UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perlaksanaan Elemen Merentas Kurikulum
Keusahawanan dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah rendah. Kajian
ini memberi tumpuan terhadap aplikasi Buku Panduan Elemen Merentas Kurikulum
Keusahawanan yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia terbitan
Bahagian Pembangunan Kurikulum pada tahun 2012. Kajian ini memfokuskan
kepada lima Elemen yang terkandung dalam Buku Panduan Elemen Merentas
Kurikulum Keusahawanan seperti yang disarankan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rekabentuk
kajian kes ke atas sebuah sekolah kategori luar bandar. Peserta kajian terdiri daripada
30 orang murid dan 10 orang guru. Selain penerapan elemen merentas kurikulum
dalam proses pengajaran dan pembelajaran, peserta kajian turut terlibat dalam aktiviti
karnival keusahawanan di peringkat Daerah dengan membuat jualan karya seni yang
hasilkan. Instrumen temu bual dan pemerhatian digunakan dalam kajian ini untuk
mendapatkan data. Data dianalisis secara deskriptif menggunakan kaedah analisis
kandungan berdasarkan indikator yang ditetapkan dalam Buku Panduan Elemen
Merentas Kurikulum Keusahawanan. Dapatan menunjukkan hampir kesemua peserta
kajian mampu menguasai keseluruhan Elemen Merentas Kurikulum Keusahawanan
yang disarankan. Berdasarkan analisis naratif terhadap perserta kajian menunjukkan
bahawa penggunaan Buku Panduan Elemen Merentas Kurikulum Keusahawanan
berjaya memberi impak positif ke arah kemenjadian murid yang holistik. Kajian ini
mencadangkan agar penggunaan Buku Panduan Elemen Merentas Kurikulum
Keusahawanan diperluaskan penggunaannya, khususnya dalam kalangan guru untuk
dijadikan sebagai garis panduan dalam menyulam nilai keusahawanan agar aktiviti
pengajaran dan pembelajaran lebih menarik dan bermakna. |
References |
Ahmad Esa, Jailani Mohd. Yunus & Fadilah Mat Assain @ Hashim (2011). “The Implementation of Generic Skills At Technical Schools: Comparative Analysis in Different Platform,” Journal of Techno-Social, vol. 3, no. 2.
Ahmad Raflis Che Omar, Abdullah Sanusi Othman, Suraiya Ishak, Jumaat Abd Moen, Mohd Rizal Palil, Mohamad Abdul Hamid, & Mohd Fauzi Mohd Jani (2014). “Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam,” Malaysian Journal of Society and Space, vol. 10, no. 2, 104-114.
Anderson, Philip H, Lawton, Leigh, Rexeisen, Richard J, et al. 2006. “Short-term study abroad and intercultural sensitivity: A pilot study”. International Journal of Intercultural Relations, 30(4), 457-469.
Ashinida Aladdin, Afendi Hamat & Mohd. Shabri Yusof (2004). “Penggunaan PBBK (Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer) dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab sebagai Bahasa Asing: Satu tinjauan awal,” Online Journal of Language Studies (GEMA), vol.4, no. 1.
Azmi Abdul Manaf, Nik Hairi Omar dan Najwa Hanis Azmi. (2012). “Potensi Keusahawanan Dan Ciri-Ciri Keusahawanan Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah,” Social Sciences & Technology.
Bourner, T. (1997). “Teaching methods for learning outcomes,” Journal of Education and Training, vol. 39, no. 9, 344-348.
Chen Yee Liang, Muhammad Hussin & Norasmah Othman. (2016). “Tekad Keusahawanan Berunsurkan Minda Kelas Pertama: Satu Kajian Tinjauan Terhadap Pelajar IPT,” Jurnal Personalia Pelajar, vol. 19, 67-78.
Dixon, Lisa, Stewart, Bette, Burland, Joyce, et al. 2001. “Pilot study of the effectiveness of the familyto-family education program”. Psychiatric Services, 52(7), 965-967.
Eriniwati Aliza Miaat (2014). “Faktor Yang Mendorong Kecenderungan Pelajar Kolej Vokasional ke Arah Bidang Keusahawanan,” Disertasi Sarjana Pendidikan Teknikal (Reka Bentuk Instruksional dan Teknologi), Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Esmalaily Muhamad Akhsan & Norasmah Othman (2013). “Hubungan Antara Kemahiran Keusahawanan Dengan Tekad Keusahawanan dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA),” International Journal of Education, Psychology and Counseling, vol. 4, no. 31, 305-317.
Fatimah Ismail (2015). “Kemahiran Menvisualisasi Ruang dalam Kalangan Pelajar Bagi Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual,” Disertasi Sarjana, Pendidikan Teknikal (Rekabentuk Instruksional dan Teknologi), Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Fatimah Mohd. Sarjan (2012). “Kesan Penggunaan Modul Pembelajaran Sains Tingkatan Dua,” Laporan Projek, Sarjana Pendidikan Teknikal (Reka Bentuk Instruksional dan Teknologi), Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Hanizah Jukim (2020). “Adaptasi Identiti Budaya Setempat dalam Reka Bentuk Landskap Sekolah Melalui Kolaborasi Murid, Guru dan Komuniti,” Disertasi Sarjana, Fakulti Seni Komputeran dan Industri Kreatif, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Huberty, Jennifer L, Siahpush, Mohammad, Beighle, Aaron, et al. 2011. “Ready for recess: a pilot study to increase physical activity in elementary school children”. Journal of School Health, 81(5), 251-257.
Jemaah Nazir Kementerian Pendidikan Malaysia (2019). Panduan Pengurusan Mata Pelajaran Sejarah Sekolah Rendah Sekolah Menengah. Putrajaya: Jemaah Nazir KPM.
Kamarul Azmi Jasmi. 2012. “Kesahan dan Kebolehpercayaan dalam Kajian Kualitatif,” Kertas kerja, Kursus Penyelidikan Kualitatif Siri 1 2012, 28-29 Mac 2012, Puteri Resort Melaka.
Kementerian Pelajaran Malaysia. 2012. Buku Panduan Elemen Merentas Kurikulum Keusahawanan. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.
McCormick, Robert, Murphy, Patricia, & Hennessy, Sara. 1994. “Problem-solving processes in technology education: A pilot study”. International Journal of Technology and Design Education, 4(1), 5-34.
Mizan Kamalina Assin, “Amalan Penggunaan Modul Pengajaran Berasaskan Modul Multimedia Interaktif (MMI) dalam Pendidikan Teknik dan Vokasional (PTV),” Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Mohamad Khairi Othman dan Asmawati Suhid (2010). “Peranan sekolah dan guru dalam pembangunan nilai pelajar menerusi penerapan nilai murni: Satu sorotan,” SEA Journal of General Studies.
Mohd Aizat Abu Hassan (t.t.). “Tinjauan Masalah Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Seni Visual.”.
Mohd Hafeez Al-Amin Adul Wahab (2013). “Penerapan Kemahiran Keusahawanan dalam Kalangan Pelajar Bidang Kejuruteraan Mekanikal di UTHM,” Tesis Sarjana Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Mohd Hasril Amiruddin (2014). “Keberkesanan Modul Asas Keusahawanan Bercirikan Strategi Pembelajaran Masteri Terhadap Pelajar Orang Asli,” Tesis Doktor Falsafah, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Mohd Yusof Husain, Mohamad Sattar Rasul, Ramlee Mustapha, Syed A. Malik dan Rose Amnah Abd Rauf. (2013). “Tahap Kemahiran Employability Pelajar Kejuruteraan dari Perspektif Majikan,” Jurnal Teknologi.
Morin, Karen H. 2013. “Value of a pilot study”. Journal of Nursing Education, 52(10), 547-548.
Muhammad Faizal A. Ghani, Saedah Siraj, Radzuan Kassim, Husaina Banu Kenayathulla, Shahril@Charil
Marzuki dan Faisol Elham. (2013). “Amalan Sekolah Cemerlang Di Sekolah Berasrama Penuh Dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama: Satu Perbandingan,” The Online Journal of Islamic Education.
Nasharudin, N. dan Harun, H., (2010). “Aspirasi Kerjaya Keusahawanan dalam Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam,” Jurnal Pendidikan Malaysia 35(1)(2010): 11-17.
Noor Azean Atan & T.Komate A/P Tambai @ Muniandy (t.t.). “Penerimaan Pelajar Terhadap Penggunaan Modul Pembelajaran Kendiri Berasaskan Rekabentuk Teori Beban Kognitif Bagi Subjek Pengaturcaraan Web.”
Nor Aini Ali, Nor ‘Azzah Kamri, Suhaili Sarif (2003). “Pembudayaan Keusahawanan Islam: Implikasinya terhadap Pembangunan Ummah Sejagat,” Jurnal Usuluddin, vol. 17, 75-90.
Norasmah Hj. Othman, Zaidatol Akmaliah Lope Pihie, Mohd Ibrahim Nazri & Rohani Ahmad Tarmizi (2003). “Aplikasi Model KOLB dalam Program Keusahawanan Remaja,” Jurnal Teknologi, vol. 38, 49-64.
Norasmah Othman (2002). “Keberkesanan Program Keusahawanan Remaja di Sekolah Menengah,” Tesis Doktor Falsafah, Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia, Serdang.
Norasmah Othman, Azzyyati Anuar & Muhammad Husin (2009). “Kekangan dalam Menjalankan Perniagaan Dalam Kalangan Pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia,” Jurnal Personalia Pelajar, vol. 12, 87-107.
Norfadhilah Nasharudin & Halimah Harun (2010). “Aspirasi Kerjaya Keusahawanan dalam Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam,” Jurnal Pendidikan Malaysia, vol. 35, no. 1, 11-17.
Norhasyikin Rozali, Shuhairimi Abdullah, Zaihana Manshor dan Balqis Yaacob@Salleh (2017). “Penerokaan Bidang Keusahawanan Sosial dalam Konteks Pengiktirafan Peluang dalam Kalangan Usahawan Sosial Orang Kurang Upaya (OKU),” Journal of Global Business and Social Entrepreneurship, vol. 1, no.1 (2017), 21-28.
Nurul Izzati Khalid (2013). “Kesediaan Guru Mata Pelajaran Aliran Vokasional Melaksanakan Program School Enterprise di Sekolah Menengah Teknik di Zon Selatan, Malaysia,” Tesis Sarjana Sains, Sekolah Pengajian Siswazah, Universiti Putra Malaysia, Serdang.
Rohaila Yusof, Norasmah Othman & Faridah Karim (2005). “Strategi Pembelajaran Pengalaman Berasaskan Model KOLB dalam Pendidikan Perakaunan,” Jurnal Pendidikan, vol. 30, 113-128.
Sapira Samat@Yusoff & Mohd Hanafi Mohd Yasin (2016). “Pengetahuan dan Sikap Guru Pendidikan Khas Menerapkan Kreativiti dan Inovasi dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Khas (KSSRPK),” International Conference on Special Education in Southeast Asia Region 6th Series 2016 Seminar Antarabangsa Pendidikan Khas Rantau Asia Tenggara Siri Ke-6.
Sarimah Che Hassan, Norlizah Che Hassan & Nor Aisyah Buang (2010). “Penguasaan Kemahiran Insaniah (Kemahiran Keusahawanan) dalam Kalangan Guru Sekolah di Malaysia,” Proceedings of The 4th International Conference on Teacher Education; Join Conference UPI & UPSI, Bandung, Indonesia, 8-10 November 2010.
Shahrin Hashim & Radiah Md Yasin (2011). “Persepsi Pelajar 4 SPH di Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Kesedaran dalam Bidang Keusahawanan,” Journal of Educational Management, vol. 2 (2011), 119-135.
Shahrin Hashim & Siti Hasmah Mohammad (2010). “Faktor Penghalang Penerapan Ciri Keusahawanan dalam Pengajaran dan Pembelajaran di Sekolah Mengikut Perspektif Guru.
Siti Arni Basir, Bharudin Che Pa & Raja Hisyamudin Raja Sulong (2009). “Prinsip- Prinsip Kualiti Ke Arah Melahirkan Usahawan Muslim Yang Berjaya,” Jurnal Syariah, vol. 17, no. 2, 327-352.
Soffie Balqis Bernard Abdullah@Sophy Bernard (2013). “Keperluan Penguasaan Kemahiran Pendidikan Seni Visual Sekolah Menengah Untuk Guru-Guru Seni di Sarawak,” Disertasi Sarjana Sastera Ikhtisas (Pengurusan Seni), Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif, Universiti Malaysia Sarawak.
Solahuddin Abdul Hamid & Che Zarrina Sa’ari (2012). “Wasatiyyah Personaliti Usahawan Unggul Berteraskan Manhaj Al-Qur'an dan Al-Hadis,” Jurnal Muamalat, vol. 5, 75-96.
Solahuddin Abdul Hamid, Che Zarrina Sa’ari & Mohd. Akram Dato’ Dahaman@Dahlan (2016). “Keutamaan Akhlak dalam Pembangunan Keusahawanan Islam,” Jurnal Syariah, vol. 24, no. 2, 271-286.
Stone, Andrea, Allen, Kirk, Rhoads, Teri Reed, et al. 2003. The statistics concept inventory: A pilot study. Kertas Kerja dalam 33rd Annual Frontiers in Education, 2003. FIE 2003.
Suraiya Ishak & Ahmad Raflis Che Omar (2015). “Keusahawanan Sosial sebagai Satu Pendekatan Inovatif ke arah Transformasi Sosial Masyarakat: Kajian kes di Malaysia,” GEOGRAFIA Malaysian Journal of Society and Space, vol. 11, no. 8, 38-51.
Suraiya Ishak (2018). “Amalan Pembelajaran dan Kesannya Terhadap Pembentukan Pengetahuan Serta Kemahiran Perniagaan dalam Kalangan Generasi Z,” GEOGRAFIA: Malaysian Journal of Society and Space, vol. 14, no. 1, 15-28.
Suraiya Ishak, Ahmad Raflis Che Omar & Mohd Radzuan Rahid (2010). “Consultation-based entrepreneurial/business learning: Malaysia experience,” African Journal of Business Management, vol. 12, no. 4, 2508-2513.
Tam Phun Khow (2006). “Persepsi Guru Terhadap Kompetensi Keusahawanan, Keupayaan Guru Mengajar dan Kaedah Pengajaran Keusahawanan dalam Mata Pelajaran Vokasional di Sekolah Menengah Negeri Pahang,” Tesis Sarjana, Sekolah Pengajian Siswazah, Universiti Putra Malaysia, Serdang.
Wan Sabri Wan Hussin (2003). “Ciri-ciri Usahawan Berjaya dari Perspektif Al- Qur'an,” Jurnal Usuluddin, vol. 18, 81-110.
Yahaya Buntat & Noor Sharliana Mat Nasir (2011). “Faktor-Faktor Yang Mendorong Kreativiti di Kalangan Pelajar, Universiti Teknologi Malaysia,” Journal of Educational Psychology and Counseling, vol. 2, 175-208.
Zaidatol Akmaliah Lope Pihie, Abd. Rahim Bakar & Mohd. Majid Konting (2002). “Pelaksanaan Pendidikan Keusahawanan di Malaysia: Kesan Terhadap Aspirasi Keusahawanan Pelajar,” Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 10(1): 53-61.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |