains Mara Kota Putra.
Mardhiah Yahaya (2017). Penilaian Program Tahfiz Ullul Albab Di Maktab Rendah Sains MARA (Tesis Sarjana Pendidikan). Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Marzita Puteh dan Sadiah Baharom (2011) Penulisan Tugasan dan Tesis ; Terjemahan Assignment and Thesis Writing by Jonathan Anderson and Milicent Poole. Kuala Lumpur :UPSI dan ITNM
Meredith D.Gall, Joyce P.Gall dan Walter R.Borg (2007) Educational Research An Introduction. (Eight Edition) Boston:Tom Convill.
Misnan Jemali dan Ahmad Sadadi (2003). Hubungan Antara Kaedah Menghafaz Al- Quran Dengan Pencapaian Kursus Tahfiz Wa Al-Qiraat Pelajar Semester Empat Dan Lima Di Maahad Tahfiz Wal Qiraat Di Perak. Seminar Kaedah Pengajaran Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej Universiti Islam Malaysia.
Modul Quranik. (2011). Bahagian Pendidikan Menengah. MARA.
Mohamad Marzuqi Abd Rahim (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan alQuran : Suatu Kajian Maahad Tahfiz al-Quran Zon Tengah. Tesis Ijazah Sarjana Pendidikan (Pengurusan dan Perkembangan Kurikulum). Tanjung Malim. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohamad Naim Mat Salleh. 2003. Pencapaian Tilawah al-Quran Melalui Penggunaan Kaedah Iqra’ di Sekolah-Sekolah Rendah Kebangsaan Daerah Setiu, Terengganu. UKM: Bangi.
Mohamad Suhaily dan Yusri Che Ngah (2013) Penilaian Outcome Sebagai Satu Pendekatan Penyelidikan Untuk Mengukur Pencapaian Pelaksanaan Sesuatu Program Atau Projek Pembangunan Kerajaan, Prosiding Seminar Sehari Penyelidikan Fakulti Sains Kemanusiaan UPSI Tanjong Malim, Perak.
Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril Teknik Mudah dan Praktikal Menghafaz al-Quran. Selangor : PTS Darul Furqan
Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril Teknik Mudah dan Praktikal Menghafaz al-Quran. Selangor : PTS Darul Furqan
Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril. Kuala Lumpur : PTS Darul Furqan Sdn. Bhd.
Mohd Ali Ash Shabuni (1985) Al-Tibyan fi 'Ulum al-Qur'an. Beirut: Dar al-Kutub.
Mohd Fazri Ahmad Murad. (1999). Metode-Metode Penghafalan al-Quran : Kajian Khusus di Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat Negeri Sembilan, Maahad Ahmadi, Gemenceh, Negeri Sembilan. Latihan Ilmiah Ijazah Sarjana Muda. Universiti Malaya
Mohd Majid Konting. (2005). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd. Salleh, A. (2004). Pendidikan Islam : Falsafah, Sejarah dan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti.
Mokhtar, M. 2011. Determinants of household debt in Malaysia.A QM6334 Research Methodology Project Paper for PhD Programme, INCEIF, Malaysia.
Mook Soon Sang (2003) Ilmu Pendidikan Untuk KPLI, Kuala Lumpur, Kumpulan Budiman
Morrison K.R.B (1993) Planning and Accomplishing School-Centered Evaluation. Derehem, U.K: Peter Francis
Muhammad Ali Ash Sabuni (2007). (M. Junaid al-Hashimi penterjemah). Sejarah dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran. Kuala Lumpur : Al-Hidayah Publication.
Muhammad Ali Ash Shabuni (1996) Sejarah dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran Terjemahan M.Junaid al-Hashimi, Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers
Muhammad Ali Ash Shabuni (1996) Sejarah dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran Terjemahan M.Junaid al-Hashimi, Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers
Muhammad Fuad Abd. Baqi (1987) Mu'jam Mufahras Li Alfazh al-Quran, Mesir Dar al-Bayan
Muhammad Qutb. (1990). Waqi’una al- Muassir. Arab Saudi: Muassasah al- Madinah.
Naqib Abd al-Rahman. (1984). Buhuth fi al-Tarbiyah al-Islamiyah (Min afaq albahth al-‘ilmi fi al-tarbiyah al-Islamiyah. Kaherah: Dar al-Fikr al-Arabi.
Nawas A. R., Muhamad, N., Ashaari, O., & Saaya, A. (1995). Tamadun Islam. Kuala Lumpur: Pustaka Haji Abd Majid.
Noor Atiqah Abd. Rahman. (2010). Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al- Quran: Satu Kajian di Seremban Dan Banting. Bangi: UKM.
Noor Azimah Surip & Ab. Halim Tamuri. (2010). Kaedah Hafazan Tilawah Al- Qur’andalam Pendidikan Islam. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia ICIED 2010 m/s 489-501.
Nor Fadilah dan A.Yusrianto Elga, Aktifkan Otak Kanan dengan Solat (2014) Selangor : Hidayah House of Publication Sdn Bhd.
Nor Musliza Mustafa dan Mokmin Basri.(2014). Perbandingan Kaedah Hafazan alQuran Tradisional dan Moden : Satu Kajian Awal. Proceeding of the Social Sciences Research ICSSR 2014.
Noraine Abu (2001) Al-Quran Mukjizat Yang Terbesar Nabi Muhammad SAW . Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers
Noraini Idris. (2010). Penyelidikan dalam pendidikan. Mc Graw Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.
Noresah Baharom, Ibrahim Ahmad, Azizah Supardi, Saidah Kamin, Aziah Tajuddin, Salmah Jabbar, Hairani Mohd Khalid dan Roziah Abdullah (2005) Kamus Dewan, Kuala Lumpur DBP
Norhazriah Mohamed@Ismail. (2012, April). Program Ulul Albab Sebagai Suatu Proses Transformasi Pendidikan Malaysia. Kajian Kes: Sek. Men. Imtiaz, Terengganu. Paper Pembentangan dalam Bengkel Antarabangsa PembangunanBerteraskan Islam V(WAPI-5), Medan. Diakses dari http://www.academia.edu/8050819/PROGRAM_ULUL_ALBAB_SUATU_P ROSES_TRANFORMASI_PENDIDIKAN_Malaysia_KAJIAN_KES_SEKO LAH_MENENGAH_IMTIAZ_TERENGGANU_1.
Norizah T., Abu Bakar, N., & Zaharah, H. (2014). Peningkatan Kemahiran Menghafaz Surah dan Doa kanak-kanak Prasekolah melalui Pendekatan Berasaskan Teori Kecerdasan Pelbagai. The Online Journal of Islamic Education, 2(1), 114–129.
Norizah, T., Abu Bakar, N., & Zaharah, H. (2014). Peningkatan Kemahiran Menghafaz Surah dan Doa kanak-kanak Prasekolah melalui Pendekatan Berasaskan Teori Kecerdasan Pelbagai. The Online Journal of Islamic Education, 2(1), 114–129
Othman Lebar. (2007). Penyelidikan kualitatif, pengenalan kepada teori dan metod. Tanjong Malim : Penerbitan Universiti Pendidikan Sultan Idris
Pentaksiran Pentadbiran Ujian Bertulis ; PT3 (2015) Lembaga Peperiksaan Malaysia, Kemeterian Pendidikan Malaysia, Wilayah Persekutuan Putrajaya.
Penjaminan Kualiti ; PT3 (2015) Lembaga Peperiksaan Malaysia, Kemeterian Pendidikan Malaysia, Wilayah Persekutuan Putrajaya.
Rahil Mahyuddin, Jami’ah Mohamad & Kasnani Ab. Karim (2000) Psikologi Pendidikan II. Kuala Lumpur : Longman.
Roohi Baalbaki, Dr, (1999). Kamus Mawrid (Cet. 12.). Beirut: Dar al-Ilm Lilmalayin
Rozmi Ismail. (2013). Metodologi penyelidikan, teori dan praktis. Bangi : Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sa’dullah (2008) 9 Cara Praktis Menghafal al-Quran. Jakarta : Gema Insani .
Sajjacholapunt, P., & Joy, M. S. (2014).Exploring Patterns Of Using Learning Resources As A Guideline To Improve Self-Revision. International Technology, Education and Development Conference. Valencia, Spain. Retrieved from files.eric.ed.gov/fulltext/ED374704.pdf
Salleh. 1997. Pendidikan Islam : Falsafah, pedagogi dan metodologi. Shah Alam : Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Sedek Ariffin & Siti Sarah Wahidah Wahid (2014). Kajian Metodologi Hafazan al- Quran. Universiti Malaya. Kuala Lumpur
Shahrulkarnain Mohamad Nazir. (2013). Program Sijil Tahfiz Al-Qur'an Darul Quran JAKIM-Universiti Islam Antarabangsa Malaysia: Analisis Terhadap Pencapaian Hafazan Dan Permasalahannya. Kuala Lumpur: University of Malaya.
Shalabi, , A. (1954). History of Muslim Education. Beirut, Lebanon: Dar al-Kashaf
Sharifah Nor Puteh, And Aliza Ali, (2012) Persepsi Guru Terhadap Penggunaan Kurikulum Berasaskan Bermain Bagi Aspek Pekembangan Bahasa Dan Literasi Murid Prasekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (Mylej), 2 (1). Pp. 141-159. ISSN 2180-4842
Sharini Ishak (2017) Kaedah, Proses Dan Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran Tahfiz Dalam Kalangan Murid Sekolah Agama Kerajaan, Universiti Pertanian Malaysia, Selangor
Sheikh 'Abdullah Basmeih (2000). Tafsir Pimpinan ar-Rahman kepada Pengertian al-Quran (30 Juz) Kuala Lumpur: DarulFikir.
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
Syed Najmuddin Syed Hassan, Abdul Halim Tamuri, Isahak Othaman & Mohd Sabri Mamat. (2009). Kajian persepsi pelajar terhadap tahap profesionalisme guru Pendidikan Islam MRSM. Journal of Islamic and Arabic Education. 1(2), 31- 50.
Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2003). Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research. Thousand Oaks: Sage.
Taylor S.J dan Borgan R, (1989) Introduction to Qualitative Research Methods ; The Search For Meaning, New York : John Wiley and Sons
Teuku Iskandar (2002) Kamus Dewan. Edisi Ketujuh. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)
Umari, (1989). Madinah Society at the Time of the Prophet: Its Characteristics and Organization. United Arab Bureau 1989-06-01.
Ustaz Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Prof. Madya Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail Bin Mustari, Azhar Bin Muhammad, Idris Bin Ismail (2003)
Wan Chik Ibrahim (2007) A Guide To Writing Research Proposals The Experimental Method, Tanjong Malim, Universiti Pendidikan Sultan Idris
Wan Laila Hazirah binti Arif Fadzillah, (2015) Laporan Industri, Kolej Univesiti Islam Sultan Ahmad Shah, Pahang.
Wiwi Alawiyah (2013), Cara Cepat Untuk Menghafaz Al-Quran, Kuala Lumpur : Al-Hidayah House and Publisher Sdn. Bhd.
Yusuf. (2009). Guru dan Pembelajaran Bermutu. Bandung : Rifki.
Zulkifli Mohamad al-Bakri (2014) Hebatnya Kuasa Hafazan. Kuala Lumpur : PTS Islamika Sdn. Bhd.
Zulkifli Mohammad al-Bakri (2013) Hafazan al-Quran, Negeri Sembilan : Pustaka Cahaya Kasturi Sdn Bhd
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |